DECIZIE Nr.
772 din 12 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciara
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 520 din 29 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004
privind organizarea judiciară, excepţie ridicată de Szucs Francisc în Dosarul
nr. 136/271/R/2008 al Judecătoriei Oradea - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 5 februarie 2009, pronunţată în
Dosarul nr. 136/271 /R/2008, Judecătoria Oradea - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, excepţie ridicată de Szucs Francisc.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul susţine că prevederile criticate sunt neconstituţionale,
discriminatorii la adresa cetăţenilor români aparţinând minorităţilor
naţionale, conlocuitoare şi fondatoare ale statului. Potrivit Constituţiei,
România este stat naţional, de drept, democratic şi social, „fără deosebire de
rasă, de naţionalitate, de origine etnică, de limbă, religie." Art. 27 din
Declaraţia Universală a Drepturilor Omului prevede explicit „drepturile
minorităţilor", printre care „dreptul de folosire a limbii materne în faţa
instanţelor de judecată, atât oral, cât şi în scris."
Judecătoria Oradea - Secţia civilă apreciază că excepţia este neîntemeiată. Chiar dacă procedura
judiciară se desfăşoară în limba română, iar cererile şi actele procedurale se
întocmesc numai în limba română, părţile - cetăţenii români aparţinând
minorităţilor naţionale - au dreptul să se exprime în limba maternă în faţa
instanţelor de judecată, în condiţiile legii organice, au dreptul de a lua
cunoştinţă de toate actele şi lucrările dosarului, de a vorbi în instanţă şi de
a pune concluzii prin folosirea interpreţilor sau a traducătorilor.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie
prevederile art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, republicată în Monitorul Oficial al României, nr. 827 din 13
septembrie 2005, text de lege care are următorul conţinut: „(5) Cererile şi
actele procedurale se întocmesc numai în limba română."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 1,4, 11, 15, 16, 20, 30, 124 şi 128.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
reţine că, potrivit dispoziţiilor art. 13 din Constituţie, „In România,
limba oficială este limba română." Caracterul oficial al limbii române
instituie obligativitatea utilizării acesteia în raporturile cetăţenilor cu
autorităţile statului, în această limbă fiind redactate şi aduse la cunoştinţa
publică toate actele oficiale ale statului român. Consacrarea constituţională a
caracterului oficial al limbii române trebuie coroborată cu dispoziţiile art.
32 din Legea fundamentală referitoare la dreptul minorităţilor naţionale de a
învăţa în limba lor maternă şi de a fi instruite în această limbă şi cu
prevederile art. 128 care reglementează dreptul minorităţilor de a utiliza
limba maternă în justiţie. Astfel, statuând cu privire la limba în care se
desfăşoară procedura de judecată - limba română, dispoziţiile art. 128 din
Constituţie prevăd că cetăţenii români aparţinând minorităţilor naţionale au
dreptul să se exprime în limba maternă în faţa instanţelor de judecată, în
condiţiile legii organice, modalităţile de exercitare a acestui drept, inclusiv
prin folosirea de interpreţi sau traducători, stabilindu-se astfel încât să nu
împiedice buna administrare a justiţiei şi să nu implice cheltuieli
suplimentare pentru cei interesaţi.
Aşa fiind, Curtea constată că prevederile art. 14 alin.
(5) din Legea nr. 304/2004 constituie tocmai expresia reglementării în plan
legislativ a caracterului oficial al limbii române consacrat expres de
Constituţie.
Pe de altă parte, Curtea reţine că, potrivit
dispoziţiilor Legii nr. 304/2004, în cazul în care cetăţeanul român aparţinând
unei minorităţi naţionale solicită să se exprime în limba maternă, instanţa de
judecată trebuie să asigure, în mod gratuit, folosirea unui interpret sau
traducător autorizat. Mai mult, în situaţia în care toate părţile solicită sau
sunt de acord să se exprime în limba maternă, instanţa de judecată trebuie să
asigure exercitarea acestui drept, precum şi buna administrare a justiţiei, cu
respectarea principiilor contradictorialităţii, oralităţii şi publicităţii.
Dezbaterile purtate de părţi în limba maternă se înregistrează, consemnându-se
în limba română, interpretul sau traducătorul semnând toate actele întocmite,
atunci când acestea au fost redactate sau consemnarea s-a făcut în baza
traducerii sale.
Prin urmare, Curtea constată că legea pune la
dispoziţia părţilor, cetăţeni români aparţinând minorităţilor naţionale,
suficiente garanţii procedurale menite să le asigure libertatea de exprimare,
accesul liber la justiţie, precum şi dreptul la un proces echitabil.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 alin. (5) din Legea nr. 304/2004 privind organizarea
judiciară, excepţie ridicată de Szucs Francisc în Dosarul nr. 136/271/R/2008 al
Judecătoriei Oradea - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu