DECIZIE Nr.
753 din 1 iunie 2010
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 14 alin. (4) si ale art. 15 alin.
(2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 495 din 19 iulie 2010
Ion Predescu - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (4) şi ale art. 15 alin.
(2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de
Consiliul Judeţean Satu Mare în Dosarul nr. 3.693/83/2009 al Tribunalului Satu
Mare - Secţia comercială şi contencios administrativ.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 10 decembrie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 3.693/83/2009, Tribunalul Satu Mare - Secţia comercială şi
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 14 alin. (4) şi ale art. 15 alin.
(2) din Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004.
Excepţia a fost ridicată de Consiliul Judeţean Satu
Mare într-o cauză de contencios administrativ având ca obiect emiterea unei
ordonanţe preşedinţiale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că textele de lege criticate nu dau
eficienţă dreptului la exercitarea căilor de atac, deoarece recursul formulat
împotriva hotărârii de admitere a unei cereri de suspendare a executării unui
act administrativ nu este suspensiv de executare, astfel că măsura vremelnică,
cu caracter de urgenţă, ce constă în suspendarea actului, poate subzista o
perioadă îndelungată de timp (în raport cu realităţile din sistemul judiciar
din România, între 4 şi 8 luni) şi afectează, astfel, caracterul efectiv al
căii de atac respective.
Tribunalul Satu Mare - Secţia comercială şi
contencios administrativ apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului,
Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat
punctele lor de vedere, cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 14 alin. (4) şi ale art. 15 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 1.154 din 7 decembrie 2004, astfel cum au fost
modificate şi completate prin art. I pct. 20 şi 21 din Legea nr. 262/2007
pentru modificarea şi completarea Legii contenciosului administrativ nr.
554/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 510 din 30
iulie 2007. Textele de lege criticate au următorul conţinut:
- Art. 14 alin. (4) - Suspendarea executării actului: „(4)
Hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este executorie de drept. Ea poate
fi atacată cu recurs în termen de 5 zile de la comunicare. Recursul nu este
suspensiv de executare.";
-Art. 15 - Solicitarea suspendării prin acţiunea
principală: „(2) Dispoziţiile art. 14 alin. (2)-(7) se aplică în mod
corespunzător."
Autorul excepţiei consideră că textele de lege
pre-citate contravin dispoziţiilor constituţionale ale art. 129 - Folosirea
căilor de atac.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă ca neîntemeiată.
Faptul că recursul nu este suspensiv de executare nu
lipseşte de eficienţă această cale de atac. Recursul reprezintă acel mijloc
legal care constă în posibilitatea sesizării unei instanţe judecătoreşti de
grad superior în vederea verificării temeiniciei şi legalităţii unei hotărâri judecătoreşti,
fără ca trăsătura esenţială a acestuia să fie suspendarea de drept a
executării. Aşadar, nu se poate susţine încălcarea prevederilor art. 129 din
Constituţie, referitoare la folosirea căilor de atac.
In ceea ce priveşte contextul reglementării
dispoziţiilor art. 14 alin. (4) şi ale art. 15 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, criticate, Curtea constată că
lipsirea recursului de efectul suspensiv este pe deplin justificată prin natura
cauzelor supuse soluţionării şi prin faptul că, potrivit art. 14 alin. (1) din
lege, suspendarea executării actului administrativ contestat este dispusă de
instanţa judecătorească „în cazuri bine justificate şi pentru prevenirea
unei pagube iminente". Necesitatea şi importanţa acordării acestei
suspendări a executării sunt demonstrate şi de faptul că, în conformitate cu
alin. (2) al aceluiaşi articol 14, „instanţa soluţionează cererea de
suspendare, de urgenţă şi cu precădere, cu citarea părţilor", precum
şi de aceea că hotărârea prin care se pronunţă suspendarea este executorie de
drept. Mai mult, simpla introducere a recursului, cu efectul suspendării de
drept a hotărârii de suspendare a executării actului, ar putea deschide calea
unor abuzuri ori ar încuraja uzitarea acestei căi de atac cu rea intenţie sau
în sens şicanatoriu şi, oricum, ar lipsi de raţiune şi finalitate prevederile
art. 14 şi ale art. 15 din Legea nr. 554/2004, care reglementează suspendarea
executării actului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 14 alin. (4) şi ale art. 15 alin. (2) din Legea
contenciosului administrativ nr. 554/2004, excepţie ridicată de Consiliul
Judeţean Satu Mare în Dosarul nr. 3.693/83/2009 al Tribunalului Satu Mare -
Secţia comercială şi contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 1 iunie 2010.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi