Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 70 din  5 martie 2002

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 234 din  8 aprilie 2002


SmartCity3


    Nicolae Popa          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Ioan Vida             - judecator
    Gabriela Ghita        - procuror
    Vlad Mihai Cercel     - magistrat-asistent

    Pe rol se afla pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Elod Kincses in Dosarul nr. 5.569/2001 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 26 februarie 2002, in prezenta partilor si a reprezentantului Ministerului Public, si au fost consemnate in incheierea din aceeasi data, cand Curtea a amanat pronuntarea, in vederea depunerii de concluzii scrise de catre autorul exceptiei, pentru data de 5 martie 2002.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 13 septembrie 2001, pronuntata in Dosarul nr. 5.569/2001, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare. Exceptia a fost invocata de Elod Kincses, reclamant in cadrul unui litigiu civil privind plata de daune morale pentru prejudiciul cauzat acestuia de catre statul roman.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca dispozitiile art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, care prevad pentru candidatii la alegerile parlamentare conditia de a avea numai cetatenia romana si domiciliul in tara, sunt neconstitutionale fata de prevederile art. 16 alin. (3) din Constitutie. Textul constitutional impune aceasta conditie numai pentru persoanele care ocupa deja functii sau demnitati publice, iar nu si pentru candidati, acestia avand posibilitatea, pana la data validarii mandatului, de a renunta la cetatenia straina. Chiar daca s-ar accepta ca prevederile art. 35 din Constitutie extind cerinta cetateniei romane exclusive si pentru candidatii la alegerile parlamentare, autorul exceptiei apreciaza ca dispozitiile legale criticate, restrangand dreptul fundamental de a fi ales, incalca prevederile constitutionale ale art. 20 si, implicit, numeroase acte internationale. Se invoca in acest sens prevederile art. 21 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 2 pct. 1 si 2 si ale art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, ale art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, prevederile art. 3 alin. 1 din Statutul Consiliului Europei, ale pct. 12 si ale pct. 13.1 si 13.7 din Documentul final al Reuniunii de la Viena, precum si ale pct. 5.7 si 5.9, ale pct. 6 tezele 1 si 2 si ale pct. 7.5 din Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a C.S.C.E. Autorul exceptiei afirma ca prin aceste dispozitii, ulterioare adoptarii Constitutiei, prevederile art. 16 alin. (3) din Constitutie au fost implicit modificate, in sensul eliminarii interdictiei pentru persoanele cu dubla cetatenie de a candida si de a ocupa functii sau demnitati publice. Aceasta modificare implicita a Constitutiei constituie o alta posibilitate, pe langa modificarea expresa reglementata prin prevederile art. 146 si urmatoarele din Legea fundamentala.
    De asemenea, se invoca, pe de o parte, reglementarile constitutionale ale altor state, care nu interzic sau chiar prevad expres posibilitatea de a candida pentru persoanele cu dubla cetatenie, iar pe de alta parte, practica autoritatilor romane care, in unele cazuri, au permis candidatura si chiar ocuparea unor functii sau demnitati publice de catre persoane cu dubla cetatenie.
    In timpul sedintei de judecata, precum si in concluziile scrise, depuse la dosarul Curtii Constitutionale, autorul exceptiei a reluat, in esenta, motivele de neconstitutionalitate invocate in fata instantei de judecata, invocand in plus prevederile art. 2 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului si ale art. 2 pct. 1 si art. 25 lit. c) din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice. De asemenea, a mai aratat ca Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a C.S.C.E. nu este numai un document politic, ci si unul juridic, fiind inclus in tratatele bilaterale incheiate de Romania cu Republica Federala Germania, Ungaria si Ucraina. Admitand ca Declaratia Universala a Drepturilor Omului a fost adoptata anterior Constitutiei, iar cele doua pacte invocate au fost, de asemenea, ratificate de Romania inainte de adoptarea Constitutiei din 1991, autorul exceptiei a considerat ca ar fi inadmisibil ca printr-o constitutie democratica sa se restranga drepturi recunoscute prin acte normative adoptate in timpul unui regim totalitar.
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate, desi admisibila, este neintemeiata, fara insa a motiva aceasta sustinere.
    Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este nefondata. In primul rand se apreciaza ca ocuparea unei functii sau demnitati publice de catre o persoana cu dubla cetatenie nu contravine prevederilor constitutionale ale art. 16 alin. (3), acestea fiind justificate de natura si importanta acestor functii sau demnitati. De asemenea, sunt invocate prevederile art. 50 din Constitutie privind fidelitatea fata de tara, in cazul persoanelor cu dubla cetatenie care ar ocupa functii sau demnitati publice, cumulul de fidelitati nefiind posibil. In ceea ce priveste argumentul privind posibilitatea renuntarii la cetatenia straina pana la data validarii mandatului, se apreciaza ca acesta "nu poate fi luat in considerare, o asemenea situatie nefiind prevazuta in Constitutie sau de un alt act normativ".
    In al doilea rand se considera ca dispozitiile legale criticate nu contravin prevederilor din actele normative internationale invocate de autorul exceptiei. Prevederile art. 21 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului nu sunt incalcate, intrucat prin cuvintele "ale tarii sale" se exprima "fidelitatea sacra fata de tara, care nu poate fi exercitata in cumul cu o alta fidelitate, fata de o alta tara". Sunt invocate si dispozitiile art. 29 pct. 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, precum si ale art. 19 pct. 3 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, care reglementeaza limitarea exercitiului unor drepturi in anumite imprejurari ce tin de apararea ordinii publice si a securitatii nationale.
    Cu privire la sustinerea autorului exceptiei privind modificarea implicita a prevederilor art. 16 alin. (3) din Constitutie, se considera ca aceasta este inadmisibila, intrucat se solicita Curtii Constitutionale sa declare o dispozitie din Constitutie ca fiind contrara actelor internationale privind drepturile omului. In sprijinul argumentelor sale Guvernul invoca si Decizia Curtii Constitutionale nr. 226/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 605 din 26 septembrie 2001. Pentru toate aceste argumente se solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere exprimat de Guvern, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partilor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12, si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 164 din 16 iulie 1992, cu modificarile si completarile ulterioare, dispozitii avand urmatorul cuprins: "Nu pot candida persoanele care, la data depunerii candidaturii, nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 35 din Constitutie pentru a fi alese."
    Dispozitiile constitutionale invocate de autorul exceptiei in sustinerea acesteia sunt urmatoarele:
    - art. 11 alin. (1): "Statul roman se obliga sa indeplineasca intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce-i revin din tratatele la care este parte.";
    - art. 16 alin. (3): "Functiile si demnitatile publice, civile sau militare, pot fi ocupate de persoanele care au numai cetatenia romana si domiciliul in tara.";
    - art. 20: "(1) Dispozitiile constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte.
    (2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile interne, au prioritate reglementarile internationale."
    In sustinerea exceptiei autorul acesteia a invocat si urmatoarele dispozitii din acte internationale:
    - art. 2 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Fiecare persoana se poate prevala de toate drepturile si de toate libertatile proclamate in prezenta Declaratie, fara nici un fel de deosebire de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau orice alta imprejurare.";
    - art. 21 pct. 1 si 2 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "1. Orice persoana are dreptul sa participe la conducerea treburilor publice ale tarii sale, fie direct, fie prin reprezentanti liber alesi.
    2. Orice persoana are dreptul de acces, in conditii de egalitate, la functiile publice ale tarii sale.";
    - art. 2 pct. 1 si 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale: "1. Fiecare stat parte la prezentul Pact se angajeaza sa actioneze, atat prin propriul sau efort, cat si prin asistenta si cooperare internationala, in special pe plan economic si tehnic, folosind la maximum resursele sale disponibile pentru ca exercitarea deplina a drepturilor recunoscute in prezentul pact sa fie asigurata progresiv prin toate mijloacele adecvate, inclusiv prin adoptarea de masuri legislative.
    2. Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa garanteze ca drepturile enuntate in el vor fi exercitate fara nici o discriminare intemeiata pe rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau pe orice alta imprejurare.";
    - art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale: "Nu se poate admite nici o restrictie sau derogare de la drepturile fundamentale ale omului, recunoscute sau in vigoare in orice tara in virtutea unor legi, conventii, regulamente sau cutume, sub pretextul ca prezentul Pact nu recunoaste aceste drepturi sau le recunoaste intr-o masura mai mica.";
    - art. 2 pct. 1 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: "Statele parti la prezentul Pact se angajeaza sa respecte si sa garanteze tuturor indivizilor care se gasesc pe teritoriul lor si tin de competenta lor drepturile recunoscute in prezentul Pact, fara nici o deosebire, in special de rasa, culoare, sex, limba, religie, opinie politica sau orice alta opinie, origine nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice alta imprejurare.";
    - art. 5 pct. 2 din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: "Nu se poate admite nici o restrictie sau derogare de la drepturile fundamentale ale omului, recunoscute sau in vigoare in orice stat parte la prezentul Pact prin aplicarea legilor, conventiilor, regulamentelor sau cutumelor, sub pretextul ca prezentul Pact nu recunoaste aceste drepturi sau le recunoaste intr-o masura mai mica.";
    - art. 25 lit. c) din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice: "Orice cetatean are dreptul si posibilitatea, fara nici una din discriminarile la care se refera art. 2 si fara restrictii nerezonabile: [...]
    c) de a avea acces, in conditii generale de egalitate, la functiile publice din tara sa.";
    - art. 3 alin. 1 din Statutul Consiliului Europei, ratificat de Romania prin Legea nr. 64/1993: "Fiecare membru al Consiliului Europei trebuie sa accepte principiile statului de drept si principiul in virtutea caruia fiecare persoana aflata sub jurisdictia sa trebuie sa se bucure de drepturile si libertatile fundamentale ale omului.";
    - pct. 12, 13.1 si 13.7 din Documentul final al Reuniunii de la Viena si pct. 5.7, 5.9, pct. 6 tezele 1 si 2 si pct. 7.5 din Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a C.S.C.E., texte al caror continut nu este publicat in traduceri oficiale.
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea constata, in primul rand, ca prevederile art. 2 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, ale art. 2 pct. 1 si ale art. 25 lit. c) din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, precum si argumentul conform caruia Documentul Reuniunii de la Copenhaga este un document juridic, datorita includerii sale in cuprinsul tratatelor bilaterale incheiate de Romania cu Republica Federala Germania, Republica Ungara si Ucraina, au fost invocate de catre autorul exceptiei pentru prima data in timpul sedintei de judecata si, ulterior, in concluziile scrise. Avand in vedere ca aceste motive nu sunt unele noi, ci reprezinta o dezvoltare a celor invocate in fata instantei de judecata, Curtea urmeaza sa analizeze si aceste sustineri ale autorului exceptiei.
    Pe fond, autorul exceptiei de neconstitutionalitate invoca, pe de o parte, neconstitutionalitatea dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 fata de prevederile art. 16 alin. (3) din Constitutie, pe motivul ca textul constitutional prevede conditia cetateniei romane exclusive pentru persoanele care ocupa functii sau demnitati publice, in timp ce dispozitiile legale extind aceasta cerinta si pentru candidati, iar pe de alta parte, contrarietatea dintre dispozitiile criticate si art. 20 din Constitutie, raportat la anumite prevederi din actele internationale, pe motivul ca acestea din urma nu interzic persoanelor cu dubla cetatenie sa ocupe functii sau demnitati publice.
    I. In ceea ce priveste primul motiv de neconstitutionalitate, Curtea constata ca este neintemeiat. Potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) din Constitutie, "Au dreptul de a fi alesi cetatenii cu drept de vot care indeplinesc conditiile prevazute in articolul 16 alineatul (3), daca nu le este interzisa asocierea in partide politice, potrivit articolului 37 alineatul (3)". Din formularea acestui text constitutional rezulta ca aceste conditii, ce privesc cetatenia romana exclusiva si domiciliul in tara, sunt conditii de eligibilitate a unei persoane intr-o anumita functie sau demnitate publica, iar nu conditii de compatibilitate. In cadrul procedurii electorale verificarea respectarii acestor conditii se face la momentul depunerii candidaturilor. Declaratia de acceptare a candidaturii reprezinta manifestarea de vointa a persoanei de a-si exercita dreptul de a fi ales si, de aceea, la acest moment trebuie verificata indeplinirea acestor conditii. De asemenea, este necesara o perioada pana la data alegerilor si pentru a da posibilitatea instantelor de a se pronunta asupra contestatiilor privind candidatii care se considera ca nu indeplinesc conditiile constitutionale si legale pentru a fi alesi. De altfel, cand legiuitorul constituant a dorit sa stabileasca o alta data la care sa fie indeplinite anumite conditii, a prevazut prin alin. (2) al art. 35 ca data alegerilor sa fie momentul cand trebuie indeplinita conditia de varsta din partea unei persoane pentru a putea fi aleasa.
    II. In ceea ce priveste cea de-a doua categorie de sustineri ale autorului exceptiei de neconstitutionalitate, Curtea retine ca prin Decizia nr. 226 din 3 iulie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 605 din 26 septembrie 2001, a respins exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6 lit. a) din Legea nr. 188/1999 privind Statutul functionarilor publici, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie intemeiata, in esenta, pe aceleasi argumente, iar prin Decizia nr. 350 din 19 decembrie 2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 117 din 13 februarie 2002, s-a pronuntat asupra unei exceptii de neconstitutionalitate privind chiar dispozitiile art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992, cu modificarile si completarile ulterioare, respingand-o.
    In considerentele deciziilor mentionate Curtea a retinut ca Declaratia Universala a Drepturilor Omului si Pactul international cu privire la drepturile civile si politice reglementeaza drepturile electorale, tinand seama de apartenenta persoanei la un anumit stat. Astfel Declaratia Universala a Drepturilor Omului, atunci cand are in vedere accesul unei persoane la functiile publice, la art. 21 pct. 2, stabileste ca este vorba de functiile publice "ale tarii sale". La fel Pactul international cu privire la drepturile civile si politice la art. 25 lit. c) prevede ca este vorba de dreptul persoanei "de a avea acces [...] la functiile publice din tara sa". Pe de alta parte, desi art. 2 pct. 1 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului stabileste ca exercitiul drepturilor este aparat impotriva oricarei discriminari, totusi art. 29 pct. 2 prevede ca, "In exercitiul drepturilor si libertatilor sale, fiecare persoana este supusa numai ingradirilor stabilite de lege, in scopul exclusiv al asigurarii recunoasterii si respectului drepturilor si libertatilor celorlalti, precum si in vederea satisfacerii cerintelor juste ale moralei, ordinii publice si bunastarii generale intr-o societate democratica". De asemenea, Pactul international cu privire la drepturile civile si politice la art. 19 pct. 3 stabileste ca exercitiul drepturilor si libertatilor poate fi supus unor limitari stabilite prin lege, care sunt necesare apararii securitatii nationale si ordinii publice. Mai mult, prevederile art. 25 din acelasi pact, referindu-se in mod expres la dreptul de a alege si de a fi ales, precizeaza ca aceste drepturi trebuie sa fie exercitate "fara restrictii nerezonabile", fapt ce implica posibilitatea unor restrictii privind exercitarea acestor drepturi.
    Rezulta de aici ca, pe de o parte, fiecare cetatean are dreptul de a fi ales in organele de conducere ale tarii sale, iar, pe de alta parte, acest drept poate fi supus anumitor restrictii rezonabile. Legiuitorul roman, avand in vedere aceste prevederi, a stabilit, ca o astfel de restrictie, ca doar persoanele care detin numai cetatenia romana si domiciliul in tara pot ocupa functii sau demnitati publice. Prin aceleasi decizii Curtea a mai constatat ca dispozitiile art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 dau astfel expresie principiului constitutional al fidelitatii fata de tara, consacrat la art. 50 din Constitutie, fidelitate ce nu poate fi asigurata in cazul persoanelor cu dubla cetatenie, fiind, de asemenea, justificate de prevederile art. 49 alin. (1) din Constitutie privind apararea sigurantei nationale.
    In ceea ce priveste sustinerea autorului exceptiei ca prevederile art. 16 alin. (3) din Constitutie ar fi fost modificate implicit prin ratificarea Declaratiei Universale a Drepturilor Omului, a Pactului international cu privire la drepturile civile si politice si a Pactului international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale, Curtea a constatat ca este neintemeiata. Declaratia Universala a Drepturilor Omului a fost adoptata la data de 10 decembrie 1948, conferindu-i-se forta juridica prin prevederile art. 20 alin. (1) din Constitutie, iar cele doua pacte au fost ratificate de Romania la 31 octombrie 1974 prin Decretul nr. 212, publicat in Buletinul Oficial, Partea I, nr. 146 din 20 noiembrie 1974, in consecinta neputandu-se sustine ca aceste acte internationale au fost ratificate ulterior adoptarii Constitutiei, modificand prevederile acesteia. Avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi de natura sa determine reconsiderarea jurisprudentei Curtii, considerentele si solutiile pronuntate in deciziile mentionate sunt pe deplin valabile si in prezenta cauza.
    In ceea ce priveste sustinerea ulterioara a autorului exceptiei, conform careia ar fi inadmisibil ca prin adoptarea Constitutiei sa se restranga exercitiul unor drepturi garantate anterior prin acte internationale, si aceasta este neintemeiata, intrucat, dupa cum s-a aratat mai sus, actele internationale invocate nu recunosc dreptul de a fi ales in mod absolut, permitand anumite restrictii.
    In alta ordine de idei Curtea retine ca sustinerea potrivit careia un act normativ international ar putea modifica implicit prevederile constitutionale este neintemeiata. Modificarea prevederilor constitutionale se realizeaza doar prin procedura revizuirii Constitutiei, reglementata de dispozitiile art. 146 si urmatoarele. Prevederile art. 20 alin. (1) din Constitutie stabilesc o modalitate de interpretare a dispozitiilor constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor in acord cu actele internationale, iar nu preeminenta dreptului international asupra prevederilor constitutionale, in cazul contrarietatii acestora. Pe de alta parte referirea din art. 20 alin. (2) la "legile interne" trebuie inteleasa ca excluzand Constitutia. Aceasta deoarece tratatele internationale sunt ratificate prin legi organice sau ordinare, in functie de obiectul acestora, legile de ratificare a tratatelor internationale prevaland asupra celorlalte legi interne de aceeasi natura. Ar fi inadmisibil ca o lege de ratificare a unui tratat, adoptata in conformitate cu regulile procedurale privind adoptarea legilor ordinare sau organice, sa prevaleze asupra Constitutiei, suprematia acesteia in cadrul sistemului juridic national fiind asigurata prin prevederile art. 51. De asemenea, pentru revizuirea Constitutiei se prevede o procedura speciala, menita sa asigure o mai mare stabilitate normelor constitutionale si o mai mare siguranta in sistemul legislativ al tarii.
    In final Curtea constata ca Documentul final al Reuniunii de la Viena si Documentul Reuniunii de la Copenhaga a Conferintei asupra dimensiunii umane a C.S.C.E. nu sunt acte internationale ratificate de Romania si deci nu pot fi luate in considerare in examinarea exceptiei de neconstitutionalitate. Chiar daca in Tratatul dintre Romania si Republica Federala Germania privind cooperarea prieteneasca si parteneriatul in Europa, ratificat prin Legea nr. 95/1992, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 237 din 24 septembrie 1992, in Tratatul de intelegere, cooperare si buna vecinatate dintre Romania si Republica Ungara, ratificat prin Legea nr. 113/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 250 din 16 octombrie 1996, si in Tratatul cu privire la relatiile de buna vecinatate si cooperare dintre Romania si Ucraina, ratificat prin Legea nr. 129/1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 157 din 16 iulie 1997, se fac referiri la Documentul Reuniunii de la Copenhaga, acest lucru nu confera acestui din urma act un alt caracter. Documentul ramane, in individualitatea sa, unul politic, la care statele semnatare fac trimitere pentru a-si reafirma vointa politica ce a dus la semnarea lui. Asa fiind, si aceasta sustinere urmeaza sa fie respinsa.
    Nici invocarea Pactului international cu privire la drepturile economice, sociale si culturale nu este relevanta, intrucat dreptul de a fi ales nu intra in obiectul de reglementare al pactului. In ceea ce priveste textul art. 3 alin. 1 din Statutul Consiliului Europei, acesta nu se refera la exercitarea dreptului de a fi ales de catre persoanele cu dubla cetatenie, si ca atare dispozitiile legale criticate nu contravin acestuia.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 34 alin. (1) din Legea nr. 68/1992 pentru alegerea Camerei Deputatilor si a Senatului, cu modificarile si completarile ulterioare, exceptie ridicata de Elod Kincses in Dosarul nr. 5.569/2001 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 5 martie 2002.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. NICOLAE POPA

                              Magistrat asistent,
                              Vlad Mihai Cercel



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 70/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 70 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 70/2002
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu