Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 85 din  2 martie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 lit. a) si ale art. 41 liniuta a 4-a din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 294 din  5 aprilie 2004


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Florentina Balta      - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 lit. a) si ale art. 41 liniuta a 4-a din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dominus Rei" - S.R.L. Constanta in Dosarul nr. 6.411/2003 al Judecatoriei Constanta.
    La apelul nominal raspunde Autoritatea Rutiera Romana - Agentia Constanta prin consilier juridic. Lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea dispune a se face apelul si in dosarele nr. 514D/2003 si nr. 515D/2003, privind exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect, ridicate de acelasi autor in dosarele nr. 8.039/2003 si nr. 8.040/2003 ale Judecatoriei Constanta.
    La apelul nominal raspunde Autoritatea Rutiera Romana - Agentia Constanta prin consilier juridic. Lipseste autorul exceptiei, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Curtea, din oficiu, pune in discutie conexarea dosarelor, avand in vedere identitatea de obiect si de parti a acestora.
    Reprezentantul Autoritatii Rutiere Romane - Agentia Constanta si cel al Ministerului Public sunt de acord cu conexarea dosarelor.
    Curtea, in temeiul art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, raportat la art. 164 din Codul de procedura civila, dispune conexarea dosarelor nr. 514D/2003 si nr. 515D/2003 la Dosarul nr. 513D/2003, care a fost primul inregistrat.
    Reprezentantul Autoritatii Rutiere Romane - Agentia Constanta solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate, in conformitate cu punctul de vedere al Guvernului.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei ca neintemeiata. Se arata ca dispozitiile legale criticate nu incalca art. 16 si 21 din Constitutie. In acest sens, este invocata jurisprudenta Curtii Constitutionale, care s-a pronuntat in trecut asupra unor exceptii de neconstitutionalitate cu acelasi obiect.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarelor, constata urmatoarele:
    Prin Incheierile din 14 octombrie 2003 si 23 septembrie 2003, pronuntate in dosarele nr. 6.411/2003 si, respectiv, nr. 8.039/2003 si nr. 8.040/2003, Judecatoria Constanta a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 lit. a) si ale art. 41 liniuta a 4-a din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dominus Rei" - S.R.L. Constanta.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, identica in cele trei dosare, autorul acesteia sustine, in esenta, ca dispozitiile legale criticate incalca dispozitiile constitutionale ale art. 16 alin. (1) si (2), "deoarece nu fac deosebire intre persoanele juridice care circula fara licente sau cu licente suspendate sau anulate si persoanele juridice care au licente, insa ar fi incalcat prevederile caietului de sarcini [...]".
    In conceptia autorului exceptiei, "nu ar trebui sa existe egalitate din punct de vedere sanctionator pentru o persoana care nu detine licenta de transport, dar efectueaza acte de transport, si o persoana care are licenta, dar incalca anumite obligatii din caietul de sarcini anexa la licenta". De asemenea, considera, referindu-se la cazul sau, "cu siguranta ca fapta persoanei care desfasoara activitati de transport fara licenta este mult mai grava decat o eventuala incalcare a prevederilor caietului de sarcini anexa la licenta".
    Judecatoria Constanta, formulandu-si opinia asupra exceptiei, apreciaza in toate dosarele "ca fiecarei categorii de operatori de transport rutier ii este aplicabil un regim juridic, fiind la latitudinea legiuitorului stabilirea acestuia, avand in vedere situatii diferite, fara ca prin aceasta sa se aduca atingere principiului egalitatii in drepturi".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierile de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul considera ca exceptia este neintemeiata. In argumentarea acestui punct de vedere, arata ca "prevederile criticate nu contravin dispozitiilor constitutionale invocate de autorul exceptiei". In legatura cu dispozitiile art. 40 lit. a) si ale art. 41 din ordonanta criticata, Guvernul arata ca "legiuitorul a stabilit, in functie de gradul de pericol social al acestora, faptele care constituie contraventii si sanctiunile corespunzatoare, agentii constatatori avand obligatia de a le aplica in conformitate cu prevederile art. 21 alin. (3) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contraventiilor, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 180/2002, cu modificarile ulterioare".
    In legatura cu invocarea incalcarii dispozitiilor art. 16 alin. (1) din Constitutie, care consacra principiul egalitatii in drepturi, se sustine ca textul nu este aplicabil persoanelor juridice.
    Cu privire la reglementarile care stabilesc amenda contraventionala pentru faptele de incalcare a prevederilor din caietele de sarcini, anexe la licentele de executie, Guvernul arata ca acestea "nu aduc atingere dreptului de acces liber la justitie, prevazut de art. 21 din Legea fundamentala, drept pe care, de altfel, si-l exercita, neingradit, si petenta in cauza".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, concluziile partii prezente si ale procurorului, dispozitiile legale criticate raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, republicata, precum si celor ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei il constituie dispozitiile art. 40 lit. a) si ale art. 41 liniuta a 4-a din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 29 august 1997, ordonanta aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105 din 27 iunie 2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 299 din 30 iunie 2000, cu modificarile ulterioare.
    Textele criticate au urmatorul cuprins:
    - Art. 40 lit. a): "Constituie contraventie, in masura in care, potrivit legii penale nu sunt considerate infractiuni, si se sanctioneaza ca atare urmatoarele fapte:
    a) efectuarea de transporturi rutiere sau desfasurarea de activitati conexe acestora, conform prevederilor anexei nr. 2 pct. C, fara licente sau cu licente cu valabilitate expirata, suspendate sau anulate, precum si nerespectarea prevederilor caietelor de sarcini, anexe la acestea;";
    - Art. 41 liniuta a 4-a: "Se sanctioneaza cu amenda: [...]
    - de la 3.200.000 lei la 4.000.000 lei, faptele prevazute la art. 40 lit. a), b), c), g) si h)."
    Critica de neconstitutionalitate formulata de autorul exceptiei se bazeaza pe sustinerea ca textele criticate incalca principiul egalitatii in drepturi prevazut de art. 16 alin. (1) si (2) din Constitutie, precum si principiul liberului acces la justitie, prevazut de art. 21 din Constitutie, texte care au urmatorul cuprins:
    - Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
    (2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
    - Art. 21: "(1) Orice persoana se poate adresa justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale legitime.
    (2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
    (3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.
    (4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si gratuite."
    In esenta, se sustine ca textele care formeaza obiectul exceptiei "sunt neconstitutionale, deoarece nu fac deosebire intre persoanele juridice care circula fara licente sau cu licente suspendate sau anulate si persoanele juridice care au licente insa ar fi incalcat prevederile caietului de sarcini", cum este cazul in speta.
    In opinia autorului exceptiei, "nu ar trebui sa existe egalitate din punct de vedere sanctionator pentru o persoana care nu detine licenta de transport, dar efectueaza acte de transport, si o persoana care are licenta, dar incalca anumite obligatii din caietul de sarcini anexa la licenta". In acest fel, sustine autorul exceptiei, se incalca principiul egalitatii in fata legii. In legatura cu aceasta sustinere, autorul exceptiei arata ca prin Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 s-a stabilit ca sanctiunea trebuie sa fie proportionala cu gradul de pericol social al faptei savarsite.
    Analizand textele criticate, prin raportare la art. 21 din Constitutie, privind dreptul la liber acces la justitie, Curtea retine ca acestea nu cuprind dispozitii privind interzicerea sau ingradirea dreptului constitutional invocat, pe care, de altfel, autorul exceptiei si l-a exercitat in cauza, ci sanctioneaza o fapta calificata contraventie.
    In ceea ce priveste critica avand ca obiect incalcarea art. 16 din Constitutie, Curtea constata ca este neintemeiata, deoarece legiuitorul (inclusiv cel delegat) a actionat in temeiul dreptului sau de apreciere cu privire la modalitatea de reglementare a conditiilor in care anumite fapte sa fie sanctionate contraventional, precum si la stabilirea sanctiunilor aplicabile, fara sa instituie o discriminare. Curtea Constitutionala nu se poate pronunta asupra oportunitatii reglementarii respective, intrucat, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, controlul de constitutionalitate este limitat numai la problemele de drept.
    In jurisprudenta sa, Curtea s-a mai pronuntat, prin Decizia nr. 81 din 14 martie 2002, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 320 din 15 mai 2002, respingand ca nefondata exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 alin. 1 lit. a) din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2002, prin raportare la prevederile art. 25, ale art. 41 alin. (1) si (6) si ale art. 49 din Constitutie.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 40 lit. a) si ale art. 41 liniuta a 4-a din Ordonanta Guvernului nr. 44/1997 privind transporturile rutiere, astfel cum a fost aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 105/2000, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Dominus Rei" - S.R.L. Constanta in dosarele nr. 6.411/2003, nr. 8.039/2003 si nr. 8.040/2003 ale Judecatoriei Constanta.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 2 martie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 85/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 85 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decizia 220 2018
    Buongiorno E-mail: giovannidinatale1954@­gmail.­com Offerte individuali in denaro da 2.000 a 5.200.000, con un tasso di interesse è rimborsabile del 3% in un periodo compreso tra 2 e 30 anni. Condizioni ragionevoli se la mia offerta ti interessa contattami di più rapidamente per discutere le modalità e documenti da fornire. giovannidinatale1954@­gmail.­com
ANONIM a comentat Decretul 358 1948
    What type of loan do you need? Personal loan Car loan Refinancing Mortgage Business capital (start or expand your business) Have you lost hope and think that there is no way out, but your financial problems are still not gone? Do not hesitate to contact us for possible business cooperation. Contact us (WhatsApp) number +918131851434 contact email id : sumitihomelend@gmail.com Mr. Damian Sumiti
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 85/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu