DECIZIE Nr. 82 din 10 februarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin.
2 din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, ale art. 36 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 327 din 19 aprilie 2005
Ioan Vida - presedinte
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Daniela Titian - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998, ale art. 29 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul
de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Elemar
Star" - S.R.L. Calarasi in Dosarul nr. 5F/2004 al Tribunalului Calarasi.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
ca neintemeiata. Se arata ca, in jurisprudenta sa, Curtea Constitutionala s-a
mai pronuntat asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 56
alin. 2 din Legea nr. 58/1998 si ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995,
in sensul respingerii acesteia. Celelalte critici ale autorului exceptiei exced
controlului de constitutionalitate, intrucat privesc situatii care apartin
competentei instantelor judecatoresti, apreciind ca sub acest aspect exceptia
este inadmisibila.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 17 august 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5F/2004,
Tribunalul Calarasi a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998,
ale art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum
si ale art. 88 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Elemar Star" - S.R.L. Calarasi intr-o cauza avand ca
obiect judecarea cererii privind deschiderea procedurii prevazute de Legea nr.
64/1995, formulata impotriva autorului exceptiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, intr-o argumentare ampla,
in care pe langa invocarea unor texte constitutionale considerate a fi
incalcate se fac numeroase referiri la dispozitii din Codul de procedura civila,
din Codul civil, din alte legi, precum si la jurisprudenta unor instante
judecatoresti, inclusiv la hotarari pronuntate in alte cauze in care este
parte, autorul exceptiei sustine, in esenta, urmatoarele:
- Dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998, prin care contractele
de credit financiar si garantiile reale si personale constituie titlu
executoriu, incalca prevederile constitutionale ale art. 15 alin. (2), art. 21
alin. (1), art. 123 [devenit, dupa republicarea Constitutiei art. 124] si art.
125 alin. (1) [devenit art. 126 alin. (1)]. Autorul exceptiei sustine ca
prevederile legale criticate, care dau putere de titlu executoriu contractelor
de credit bancar, precum si garantiilor reale si personale, contravin unor
dispozitii din legislatia civila si procesual civila, referindu-se in acest
sens la unele hotarari pronuntate de instantele judecatoresti.
Se mai arata in sustinerea exceptiei ca "dispozitiile Legii nr.
58/1998 si normele sale de aplicare incalca prevederile art. 15 din Constitutia
Romaniei, conform carora <<Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale mai favorabile>>, or, Legea nr. 58/1998 este o lege
civila". Astfel, arata autorul exceptiei, in continuare, "Legea nr.
58/1998 a fost publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121
din 23 martie 1998, iar potrivit art. 92 din continutul ei, a intrat in vigoare
la 30 de zile de la publicare, adica la 30 aprilie 1998; conform Constitutiei
Romaniei, de la aceasta data incepe sa produca efecte si nu anterior ei, nu
retroactiv". In consecinta, autorul exceptiei considera ca prevederile
criticate nu pot fi aplicate contractelor de credit incheiate anterior intrarii
in vigoare a legii respective.
In acelasi timp autorul exceptiei sustine ca textul de lege criticat
incalca dreptul de acces la justitie si dreptul la aparare. In acest sens, se
arata ca "partea careia i se opune actul executarii silite, pe calea
judecarii unei cereri de incuviintare a executarii silite, are interesul de
a-si formula apararea, interes legitim, ocrotit de legiuitor, si poate invoca
chiar nulitatea absoluta a titlului in baza caruia se cere incuviintarea
executarii silite, nulitate care, admisa, poate avea drept consecinta
respingerea cererii de executare si anularea conventiei ce a stat la baza ei,
asa incat, desfiintat fiind insusi temeiul juridic ce a stat la baza formularii
cererii, o alta nu mai poate fi [promovata] in baza inscrisului formulat. In
acest mod, rapindu-i-se justitiabilului dreptul la aparare, se incalca dispozitiile
mai sus invocate din Constitutia Romaniei [art. 24]. Este adevarat ca, ulterior
incuviintarii executarii silite, exista posibilitati de aparare ale
justitiabilului caruia i se opune actul executarii, pe calea contestatiei la
executare, insa prin aceasta se incalca prevederile art. 21 din Constitutia
Romaniei [...]".
- Dispozitiile art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura
reorganizarii judiciare si a falimentului sunt criticate in sensul ca incalca
prevederile art. 16 alin. (1) si (2), ale art. 21 alin. (1) si (2), ale art. 24
alin. (1) si "ale art. 123 [devenit art. 124] din Constitutia Romaniei,
potrivit carora <<Justitia se infaptuieste in numele legii>>".
Aceste dispozitii legale sunt, in opinia autorului exceptiei, neconstitutionale
deoarece "permit judecarea numai intr-un sens si, in speta, a cererii
creditorului, nepermitand analizarea motivelor de aparare ale paratului
debitor, privind nulitatea absoluta a titlului pe care creditorul isi
fundamenteaza cererea introductiva si nici solutionarea cererii acestuia,
reconventionala, privind pretentiile indreptate impotriva creditorului
reclamant, dovedite legal, atestate de hotarari judecatoresti irevocabile
dispuse de instante de recurs si in intima legatura cu inscrisul ce sta la baza
cererii introductive".
Se apreciaza totodata ca "suprimarea dreptului paratei la
aparare" este neconstitutionala, "excede procedurii [...] prevazute
de Legea nr. 64/1995 si are grave consecinte asupra paratei, vatamata in
interesele sale legitime, ocrotite de lege, impiedicand-o pe aceasta sa
beneficieze de prevederile Constitutiei Romaniei".
Referitor la neconstitutionalitatea acelorasi prevederi legale, se arata
ca, in baza art. 29 alin. (1) din Legea nr. 64/1995, "poate fi introdusa o
cerere si admisa, care legal este prescrisa in sens material, lipsa dreptului
la actiune putand fi acoperita printr-un act infractional [...]".
- Dispozitiile art. 27 pct. 5 si 9 din Codul de procedura civila, privind
cazurile de recuzare a judecatorilor, sunt considerate "neconstitutionale,
incalcand prevederile art. 16 alin. (1) si (2), art. 20, art. 123 [devenit art.
124] din Constitutia Romaniei". Autorul exceptiei, referindu-se la
situatii concrete in care se afla, considera ca aceste texte de lege nu au in
vedere si posibilitatea recuzarii in cazul in care intre una dintre parti si
judecator exista un proces penal in curs de judecata, posibilitatea recuzarii
intregii instante, daca intre una dintre parti "si mai mult de 50% din
numarul judecatorilor instantei care solutioneaza dosarul civil exista, in
paralel, spre solutionare la instanta competenta un dosar penal avand cauza
exact in cauza dosarului civil", precum si in cazul in care judecatorii
unei instante pretind ca s-au abtinut, cu exceptia celui care are de solutionat
dosarul. De asemenea, autorul exceptiei considera ca un alt motiv de recuzare a
judecatorilor intregii instante ar putea sa fie, referindu-se la cauza
personala, vrajmasia dintre una din parti si judecatori, constand in faptul ca
partea a formulat sau formuleaza plangeri penale impotriva acestora,
"inclusiv impotriva judecatorului desemnat sa solutioneze cauza". In
acest sens, autorul exceptiei sugereaza ca aceste ultime situatii sa fie
"incadrate in notiunea de vrajmasie intre justitiabil si judecatori".
Se arata totodata, in sustinerea acestei critici, ca, "potrivit art.
21 din Constitutia Romaniei, urmare a revizuirii acesteia din 2003,
justitiabilul are drept la un proces echitabil, dispozitie de altfel actuala si
in vechea forma a Constitutiei, avand in vedere prevederile art. 20 alin. (1)
si (2) din Legea fundamentala, raportate la prevederile art. 6 pct. 1 din
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale".
- Dispozitiile art. 88 din Codul de procedura civila sunt criticate pentru
neconstitutionalitate, intrucat, sustine autorul exceptiei, pot fi interpretate
"si in sensul ca nu este absolut necesar ca in citatie sa fie trecuta
corect calitatea partilor din proces [...]". Urmare a unei astfel de
interpretari, dispozitiile legale criticate incalca, in opinia autorului
exceptiei, art. 16 si art. 123 [devenit art. 124] din Constitutie.
Tribunalul Calarasi nu si-a formulat opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, astfel cum prevad dispozitiile art. 29 alin. (4) din
Legea nr. 47/1992.
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestui punct de vedere se arata, in esenta, ca "obiectul
unei cereri de natura celei mentionate la art. 29 alin. (1) nu este aceea de
executare silita a unui titlu in favoarea unui creditor individual, ci
constatarea de catre instanta de judecata competenta a starii de insolventa a
debitorului si de deschidere a procedurii concursuale aferente, in beneficiul
intregii mase a creditorilor". In continuare se arata ca "Procedura
de solutionare a acestei cereri face obiectul unui alt articol din lege, si
anume art. 31. Astfel, alin. (3) si urmatoarele ale art. 31 precizeaza dreptul
debitorului de a contesta starea sa de insolventa, adica incapacitatea vadita a
patrimoniului sau de a face fata obligatiilor exigibile cu sumele de bani
disponibile". Dreptul debitorului de a contesta starea de insolventa
cuprinde, sustine Guvernul, si "facultatea de a contesta cuantumul
creantelor invocate de creditorul reclamant, atat timp cat o asemenea
contestatie ar reduce valoarea acestora sub minimul obligatoriu prescris de
lege". Guvernul apreciaza, in consecinta, ca accesul liber la justitie al
debitorului, consacrat de art. 21 din Constitutie, este pe deplin respectat de
prevederile art. 31 din Legea nr. 64/1995.
In ceea ce priveste incidenta art. 16 din Constitutie, Guvernul apreciaza
ca "acest articol nu este infrant de nici o dispozitie din cadrul art. 29
sau 31 din Legea nr. 64/1995, acesta aplicandu-se, fara nici un fel de
deosebire, tuturor debitorilor aflati in situatia descrisa de lege".
Referitor la competenta materiala de solutionare a contestatiei debitorului
intemeiata pe nevaliditatea titlului sau pe insuficienta obiectului acestuia
pentru a se permite deschiderea procedurii, Guvernul considera ca
"judecatorul-sindic nu poate face abstractie de rezultatul contestatiei
debitorului atunci cand urmeaza a decide asupra starii de insolventa si, prin
urmare, asupra deschiderii procedurii reorganizarii judiciare si a
falimentului". Totodata, Guvernul apreciaza "ca un asemenea aspect
reprezinta o chestiune de interpretare a legii de catre instantele de judecata,
care nu poate face obiectul controlului de constitutionalitate in fata Curtii
Constitutionale".
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate a art. 56 alin. 2 din
Legea nr. 58/1998, Guvernul apreciaza ca "acordarea de catre legiuitor,
prin lege speciala, unor anumite tipuri de acte juridice un caracter special,
asimilat titlurilor executorii, fara a fi obligatorie existenta prealabila a
formei autentice, nu constituie un aspect de constitutionalitate, prin aceasta
neincalcandu-se nici o dispozitie constitutionala relevanta". Referitor la
invocarea dispozitiilor constitutionale ce vizeaza egalitatea in fata legii,
Guvernul considera ca acestea "nu sunt aplicabile in ceea ce priveste
conditiile de forma prescrise de lege in mod diferit pentru anumite categorii
de acte juridice".
In ceea ce priveste critica referitoare la neconstitutionalitatea art. 27
pct. 5 si 9 din Codul de procedura civila, Guvernul arata ca aceasta vizeaza
inexistenta unor prevederi considerate necesare de catre autorul exceptiei
relativ la cauzele de revocare a judecatorilor. Or, sub acest aspect, potrivit
punctului de vedere al Guvernului, Curtea Constitutionala "este limitata
la a verifica constitutionalitatea dreptului pozitiv existent, iar nu
neconstitutionalitatea absentei unor anumite dispozitii considerate necesare.
Caci in acest din urma caz s-ar substitui, in mod indirect, competentei
stabilite de Constitutie in sarcina Parlamentului ca autoritate
legiuitoare".
Cu privire la critica de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 88 din
Codul de procedura civila, Guvernul apreciaza ca aceasta se refera la modul de
interpretare de catre instante a dispozitiei referitoare la necesitatea
prevederii in citatie a calitatii celui citat. Or, considera Guvernul, "de
vreme ce alin. 1 pct. 4, coroborat cu alin. 2 al art. 88 stabilesc expres ca
<<numele, domiciliul si calitatea celui citat>> sunt mentiuni
obligatorii ale citatiei, sub sanctiunea nulitatii, rezulta ca o interpretare
diferita data de instanta de judecata poate fi atacata la instantele de control
judiciar superioare". In acest caz, afirma Guvernul, "nu se poate
vorbi de o neconstitutionalitate a prevederilor respective, cu atat mai mult cu
cat procedura de judecata se stabileste prin lege [potrivit art. 126 alin. (2)
din Constitutia republicata], iar in cazul de speta nu exista dispozitii
constitutionale ce ar putea fi vatamate".
Avocatul Poporului considera ca prevederile criticate sunt constitutionale,
intrucat "nu contravin nici unui text din Constitutie."
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie si ale art. 1 alin. (2), ale
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulat, il
constituie: dispozitiile art. 56 alin. 2 din Legea bancara nr. 58/1998,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 121 din 23 martie
1998, al carei titlu a fost modificat prin Legea nr. 485/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 876 din 10 decembrie 2003, care se
numeste "Legea privind activitatea bancara"; dispozitiile art. 29
alin. (1) din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 608 din
13 decembrie 1999, astfel cum a fost modificata prin Legea nr. 149/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 424 din 12 mai 2004,
ulterior republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.066 din
17 noiembrie 2004, textul criticat fiind preluat cu acelasi continut, dar cu o
numerotare diferita. Astfel, art. 29 alin. (1) a devenit art. 36 alin. (1),
asupra caruia Curtea Constitutionala urmeaza a se pronunta prin prezenta
decizie; dispozitiile art. 27 pct. 5 si 9 si ale art. 88 din Codul de procedura
civila.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 56 alin. 2 din Legea nr. 58/1998: "Contractele de credit
bancar, precum si garantiile reale si personale, constituite in scopul
garantarii creditului bancar, constituie titluri executorii.";
- Art. 36 alin. (1) din Legea nr. 64/1995: "(1) Orice creditor care
are una sau mai multe creante certe, lichide si exigibile poate introduce la
tribunal o cerere impotriva unui debitor care este prezumat in insolventa din cauza
incetarii platilor fata de acesta timp de cel putin 30 de zile, in urmatoarele
conditii:
a) daca creantele izvorasc din raporturi de munca sau raporturi
obligationale civile, acestea trebuie sa aiba un cuantum superior valorii
insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in conditiile legii si
calculate la data formularii cererii introductive;
b) in celelalte cazuri creantele trebuie sa aiba un cuantum superior
echivalentului in lei al sumei de 3.000 euro, calculat la data formularii cererii
introductive;
c) in cazul unui creditor care detine creante din ambele categorii
mentionate la lit. a) si b), cuantumul total al creantelor trebuie sa fie
superior valorii insumate a 6 salarii medii pe economie, stabilite in
conditiile legii si calculate la data formularii cererii introductive.";
- Art. 27 pct. 5 si 9 din Codul de procedura civila: "Judecatorul
poate fi recuzat: [...]
5. daca intre aceleasi persoane si una din parti a fost o judecata penala
in timp de 5 ani inaintea recuzarii; [...]
9. daca este vrajmasie intre el, sotul sau una din rudele sale pana la al
patrulea grad inclusiv si una din parti, sotii sau rudele acestora pana la
gradul al treilea inclusiv.";
- Art. 88 din Codul de procedura civila: "Citatia va cuprinde:
1. numarul si data emiterii, precum si numarul dosarului;
2. aratarea anului, lunii, zilei si orei de infatisare;
3. aratarea instantei si sediului ei;
4. numele, domiciliul si calitatea celui citat;
5. numele si domiciliul partii potrivnice si felul pricinii;
5^1. alte mentiuni prevazute de lege;
6. parafa sefului instantei si semnatura grefierului.
Aratarile de la punctele 2, 3, 4 si 6 sunt prevazute sub sanctiunea
nulitatii."
Textele constitutionale invocate in sustinerea exceptiei au urmatorul
cuprins:
- Art. 15 alin. (2): "Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia
legii penale sau contraventionale mai favorabile.";
- Art. 16 alin. (1) si (2): "(1) Cetatenii sunt egali in fata legii si
a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.
(2) Nimeni nu este mai presus de lege.";
- Art. 21 alin. (1), (2) si (3): "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat.";
- Art. 124: "(1) Justitia se infaptuieste in numele legii.
(2) Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti.
(3) Judecatorii sunt independenti si se supun numai legii.";
- Art. 126 alin. (1): "Justitia se realizeaza prin Inalta Curte de
Casatie si Justitie si prin celelalte instante judecatoresti stabilite de
lege."
Autorul exceptiei a invocat si incalcarea art. 20 din Constitutie, prin
raportare la dispozitiile art. 6 pct. 1 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale privind dreptul la un proces
echitabil.
Dispozitiile art. 20 din Constitutie au urmatorul continut:
"(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile
cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia
Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care
Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea retine ca
prevederile criticate nu incalca nici una dintre dispozitiile constitutionale
invocate in motivarea exceptiei.
I. De altfel, prevederile art. 29 alin. (1) [devenit, in urma republicarii,
art. 36 alin. (1)] din Legea nr. 64/1995 au mai format obiect al controlului de
constitutionalitate exercitat de Curte, care, prin mai multe decizii, a respins
exceptiile de neconstitutionalitate. Prin Decizia nr. 60 din 11 februarie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 217 din 2 aprilie
2003, de exemplu, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate cu acelasi
obiect, statuand ca prevederile respective nu contravin art. 15 alin. (2), art.
16 alin. (2), art. 21, art. 123 [devenit art. 124] si art. 125 [devenit art.
126] din Constitutie, invocate in acea cauza ca fiind incalcate. De asemenea, prin
Decizia nr. 304 din 8 iulie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 816 din 3 septembrie 2004, Curtea Constitutionala s-a pronuntat
asupra exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 29 alin. (1) lit.
a) din Legea nr. 64/1995 si a constatat ca prevederile criticate nu incalca
dispozitiile art. 16 alin. (1), art. 21 si art. 41 alin. (2) si (5) din
Constitutie, invocate ca fiind incalcate in acea cauza.
In considerentele deciziilor mentionate, Curtea a retinut ca, printre
altele, "reglementarea cuprinsa in textul art. 29 alin. (1) din Legea nr.
64/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevede ca,
in anumite conditii, orice creditor care are o creanta certa, lichida si
exigibila sa poata introduce la tribunal o cerere impotriva unui debitor care,
timp de cel putin 30 de zile, a incetat platile. Acest fapt nu impiedica, sub
nici un aspect, accesul liber la justitie, atat creditorii, cat si debitorii
avand posibilitatea de a formula pretentii si aparari". Curtea a retinut,
de asemenea, referindu-se la jurisprudenta sa si la cea a Curtii Europene a
Drepturilor Omului, ca "liberul acces la justitie este compatibil cu
instituirea unor proceduri speciale".
De asemenea, in aceeasi decizie, Curtea a aratat ca "nu poate retine
nici o incompatibilitate intre textul de lege criticat si [...] prevederile
constitutionale ale art. 41 alin. (2) referitoare la protectia egala a
proprietatii private, ale art. 123 alin. (2) care consacra principiul independentei
justitiei si cele ale art. 125 alin. (3), potrivit carora competenta si
procedura de judecata sunt stabilite prin lege" (Decizia nr. 60/2003).
Referitor la critica autorului exceptiei, potrivit careia dispozitiile art.
36 alin. (1) din Legea nr. 64/1995 incalca prevederile art. 24 alin. (1) din
Constitutie care garanteaza dreptul la aparare, Curtea constata ca, potrivit
art. 147 din aceeasi lege, text cu care art. 36 alin. (1) se coroboreaza,
"Dispozitiile prezentei legi se completeaza, in masura compatibilitatii
lor, cu cele ale Codului de procedura civila si ale Codului comercial
roman". Prin urmare, procedura de judecata prevazuta de dispozitiile
criticate asigura inclusiv dreptul la aparare al partilor pe tot parcursul
judecarii sale. De altfel, potrivit art. 38 alin. (2) si (3) din Legea nr.
64/1995, debitorului i se comunica cererea de deschidere a procedurii si poate
contesta starea de insolventa.
Deoarece nu au intervenit elemente noi, de natura sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii, solutiile pronuntate si considerentele care au stat la
baza lor isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
II. In ceea ce priveste constitutionalitatea dispozitiilor art. 56 alin.
(2) din Legea nr. 58/1998, Curtea Constitutionala s-a pronuntat, in mod
indirect, prin Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, prin care a
respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil
special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria
"pierdere" la Banca Agricola - S.A., text care cuprindea o dispozitie
asemanatoare cu cea criticata in prezenta cauza.
In considerentele deciziei, Curtea a retinut ca textul criticat, prin care
se prevedea: "Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A.
si imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta
prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri
executorii", nu contravine articolului 15 alin. (2) din Constitutie. In
decizia la care ne referim, Curtea a constatat ca textul criticat, in acea
cauza "nu contine, in sine, nici o dispozitie cu caracter
retroactiv". Totodata, Curtea a retinut ca, in realitate, exceptia nu viza
"constitutionalitatea textului criticat, ci aplicarea in timp a
dispozitiilor acestuia, adica stabilirea interpretarii daca sunt aplicabile sau
nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a actului
normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari cu privire
la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, jurisprudenta
Curtii Constitutionale a statuat in mod constant ca nu intra in competenta
Curtii Constitutionale controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul
actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in
concordanta cu Constitutia".
De asemenea, Curtea a retinut, in decizia respectiva, ca "prin
dispozitia criticata se face aplicatia unui principiu consacrat de art. 372 din
Codul de procedura civila, in sensul ca executarea silita se poate face nu
numai pe baza unei hotarari judecatoresti investite cu formula executorie, ci
si in virtutea unui titlu executoriu, prevazut de lege". (Aceeasi solutie
a fost pronuntata, de exemplu, si prin Decizia nr. 151 din 12 octombrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 3 din 7 ianuarie
2000).
In considerentele aceleiasi decizii s-a mai retinut ca, "de altfel,
ulterior adoptarii actului normativ criticat prin exceptia de
neconstitutionalitate de fata, s-a acordat, prin Legea bancara nr. 58/1998, in
mod general, pentru toate bancile, deci nu numai pentru Banca Agricola - S.A.,
calitatea de titluri executorii contractelor de credit bancar, precum si
garantiilor reale si personale, constituite in scopul garantarii creditului
bancar".
Solutiile pronuntate de Curte si considerentele care au stat la baza
acestora sunt aplicabile mutatis mutandis in cauza de fata, intrucat nu au
intervenit elemente noi, de natura sa determine modificarea jurisprudentei
Curtii in aceasta materie, revenind instantei sa stabileasca aplicarea in timp
a dispozitiilor respective.
III. In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 27 pct 5 si 9 din Codul de procedura civila, criticate pentru omisiune,
intrucat nu cuprind si alte cazuri de recuzare a judecatorilor, considerate de
catre autorul exceptiei necesare a fi prevazute, sau cu privire la
interpretarea si aplicarea notiunii de "vrajmasie" prevazute de art.
27 pct. 9 din Codul de procedura civila, Curtea retine ca aceste sustineri nu
au legatura cu invocarea textelor art. 16 alin. (1) si (2), art. 20 si art. 124
din Constitutie. Potrivit prevederilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992,
care fixeaza limitele atributiilor Curtii Constitutionale in exercitarea
controlului de constitutionalitate, Curtea "se pronunta numai asupra
constitutionalitatii actelor cu care a fost sesizata, fara a putea modifica sau
completa prevederile supuse controlului".
In legatura cu exceptia de neconstitutionalitate avand ca obiect
prevederile art. 88 din Codul de procedura civila, criticate cu privire la
faptul ca ar putea fi interpretate si aplicate de instante in sensul ca
"nu este absolut necesar ca in citatie sa fie trecuta corect calitatea
partilor din proces [...]", Curtea constata ca aceasta este neintemeiata.
Potrivit alin. (2) al art. 88 din Codul de procedura civila, lipsa din
citatie a mentiunii privind "calitatea celui citat" [de la pct. 4 al
art. 88 alin. 1] este sanctionata cu nulitatea, situatia respectiva putand fi
invocata in exercitarea cailor de atac prevazute de lege, la instantele de
control judiciar competente, daca cel interesat considera ca instanta care a
pronuntat hotararea a incalcat dispozitia legala respectiva. De altfel,
potrivit atributiilor sale, Curtea Constitutionala exercita controlul de
constitutionalitate asupra continutului actelor prevazute de lege, fara a se
pronunta asupra modului de aplicare a acestora.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al
art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 56 alin. 2
din Legea nr. 58/1998 privind activitatea bancara, ale art. 36 alin. (1) din
Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a falimentului
si ale art. 27 pct. 5 si 9, precum si ale art. 88 din Codul de procedura
civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Elemar Star" -
S.R.L. Calarasi in Dosarul nr. 5F/2004 al Tribunalului Calarasi.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 10 februarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta