DECIZIE Nr. 79 din 14 martie 2002
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
240/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2000
privind autorizarea Bancii Nationale a Romaniei de a acorda un credit pentru
acoperirea cererilor populatiei de retragere a depozitelor constituite la Banca
"Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 320 din 15 mai 2002
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor Legii nr. 240/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 26/2000 privind autorizarea Bancii Nationale a Romaniei de a
acorda un credit pentru acoperirea cererilor populatiei de retragere a
depozitelor constituite la Banca "Renasterea Creditului Romanesc" -
S.A. - Credit Bank. Exceptia a fost ridicata de Banca "Renasterea
Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank din Bucuresti in Dosarul nr.
4.941/1996 al Tribunalului Bucuresti - Sectia comerciala.
La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei de neconstitutionalitate,
reprezentat prin consilier juridic Florin Cristica, Banca Nationala a Romaniei,
prin consilier juridic Nicoleta Nicolau, si Compania Internationala de
Asigurari si Reasigurari "Metropol" - S.A. din Bucuresti, prin
consilier juridic Cornel Spanu, constatandu-se lipsa celorlalte parti, fata de
care procedura de citare este legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei solicita admiterea acesteia, aratandu-se
urmatoarele: in temeiul dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
26/2000 privind autorizarea Bancii Nationale a Romaniei de a acorda un credit
pentru acoperirea cererilor populatiei de retragere a depozitelor constituite
la Banca "Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank,
acestei din urma banci i s-a aprobat si acordat creditul pentru care Banca
Nationala a Romaniei este autorizata prin ordonanta. Art. 7 din acest act
normativ prevede ca recuperarea creditului se face cu prioritate din orice
incasari sau fonduri ale Credit Bank si nu dispune si cu privire la rambursarea
dobanzilor aferente acestuia. In plus, prin hotarare judecatoreasca irevocabila
s-a stabilit ca dobanzile nu sunt datorate. Prin Legea nr. 240/2001 art. 7 al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2000 a fost modificat in sensul ca si
dobanzile aferente creditului acordat se recupereaza cu prioritate. Asa fiind,
autorul exceptiei sustine ca noua reglementare este neconstitutionala,
deoarece, aplicandu-se unor raporturi juridice nascute si executate anterior
intrarii sale in vigoare, retroactiveaza.
Reprezentantul Bancii Nationale a Romaniei solicita respingerea exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata. In esenta, arata ca
dispozitiile Legii nr. 240/2001, prin care a fost modificat art. 7 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2000, nu retroactiveaza, deoarece: pe
de o parte, art. 4 alin. (2) din ordonanta de urgenta, in vigoare si dupa
adoptarea legii criticate, prevedea ca rata dobanzii la creditul acordat se
stabileste la nivelul ratei scontului, ceea ce inseamna ca inca de la inceput
legiuitorul a inteles sa recupereze cu prioritate si dobanzile aferente
creditului; pe de alta parte, in realitate, prin Legea nr. 240/2001 legiuitorul
nu modifica art. 7 din ordonanta de urgenta, ci precizeaza ca acest text
trebuie interpretat in sensul ca si dobanzile aferente creditului acordat se
recupereaza cu prioritate. Se depun note scrise.
Reprezentantul Companiei Internationale de Asigurari si Reasigurari
"Metropol" - S.A. din Bucuresti solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public solicita, de asemenea, respingerea
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, intrucat dispozitiile de lege
criticate se aplica de la data intrarii in vigoare a acesteia si, in
consecinta, nu contravin prevederilor constitutionale ale art. 15 alin. (2),
referitoare la neretroactivitatea legii civile.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 4.941/1996,
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr. 240/2001 pentru
aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2000 privind autorizarea
Bancii Nationale a Romaniei de a acorda un credit pentru acoperirea cererilor
populatiei de retragere a depozitelor constituite la Banca "Renasterea
Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank. Exceptia de neconstitutionalitate
a fost ridicata de Credit Bank intr-o cauza avand ca obiect cererea formulata
impotriva sa de catre creditoarea Banca Nationala a Romaniei in temeiul Legii
nr. 64/1995, republicata, in sensul majorarii creantei cu suma reprezentand
dobanzile aferente creditului acordat.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca Legea nr.
240/2001 incalca prevederile art. 15 alin. (2) din Constitutie. In acest sens
se arata ca art. 7 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 26/2000, astfel
cum este modificat prin articolul unic al acestei legi de aprobare, "este
destinat sa se aplice raporturilor juridice create anterior intrarii sale in
vigoare, retroactivand in mod nepermis". Se mai arata ca in cauza, in baza
art. 4 din ordonanta de urgenta, intre Banca Nationala a Romaniei si Banca
"Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank s-a incheiat un
contract de credit, ale carui clauze privind rambursarea dobanzilor aferente
"au fost interpretate irevocabil de justitie, prin hotarare care a intrat
in putere de lucru judecat, stabilindu-se ca <<dobanzile aferente>>
nu se datoreaza". Asa fiind, in continuare, se apreciaza ca prin legea
criticata "legiuitorul revine asupra unui text de lege in temeiul caruia
s-au creat raporturile juridice dintre parti la data de 9 iunie 2000 (cu
aproximativ un an inainte de adoptarea Legii nr. 240 din 16 mai 2001),
raporturi care au fost deja cenzurate de instantele judecatoresti, care s-au
pronuntat irevocabil asupra acestora".
Tribunalul Bucuresti - Sectia comerciala, exprimandu-si opinia, apreciaza
ca "prin Legea nr. 240/2001 legiuitorul revine asupra textului de lege in
baza caruia s-au creat raporturile juridice dintre parti", "astfel ca
au fost incalcate dispozitiile art. 15 alin. (2) din Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, considera ca exceptia de neconstitutionalitate ridicata este
neintemeiata. In acest sens se arata ca Legea nr. 240/2001 "nu contine
dispozitii care sa prevada aplicarea acestui act normativ retroactiv" si,
in consecinta, se aplica de la data publicarii sale in Monitorul Oficial al
Romaniei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului si dispozitiile
legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile
Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile
Legii nr. 240/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
26/2000 privind autorizarea Bancii Nationale a Romaniei de a acorda un credit
pentru acoperirea cererilor populatiei de retragere a depozitelor constituite
la Banca "Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank. Prin
articolul unic al legii se modifica art. 7 din ordonanta de urgenta, al carui
cuprins este urmatorul: "Prin derogare de la prevederile art. 108 si 109
din Legea nr. 64/1995 privind procedura reorganizarii judiciare si a
falimentului, republicata, recuperarea creditului acordat de Banca Nationala a
Romaniei si a dobanzilor aferente se va face cu prioritate din orice incasari
sau din fonduri ale Bancii <<Renasterea Creditului Romanesc>> -
S.A. - Credit Bank, obtinute in cursul desfasurarii procedurilor prevazute de
Legea nr. 64/1995."
In esenta, autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca acest text
de lege, prin care se stabileste recuperarea cu prioritate si a dobanzilor
aferente creditului acordat, "este destinat sa se aplice raporturilor
juridice create anterior intrarii sale in vigoare" si "deja cenzurate
de instantele judecatoresti care s-au pronuntat irevocabil", ceea ce
contravine prevederilor art. 15 alin. (2) din Constitutie, potrivit carora
"Legea dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai
favorabile."
Examinand critica de neconstitutionalitate privind articolul unic al Legii
nr. 240/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2000,
Curtea Constitutionala constata ca actul normativ criticat nu contine nici o
prevedere care sa stipuleze ca dispozitiile sale se aplica de la o data
anterioara intrarii ei in vigoare, care este data publicarii in Monitorul
Oficial al Romaniei.
In ceea ce priveste dispozitia din articolul unic al legii, in sensul ca
recuperarea are in vedere nu numai creditul acordat, ci si dobanzile aferente,
aceasta nu constituie o norma noua in raport cu cele cuprinse in textul initial
al ordonantei de urgenta, care in art. 4 alin. (2) se refera expres la
"rata dobanzii la creditul acordat", ce "se stabileste la
nivelul ratei scontului" stabilit de Banca Nationala a Romaniei.
Pe de alta parte, Curtea constata ca prevederea din Legea nr. 240/2001,
referitoare la dobanzile aferente creditului, nu poate fi considerata ca fiind
noua in raport cu reglementarea din textul initial al Ordonantei de urgenta a
Guvernului nr. 26/2000 si pentru faptul ca in notiunea de credit - folosita de
art. 7 al ordonantei de urgenta - se include si cea de dobanda aferenta. In
acest sens art. 3 lit. g) din Legea bancara nr. 58/1998 defineste creditul ca
fiind "orice angajament de plata a unei sume de bani in schimbul dreptului
la rambursarea sumei platite, precum si la plata unei dobanzi".
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor Legii nr.
240/2001 pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 26/2000
privind autorizarea Bancii Nationale a Romaniei de a acorda un credit pentru
acoperirea cererilor populatiei de retragere a depozitelor constituite la Banca
"Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit Bank, exceptie
ridicata de Banca "Renasterea Creditului Romanesc" - S.A. - Credit
Bank din Bucuresti in Dosarul nr. 4.941/1996 al Tribunalului Bucuresti - Sectia
comerciala.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 14 martie 2002.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu