Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 796 din 27 septembrie 2007

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (1), (2) si (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 711 din 22 octombrie 2007



Ioan Vida                                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                             -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Petre Ninosu                                    -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Augustin Zegrean                             -judecător

Ion Tiucă                                          - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „TAXI REAL" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 17.232/3/CA/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

La apelul nominal răspunde avocat Sorin Ovidiu Drăgan pentru autorul excepţiei şi partea Societatea Comercială „Fidascom Impex" - S.R.L. din Bucureşti, lipsind celelalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii Constituţionale acordă cuvantul apărătorului părţilor prezente, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate. In acest sens, susţine, în esenţă, că dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 38/2003 impun anumite criterii de limitare nejustificată a numărului de autorizaţii taxi acordate, de natură să afecteze principiile economiei de piaţă şi să determine scăderea calităţii serviciilor, limitarea posibilităţilor de a alege a consumatorilor, scăderea nivelului de trai al salariaţilor care prestează activitatea de taximetrie şi crearea unor societăţi de profil dominante pe piaţă, care pot exercita influenţe asupra autorităţilor locale competente a acorda autorizaţiile de transport în regim de taxi. In concluzie, susţine că atat redactarea, cat şi modul de aplicare a prevederilor legale criticate sunt neconstituţionale, în acest sens fiind şi opiniile Consiliului Concurenţei şi ale Guvernului, pe care reprezentantul părţilor prezente le depune la dosar.

Reprezentantul Ministerului Public susţine că Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere reprezintă cadrul legal pentru asigurarea accesului la această activitate, care are natura unui serviciu public. Or, art. 45 din Constituţie, pretins a fi încălcat, garantează accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii, ceea ce constituie chiar obiectul de reglementare a dispoziţiilor art. 14 din legea criticată. In concluzie, solicită respingerea excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.

CURTEA,

avand în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin Incheierea din  5  ianuarie 2007,  pronunţată în Dosarul nr. 17.232/3/CA/2006, Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „TAXI REAL" - S.R.L. din Bucureşti într-o cauză civilă avand ca obiect obligarea paraţilor Primăria Municipiului Bucureşti şi Consiliul General al Municipiului Bucureşti la emiterea unui act administrativ.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul excepţiei susţine că textul de lege criticat încalcă prevederile constituţionale ale art. 45 - „Libertatea economică", ale art. 47 - „Nivelul de trai" ş\ ale art. 53 - „Restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi", prin aceea că limitează numărul maxim de autorizaţii taxi pe care autorităţile administraţiei publice locale le vor emite. Astfel, arată că dimensionarea activităţii de transport public local de persoane realizate în regim de taxi de către administraţiile publice locale nu se justifică într-o economie de piaţă şi conduce la scăderea nivelului de trai a cetăţenilor care alcătuiesc grupul de salariaţi care prestează astfel de activităţi.

In plus, menţionează, pe de o parte, că opinii în sensul neconstituţionalităţii art. 14 din Legea nr. 38/2003 aparţin şi Consiliului Concurenţei, iar pe de altă parte, că textul legal criticat nu contravine doar normelor constituţionale indicate, ci încalcă şi „principiile economiei europene", fiind un „obstacol în calea integrării".

Tribunalul Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal apreciază că textul legal criticat este constituţional. In acord cu prevederile art. 45 din Constituţie, dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 38/2003 reglementează condiţiile şi limitele exercitării unei anumite activităţi economice şi a liberei iniţiative în materia transportului în regim de taxi, cu respectarea unor cerinţe specifice şi a unor limite rezonabile şi justificate, avand în vedere factori cum sunt poluarea sau supraaglomerarea traficului, care pun în pericol sănătatea publică, dreptul la un mediu sănătos sau drepturile cetăţenilor, drepturi garantate prin Constituţie.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

Guvernul şi-a exprimat punctul de vedere prin care apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. Susţine, în esenţă, că activitatea de transport în regim de taxi prezintă interes public prin însăşi specificul ei, astfel că exigenţele legale avute în vedere pentru dimensionarea acestei activităţi constituie criterii obiective care se impun tocmai în scopul protejării interesului public. Ca atare, nu se poate reţine că prevederile instituind aceste exigenţe contravin principiului libertăţii economice, prevăzut de art. 45 din Constituţie, sau că încalcă dispoziţiile art. 53 din aceasta, referitor la restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.

Avocatul Poporului apreciază că dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 38/2003 sunt constituţionale. Articolul 45 din Legea fundamentală garantează libera iniţiativă şi activitatea economică numai dacă acestea sunt exercitate în condiţiile legii. Or, textul de lege criticat stabileşte astfel de limite, fără ca acestea să reprezinte o restrangere a exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi, contrară prevederilor art. 53 din Constituţie.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

CURTEA,

examinand încheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului şi dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie, potrivit încheierii de sesizare, dispoziţiile art. 14 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 45 din 28 ianuarie 2003. Din motivarea autorului excepţiei rezultă însă că în realitate acesta a avut în vedere doar prevederile alin. (1), (2) şi (3) ale art. 14 din lege, astfel că asupra acestor dispoziţii se va pronunţa Curtea Constituţională. De asemenea, Curtea constată că, ulterior sesizării sale cu prezenta cauză, Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere a fost modificată şi completată prin Legea nr. 265/2007, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 527 din 3 august 2007. In actuala redactare, dispoziţiile art. 14 alin. (1), (2) şi (3), astfel cum au fost modificate prin art. I pct. 16 din Legea nr. 265/2007, au următorul conţinut:

„(1) Activitatea de transport public local de persoane în regim de taxi trebuie dimensionată în raport cu gradul de satisfacere a transportului public local de persoane realizat cu autobuze, troleibuze, microbuze, tramvaie şi metrou, după caz.

