Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 857 din 9 iulie 2008

referitoare la obiectia de neconstitutionalitate a Legii privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 535 din 16 iulie 2008



Cu Adresa nr. 51/2.123 din 30 iunie 2008, secretarul general al Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale sesizarea referitoare la neconstituţionalitatea Legii privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, formulată de un număr de 53 de deputaţi, şi anume: Gheorghe G. Barbu, Ionela I. Bruchental-Pop, Valentin Adrian M. Iliescu, Daniel I. Buda, Petru I. Călian, Ion I. Gonţea, Ioan C. Oltean, Cosmin Gabriel C. Popp, Gabriel L. Sandu, Cristian I. Rădulescu, Marius I. Rogin, Iulian-Gabriel P Bîrsan, Traian Constantin A. Igaş, Cornel Ştefan C. Bardan, Costică N. Canacheu, Stelian G. Fuia, Anca M. Constantinescu, Liviu D. Codîrlă, Diana Maria C. Buşoi, Petru C. Lificiu, Anca-Daniela C. Boagiu, Gheorghe G. Sârb, Alexandru A. Ciocâlteu, Cristian B. Ilie, Gheorghe I. Albu, Radu V. D. Lambrino, Valeriu I. Tabără, Petre Străchinaru, Constantin C. Amarie, Daniel I. Ionescu, Constantin M. Petrea, Liviu Alexandru H. Miroşeanu, Alexandru E. Mocanu, Graţiela Denisa M. Iordache, Marian Sorin C. Paveliu, Corneliu V. Momanu, Marcel Adrian O. Piteiu, Dumitru M. Pardău, Romică C. Andreica, Mircea Teodor M. S. Iustian, Corneliu L. Popescu, Cornel H. Ştirbeţ, Dumitru Gheorghe Mircea O. Coşea, Marian V. Hoinaru, Viorel N. Oancea, Claudius Mihail Gh. Zaharia, Constantin V. Tudor, Petre I. Ungureanu, Raluca D. Turcan, Ion I. Stoica, Bogdan C. Cantaragiu, Marcel Laurenţiu M. Romanescu, Dănuţ E. Liga.

Sesizarea a fost formulată în temeiul art. 146 lit. a) din Constituţie şi al art. 11 lit. a) şi art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, a fost înregistrată la Curtea Constituţională sub nr. 7.513 din 1 iulie 2008 şi constituie obiectul Dosarului nr. 1.602A/2008.

In motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate se arată că „art. 28 alin. (71)", introdus prin articolul unic al Legii pentru completarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, potrivit căruia „Programele de ştiri ale posturilor de televiziune şi radio conţin, în pondere egală, ştiri cu teme pozitive şi, respectiv, negative", încalcă, în ordinea invocării lor, prevederile constituţionale ale art. 31 alin. (1)-(4) şi art. 30 alin. (2), care stabilesc:

- Art. 31 alin. (1)-(4): „(1) Dreptul persoanei de a avea acces la orice informaţie de interes public nu poate fi îngrădit.

(2) Autorităţile publice, potrivit competenţelor ce le revin, sunt obligate să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi asupra problemelor de interes personal.

(3)  Dreptul la informaţie nu trebuie să prejudicieze măsurile de protecţie a tinerilor sau securitatea naţională.

(4)  Mijloacele de informare în masă, publice şi private, sunt obligate să asigure informarea corectă a opiniei publice.";

- Art. 30 alin. (2): „(2) Cenzura de orice fel este interzisă." Autorii sesizării consideră că art. 28 alin. (71) din legea criticată contravine acestor prevederi constituţionale prin aceea că:

-  „cetăţenii români, şi nu numai aceştia, au dreptul, neîngrădit, de a avea acces la orice informaţie de interes public". Or, în cauză, textul de lege criticat „filtrează" informaţiile în cadrul programelor de televiziune şi de radio, în aşa fel încât acestea să fie în proporţie egală pozitive sau negative, ceea ce, în realitate, este o cenzură interzisă de art. 30 alin. (2) din Constituţie. De asemenea, potrivit art. 31 alin. (2) din Constituţie, autorităţile publice au obligaţia să asigure informarea corectă a cetăţenilor asupra treburilor publice şi a problemelor de interes personal, „ceea ce nu s-ar putea realiza prin intermediul proporţiei de ştiri pozitive şi, respectiv, negative".

-   se poate ajunge la „prejudicierea măsurilor de protecţie a tinerilor sau la securitatea naţională, prin faptul că, ştiri sau o parte dintre acestea, referitoare la cele două elemente de conţinut al dreptului la informaţie, ar putea să excedeze, şi ele, proporţiei informaţiei pozitiv/negative." De asemenea, se mai apreciază că încălcarea „ar putea să se producă prin fapta unei persoane, care nu are cunoştinţe în domeniu şi, ca urmare, aceasta nici nu ar putea fi acuzată de săvârşirea vreunei fapte ilegale, ceea ce este contrar şi tuturor principiilor de drept, nu numai celor de nivel constituţional".

- prin respectarea proporţiei de ştiri pozitive/negative, obligaţia constituţională a mijloacelor de informare în masă, publice sau private, de a asigura informarea corectă a opiniei publice nu mai poate fi dusă la îndeplinire.

Autorii sesizării mai arată că în şedinţa din 15 aprilie 2008 Camera Deputaţilor, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă privind completarea şi modificarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, în timp ce, în şedinţa sa din data de 25 iunie 2008, Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat aceeaşi propunere legislativă. Ca urmare, „a fost depusă la secretarul general al Senatului, pe data de 25 iunie 2008, în temeiul art. 15 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, în vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale".

In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, sesizarea a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, precum şi Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere, până la data pronunţării prezentei decizii.

CURTEA

examinând obiecţia de neconstituţionalitate, raportul întocmit de judecătorul-raportor, prevederile Legii privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, raportate la dispoziţiile Constituţiei, precum şi prevederile Legii nr. 47/1992, reţine următoarele:

(1)  Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie, precum şi ale art. 1, 10, 15, 16 şi 18 din Legea nr. 47/1992, să se pronunţe asupra obiecţiei de neconstituţionalitate formulate de un număr de 53 de deputaţi.

(2)  Obiecţia de neconstituţionalitate se referă la Legea privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, care prevede: „Articol unic. - La articolul 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, după alineatul (7) se introduce un nou alineat, alineatul (8), cu următorul cuprins:

« (8) Programele de ştiri ale posturilor de televiziune şi radio conţin, în pondere egală, ştiri cu teme pozitive şi, respectiv, negative.»"

(3) In esenţă, autorii obiecţiei de neconstituţionalitate susţin că noul alineat al art. 28, introdus prin legea criticată, împiedică mijloacele de informare în masă, publice sau private, de a-şi îndeplini obligaţia constituţională prevăzută de art. 31 alin. (4) privind informarea corectă a opiniei publice, precum şi că „filtrează" informaţiile în cadrul programelor de televiziune şi de radio, ceea ce, în realitate, reprezintă o cenzură interzisă de art. 30 alin. (2) din Constituţie.

(4) Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este întemeiată şi urmează să o admită pentru următoarele considerente:

I. Cu privire la critica de neconstituţionalitate a legii, prin rapotare la prevederile art. 31 alin. (1)-(4) din Legea fundamentală

In opinia autorilor obiecţiei de neconstituţionalitate, prin respectarea, în cadrul programelor de ştiri ale posturilor de televiziune şi radio, a proporţiei de ştiri pozitive/negative, obligaţia constituţională a acestor mijloace de informare în masă, publice sau private, de a asigura informarea corectă a opiniei publice nu mai poate fi dusă la îndeplinire.

Sub acest aspect, Curtea reţine că orice persoană are dreptul de a fi informată prompt, corect şi clar, de a primi informaţii pe cale audio sau audiovizuală cu privire la orice problemă sau eveniment de interes public.

Potrivit textului de lege criticat, programele de ştiri ale posturilor de televiziune şi radio sunt supuse, în prealabil, unui control pentru diferenţierea ştirilor pozitive de cele negative şi stabilirea unei ponderi egale la difuzarea acestora.

Curtea observă că textul nu are motivaţia unui interes public justificat, cu semnificaţie pentru viaţa locală ori naţională, care să conducă la partajarea ştirilor în „pozitive" şi „negative". Regula celor două părţi instituită prin text - „ştiri cu teme pozitive şi, respectiv, negative, în pondere egală" - nu este guvernată de principii care să asigure imparţialitate şi echilibru în ce priveşte informarea corectă a cetăţenilor în probleme de interes public, de natură politică, economică, socială şi culturală. Sub acest aspect, textul evidenţiază o omisiune de reglementare, ceea ce face ca, în această formă, să nu se asigure o informare corectă a opiniei publice, fapt ce contravine dispoziţiilor art. 31 alin. (4) din Constituţie. Această partajare a ştirilor, lipsită de orice criterii, poate pune în dificultate pe cei chemaţi să asigure selectarea şi redarea ştirilor şi, totodată, este de natură să introducă subiectivismul în informarea opiniei publice.

In concluzie, această dispoziţie legală poate duce la manipularea populaţiei prin selectarea subiectivă a informaţiilor sau pur şi simplu prin neinformare care, în acest fel, duce la privarea acesteia de posibilitatea de a lua cunoştinţă de anumite evenimente, ceea ce nu este permis într-o societate democratică.

II.  Cu privire la critica de neconstituţinalitate a legii, prin raportare la dispoziţiile art. 30 alin. (2) din Legea fundamentală

Autorii obiecţiei consideră că textul de lege criticat „filtrează" informaţiile în cadrul programelor de televiziune şi radio, în aşa fel încât acestea să fie în proporţie egală pozitive sau negative, ceea ce, în realitate, este o cenzură interzisă de art. 30 alin. (2) din Constituţie.

Această susţinere nu poate fi primită şi urmează a fi respinsă ca atare.

Cenzura de orice fel se referă la controlul prealabil ce s-ar exercita asupra conţinutului emisiunilor posturilor de televiziune şi de radio, dar şi asupra formelor sau modalităţilor de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice ori juridice, române sau străine, şi nu poartă asupra grupării ştirilor în cele cu teme pozitive şi, respectiv, negative, în pondere egală.

„Filtrarea" sau „selectarea" informaţiilor cu teme pozitive sau negative în cadrul programelor de ştiri ale posturilor de televiziune şi de radio reprezintă o operaţiune tehnică, de mare responsabilitate, care presupune competenţă, în special etică profesională şi obiectivitate din partea celor care o efectuează, dar nu poate fi considerată ca un act de cenzură în sensul art. 30 alin. (2) din Constituţie. Această operaţiune poate conduce însă la o lipsă de informare corectă a cetăţenilor, ceea ce este cu totul altceva.

Norma constituţională referitoare la cenzură a fost dezvoltată în art. 6 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 534 din 22 iulie 2002, cu modificările şi completările ulterioare, care are următorul cuprins:

„Art. 6. - (1) Cenzura de orice fel asupra comunicării audiovizuale este interzisă.

(2)    Independenţa editorială a radiodifuzorilor este recunoscută şi garantată de prezenta lege.

(3)  Sunt interzise ingerinţe de orice fel în conţinutul, forma sau modalităţile de prezentare a elementelor serviciilor de programe, din partea autorităţilor publice sau a oricăror persoane fizice sau juridice, române ori străine.

(4)  Nu constituie ingerinţe normele de reglementare emise de Consiliul Naţional al Audiovizualului în aplicarea prezentei legi şi cu respectarea dispoziţiilor legale, precum şi a normelor privind drepturile omului, prevăzute în convenţiile şi tratatele ratificate de România.

(5)  Nu constituie ingerinţe prevederile cuprinse în codurile de conduită profesională pe care jurnaliştii şi radiodifuzorii le adoptă şi pe care le aplică în cadrul mecanismelor şi structurilor de autoreglementare a activităţii lor, dacă nu contravin dispoziţiilor legale în vigoare."

III. Cu privire la criticile referitoare la procesul de finalizare şi adoptare a legii

Autorii obiecţiei de neconstituţionalitate susţin că „în şedinţa sa din 15 aprilie 2008 Camera Deputaţilor, în calitate de primă Cameră, a respins propunerea legislativă privind completarea şi modificarea Legii audiovizualului nr. 504/2002, în timp ce, în şedinţa sa din data de 25 iunie 2008, Senatul, în calitate de Cameră decizională, a adoptat aceeaşi propunere legislativă şi, ca urmare, a fost depusă la secretarul general al Senatului, pe data de 25 iunie 2008, în temeiul art. 15 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicată, în vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale".

Curtea constată că aspectul criticat nu reprezintă o problemă de constituţionalitate.

Potrivit art. 75 alin. (3) din Constituţie, după adoptare sau respingere de către prima Cameră sesizată - în speţă Camera Deputaţilor - proiectul sau propunerea legislativă se trimite celeilalte Camere - în speţă Senatul -, care va decide definitiv.

Faptul că la secretarul general al Senatului a fost depus proiectul de lege în forma adoptată de Senat în şedinţa din 25 iunie 2008 în vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale de către senatori reprezintă o deficienţă în activitatea aparatului de lucru al Senatului.

Potrivit art. 15 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, „In vederea exercitării dreptului de sesizare a Curţii Constituţionale, cu 5 zile înainte de a fi trimisă spre promulgare, legea se comunică Guvernului, Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie, precum şi Avocatului Poporului şi se depune la secretarul general al Camerei Deputaţilor şi la cel al Senatului", iar potrivit alin. (3) „data la care legea a fost depusă la secretarii generali ai Camerelor se aduce la cunoştinţă în plenul fiecărei Camere în termen de 24 de ore de la depunere".

Din documentele aflate la cele două Camere rezultă că „Legea privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002, adoptată de Parlamentul României, cu respectarea prevederilor art. 75 şi ale art. 76 alin. (1) din Constituţia României, republicată, a fost adusă la cunoştinţa deputaţilor şi, respectiv, a senatorilor, la data de 25 iunie 2008".

Asupra acestei legi au fost formulate obiecţiile de neconstituţionalitate de către cei 53 de deputaţi şi asupra constituţionalităţii ei Curtea s-a pronunţat prin prezenta decizie.

Pentru aceste motive, Curtea constată că Legea privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 este neconstitutională.

Având în vedere considerentele expuse în prezenta decizie, dispoziţiile art. 146 lit. a) şi ale art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi ale art. 1-3, ale art. 11 alin. (1) lit. A.a), ale art. 15 şi ale art. 18 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Constată că Legea privind completarea art. 28 din Legea audiovizualului nr. 504/2002 este neconstituţională.

Dezbaterile au avut loc la data de 9 iulie 2008 şi la acestea au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia Cojocaru, Acsinte Gaspar, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan şi Augustin Zegrean, judecători.

Decizia se comunică Preşedintelui României, precum şi preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publică în Monitorul Oficial al României, Partea I.

Definitivă şi general obligatorie.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ.dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent-şef,

Gabriela Dragomirescu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 857/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 857 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu