DECIZIE Nr.
768 din 3 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art.
6 alin. (1) si (2), art. 8 alin. (2) si art. 9 alin. (2) din Ordonanta
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somatiei de plata
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 422 din 24 iunie 2010
Augustin Zegrean -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu
-judecător
Ion Predescu
-judecător
Simona Ricu -
procuror
Doina Suliman -
magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art.
6 alin. (1) şi (2), art. 8 alin. (2) şi art. 9 alin. (2) din Ordonanţa
Guvernului nr. 5/2001 privind procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Arcelor Mittal Tubular Products Roman" - S.A. în
dosarele nr. 3.271/291/2009 şi nr. 3.270/197/2009 ale Judecătoriei Roman.
La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei,
avocatul Cristian Stănescu, cu delegaţie depusă la dosar. Lipsesc celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul identic al excepţiilor
de neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 7.769D/2009 şi nr.
7.770D/2009, pune în discuţie, din oficiu, problema conexării cauzelor.
Avocatul autorului excepţiei este de acord cu conexarea
dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public nu se opune
conexării cauzelor.
Curtea dispune, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea
nr. 47/1992, conexarea Dosarului nr. 7.770D/2009 la Dosarul nr. 7.769D/2009,
care este primul înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Preşedintele acordă cuvântul avocatului autorului
excepţiei, care solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate pentru
motivele invocate în faţa instanţei de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca fiind neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin încheierile din 12 octombrie 2009, pronunţate în
dosarele nr. 3.271/291/2009 şi nr. 3.270/197/2009, Judecătoria Roman a
sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi (2), art.
8 alin. (2) şi art. 9 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată.
Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială
„Arcelor Mittal Tubular Products Roman" - S.A. în cauze civile având ca
obiect somaţii la plată.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că dispoziţiile de lege criticate sunt
contrare prevederilor constituţionale ale art. 6 alin. (1) şi (2), art. 21
alin. (3), art. 24 alin. (1) şi art. 53, deoarece permit instanţei de judecată
să soluţioneze o cauză fără să îşi exercite obligaţia de aflare a adevărului.
Astfel, posibilitatea soluţionării cererii creditorului numai pe baza actelor
depuse împiedică exercitarea dreptului la apărare şi realizarea unui proces
echitabil. Mai mult, debitorul are dreptul să formuleze apărări de fond doar pe
calea contestaţiei la executare, limitându-se posibilitatea exercitării
dreptului la apărare şi încălcându-se principiul securităţii raporturilor
juridice. Se mai arată că se încalcă dreptul la un proces echitabil şi normele
constituţionale referitoare la restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al
unor libertăţi, întrucât cererea în anulare este soluţionată de către aceeaşi
instanţă care a soluţionat fondul şi, în plus, hotărârea pronunţată în această
cale de atac nu mai poate fi atacată cu recurs.
Judecătoria Roman şi-a
exprimat opinia că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1)şi (2), art. 8
alin. (2) şi art. 9 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 422 din 30 iulie 2001, aprobată cu modificări şi completări prin Legea
nr. 295/2002, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 380 din
5 iunie 2002, cu modificările şi completările ulterioare.
Textele de lege criticate au următorul cuprins:
- Art. 1 alin. (1): „Procedura somaţiei de plată se
desfăşoară, la cererea creditorului, în scopul realizării de bunăvoie sau prin
executare silită a creanţelor certe, lichide şi exigibile ce reprezintă
obligaţii de plată a unor sume de bani, asumate prin contract constatat
printr-un înscris ori determinate potrivit unui statut, regulament sau altui
înscris, însuşit de părţi prin semnătură ori în alt mod admis de lege şi care
atestă drepturi şi obligaţii privind executarea anumitor servicii, lucrări sau
orice alte prestaţii.";
- Art. 4 alin. (2): „In toate cazurile, pentru
soluţionarea cererii, judecătorul dispune citarea părţilor, potrivit
dispoziţiilor Codului de procedură civilă referitoare la pricinile urgente,
pentru explicaţii şi lămuriri, precum şi pentru a stărui în efectuarea plăţii
sumei datorate de debitor ori pentru înţelegerea părţilor asupra modalităţilor
de plată.";
- Art. 6 alin. (1) şi (2): „(1) Dacă nu a intervenit
închiderea dosarului în condiţiile art. 5, judecătorul va examina cererea pe
baza actelor depuse, precum şi a explicaţiilor şi lămuririlor părţilor, ce i-au
fost prezentate potrivit art. 4.
(2) Când în urma examinării prevăzute la alin. (1),
constată că pretenţiile creditorului sunt justificate, judecătorul emite
ordonanţa care va conţine somaţia de plată către debitor, precum şi termenul de
plată.";
- Art. 8 alin. (2): „ Cererea în anulare se
soluţionează de către instanţa competentă pentru judecarea fondului cauzei în
primă instanţă.";
- Art. 9 alin. (2): „La cererea creditorului
ordonanţa prevăzută la alin. (1) sau, după caz, ordonanţa împotriva căreia a
fost introdusă cererea în anulare prevăzută la art. 8, care însă a fost
respinsă prin hotărâre rămasă irevocabilă prin nerecurare ori prin respingerea
recursului, va fi învestită cu formulă executorie, potrivit dispoziţiilor
Codului de procedură civilă. Astfel învestită, ordonanţa constituie titlu
executoriu, care se eliberează creditorului. Totodată titlul, în copie, se
comunică şi debitorului."
Autorul excepţiei consideră că dispoziţiile de lege
criticate contravin prevederilor constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1)
şi (2) privind egalitatea în drepturi, art. 21 alin. (3) privind accesul liber
la justiţie şi dreptul la un proces echitabil, art. 24 alin. (1) potrivit
căruia dreptul la apărare este garantat şi art. 53 privind restrângerea
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că s-a mai pronunţat, prin numeroase decizii, cu privire la
constituţionalitatea dispoziţiilor de lege criticate, prin raportare la aceleaşi
prevederi constituţionale şi cu o motivare similară. In acest sens sunt, de
exemplu, Decizia nr. 348 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 847 din 27 noiembrie 2003, Decizia nr. 251 din 15
iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 611 din 6
iulie 2004, Decizia nr. 274 din 24 iunie 2004, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 721 din 10 august 2004, Decizia nr. 116 din 16
februarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 247
din 20 martie 2006, Decizia nr. 269 din 16 martie 2006, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 341 din 17 aprilie 2006, şi Decizia nr.
1.148 din 4 decembrie 2007, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 4 din 3 ianuarie 2008, prin care Curtea, pentru considerentele acolo
reţinute, a respins ca neîntemeiate excepţiile de neconstituţionalitate.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, de natură să
determine schimbarea acestei jurisprudenţe, soluţia pronunţată de Curte prin
deciziile menţionate, precum şi considerentele care au fundamentat-o, sunt
valabile şi în prezenta cauză.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit.A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 alin. (1), art. 4 alin. (2), art. 6 alin. (1) şi (2), art.
8 alin. (2) şi art. 9 alin. (2) din Ordonanţa Guvernului nr. 5/2001 privind
procedura somaţiei de plată, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Arcelor Mittal Tubular Products Roman" - S.A. în dosarele nr.
3.271/291/2009 şi nr. 3.270/197/2009 ale Judecătoriei Roman.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 3 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
AUGUSTIN ZEGREAN
Magistrat-asistent-şef,
Doina Suliman