(2)   Autorităţile administraţiilor publice locale şi ale municipiului Bucureşti, prin hotărari ale consiliilor respective, cu consultarea asociaţiilor profesionale reprezentative, definite la art. 54, stabilesc numărul maxim de autorizaţii taxi, necesar pentru executarea transportului în regim de taxi, pentru o perioadă de 5 ani, după următoarele criterii minimale:

a)  gradul de satisfacere a transportului public local de persoane realizat cu autobuze, troleibuze, microbuze, tramvaie şi metrou, după caz, asigurand echilibrul care se impune între acestea;

b) norma cuprinsă la art. 13 lit. j);

c) gradul de poluare;

d) cererea şi oferta permanente;

e) gradul de aglomeraţie în trafic;

f) promovarea tipurilor de transport mai puţin poluante.

(3)  Numărul maxim de autorizaţii taxi care pot fi atribuite pentru o perioadă dată se poate stabili şi pe baza unui studiu de specialitate realizat, precum şi în urma consultării asociaţiilor profesionale reprezentative."

In motivarea excepţiei, autorul acesteia susţine că textele legale criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 45 - „Libertatea economică", ale art. 47 - „Nivelul de trai" şi ale art. 53 - „Restrangerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi".

Examinand excepţia de neconstituţionalitate, Curtea Constituţională constată ca aceasta este neîntemeiată pentru următoarele considerente:

Activitatea de transport în regim de taxi reprezintă, potrivit legii, un serviciu public, aceasta fiind destinată a completa activitatea de transport public organizată la nivelul autorităţilor locale prin mijloace specifice. Ca atare, în reglementarea acestui domeniu de activitate, legiuitorul a avut în vedere protejarea interesului public pe care aceasta îl implică, astfel că limitarea, prin lege, a numărului de autorizaţii taxi este pe deplin justificată în lumina prevederilor art. 53 din Constituţie, referitor la restrangerea exerciţiului unui drept sau al unei libertăţi.

Competenţa de atribuire a autorizaţiilor taxi revine în mod firesc autorităţilor locale, acestea fiind singurele în măsură a aprecia, prin studii de specialitate, necesităţile pe plan local în ceea ce priveşte transportul public de persoane. Totodată, Curtea constată că dispoziţiile art. 14 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 38/2003 nu impun o limită absolută a numărului maxim de autorizaţii taxi, alin. (4) al aceluiaşi articol prevăzand posibilitatea ca raportul de 4 autorizaţii taxi la 1.000 de locuitori să fie depăşit, cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative şi dacă studiile de specialitate realizate de autoritatea locală indică un necesar mai mare.

De altfel, legiuitorul a reglementat în aceeaşi manieră prestarea oricărei activităţi care implică interesul public, cum sunt, spre exemplu, exercitarea profesiei de avocat, de notar public etc, fără a leza principiul economiei de piaţă şi al liberei concurenţe. Acesta este şi sensul prevederilor constituţionale ale art. 45, potrivit cărora „Accesul liber al persoanei la o activitate economică, libera iniţiativă şi exercitarea acestora în condiţiile legii sunt garantate".

In concluzie, Curtea constată că dimensionarea activităţii de taximetrie se realizează prin respectarea unor cerinţe specifice în domeniu, iar competenţa de atribuire în concret revine autorităţilor locale, care, înregistrand, prin studii de specialitate, un necesar mai mare de operatori de taxi pe piaţă (utilizand, deci instrumentul cererii şi al ofertei) şi cu acordul asociaţiilor profesionale reprezentative, poate decide acordarea unui număr de autorizaţii care să depăşească raportul de 4 autorizaţii taxi la 1.000 de locuitori stabilit de lege.

Cat priveşte însă modalităţile efective de aplicare a textelor de lege criticate şi procedura de atribuire a autorizaţiilor taxi între operatorii de transport de pe piaţă de către autorităţile competente, Curtea constată că aceste aspecte reprezintă chestiuni de fapt asupra cărora nu are competenţa de a se pronunţa.

De altfel, în jurisprudenţa sa, Curtea a statuat în acelaşi sens, respingand excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere prin Decizia nr. 394 din 5 octombrie 2004, publicată în Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.079 din 11 noiembrie 2004, ale cărei considerente se menţin şi în cauza de faţă, în lipsa unor elemente noi, de natură să modifice jurisprudenţa Curţii în materie.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, cu majoritate de voturi,

CURTEA  CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 14 alin. (1), (2) şi (3) din Legea nr. 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, excepţie ridicată de Societatea Comercială „TAXI REAL" - S.R.L. din Bucureşti în Dosarul nr. 17.232/3/CA/2006 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a VIII-a conflicte de muncă, asigurări sociale, contencios administrativ şi fiscal.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 septembrie 2007.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 796/2007

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 796 din 2007
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 796/2007
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu