DECIZIE Nr.
821 din 9 noiembrie 2006
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001
pentru protectia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter
personal si libera circulatie a acestor date
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 41 din 19 ianuarie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Kozsokar Gabor - judecător
Petre Ninosu -
judecător
Ion Predescu - judecător
Tudorel Toader - judecător
Ion Tiucă - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a art. 26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru
protecţia persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi
libera circulaţie a acestor date, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Mega-Image" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 8.920/3/2006 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale,
contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei,
avocat Silviu Udangiu, cu delegaţie la dosar, iar pentru Autoritatea Naţională
de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal, Alina Săvoiu, şef
birou juridic, cu delegaţie la dosar.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului autorului excepţiei, care solicită admiterea acesteia pentru
argumentele înfăţişate în motivarea depusă la dosar.
Reprezentantul Autorităţii Naţionale de Supraveghere a
Prelucrării Datelor cu Caracter Personal solicită respingerea excepţiei de
neconstituţionalitate, întrucât apreciază că art. 26 alin. (1) din legea
criticată nu încalcă art. 124 alin. (2) şi art. 126 alin. (1) din Constituţie
şi nici art. 2 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apărarea drepturilor
omului şi a libertăţilor fundamentale. Depune concluzii
scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, întrucât apreciază că
dispoziţiile de lege criticate nu contravin dispoziţiilor constituţionale şi
convenţionale invocate ca fiind încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 8.920/3/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte
de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art.
26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia persoanelor cu privire la
prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera circulaţie a acestor date, excepţie
ridicată de Societatea
Comercială „Mega-Image" - S.R.L. din Bucureşti într-o cauză având ca
obiect contestaţia formulată de aceasta împotriva deciziei de sancţionare emise
împotriva sa de Autoritatea Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu
Caracter Personal.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că art. 26 alin.
(1) din Legea nr. 677/2001, potrivit căruia soluţia pronunţată în legătură cu
contestaţia formulată împotriva oricărei decizii emise
de autoritatea de supraveghere este „definitivă şi
irevocabilă", contravine Constituţiei „pentru
că nu prevede nicio cale de atac la hotărârea pronunţată de prima
instanţă". Autorul excepţiei consideră că se încalcă astfel prevederile
constituţionale ale art. 124 alin. (2) şi ale art. 126 alin. (1), întrucât
„justiţiabilul nu are posibilitatea să atace soluţia dispusă de o instanţă de
contencios administrativ", precum şi ale art. 2 paragraful 1 din
Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, referitor la dreptul la două grade de jurisdicţie.
Mai consideră „evident faptul că prevederile legale criticate încalcă accesul
liber la justiţie, deoarece petenţii nu au libertatea de a demonstra în faţa
puterii judecătoreşti, în primă instanţă şi în calea de atac, ilegalitatea
actului administrativ atacat".
Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de
muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că excepţia de neconstituţionalitate ridicată este
neîntemeiată. Aceasta deoarece, aşa cum rezultă din dispoziţiile art. 25 din
legea criticată, „persoana interesată are la dispoziţie două grade de
jurisdicţie, unul concretizându-se prin plângerea adresată autorităţii, cel
de-al doilea prin contestaţia formulată la instanţă", iar art. 2 din
Protocolul nr. 7 la Convenţie „se referă la dreptul la două grade de
jurisdicţie în faţa instanţei judecătoreşti sau a altor autorităţi care pot
soluţiona contestaţia, cu respectarea principiului contradictorialităţii şi
publicităţii".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Guvernul consideră că
art. 26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001, care prevede posibilitatea ca orice
persoană ce intră sub incidenţa textului să conteste deciziile autorităţii de
supraveghere la instanţa de contencios administrativ competentă, nu creează
situaţii care să dea posibilitatea unor imparţialităţi sau inegalităţi ale
justiţiei şi, ca atare, nu contravine art. 124 alin. (2) din Constituţie. Cât
priveşte invocarea încălcării dispoziţiilor constituţionale ale art. 126 alin.
(1), apreciază că din art. 26 alin. (1) nu rezultă că justiţia s-ar realiza altfel decât prin Inalta Curte de Casaţie şi
Justiţie şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege. Consideră
că, în realitate, criticile autorului excepţiei vizează un aspect referitor la
accesul liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, cu privire la
care, însă, prin numeroase decizii, Curtea Constituţională a statuat că nu
înseamnă accesul la toate structurile judecătoreşti şi la toate căile de atac.
In legătură cu susţinerile privind dreptul la dublul grad de jurisdicţie
prevăzut de art. 2 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, apreciază că acesta are
aplicabilitate doar în materie penală.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile ce fac obiectul excepţiei „nu contravin sub niciun aspect
regulii constituţionale potrivit căreia justiţia este unică, imparţială şi
egală pentru toţi", precum şi că, „în jurisprudenţa sa, Curtea
Constituţională a statuat în mod constant că, exceptând dreptul la un dublu grad
de jurisdicţie în materie penală, nici Constituţia şi nici vreun instrument
juridic internaţional nu prevăd câte grade de jurisdicţie trebuie asigurate
pentru soluţionarea diferitelor litigii, căile de atac ce pot fi exercitate
împotriva hotărârilor judecătoreşti ori condiţiile procedurale de exercitare a
acestora". Mai arată că prevederile de lege criticate sunt norme de
procedură a căror stabilire este atributul exclusiv al legiuitorului, potrivit
art. 126 alin. (2) din Constituţie.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor,
concluziile părţilor şi ale reprezentantului Ministerului Public, dispoziţiile
legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr.
47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera
circulaţie a acestor date, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 790 din 12 decembrie 2001.
Art. 26 alin. (1) prevede: „Impotriva
oricărei decizii emise de autoritatea de supraveghere în temeiul dispoziţiilor
prezentei legi operatorul sau persoana vizată poate formula contestaţie în
termen de 15 zile de la comunicare, sub sancţiunea decăderii, la instanţa de contencios
administrativ competentă. Cererea se judecă de urgenţă, cu citarea părţilor.
Soluţia este definitivă şi irevocabilă."
Autorul excepţiei consideră că textul de lege criticat
încalcă prevederile constituţionale ale art. 124 alin. (2), potrivit cărora „Justiţia
este unică, imparţială şi egală pentru toţi", şi ale art. 126 alin. (1), care
dispun că „Justiţia se realizează prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie
şi prin celelalte instanţe judecătoreşti stabilite de lege", precum şi
ale art. 2 paragraful 1 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, privind dreptul la două grade de jurisdicţie în
materie penală.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Din motivarea excepţiei rezultă că numai prevederea
referitoare la caracterul „definitiv
şi irevocabil" al soluţiei pronunţate de
instanţa de contencios administrativ competentă împotriva deciziilor emise de
autoritatea de supraveghere în temeiul legii criticate încalcă dispoziţiile
constituţionale ale art. 124 alin. (2) şi ale art. 126 alin. (1), precum şi ale
art. 2 paragraful 1 din Protocolul nr. 7 la Convenţia pentru apărarea
drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Analizând aceste susţineri, Curtea nu poate reţine
nicio contradicţie între caracterul „definitiv şi irevocabil" al
soluţiei pronunţate în condiţiile prevăzute de art. 26 alin. (1) din legea
criticată şi textele constituţionale menţionate. Curtea constată că prevederile
din Constituţie cuprinse în art. 124 alin. (2) - „Justiţia este unică,
imparţială şi egală pentru toţi" - şi în art. 126 alin. (1) - „Justiţia
se realizează prin Inalta Curte de Casaţie şi Justiţie şi prin celelalte
instanţe judecătoreşti stabilite de lege" - nu sunt incidente în
cauză. De altfel, criticile de neconstituţionalitate formulate vizează, în
realitate, accesul liber la justiţie, consacrat de art. 21 din Constituţie, în
legătură cu care Curtea Constituţională, prin numeroase decizii, de exemplu,
Decizia nr. 38 din 26 februarie 1998, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 177 din 13 mai 1998,
a statuat că „accesul liber la justiţie nu înseamnă că el trebuie asigurat la
toate structurile judecătoreşti, deoarece competenţa şi căile de atac sunt stabilite
exclusiv de către legiuitor, care poate institui reguli deosebite, în
considerarea unor situaţii deosebite". Aşadar, nici sub acest aspect nu
există contrarietate între textul de lege criticat şi Constituţie.
De asemenea, Curtea constată că nici art. 2 paragraful
1 din Protocolul nr. 7 la Convenţie nu este incident în cauză, întrucât aceste
dispoziţii convenţionale privesc dreptul la două grade de jurisdicţie în
materie penală.
De altfel, excepţia a fost ridicată într-o cauză în
care autorul acesteia, Societatea Comercială „Mega-Image" - S.R.L. din
Bucureşti, a formulat plângere împotriva unei decizii emise de Autoritatea
Naţională de Supraveghere a Prelucrării Datelor cu Caracter Personal în temeiul
art. 26 din legea criticată, susţinând că „firmei noastre nu i se aplică
prevederile referitoare la prelucrarea datelor cu caracter personal, pentru că
nu solicităm datele de identificare ale persoanelor ce intră în magazinele
noastre", ci, „având în vedere chiar definiţiile cuprinse în art. 3 din Legea
nr. 677/2001", „nu clienţii noştri sunt verificaţi cu ajutorul camerelor
de supraveghere video, ci produsele din magazin, pentru a preveni săvârşirea de
furturi". Rezultă aşadar că, în realitate, autorul excepţiei critică modul
de aplicare a legii, mai precis faptul că prevederile acesteia referitoare la
prelucrarea datelor cu caracter personal nu sunt aplicabile societăţii
comerciale. Or, potrivit competenţei sale, astfel cum aceasta este stabilită
prin Constituţie şi prin Legea nr. 47/1992, Curtea Constituţională nu se poate
pronunţa asupra modului de aplicare a legii, care este în competenţa exclusivă
a instanţelor de judecată.
Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 26 alin. (1) din Legea nr. 677/2001 pentru protecţia
persoanelor cu privire la prelucrarea datelor cu caracter personal şi libera
circulaţie a acestor date, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Mega-Image" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 8.920/3/2006 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale,
contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general
obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 noiembrie
2006.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent şef,
Gabriela Dragomirescu