DECIZIE Nr.
843 din 2 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8,
art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finantele publice
locale si a celor ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administratiei publice
locale nr. 215/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 506 din 22 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Benke Karoly - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8,
art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale şi a celor ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Consiliul General al
Municipiului Bucureşti în Dosarul nr. 21.101/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti
- Secţia a VIII-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor legale criticate este
neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 ianuarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 21.101/3/2008, Curtea de Apel Bucureşti -Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct.
8, art. 19 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale şi a celor ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei
publice locale nr. 215/2001, excepţie ridicată de Consiliul General al
Municipiului Bucureşti într-o cauză având ca obiect soluţionarea recursului
formulat împotriva unei sentinţe prin care a fost anulată hotărârea acestuia de
repartizare a veniturilor bugetului local al municipiului Bucureşti pe bugete
componente.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine că sectorul, ca subdiviziune a municipiului Bucureşti,
nu are nici personalitate juridică şi nici buget propriu distinct de cel al
municipiului. Prin urmare, elaborarea şi aprobarea de către sectoare a unui
buget local distinct de cel al unităţii administrativ-teritoriale încalcă
prevederile constituţionale ale art. 3 alin. (3), ale art. 138 alin. (1) şi
(4), precum şi principiul autonomiei financiare locale pe care se întemeiază
administraţia publică din unităţile administrativ-teritoriale.
Curtea de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate formulată este neîntemeiată.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră
că textele legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere asupra
excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992,'să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, art. 19 alin.
(1) lit. a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale, publicată
în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 618 din 18 iulie 2006, şi cele
ale art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr.
215/2001, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 123 din
20 februarie 2007, texte care au următorul cuprins:
-Art. 1 alin. (2) lit. a) din Legea nr. 273/2006: „(2)
Dispoziţiile prezentei legi se aplică în domeniul elaborării, aprobării,
executării şi raportării:
a) bugetelor locale ale comunelor, oraşelor,
municipiilor, sectoarelor municipiului Bucureşti, judeţelor şi municipiului
Bucureşti;";
-Art. 2 pct. 8 din Legea nr. 273/2006: „în înţelesul
prezentei legi, termenii şi expresiile de mai jos se definesc după cum urmează:
[...]
8. buget local pe ansamblul judeţului, respectiv al
municipiului Bucureşti - totalitatea bugetelor
locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor şi bugetului propriu al judeţului,
respectiv ale sectoarelor şi al municipiului Bucureşti;";
-Art. 19 alin. (1) lit. a)'din Legea nr. 273/2006: '„(1)
Bugetele locale şi celelalte bugete prevăzute la art. 1 alin. (2) se aprobă
astfel:
a) bugetele locale, bugetele împrumuturilor externe
şi interne şi bugetele fondurilor externe nerambursabile, de către consiliile
locale ale comunelor, oraşelor, municipiilor, sectoarelor, judeţelor si de
Consiliul General al Municipiului Bucureşti, după caz; [...]";
-Art. 81 alin. (2) lit. d) din Legea nr. 215/2001: „(2)
Consiliile locale ale sectoarelor municipiului Bucureşti exercită, în
principal, următoarele atribuţii: [...]
d) aprobă bugetul local, împrumuturile, virările de
credite şi modul de utilizare a rezervei bugetare; aprobă contul de încheiere a
exerciţiului bugetar; stabilesc impozite şi taxe locale, precum şi taxe
speciale, în condiţiile legii; [...]".
Textele constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art. 3 alin. (3) privind organizarea administrativă a
teritoriului, ale art. 120 alin. (1) privind autonomia locală şi ale art. 138
alin. (1) şi (4) privind bugetul public naţional.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate şi
dispoziţiile legale criticate, prin raportare la prevederile constituţionale
invocate, Curtea constată următoarele:
Art. 3 alin. (3) din Constituţia României consacră
organizarea teritoriului, sub aspect administrativ, în comune, oraşe şi judeţe,
precum şi posibilitatea legală a declarării unor oraşe ca municipii, fără a
face vreo referire la organizarea municipiilor. In privinţa oraşelor se impune,
însă, o organizare mai complexă, determinată de mărimea acestora, numărul de
locuitori şi gradul de dezvoltare economică, revenind sarcina legiuitorului
ordinar de a stabili condiţiile în care unele oraşe sunt declarate municipii.
Aşadar, modul de organizare a municipiilor şi, prin urmare, şi a municipiului
Bucureşti este reglementat de prevederile Legii administraţiei publice locale
nr. 215/2001, care, la art. 1 alin. (2) lit. h), prevede că subdiviziunile
administrativ-teritoriale sunt „sectoarele municipiului Bucureşti sau alte
subdiviziuni ale municipiilor, ale căror delimitare şi organizare se fac prin
lege".
Curtea reţine că, în aplicarea dispoziţiilor art. 3
alin. (3) teza finală şi ale art. 120 alin. (1) din Constituţie, legiuitorul
ordinar a prevăzut atât posibilitatea organizării municipiilor în sectoare sau
alte subdiviziuni, cât şi dreptul sectoarelor municipiului Bucureşti de a avea
bugete proprii.
De asemenea, Curtea constată că din prevederile art.
138 alin. (1) din Constituţie nu se poate desprinde principiul potrivit căruia
dreptul de a avea buget propriu ar aparţine numai unităţilor
administrativ-teritoriale, cu excluderea subdiviziunilor
administrativ-teritoriale, deoarece textul art. 138 alin. (1) nu trebuie interpretat
singular, ci coroborat cu cel al art. 138 alin. (4) din Constituţie, potrivit
căruia „Bugetele locale se elaborează, se aprobă şi se execută în condiţiile
legii".
Or, tocmai în respectarea art. 138 alin. (4) din
Constituţie, legiuitorul a adoptat Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice
locale, care, prin art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8 şi art. 19 alin. (1)
lit. a), a statuat că la nivelul municipiului Bucureşti şi sectoarele au buget
propriu, distinct de bugetul pe ansamblul municipiului Bucureşti, asimilând,
din punct de vedere fiscal, municipiul Bucureşti cu oricare judeţ.
In consecinţă, Curtea urmează să respingă ca
neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate ridicată.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) lit. a), art. 2 pct. 8, art. 19 alin. (1) lit.
a) din Legea nr. 273/2006 privind finanţele publice locale şi a celor ale art.
81 alin. (2) lit. d) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2001,
excepţie ridicată de Consiliul General al Municipiului Bucureşti în Dosarul nr.
21.101/3/2008 al Curţii de Apel Bucureşti - Secţia a VIII-a contencios
administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 iunie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly