DECIZIE Nr. 85 din 3 septembrie 1996
privind constitutionalitatea initiativei de revizuire a prevederilor art. 41
alin. (7) din Constitutia Romaniei
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 211 din 6 septembrie 1996
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 28 august 1996, de catre
39 de senatori, si anume: Ion Coja, Emil Tocaci, Vasile Pipa, Dumitru Mugurel
Ceraceanu, Constantin Moldovan, Constantin Radu Baltazar, Ion Carciumaru,
Stefan David, Gigel Grigore, Emil Scurtu, Florin Velicu, Alexandru Paleologu,
Alexandru Popovici, Gheorghe Catuneanu, Serban Sandulescu, Valentin Corneliu
Gabrielescu, Sabin Ivan, Ion Manea, Maria Matilda Tetu, Nicolae Manolescu Apolzan,
Stefan Radoff, Matei Boila, Tanase Tavala, Petru Dan Lazar, Valer Suian,
Gheorghe Secara, Mihai Buracu, Ignat Florica Doina, Voicu Valentin Glodean,
Radu Ceontea, Gheorghe Raboaca, Vasile Vetisanu, Nistor Badiceanu, Ioan Paul
Popescu, Dragomir Popescu, Valeriu Momanu, Victor Stoicescu, Radu Vasile si
Adrian C. Paunescu, cu propunerea legislativa de revizuire a prevederilor art.
41 alin. (7) din Constitutie.
Propunerea a fost depusa la Curte de catre domnul senator Ion Coja.
Potrivit Incheierii din 3 septembrie 1996, pronuntata in temeiul art. 10
alin. 4 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale,
plenul a dispus declansarea din oficiu a procedurii jurisdictionale si a luat
in dezbatere initiativa de revizuire, in temeiul art. 144 lit. a) din
Constitutie si al art. 37 din Legea nr. 47/1992.
CURTEA,
avand in vedere propunerea legislativa de revizuire raportata la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, precum si raportul intocmit de
judecatorul desemnat in acest scop, retine urmatoarele:
Propunerea legislativa de revizuire in forma depusa este semnata de 43 de
senatori. Din Adresa secretarului general al Senatului nr. 1.034 din 28 august
1996 rezulta ca 4 semnatari nu mai au calitatea de senatori. Propunerea
legislativa de revizuire fiind totusi initiata de 39 de senatori, reprezentand
mai mult de o patrime din numarul total al senatorilor, intruneste cerintele
prevazute de art. 146 alin. (1) din Constitutie.
In forma actuala, art. 41 alin. (7) din Constitutie prevede ca:
"Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma".
Prin initiativa de revizuire se propune inlocuirea prezumtiei caracterului
licit al dobandirii averii cu urmatorul text: "Averea a carei dobandire
licita nu poate fi dovedita se confisca".
Prezumtia dobandirii licite a averii constituie una dintre garantiile
constitutionale ale dreptului de proprietate, in concordanta cu prevederile
alin. (1) al art. 41 din Constitutie, conform carora dreptul de proprietate
este garantat.
Aceasta prezumtie se intemeiaza si pe principiul general potrivit caruia
orice act sau fapt juridic este licit pana la dovada contrarie, impunand, in ce
priveste averea unei persoane, ca dobandirea ilicita a acesteia sa fie
dovedita. In mod corespunzator, alin. (8) al art. 41 din Constitutie prevede ca
bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori contraventii pot
fi confiscate numai in conditiile legii. Astfel fiind, prezumtia instituita de
art. 41 alin. (7) din Constitutie nu impiedica cercetarea caracterului ilicit
al dobandirii averii.
Tocmai de aceea, in cadrul lucrarilor Adunarii Constituante, in sedinta din
9 octombrie 1991 a fost respins amendamentul de eliminare a dispozitiei privind
prezumtia dobandirii licite a averii, neintrunind decat votul a 14
parlamentari, astfel cum rezulta din Monitorul Oficial al Romaniei, Partea a
II-a, nr. 29 din 11 octombrie 1991.
Prin propunerea de revizuire se urmareste rasturnarea sarcinii probei
privind caracterul licit al averii, prevazandu-se ca averea a carei dobandire
licita nu poate fi dovedita se confisca. Pe cale de consecinta, ar rezulta ca
averea unei persoane este prezumata ca fiind dobandita ilicit, pana la dovada
contrarie facuta de titularul ei.
Securitatea juridica a dreptului de proprietate asupra bunurilor ce
alcatuiesc averea unei persoane este insa indisolubil legata de prezumtia
dobandirii licite a averii. De aceea inlaturarea acestei prezumtii are
semnificatia suprimarii unei garantii constitutionale a dreptului de
proprietate.
Potrivit art. 148 alin. (2) din Constitutie nici o revizuire nu poate fi
facuta daca are ca rezultat suprimarea garantiei unui drept constitutional.
Intrucat propunerea de revizuire are ca urmare suprimarea garantiei
constitutionale a dreptului de proprietate pe care o reprezinta prezumtia
dobandirii licite a averii, aceasta este neconstitutionala, incalcand limitele
revizuirii prevazute de art. 148 alin. (2) din Constitutie.
Avand in vedere considerentele expuse, dispozitiile art. 41, art. 144 lit.
a), art. 146 alin. (1) si art. 148 alin. (2) din Constitutie, precum si
prevederile art. 37 din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca propunerea legislativa de revizuire a prevederilor art. 41
alin. (7) din Constitutie este neconstitutionala, deoarece ar avea ca rezultat
suprimarea unei garantii a dreptului de proprietate, incalcandu-se astfel
limitele revizuirii prevazute de art. 148 alin (2) din Constitutie.
Decizia se comunica grupului de senatori, prin domnul senator Ion Coja, si
se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc la data de 3 septembrie 1996 si la ea au participat
Ioan Muraru, presedinte, Costica Bulai, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai
Constantinescu, Ioan Deleanu, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu,
judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat-asistent,
Constantin Burada