Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 85 din 27 iulie 1994

cu privire la constitutionalitatea Legii privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 209 din 11 august 1994


SmartCity3


    Curtea Suprema de Justitie, cu adresa nr. 252 din 21 iulie 1994, a sesizat Curtea Constitutionala pentru constatarea neconstitutionalitatii unor texte din Legea privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza.
    Din continutul sesizarii rezulta ca aceasta priveste legea in ansamblul sau, cu doua exceptii referitoare la art. 2 alin. 2 si art. 5 alin. 2, precum si la art. 26. In esenta, obiectiile de neconstitutionalitate sunt urmatoarele:
    a) Se sustine ca noua reglementare, denaturind scopul Legii nr. 58/1991, ingradeste dreptul unor categorii de cetateni de a participa la procesul de privatizare, ca urmare a incalcarii prevederilor art. 41, art. 135 si art. 37 alin. (1) din Constitutie referitoare la dreptul de proprietate si la dreptul de libera asociere.
    In acest sens se arata ca, intrucat legea se bazeaza pe disponibilitatea unor persoane de a privatiza societatile comerciale unde sunt incadrate, Fondul Proprietatii de Stat si Fondurile Proprietatii Private, in calitate de proprietari ai actiunilor sau au partilor sociale ce alcatuiesc capitalul de stat al acestor societati, nu vor mai putea influenta "forma si ritmul privatizarii", ceea ce ar putea "incetini si chiar denatura activitatea de privatizare de la finalitatea ei".
    De asemenea, se considera ca noua reglementare "contravine spiritului ce se delega din Constitutie in ce priveste libertatea de asociere si protectia proprietatii private", intrucat contine dispozitii ce limiteaza libertatea actului de comert si protectia concurentei ori care sunt "contrare principiilor fundamentale de asociere". Aceasta din urma caracterizare se refera indeosebi la prevederile art. 26 din lege, privind atributiile consiliului de administratie al asociatiei, considerandu-se ca ele "ar fi firesc sa apartina adunarii generale".
    In acelasi sens, se considera ca generalizind constituirea de asociatii ale salariatilor la toate societatile comerciale, consecintele practice vor fi ca actiunile societatilor comerciale nu vor mai putea fi puse in vanzare de Fondul Proprietatii de Stat prin oferte de vanzare catre public sau pe baza de licitatie publica, ceea ce este contrar art. 134 din Constitutie care consacra principiile economiei de piata, incepand cu libertatea comertului si protectia concurentei loiale.
    In ceea ce priveste art. 2 alin. 2 si art. 5 alin. 2 din lege, potrivit carora in aceeasi unitate economica se poate constitui o singura asociatie, se considera ca aceste prevederi incalca dreptul la libera asociere prevazut de art. 37 alin. (1) din Constitutie.
    b) Se sustine ca generalizarea metodei de privatizare constand in schimbul de certificate de proprietate "fara a se tine seama de gradul diferit de atractivitate al fiecarei societati" ar putea crea inechitati sociale si economice, intrucat da posibilitatea salariatilor societatii de a participa, in conditii avantajoase, la privatizarea acesteia, spre deosebire de salariatii bugetari si agricultori care nu vor putea participa la acest proces. In acest sens se considera ca se incalca prevederile art. 16 din Constitutie, privind egalitatea cetatenilor in fata legii si a autoritatilor publice, mai ales ca "noua lege admite o singura metoda de privatizare (MEBO), ceea ce limiteaza cadrul juridic al acestei activitati".
    In temeiul art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 s-au cerut punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si al Guvernului care, insa, nu le-au comunicat.
    La data de 25 iulie 1994, Grupul parlamentar al P.U.N.R. din Senat a depus un memoriu prin care, in esenta, considera ca obiectiile de neconstitutionalitate invocate de Curtea Suprema de Justitie sunt neintemeiate. In acest sens se arata ca legea criticata a fost elaborata tinandu-se seama  de opiniile reprezentantilor tuturor partidelor reprezentate in Parlament, iar aspectele mentionate in sesizare au fost dezbatute si cu reprezentanti ai Ministerului Justitiei, Fondului Proprietatii de Stat si Fondurilor Proprietatii Private. De asemenea, se mentioneaza ca singura interventie contrara legii a fost din partea unor reprezentanti ai Guvernului, asa cum a rezulta si din nota transmisa Parlamentului de catre domnul ministru de stat Mircea Cosea, al carei continut este similar cu cel al sesizarii. In legatura cu critica legata de inechitatile sociale pe care le-ar putea genera noua reglementare, se arata ca ea este nejustificata, cat timp prevederile referitoare la oferta si licitatia publica sau la negocierea directa, din Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, nu sunt afectate.
    De asemenea, referitor la afirmatia ca noua lege ar denatura activitatea de privatizare, se considera ca, dimpotriva, aplicarea ei presupune conlucrarea Fondului Proprietatii de Stat si a Fondurilor Proprietatii Private, precum si ca ea este utila, indeosebi, pentru privatizarea intreprinderilor mici si mijlocii, urmand ca metoda cea mai adecvata sa fie stabilita de catre cele doua Fonduri, in calitate de proprietare ale actiunilor ce se inregistreaza.

    CURTEA CONSTITUTIONALA,
    avand in vedere obiectiile de neconstitutionalitate din sesizarea Curtii Supreme de Justitie, opinia Grupului de parlamentari al P.U.N.R. din Senat, prevederile Legii privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza, precum si principiile si dispozitiile Constitutiei, retine urmatoarele:
    In baza art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, Curtea constata ca este competenta sa solutioneze cauza, in temeiul art. 144 lit. a) din Constitutie si al prevederilor art. 17 si urmatoarele din Legea nr. 47/1992, iar sesizarea s-a facut cu respectarea cerintelor legale.
    In legatura cu incalcarea dreptului de proprietate al Fondului Proprietatii de Stat si al Fondurilor Proprietatii Private asupra actiunilor si partilor sociale ce alcatuiesc capitalul de stat al societatilor comerciale ce se privatizeaza, in sesizare se considera ca dreptul asociatiilor salariatilor de a cumpara, pentru membrii lor, actiunile - proprietatea acestor Fonduri -, limiteaza posibilitatea Fondurilor de a influenta "forma si ritmul privatizarii" si de a instraina actiunile prin oferta de vanzare catre public sau pe baza de licitatie publica.
    Dreptul de proprietate al celor doua Fonduri asupra actiunilor este subordonat scopului final, care este privatizarea capitalului de stat al societatilor comerciale. Aceasta rezulta din prevederile art. 1 din Legea nr. 58/1991, potrivit carora "Legea privatizarii societatilor comerciale stabileste cadrul juridic corespunzator transferului proprietatii de stat in proprietatea privata a persoanelor fizice si a persoanelor juridice". De aceea, de principiu, o metoda care, fara a inlatura procedeele actuale de privatizare, prevazute de Legea nr. 58/1991, este subordonata aceluiasi scop, nu poate fi contrara destinatiei sociale a dreptului de proprietate al acestor Fonduri asupra capitalului social al societatilor supuse privatizarii.
    De altfel, din continutul art. 26 lit. b) si art. 48 din lege rezulta ca actiunile se negociaza de asociatia salariatilor cu cele doua Fonduri, intre care se semneaza si contractul pentru cumpararea lor.
    De asemenea, dupa cum rezulta din prevederile art. 29, asociatia dobandeste actiuni in conditiile art. 48 alin. 2 din Legea nr. 58/1991. Deci, daca se are in vedere ca, potrivit art. 46 din aceasta din urma lege, privatizarea se face prin oferte catre public, vanzare prin licitatie, vanzare prin negociere directa sau prin orice combinatie a acestor proceduri si ca art. 48 alin. 2 se refera numai la negocierea directa, instituind un drept de preferinta in favoarea salariatilor care se afla in conditii egale de concurenta cu alti cumparatori potentiali, rezulta ca noua reglementare se aplica numai in aceasta ipoteza. Ca urmare, asociatia salariatilor nu participa la oferta sau licitatia publica, iar la negocierea directa ea poate dobandi actiuni numai in cazul in care, asa cum prevede art. 48 alin. 2 din Legea nr. 58/1991, ofera conditii egale cu alti cumparatori potentiali.
    De aceea, obiectia legata de limitarea  procedeelor de privatizare constand in oferta si licitatia publica si de incalcarea, astfel, a dreptului de proprietate al Fondurilor asupra actiunilor care urmeaza a fi privatizate este nejustificata. Nu se poate incalca o procedura de privatizare la care asociatiile nu participa, cat timp noua reglementare nu instituie o ordine prioritara sau de preferinta pentru negocierea directa, care este singura metoda de privatizare la care participa asociatia salariatilor.
    In concluzie, avand in vedere si dispozitiile art. 41 din Constitutie, potrivit carora continutul si limitele dreptului de proprietate se stabilesc prin lege, rezulta ca prevederile legii criticate, in ceea ce priveste garantarea dreptului de proprietate al Fondului Proprietatii de Stat si al Fondurilor Proprietatii Private, fiind in concordanta cu finalizarea acestui drept, nu sunt neconstitutionale. Aceste prevederi nu ar putea fi considerate neconstitutionale nici sub aspectul dreptului salariatilor, cat timp participarea lor la asociatie este benevola, si nici al celorlalti cetateni, intrucat participarea lor la procesul privatizarii, astfel cum este el reglementat  de Legea nr. 58/1991, nu este afectata.
    In ceea ce priveste art. 16 din Constitutie, ce consacra egalitatea cetatenilor in fata legii, in sesizare se sustine ca acest principiu ar fi incalcat deoarece de avantajele asocierii nu beneficiaza decat salariatii asociati, nu toti cetatenii care cumpara actiuni in procesul privatizarii. Sunt avute in vedere, in primul rand facilitatile prevazute in favoarea salariatilor. Este de mentionat insa ca avantajele legate de cumpararea de actiuni in rate sau pe baza de credit sunt prevazute si de Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, care, la art. 49, prevede ca salariatii, membrii conducerii si pensionarii beneficiaza, in conditiile stabilite de Fondul Proprietatii de Stat, de credite, plata la termen, plata in rate sau alte facilitati, tinand seama de specificul actiunilor si de conditiile concrete de efectuare a vanzarii. Deci facilitatile prevazute de noua reglementare corespund celor instituite de Legea nr. 58/1991. Aceasta din urma lege, pe langa facilitatile pe care le-a mentionat expres, ingaduie Fondului Proprietatii de Stat sa stabileasca si alte facilitati. De aceea, stabilirea unor asemenea facilitati de catre legiuitor, cum ar fi in legatura cu plafonarea dobanzii si fixarea unei durate minime a ratelor, evident ca nu poate fi neconstitutionala, cat timp ele sunt de natura sa inlesneasca  procesul de privatizare.
    De principiu, insa, instituirea unor facilitati pentru salariati nu este contrara prevederilor art. 16 din Constitutie, deoarece egalitatea in drepturi nu inseamna o masura egala pentru situatii diferite. Or, este evident ca situatia salariatilor nu poate fi aceeasi cu a altor cetateni, atat sub aspectul motivatiei, cat si al interesului in privatizarea societatii. In lipsa acestor facilitati ar insemna ca privatizarea sa fie exclusiv in favoarea celor care au capitalul financiar necesar pentru cumpararea actiunilor, cu excluderea, practic, a celor prin a caror activitate capitalul astfel investit se valorifica, ceea ce este inechitabil si discriminatoriu. Tocmai de aceea, Legea privatizarii societatilor comerciale nr. 58/1991, ca si unele reglementari similare din alte tari, a stabilit unele facilitati la care se refera si noua lege. Acestea puteau fi acordate, potrivit Legii nr. 58/1991, de catre Fondul Proprietatii de Stat, astfel incat cu atat mai mult ele pot fi acordate de legiuitor.
    In ceea ce priveste sustinerea din sesizare ca noua reglementare ar exclude anumite categorii de cetateni de la procesul de privatizare, ea este neintemeiata cat timp, asa cum s-a aratat, nu sunt inlaturate metoda privatizarii prin oferta sau licitatie publica si nici negocierea directa cu participarea oricarui alt competitor in afara de asociatia salariatilor. In aceste conditii, nimeni nu este discriminat intrucat, in esenta, asociatia salariatilor este doar un mijloc de organizare si reprezentare a salariatilor in cadrul mecanismului general de privatizare prin negocierea directa a actiunilor, prevazut de Legea nr. 58/1991, spre a asigura efectivitatea drepturilor pe care le au, astfel incat nu poate avea semnificatia unei incalcari a egalitatii cetatenilor in fata legii.
    Constituirea asociatiei se face prin liberul consimtamant ale celor ce se asociaza. Principiul prevazut la art. 2 alin. 2 si la art. 5 alin. 2 din lege, potrivit caruia intr-o societate comerciala functioneaza o singura asociatie, este o restrangere a dreptului a dreptului de asociere justificata insa de prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutie, intrucat, evident, o asemenea asociatie poate valorifica in conditii mai bune drepturile membrilor decat daca acestia s-ar organiza in mai multe asociatii care ar concura intre ele. Concurenta, la negociere, este - asa cum rezulta din prevederile art. 48 alin. 2 din Legea nr. 58/1991 -, in principal, intre salariati si alti cumparatori potentiali.
    In ceea ce priveste atributiile consiliului de administratie prevazute la art. 26, care se sustine in sesizare ca "ar fi firesc sa apartina adunarii generale", este de mentionat ca aceasta nu reprezinta o problema de constitutionalitate, cat timp nu se incalca un drept fundamental al membrilor asociati, consfintit de Constitutie.
    De asemenea, nu reprezinta o problema de constitutionalitate critica facuta in sesizare in legatura cu utilizarea pentru, dobandirea actiunilor, a certificatelor de proprietate "fara a se tine seama de gradul diferit de atractivitate al fiecarei societati comerciale" avand in vedere ca la baza declansarii privatizarii sta, potrivit art. 7 din lege, un studiu de fezabilitate.
    In legatura cu obiectia de neconstitutionalitate legata de incalcarea prevederilor art. 134 din Constitutie, care consacra principiile economiei de piata, este de mentionat ca asociatiile salariatilor, facilitand privatizarea, evident ca inlesnesc crearea unei asemenea economii si deci, prin ipoteza, nu pot fi contrare ei. Numai intr-o conceptie potrivit careia o asemenea economie este asociata cu o polarizare accentuata a societatii, noua reglementare ar putea fi considerata ca antinomica. Dar aceasta conceptie nu este a Constitutiei, care proclama, la art. 1 alin. (3), demnitatea omului si libera dezvoltare a personalitatii umane ca valori supreme si garantate. De aceea privatizarea, in masura in care este conceputa ca un proces democratic nu poate fi in favoarea numai a celor care au acumulat capitalul necesar pentru cumpararea actiunilor societatilor comerciale ce se privatizeaza, astfel incat posibilitatea salariatilor de a participa, in mod organizat, la acest proces, este o masura legislativa de natura sa asigure efectivitatea drepturilor ce le-au fost conferite de lege spre a putea accede la proprietatea actiunilor detinute in prezent de stat.
    Tinand seama de considerentele expuse, se constata ca prevederile Legii privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza sunt constitutionale.
    Vazand si dispozitiile art. 41, art. 134, art. 37 alin. (1) si art. 144 lit. a) din Constitutie, precum si ale art. 17-20 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    1. Dispozitiile Legii privind asociatiile salariatilor si membrilor conducerii societatilor comerciale care se privatizeaza sunt constitutionale.
    2. Prezenta decizie se comunica, potrivit legii, Presedintelui Romaniei, precum si Curtii Supreme de Justitie si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Deliberarea a avut loc la data de 27 iulie 1994 si la ea au participat Vasile Gionea, presedinte, Mihai Constantinescu, Miklos Fazakas, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Bucur Vasilescu si Victor Dan Zlatescu, judecatori.

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
             prof. dr. VASILE GIONEA

                              Magistrat-asistent,
                              Constantin Burada

                                               


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 85/1994

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 85 din 1994
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 85/1994
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu