DECIZIE Nr.
724 din 7 mai 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolventei
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 496 din 17 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006
privind procedura insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială
„Cristiro" - S.A. din Bistriţa în Dosarul nr. 3.678/1.285/2007 al
Tribunalului Comercial Cluj.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Reprezentantul Ministerului Public pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 29 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.678/1.285/2007, Tribunalul Comercial Cluj a sesizat Curtea
Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cristiro" -
S.A. din Bistriţa. In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul
apreciază că dispoziţiile art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 contravin
prevederilor art. 53 şi 45 din Constituţie, întrucât nu recunoaşte dreptul
creditorilor de a solicita angajarea răspunderii patrimoniale a persoanelor
vinovate de producerea stării de insolvenţă prin intermediul comitetului sau al
adunării generale a creditorilor.
Tribunalul Comercial Cluj consideră excepţia ca fiind neîntemeiată, arătând că, în materia
insolvenţei, legiuitorul a condiţionat valorificarea unui drept de îndeplinirea
unor cerinţe şi respectarea anumitor proceduri. Prin instituirea acestor
proceduri nu s-a urmărit restrângerea accesului liber la justiţie, ci s-a avut
în vedere instaurarea unui climat de ordine, indispensabil exercitării
dreptului constituţional prevăzut de art. 21 din Constituţie, asigurându-se
protecţia drepturilor şi intereselor legitime ale părţilor din proces.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textele de
lege criticate nu restrâng accesul liber la o activitate economică şi nici nu
limitează posibilitatea creditorilor de realizare a creanţelor.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 privind
procedura insolvenţei, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I,
nr. 359 din 21 aprilie 2006, text de lege care are următorul conţinut: „La
cererea administratorului judiciar sau a lichidatorului, judecătorul-sindic
poate dispune ca o parte a pasivului debitorului, persoană juridică, ajuns în
stare de insolventă, să fie suportată de membrii organelor de supraveghere din
cadrul societăţii sau de conducere, precum şi de orice altă persoană care a
cauzat starea de insolventă a debitorului, prin una dintre următoarele fapte:
a) au folosit bunurile sau creditele persoanei
juridice în folosul propriu sau în cel al unei alte persoane;
b) au făcut acte de comerţ în interes personal,
sub acoperirea persoanei juridice;
c) au dispus, în interes personal, continuarea unei
activităţi care ducea, în mod vădit, persoana juridică la încetarea de plăţi;
d) au ţinut o contabilitate fictivă, au făcut să
dispară unele documente contabile sau nu au ţinut contabilitatea în
conformitate cu legea;
e) au deturnat sau au ascuns o parte din activul
persoanei juridice ori au mărit în mod fictiv pasivul acesteia;
f) au folosit mijloace ruinătoare pentru a procura
persoanei juridice fonduri, în scopul întârzierii încetării de plăţi;
g) în luna precedentă încetării plăţilor, au plătit
sau au dispus să se plătească cu preferinţă unui creditor, în dauna celorlalţi
creditori."
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 53 alin. (1).
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că dispoziţiile Legii nr. 85/2006 pun la dispoziţia creditorilor
mijloace şi instrumente specifice în scopul satisfacerii creanţelor în situaţia
în care starea de insolventă a societăţii a fost cauzată prin una din faptele
prevăzute la alin. (1) al art. 138 din lege. Astfel, acţiunea de stabilire a
răspunderii patrimoniale a persoanelor membre ale organelor de supraveghere din
cadrul societăţii sau de conducere, precum şi a oricăror alte persoane şi de
obligare a acestora la suportarea unei părţi din pasivul societăţii comerciale
debitoare are un caracter special, justificat de particularitatea domeniului
reglementat de Legea nr. 85/2006 privind procedura insolvenţei. Potrivit
dispoziţiilor art. 138 alin. (1), administratorul judiciar sau lichidatorul,
după caz, are legitimare procesuală activă pentru a solicita angajarea
răspunderii persoanelor care au cauzat starea de insolventă a debitorului.
In condiţiile expres prevăzute de art. 138 alin. (3)
din lege, dacă aceştia au omis să indice, în raportul lor asupra cauzelor
insolvenţei, persoanele culpabile de starea de insolventă a patrimoniului
debitorului persoană juridică ori dacă acesta a omis să formuleze acţiunea de
stabilire a răspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale
societăţii comerciale şi răspunderea acestor persoane ameninţă să se prescrie,
calitatea procesuală activă este dobândită şi de comitetul creditorilor. Acesta
reprezintă interesele creditorilor îndreptăţiţi să participe la procedura
insolvenţei, fiind ales de adunarea creditorilor şi format din 3 sau 5
creditori dintre cei cu creanţe garantate şi cei chirografari, dintre primii 20
de creditori în ordinea valorii. Constituirea prin lege a comitetului reprezentativ
justifică preocuparea legiuitorului de a reglementa în mod detaliat şi judicios
toate aspectele ce ţin de procedura insolvenţei, care, de regulă, este o
procedură cu caracter colectiv, implicând participarea unui număr mare de
creditori care vin în concurs pentru satisfacerea propriilor creanţe. Aşadar,
Curtea constată că dispoziţiile referitoare la comitetul de creditori satisfac
unul dintre imperativele legii, şi anume cadrul organizat, ca modalitate de
manifestare a voinţei creditorilor participanţi la procedura insolvenţei.
Din enumerarea atribuţiilor stabilite prin lege, Curtea
observă că acest comitet acţionează ca un mandatar al adunării creditorilor,
care îndeplineşte funcţia de reprezentare a creditorilor înscrişi în tabelul
definitiv de creanţe în raporturile cu administratorul judiciar sau
lichidatorul.
In această materie, legiuitorul a condiţionat
valorificarea dreptului comitetului creditorilor de a formula acţiunea pentru
stabilirea răspunderii patrimoniale a membrilor organelor de conducere ale
societăţii comerciale de exercitarea sa într-un anumit cadru, fără intenţia de
a restrânge accesul liber la justiţie, ci exclusiv pentru a instaura un climat
de ordine, de natură a preveni abuzurile şi de a asigura protecţia drepturilor
şi intereselor legitime ale celorlalte părţi. De altfel, Curtea a statuat în
mod constant că reglementarea de către legiuitor, în limitele competenţei ce
i-a fost conferită prin Constituţie, a condiţiilor de exercitare a unui drept -
subiectiv sau procesual, nu constituie o restrângere a exerciţiului acestuia,
ci doar o modalitate eficientă de a preveni exercitarea sa abuzivă, în
detrimentul altor titulari de drepturi, în egală măsură ocrotite. Prin urmare,
nu poate fi reţinută critica privind neconstituţionalitatea dispoziţiilor art.
138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 prin raportare la prevederile art. 53 din
Constituţie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 138 alin. (1) din Legea nr. 85/2006 privind procedura
insolvenţei, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Cristiro" - S.A.
din Bistriţa în Dosarul nr. 3.678/1.285/2007 al Tribunalului Comercial Cluj.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 7 mai 2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu