DECIZIE Nr.
841 din 2 iunie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii si alte drepturi de asigurari sociale
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 570 din 17 august 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul
public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie ridicată de
Eugeniu Goga în Dosarul nr. 24.715/3/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a
VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
La apelul nominal răspunde autorul excepţiei de
neconstituţionalitate, lipsind cealaltă parte, faţă de care procedura de citare
este legal îndeplinită.
Având cuvântul, Eugeniu Goga solicită admiterea
excepţiei de neconstitutionalitate astfel cum a fost formulată, susţinând că
aplicarea textului de lege criticat este neconstituţională.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstitutionalitate, considerând că aceasta
priveşte aspecte ce vizează aplicarea legii, ceea ce intră în competenţa
instanţelor judecătoreşti.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 9 decembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 24.715/3/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă şi asigurări sociale a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000, excepţie
ridicată de Eugeniu Goga în cauza ce are ca obiect judecarea cererii de
modificare a punctajului mediu anual - obligaţie de a face.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine că prevederile de lege criticate încalcă
dispoziţiile art. 52 din Constituţie, având în vedere caracterul său incomplet,
ambiguu şi permisiv pentru casa de pensii. Deşi textul de lege criticat nu
conţine nicio precizare referitoare la procedura privind fracţiunile de an
lucrate, casa de pensii a calculat punctajul şi pe perioada lipsei veniturilor
din salariu. De asemenea, arată că sistemul de calcul aplicat de casa de pensii
este în vădită contradicţie cu prevederile art. 8, art. 21, art. 23, art. 37,
art. 160 şi art. 164 din Legea nr. 19/2000, cu dispoziţiile Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 4/2005 şi cu Normele metodologice de aplicare a
pensiilor, aprobate prin Hotărârea Guvernului nr. 1.550/2004.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă şi asigurări sociale apreciază că
dispoziţiile de lege criticate nu contravin prevederilor art. 52 din
Constituţie.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulată, este
inadmisibilă, deoarece autorul excepţiei nu precizează în ce constă încălcarea
prevederilor constituţionale invocate.
Avocatul Poporului consideră
că dispoziţiile legale criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curţii Constituţionale punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi dispoziţiile Legii nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstitutionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind sistemul public
de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 140 din 1 aprilie 2000, cu modificările şi
completările ulterioare.
In prezent, textul de lege criticat are următoarea
redactare:
„(1) Punctajul anual al asiguratului se determină
prin împărţirea la 12 a punctajului rezultat în anul respectiv din însumarea
numărului de puncte realizat în fiecare lună. Numărul de puncte realizat în
fiecare lună se calculează prin raportarea salariului brut lunar individual,
inclusiv sporurile şi adaosurile, sau, după caz, a venitului lunar asigurat,
care a constituit baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări
sociale, la salariul mediu brut lunar din luna respectivă, comunicat de
Institutul Naţional de Statistică.
(2) Pentru perioadele în care Institutul Naţional de
Statistică şi Studii Economice a comunicat numai salariul mediu brut lunar pe
economie la nivel anual punctajul anual al asiguratului se determină ca raport
între media lunară din anul respectiv a salariilor brute individuale, inclusiv
sporurile şi adaosurile, sau, după caz, a venitului asigurat, care a constituit
baza de calcul a contribuţiei individuale de asigurări sociale, şi salariul
mediu brut lunar pe economie din anul respectiv, comunicat de Institutul
Naţional de Statistică şi Studii Economice.
(3) Pentru lunile pentru care Institutul Naţional
de Statistică şi Studii Economice nu a comunicat încă salariul mediu brut lunar
pe economie se utilizează (pentru întreaga lună) ultimul salariu mediu brut
lunar pe economie comunicat.
(4) Punctajul asiguratului, stabilit conform
prevederilor alin. (1) şi (2), se calculează la nivelul veniturilor brute
realizate pentru care s-au plătit contribuţii de asigurări sociale."
(5) Pentru perioadele asimilate, la determinarea
punctajului anual al asiguratului se utilizează:
a) cuantumul pensiei de invaliditate sau al altor
drepturi de asigurări sociale obţinute în perioadele respective, în cazurile
prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a);
b) 25% din salariul mediu brut lunar pe economie
din perioadele respective, pentru cazurile prevăzute la art. 38 alin. (1) lit.
b) şi c) şi la art. 53 alin. (3).
(6) Pentru stagiul potenţial, acordat asiguraţilor
în drept să obţină o pensie de invaliditate, punctajul anual al asiguratului
este de:
a) 0,75 puncte pentru gradul I de invaliditate,
respectiv pentru cei cu handicap grav;
b) 0,60 puncte pentru gradul II de invaliditate,
respectiv pentru cei cu handicap accentuat;
c) 0,40 puncte pentru gradul III de invaliditate,
respectiv pentru cei cu handicap mediu.
(7) In cazul persoanelor care beneficiază de
perioadele asimilate prevăzute la art. 38 alin. (1) lit. a) şi care în aceeaşi
perioadă obţin venituri pentru care se datorează contribuţia de asigurări
sociale, la calculul punctajului anual al asiguratului se iau în considerare,
prin cumulare, veniturile asigurate cu cele stabilite pentru perioadele
asimilate.
(8) Asiguraţii care, după îndeplinirea condiţiilor
de pensionare pentru limită de vârstă, reglementate de prezenta lege,
contribuie o anumită perioadă la sistemul public, regăsindu-se în una dintre
situaţiile prevăzute la art. 5, beneficiază de majorarea punctajului realizat
în această perioadă cu 0,3% pentru fiecare lună, respectiv cu 3,6% pentru
fiecare an suplimentar."
Autorul excepţiei de neconstitutionalitate susţine că
au fost încălcate dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 52 privind
dreptul persoanei vătămate de o autoritate publică.
Examinând excepţia de neconstitutionalitate, Curtea
constată că autorul acesteia nu precizează în ce mod se încalcă dispoziţiile
art. 52 din Constituţie, ci se limitează în a-l menţiona. In mod constant, în
jurisprudenţa sa, Curtea Constituţională a statuat că simpla enumerare a unor
texte din Constituţie nu echivalează cu o motivare a excepţiei de
neconstitutionalitate
Totodată, Curtea reţine că autorul excepţiei este
nemulţumit în realitate de calculul punctajului de pensie efectuat de către
casa de pensii, ceea ce excedează controlului de constituţionalitate.
Cu privire la susţinerea potrivit căreia dispoziţiile
de lege criticate contravin unor prevederi din Legea nr. 19/2000 şi din alte
acte normative, constatăm că aceasta nu poate fi reţinută, deoarece Curtea se
pronunţă numai asupra constituţionalităţii dispoziţiilor de lege criticate,
fără a putea analiza contrarietatea dintre două sau mai multe acte normative.
Având în vedere acestea, faţă de dispoziţiile art. 2 şi
ale art. 10 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, excepţia de neconstitutionalitate,
astfel cum a fost formulată, este inadmisibilă.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstitutionalitate a dispoziţiilor art. 78 din Legea nr. 19/2000 privind
sistemul public de pensii şi alte drepturi de asigurări sociale, excepţie
ridicată de Eugeniu Goga în Dosarul nr. 24.715/3/2008 al Tribunalului Bucureşti
- Secţia a VIII-a conflicte de muncă şi asigurări sociale.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 iunie 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean