DECIZIE Nr.
786 din 13 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Legii de aprobare a Ordonantei de urgenta
a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetara pe anul 2009 si
reglementarea unor masuri financiar-fiscale
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 400 din 12 iunie 2009
In temeiul prevederilor art. 146 lit. a) din
Constituţie şi al art. 15 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea
şi funcţionarea Curţii Constituţionale, republicată, la data de 30 aprilie
2009, un grup de 63 de deputaţi şi 28 de senatori, aparţinând grupului
parlamentar al Partidului Naţional Liberal, a solicitat Curţii Constituţionale
să se pronunţe asupra constituţionalităţii dispoziţiilor Legii de aprobare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea
bugetară pe anul 2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.
Sesizarea de neconstituţionalitate a fost înregistrată
la Curtea Constituţională sub nr. 7.211 din 30 aprilie 2009 şi constituie
obiectul Dosarului nr. 1.853A/2009.
La sesizare a fost anexată lista cuprinzând semnăturile
celor 63 de deputaţi şi 28 de senatori, şi anume: Cristian Mihai Adomniţei,
Teodor Atanasiu, Mihai Banu, Vasile Berci, Dan Bordeianu, Emil Bostan,
Viorel-Vasile Buda, Daniel-Stamate Budurescu, Cristian Buican, Cristian-lon
Burlacu, Mihăiţă Calimente, Mircea Cazan, Daniel Chiţoiu, Tudor-Alexandru
Chiuariu, Gheorghe Coroamă, Horia Cristian, Ciprian Minodor Dobre, Cristina
Elena Dobre, Victor Paul Dobre, Mihai-Aurel Donţu, Gheorghe Dragomir, George
Ionuţ Dumitrică, Relu Fenechiu, Gheorghe Gabor, Graţiela Leocadia Gavrilescu,
Andrei Dominic Gerea, Alina-Ştefania Gorghiu, Titi Holban, Pavel Horj, Mircea
Irimescu, Nicolae Jolţa, Mihai Lupu, Dan Mihai Marian, Dan Ilie Morega,
Dan-Ştefan Motreanu, Gheorghe-Eugen Nicolăescu, Bogdan Olteanu, Ludovic Orban,
Viorel Palaşcă, Ionel Palăr, Dan Păsat, Cornel Pieptea, Gabriel Plăiaşu,
Cristina-Ancuţa Pocora, Virgil Pop, Octavian-Marius Popa, Călin Constantin
Anton Popescu-Tăriceanu, Neculai Rebenciuc, Ana Adriana Săftoiu, Nini Săpunaru,
Adrian George Scutaru, lonuţ-Marian Stroe, Gigel-Sorinel Ştirbu, lonTăbugan,
Gheorghe-Mirel Taloş, Ioan Timiş, Adriana Diana Tuşa, Claudiu Ţaga, Radu Bogdan
Ţîmpău, Ioan Ţintean, Horea-Dorin Uioreanu, Lucia-Ana Varga, Mihai Alexandru
Voicu, respectiv Crin George Laurenţiu Antonescu, Gabriel Berea, Cristinel
Bîgiu, Minerva Boitan, Liviu Câmpanu, Sever Constantin Cibu, Cristian David,
Mircea Diaconu, Emilian Frâncu, Ioan Ghişe, Puiu Haşotti, Paul lehim, Raymond
Luca, Cezar Măgureanu, Ovidius Mărcuţianu, Teodor Viorel Meleşcanu, Vasile
Mustăţea, Vasile Nedelcu, Marius Nicoară, Romeo Nicoară, Mărio Ovidiu Oprea,
Liviu Titus Pasca, Cornel Popa, Tiberiu Aurelian Prodan, Nicolae Robu, Dan Radu
Ruşanu, Cristian Ţopescu şi Varujan Vosganian.
In motivarea obiecţiei de neconstituţionalitate au fost aduse argumente care privesc atât neconstituţionalitatea
extrinsecă, cât şi cea intrinsecă a Legii de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul 2009 şi
reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.
I. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate
extrinsecă, se constată că autorii obiecţiei susţin încălcarea art. 65 alin.
(2) lit. b), art. 75 alin. (1), art. 76 alin. (2), art. 115 alin. (5) teza
finală, art. 115 alin. (6) coroborat cu art. 56 din Constituţie.
1. Se arată că şedinţa comună din data de 22 aprilie
2009 a Comisiei pentru buget, finanţe, bănci din Camera Deputaţilor şi a Comisiei
pentru buget, finanţe, activitate bancară şi piaţă de capital a Senatului
pentru dezbaterea proiectului de lege contestat s-a desfăşurat fără cvorum de
şedinţă, contrar art. 22 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei
Deputaţilor şi Senatului şi art. 65 alin. (2) din Constituţie, fiind viciată
procedura de adoptare a legii criticate.
2. Se apreciază că legea în discuţie trebuia adoptată
ca lege organică. în acest sens, se arată că legea criticată modifică Codul
fiscal, care, la rândul său, fiind modificat de o lege organică - Legea nr.
494/2004, care a introdus în Codul fiscal un nou capitol denumit Infracţiuni-,
a dobândit caracter de lege organică. Se mai invocă, în acest sens, Decizia
Curţii Constituţionale nr. 545/2006, prin care s-a statuat că o lege nu poate,
în acelaşi timp, să fie pro parte lege organică, rămânând, totodată, pro
parte lege ordinară. Astfel, sunt încălcate prevederile art. 76 alin. (1)
şi art. 115 alin. (5) teza finală din Constituţie.
3. Se consideră că, prin adoptarea ordonanţei de
urgenţă menţionate, au fost afectate îndatoririle fundamentale prevăzute de
Constituţie, fiind încălcate astfel prevederile art. 115 alin. (6) din
Constituţie. în acest sens, se arată că introducerea unui impozit minim prin
ordonanţa de urgenţă criticată afectează îndatoririle fundamentale prevăzute de
art. 56 din Constituţie, şi anume obligaţia cetăţenilor de a contribui prin
impozite şi taxe la cheltuielile publice; or, reglementarea drepturilor,
libertăţilor sau îndatoririlor fundamentale se poate face doar prin lege, şi nu
prin ordonanţă de urgenţă.
II. Cu privire la criticile de neconstituţionalitate
intrinsecă:
1. Modificarea Codului fiscal pe calea ordonanţei de
urgenţă încalcă prevederile art. 1 alin. (3) şi (5), ale art. 16 alin. (2) din
Constituţie, raportate la cele ale art. 4 din Codul fiscal, potrivit cărora
orice modificare a Codului fiscal se face printr-o lege promovată, de regulă,
cu şase luni înainte de data intrării în vigoare a acesteia. Astfel, Guvernul
nu a respectat caracterul obligatoriu al legii la data emiterii ordonanţei de
urgenţă, nesocotind principiul statului de drept, principiu care impune
autorităţilor publice să acţioneze numai în limitele competentei lor.
2. Autorii obiecţiei susţin că nedepunerea la
termenele prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative reglementate la
titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
constituie o contravenţie dublu sancţionată. Astfel, art. 219 alin. (1) lit. b-")
din Ordonanţa Guvernului nr. 92/2003 sancţionează fapta menţionată cu amendă de
la 12.000 lei la 14.000 lei, iar art. 2191, nou-introdus, cu „amendă
de 2% din suma totală a achiziţiilor/livrărilor intracomunitare de bunuri
nedeclarate". Această ultimă prevedere, în opinia autorilor obiecţiei de
neconstituţionalitate, reglementând o sancţiune contravenţională mai dură, este
contrară art. 15 alin. (2) din Constituţie. Totodată, acest text de lege este
imprecis şi inadecvat, din moment ce dă naştere la arbitrariu şi abuz din
partea organelor statului chemate să aplice sancţiunile, acestea putând alege
sancţiunea pe care o vor aplica pe baza unor criterii pur subiective.
3. In opinia autorilor sesizării, sancţiunea
contravenţională reprezentând procent din suma totală a achiziţiilor/livrărilor
intracomunitare de bunuri nedeclarate este, în fapt, o confiscare contrară
prevederilor art. 44 alin. (8) şi (9) din Constituţie. Se apreciază că această
sancţiune se aplică pornindu-se de la prezumţia de vinovăţie a
contravenientului, nu constituie o amendă în sensul Ordonanţei Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, nu reprezintă majorări de
întârziere sau despăgubiri şi are caracteristicile unei confiscări din moment
ce este stabilită ca o sumă fixă care nu depinde de gradul de vinovăţie a
contravenientului şi nici de gradul de pericol social al faptei. Mai mult, suma
confiscată nu este rezultată, destinată sau folosită la săvârşirea faptei
contravenţionale, fapt care ridică problema neconstituţionalităţii încasării
acesteia. Se mai arată că, de principiu, măsura confiscării aduce atingere
prezumţiei de dobândire licită a bunurilor, fiind o consecinţă a dobândirii
ilicite a acestora. Or, în cazul de faţă, sancţiunea confiscării nu se dispune
în funcţie de modalitatea de dobândire a bunurilor, ci cu titlu de sancţiune
pentru nedepunerea în termen a unor declaraţii.
In final, se invocă Decizia Curţii Constituţionale nr.
85 din 3 septembrie 1996, prin care s-a statuat că înlăturarea prezumţiei
dobândirii licite a averii are semnificaţia suprimării unei garanţii
constituţionale a dreptului de proprietate.
In conformitate cu dispoziţiile art. 16 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, sesizarea a fost transmisă preşedinţilor celor două Camere
ale Parlamentului şi Guvernului, pentru a-şi formula punctele de vedere asupra
sesizării de neconstituţionalitate.
Preşedintele Camerei Deputaţilor a transmis Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 51/2.598 din 7 mai
2009, punctul său de vedere, în care se arată că sesizarea de
neconstituţionalitate ar trebui respinsă, pentru următoarele motive:
1. Se apreciază că lucrările Comisiilor parlamentare
pentru buget-finanţe ale Camerei Deputaţilor şi Senatului s-au desfăşurat în
cvorumul regulamentar, însă chiar şi o eventuală încălcare a prevederilor art.
12 din Regulamentul şedinţelor comune ale Camerei Deputaţilor şi Senatului nu
echivalează cu o încălcare a Constituţiei.
2. Se consideră că Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 34/2009 nu cuprinde nicio normă de natura legilor organice şi, ca urmare,
aprobarea acesteia s-a făcut cu majoritatea prevăzută de Constituţie pentru
legile ordinare. In consecinţă, legea de aprobare a ordonanţei de urgenţă în
cauză are caracter de lege ordinară. Invocarea Deciziei Curţii Constituţionale
nr. 545/2006 nu este pertinentă din moment ce aceasta se referă la o lege
preconstituţională.
3. Se apreciază că art. 56 din Constituţie, invocat
în susţinerea obiecţiei de neconstituţionalitate, nu are incidenţă în cauză,
întrucât acesta se referă la totalitatea taxelor şi impozitelor, şi nu doar la
unele dintre acestea. Totodată, se arată că introducerea unor noi impozite se
poate realiza pe calea adoptării ordonanţelor de urgenţă, în lipsa unui text
constituţional contrar, capacitatea de legiferare a Guvernului nefiind limitată
în acest domeniu.
4. Se arată că modificările şi completările aduse de o
lege altei legi, dacă acestea fac parte din aceeaşi categorie, nu au nimic de a
face cu Constituţia şi nu pot duce la încălcarea acesteia. Rezultă că atât
Guvernul, care a emis ordonanţa de urgenţă, cât şi Parlamentul, care a adoptat
legea de aprobare, au acţionat în limitele competenţei lor constituţionale.
5. Se consideră că o eventuală dublă sancţionare
contravenţională sau de orice fel a unei fapte are ca efect doar necesitatea
modificării sau completării textelor legale care le cuprind, însă, în niciun
caz nu se poate constata neconstituţionalitatea textelor legale în cauză.
6. Se apreciază că sancţiunea prevăzută de art. 2191
din Codul fiscal este una contravenţională şi nu poate fi echivalată cu o
confiscare.
Guvernul a transmis
Curţii Constituţionale, cu Adresa nr. 5/3.336/E.B. din 13 mai 2009, punctul
său de vedere, în care se arată că sesizarea de neconstituţionalitate este
neîntemeiată, pentru următoarele motive:
1. Legea criticată respectă dispoziţiile art. 65 alin.
(2) lit. b) din Constituţie, întrucât a fost adoptată în şedinţa comună a celor
două Camere ale Parlamentului.
Art. 65 alin. (1) şi art. 75 alin. (1) din Constituţie
nu sunt incidente în cauză, întrucât acestea se referă la modalitatea obişnuită
de adoptare a legilor prin adoptarea lor subsecventă în cele două Camere ale
Parlamentului.
2. Legea nr. 571/2003 a fost adoptată ca lege ordinară
în considerarea art. 76 alin. (2) din Constituţie, astfel încât modificările ei
urmează a fi adoptate în acelaşi mod. In aceste condiţii, nu se poate reţine
încălcarea art. 76 alin. (1) din Constituţie. Se mai arată că toate
modificările operate asupra Codului fiscal au fost făcute prin legi ordinare,
cu excepţia Legii nr. 494/2004, lege adoptată cu majoritatea cerută de art. 76
alin. (1) din Constituţie în considerarea obiectului său de reglementare. Se
mai invocă şi jurisprudenţa Curţii Constituţionale prin care aceasta a statuat
că reglementările în materie fiscală nu fac obiectul legilor organice.
3. Se apreciază că dispoziţiile legale criticate nu
încalcă art. 115 alin. (6) din Constituţie, întrucât nu afectează în sens
negativ drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale ale cetăţenilor.
Din contră, măsurile adoptate vizează asigurarea şi protejarea interesului
public prin întărirea disciplinei economice şi financiare a operatorilor
economici şi reducerea evaziunii fiscale.
4. Se consideră că sunt neîntemeiate criticile de
neconstituţionalitate ce vizează încălcarea art. 1 alin. (3) şi (5) sau a art.
16 alin. (2) din Constituţie. Totodată, eventuala încălcare a art. 4 din Codul
fiscal nu poate face obiectul controlului de constituţionalitate.
5. Aspectele semnalate cu privire la dubla sancţionare
a contravenţiei de nedepunere a declaraţiilor recapitulative reglementate la
titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
nu au legătură cu prevederile art. 15 alin. (2) şi art. 16 alin. (1) din
Constituţie şi privesc mai degrabă chestiuni de interpretare şi aplicare a
legii.
In final, se subliniază că nedepunerea declaraţiilor în
cauză sau a unora cu sume incorecte sau incomplete constituie eo ipso o
cauză de înlăturare a prezumţiei generale de dobândire licită a averii.
Preşedintele Senatului nu
a comunicat punctul său de vedere asupra sesizării de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând sesizarea de neconstituţionalitate, punctele
de vedere ale preşedintelui Camerei Deputaţilor şi Guvernului, raportul
întocmit de judecătorul-raportor, dispoziţiile legii criticate, raportate la
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. a) din Constituţie şi celor
ale art. 1, 10, 15 şi 18 din Legea nr. 47/1992, republicată, să soluţioneze
sesizarea de neconstituţionalitate.
Obiectul controlului de constituţionalitate îl constituie dispoziţiile Legii de aprobare a Ordonanţei de
urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul
2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale.
Dispoziţiile constituţionale pretins încălcate sunt ale
art. 1 alin. (3) şi (5) privind statul de drept şi obligativitatea respectării
Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor, art. 15 alin. (2) privind
neretroactivitatea, cu excepţia legii penale sau contravenţionale mai
favorabile, art. 16 alin. (1)şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 44
alin. (8) şi (9) privind prezumţia dobândirii licite a averii şi confiscarea,
art. 56 privind contribuţiile financiare, art. 65 alin. (2) lit. b) privind
organizarea şedinţelor comune ale Parlamentului în cazul adoptării bugetului de
stat şi a celui al asigurărilor sociale de stat, art. 75 alin. (1) privind
sesizarea Camerelor Parlamentului, art. 76 alin. (2) privind adoptarea legilor
organice, art. 115 alin. (5) teza finală privind aprobarea ordonanţelor de
urgenţă care cuprind norme de natura legilor organice şi art. 115 alin. (6)
privind domeniile de adoptare ale ordonanţelor de urgenţă.
Examinând obiecţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine următoarele:
I. Cu privire la criticile de constituţionalitate
extrinsecă, prin raportare la prevederile art. 65 alin. (2) lit. b), art. 75
alin. (1), art. 76 alin. (2), art. 115 alin. (5) teza finală, art. 115 alin.
(6) coroborat cu art. 56 din Constituţie, Curtea constată că acestea sunt
neîntemeiate.
Inainte de a aborda criticile privind
constituţionalitatea extrinsecă, se reţine că nu este de competenţa Curţii
Constituţionale analizarea eventualelor încălcări ale Regulamentului şedinţelor
comune. Curtea Constituţională nu îşi poate extinde controlul şi asupra actelor
de aplicare a regulamentelor, întrucât ar încălca însuşi principiul autonomiei
regulamentare al celor două Camere, instituit prin art. 64 alin. (1) teza întâi
din Legea fundamentală. Analiza Curţii este una în drept, fără a viza aspecte
de fapt ale procedurii parlamentare.
a) Curtea reţine că dispoziţiile art. 65 alin. (2)
lit. b) din Constituţie se referă la lucrările celor două Camere în şedinţe
comune pentru aprobarea bugetului de stat şi a bugetului asigurărilor sociale
de stat, prevedere preluată şi în art. 1 pct. 2 din Regulamentul şedinţelor
comune ale celor două Camere şi extinsă, în mod firesc, şi la aprobarea legii
de rectificare bugetară, care, pentru identitate de raţiune, trebuie să
respecte aceeaşi procedură. Or, se constată că cerinţele art. 65 alin. (2) lit.
b) din Constituţie au fost respectate, întrucât adoptarea legii de aprobare a
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 a fost făcută în şedinţa comună
a celor două Camere ale Parlamentului. Obiter dictum, chiar dacă
hotărârea adoptată în comisiile permanente nu îndeplineşte un anumit cvorum,
votul plenului celor două Camere acoperă pe deplin această omisiune. Dacă s-ar
absolutiza extinderea prevederilor art. 76 din Constituţie privind
obligativitatea cvorumului şi la şedinţele comisiilor permanente, s-ar ajunge,
în mod paradoxal, datorită refuzului membrilor comisiei aparţinând unui anumit
partid politic, să nu poată fi supus spre dezbatere niciun proiect de lege,
ceea ce, în mod indubitabil, nu a dorit constituantul.
b) Art. 75 alin. (1) din Constituţie instituie
prerogativa Camerei Deputaţilor de a fi prima cameră sesizată pentru dezbaterea
şi adoptarea unor proiecte de legi. In cauza de faţă, legea criticată a fost
adoptată în şedinţa comună a celor două Camere ale Parlamentului, astfel încât
textul constituţional invocat nu are incidenţă în soluţionarea prezentei
obiecţii de neconstituţionalitate.
c) Art. 76 alin. (1) din Constituţie impune
obligativitatea adoptării legilor organice şi a hotărârilor privind
regulamentele celor două Camere cu votul majorităţii membrilor fiecărei camere,
autorii sesizării invocând că adoptarea legii nu s-a făcut cu această
majoritate. Prin urmare, pentru a putea efectua un control riguros şi corect
asupra respectării art. 76 alin. (1) din Constituţie cu prilejul adoptării
legii de faţă, Curtea trebuie să stabilească mai întâi apartenenţa Codului
fiscal la categoria legilor organice sau a legilor ordinare.
Susţinerea de către autorii obiecţiei de
neconstituţionalitate că introducerea în Codul fiscal a capitolului Infracţiuni
prin Legea nr. 494/2004 şi dobândirea cu această ocazie a caracterului de
lege organică face necesară modificarea sa cu cvorumul prevăzut de Constituţie
pentru legile organice, invocându-se în sensul arătat Decizia Curţii
Constituţionale nr. 545/2006, nu poate fi primită pentru următoarele
considerente:
Curtea reţine că decizia respectivă a fost adoptată
într-un cadru particular, şi anume cu privire la organizarea şi funcţionarea
camerelor de comerţ şi industrie din România. Acestea, iniţial, funcţionau în
baza Legii nr. 26/1990 privind Registrul comerţului, lege preconstitutionala
modificată succesiv prin legi organice, astfel că domeniul în cauză a fost
calificat în timp ca aparţinând legilor organice. Or, o atare concluzie nu
poate fi extrapolată şi cu privire la situaţia generală a legilor adoptate după
intrarea în vigoare a Constituţiei. Domeniul legilor organice este foarte clar
delimitat prin textul Constituţiei, astfel încât legiuitorul va adopta legi
organice numai în acele domenii. Curtea, spre exemplu, prin Decizia nr. 548 din
15 mai 2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 495 din
2 iulie 2008, a stabilit că este posibil ca o lege organică să cuprindă, din
motive de politică legislativă, şi norme de natura legii ordinare, dar fără ca
aceste norme să capete natură de lege organică, întrucât, altfel, s-ar extinde
domeniile rezervate de Constituţie legii organice. De aceea, printr-o lege
ordinară se pot modifica dispoziţii dintr-o lege organică, dacă acestea nu
conţin norme de natura legii organice, întrucât se referă la aspecte care nu
sunt în directă legătură cu domeniul de reglementare al legii organice. In
consecinţă, criteriul material este cel definitoriu pentru a analiza
apartenenţa sau nu a unei reglementări la categoria legilor ordinare sau
organice.
In cauza de faţă, se reţine că Legea nr. 571/2003
privind Codul fiscal a fost adoptată ca lege ordinară. Este indubitabil că,
ulterior modificării sale, prin Legea nr. 494/2004, Codul fiscal a înglobat şi
unele prevederi de domeniul legii organice, dar fără ca această modificare să
transforme întregul Cod fiscal într-o lege organică. Pe de altă parte, ar fi
neconstituţional ca toate prevederile cu caracter ordinar din această lege să
nu poată fi modificate decât prin procedura de adoptare a legilor organice, pentru
simplul motiv că legea conţine câteva articole de domeniul legilor organice.
S-ar ajunge la o situaţie paradoxală, ca excepţia - adoptarea unei legi
organice - să ajungă regulă şi ar putea avea ca rezultat chiar blocarea actului
legislativ.
d) Cât priveşte pretinsa încălcare a art. 115 alin.
(5) teza finală din Constituţie, faţă de considerentele anterioare se poate
susţine că textul nu îşi găseşte aplicabilitatea în cauză, deoarece ordonanţa
de urgenţă aprobată prin legea de faţă nu a vizat acele dispoziţii de natura
legii organice, ci numai dispoziţii de natura legii ordinare.
e) Cu privire la instituirea impozitului forfetar,
critica de neconstituţionalitate vizează încălcarea art. 115 alin. (6) din
Constituţie prin raportare la art. 56 din Constituţie. O atare critică nu poate
fi primită, deoarece, pe de o parte, prevederea constituţională nu este
aplicabilă persoanelor juridice, iar în ce priveşte persoanele fizice
autorizate asimilabile întrucâtva persoanelor juridice, Curtea reţine că textul
criticat nu reglementează drepturile, libertăţile şi îndatoririle fundamentale
ale persoanelor fizice derivând din statutul lor de cetăţeni, ci obligaţii
fiscale ce rezultă din desfăşurarea unei activităţi economice generatoare de
venituri impozabile.
Astfel fiind, nu se poate susţine că, făcând trimitere
la art. 56 din Constituţie, ordonanţa de urgenţă ar viza chiar îndatoririle ce
revin persoanelor fizice în calitate de cetăţeni, opinie sugerată de autorii
obiecţiei de neconstituţionalitate.
Şi în situaţia în care s-ar admite că ordonanţa de
urgenţă în cauză vizează îndatoririle fundamentale prevăzute de art. 56 alin.
(1) din Constituţie, nu se poate face abstracţie de alin. 3 al art. 56 din
Constituţie, care dă posibilitatea legiuitorului (chiar şi celui delegat) să
stabilească şi alte prestaţii în situaţii excepţionale, text care se
coroborează absolut logic şi perfect cu dispoziţiile art. 53 alin. (2) din
Constituţie, care acordă posibilitatea aceluiaşi legiuitor să restrângă chiar
exercitarea unor drepturi sau libertăţi fundamentale.
Pe de altă parte, este lesne de observat că, prin
instituirea impozitului forfetar pentru unele categorii de contribuabili, nu se
introduce un impozit nou, o taxă nouă şi, prin urmare, o nouă obligaţie
fiscală.
Impozitul forfetar nu este altceva decât o
reconfigurare a impozitului pe venit pe care şi categoriile de contribuabili
vizate de ordonanţa de urgenţă îl datorează bugetului, reconfigurare dictată de
realităţile practice existente în societate la momentul actual.
Realitatea practică a demonstrat că aceste categorii de
contribuabili au evitat, în mod sistematic, plata impozitului pe venit, având
suport legal chiar în reglementarea acestuia, care permitea diminuarea sau
chiar anularea materiei impozabile.
Impozitul forfetar nu face altceva decât să îi oblige
pe aceşti contribuabili să-şi organizeze de o asemenea manieră activitatea
încât, proporţional cu activitatea desfăşurată şi veniturile încasate, să
achite şi bugetului public obligaţiile fiscale aferente.
II. In ce priveşte critica de constituţionalitate
intrinsecă, autorii sesizării se circumscriu încălcării art. 1 alin. (3) şi
(5), art. 15 alin. (2), art. 16 alin. (1) şi (2), precum şi art. 44 alin. (8)
şi (9) din Constituţie.
a) Prevederile art. 1 alin. (3) din Constituţie
consfinţesc caracterul de „stat de drept, democratic şi social în care
demnitatea omului, drepturile şi libertăţile cetăţenilor, libera dezvoltare a
personalităţii umane, dreptatea şi pluralismul politic reprezintă valori
supreme" şi, pentru ca această prevedere să nu rămână doar la stadiu
declarativ, în art. 1 alin. (5) din Constituţie se instituie obligaţia tuturor,
inclusiv a autorităţilor publice, de a respecta Constituţia, supremaţia
acesteia şi legile.
In aceste condiţii, Curtea reţine că art. 4 alin. (1)
din Codul fiscal reprezintă un text de principiu ce consfinţeşte regula
modificării şi completării sale cu 6 luni înainte de data intrării în vigoare
şi, prin urmare, pot apărea excepţii de la această regulă, fiind permise nu
numai de Codul fiscal, ci şi de art. 115 alin. (4) din Constituţie.
In momentul adoptării Ordonanţei de urgenţă a
Guvernului nr. 34/2009, Guvernul s-a aflat şi se află în continuare într-o
situaţie extraordinară, care impune măsuri urgente menite tocmai să consolideze
situaţia economică a ţării şi să menţină în efectivitate bugetul public
naţional. Astfel, nu se poate susţine că, prin adoptarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 34/2009, Guvernul ar fi luat măsuri ce s-ar situa deasupra
legii şi, prin urmare, nici Parlamentul, aprobând ordonanţa de urgenţă, nu a
încălcat prevederile art. 16 alin. (2) din Constituţie.
b) Referitor la pretinsa încălcare a art. 15 alin. (2),
art. 16 alin. (1) şi art. 44 alin. (8) şi (9) din Constituţie, motivată de
autorii sesizării prin prisma dublei incriminări a contravenţiei de nedepunere
la termenele prevăzute de lege a declaraţiilor recapitulative reglementate la
titlul VI din Legea nr. 571/2003, cu modificările şi completările ulterioare,
se constată că aceasta este neîntemeiată, având în vedere tocmai situaţiile
diferite cărora li se aplică.
Astfel, incriminarea prevăzută de art. 219 alin. (1)
lit. b1) din Codul de procedură fiscală este aplicabilă
contribuabililor care nu au depus declaraţia la termen, dar nici nu au efectuat
achiziţii/livrări intracomunitare, fiind evident că pentru aceştia nu poate fi
aplicabil textul art. 2191 din Codul de procedură fiscală.
Alta este situaţia contribuabililor care au efectuat
achiziţii/livrări intracomunitare şi care fie nu au depus declaraţiile recapitulative
reglementate la titlul VI din Legea nr. 571/2003, lipsind, în acest fel,
bugetul de stat de sumele care i-ar fi revenit, fie au depus o declaraţie cu
sume incorecte sau incomplete, fapte ale căror consecinţe sunt aceleaşi, şi
anume neplata obligaţiilor către bugetul de stat.
In această a doua ipoteză este pe deplin justificată
amenda de 2% din suma totală a achiziţiilor/livrărilor intracomunitare de
bunuri nedeclarate sau, după caz, din diferenţele nedeclarate rezultate ca
urmare a declaraţiilor incorecte ori incomplete.
Curtea mai reţine, de asemenea, că aplicarea
concomitentă a celor două sancţiuni nu este posibilă, organul fiscal având a
stabili cărei situaţii se circumscrie fapta săvârşită în raport cu care urmează
a i se aplica şi sancţiunea contravenţională.
Faţă de aceste considerente, prevederile art. 44 alin.
(8) şi (9) din Constituţie nu sunt încălcate, deoarece prezumţia de dobândire
licită a bunurilor este răsturnată chiar prin consecinţa faptei ilicite -
creşterea patrimoniului contribuabilului prin neplata obligaţiilor sale către
buget în urma săvârşirii faptei prevăzute de art. 2191 din Codul de
procedură fiscală şi diminuarea corespunzătoare a obligaţiilor faţă de buget.
De asemenea, Curtea reţine că textul art. 15 alin. (1) din Constituţie nu este
incident în cauză, întrucât nu se pune problema retroactivităţii sau nu a
acestor prevederi.
Pentru considerentele arătate, în temeiul art. 146 lit.
a) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 11 alin. (1)
lit. A.a), al art. 15 alin. (1) şi al art. 18 alin. (2) din Legea nr. 47/1992,
cu majoritate de voturi,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Constată că dispoziţiile Legii de aprobare a Ordonanţei
de urgenţă a Guvernului nr. 34/2009 cu privire la rectificarea bugetară pe anul
2009 şi reglementarea unor măsuri financiar-fiscale sunt constituţionale.
Definitivă şi general obligatorie.
Decizia se comunică preşedintelui României,
preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului şi primului-ministru şi se publică
în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Dezbaterea a avut loc la data de 13 mai 2009 şi la
aceasta au participat: Ioan Vida, preşedinte, Nicolae Cochinescu, Aspazia
Cojocaru, Acsinte Gaspar, Petre Lăzăroiu, Ion Predescu, Puskas Valentin Zoltan,
Tudorel Toader şi Augustin Zegrean, judecători.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Benke Karoly