DECIZIE Nr. 699 din 20
decembrie 2005
privind aprobarea Regulamentului personalului operator al statiilor de
radiocomunicatii din Romania
ACT EMIS DE: INSPECTORATUL PENTRU COMUNICATII SI TEHNOLOGIA
INFORMATIEI
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 52 din 19 ianuarie 2006
In temeiul art. 4 alin. (4) din Legea nr. 510/2004 privind reorganizarea
Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, cu
modificarile ulterioare,
presedintele Inspectoratului General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei emite prezenta decizie.
ART. 1
Prezenta decizie se aplica personalului operator al statiilor de
radiocomunicatii din Romania.
ART. 2
Conditiile de autorizare si obligatiile personalului operator al statiilor
de radiocomunicatii in serviciile mobil aeronautic si mobil aeronautic prin
satelit, serviciile mobil maritim si mobil maritim prin satelit, serviciul
radiotelefonic pe caile de navigatie interioara si serviciul mobil terestru
sunt stabilite prin Regulamentul personalului operator al statiilor de
radiocomunicatii din Romania, cuprins in anexa nr. 1.
ART. 3
Competentele titularilor de certificate de operator sunt precizate in anexa
nr. 2.
ART. 4
Cuantumul tarifelor percepute de IGCTI pentru examinarea personalului
operator al statiilor de radiocomunicatii si de prelungire a certificatelor de
operator al statiilor de radiocomunicatii sunt prevazute in anexa nr. 3.
ART. 5
(1) Continutul-cadru al programelor de examinare in vederea obtinerii
certificatelor de operator sunt cuprinse in anexele nr. 4 - 10.
(2) Programele de examinare prevazute la alin. (1) vor fi disponibile
intr-o forma actualizata pe pagina de Internet a IGCTI.
ART. 6
Anexele nr. 1 - 10*) fac parte integranta din prezenta decizie.
------------
*) Anexele nr. 1 - 10 sunt reproduse in facsimil.
ART. 7
Incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei decizii, inceteaza
valabilitatea prevederilor Ordinului ministrului comunicatiilor nr. 213/1997
privind aprobarea Regulamentului personalului de operare a statiilor de
radiocomunicatii din Romania, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 180 bis din 1 august 1997.
Presedintele Inspectoratului General
pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei,
Marius Catalin Marinescu
ANEXA 1
REGULAMENTUL
personalului operator al statiilor de radiocomunicatii din Romania
CAP. 1
Dispozitii generale
ART. 1
Prezentul Regulament stabileste conditiile de autorizare si obligatiile
personalului operator al statiilor de radiocomunicatii in serviciile mobil
aeronautic si mobil aeronautic prin satelit, serviciile mobil maritim si mobil
maritim prin satelit, serviciul radiotelefonic pe caile de navigatie interioara
si serviciul mobil terestru, pentru operarea statiilor de radiocomunicatii in
conditiile tehnice si operationale prevazute in licentele de utilizare a frecventelor
radio.
ART. 2
(1) Abrevierile din cuprinsul prezentului Regulament au urmatoarele
semnificatii:
a) O.U.G. nr. 79/2002 - Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 79/2002
privind cadrul general de reglementare a comunicatiilor, aprobata cu modificari
si completari prin Legea nr. 591/2002, cu modificarile si completarile
ulterioare;
b) LUF - Licenta de utilizare a frecventelor radio;
c) AAF - Autorizatie de asignare a frecventelor radio;
d) IGCTI - Inspectoratul General pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei;
e) ANRC - Autoritatea Nationala de Reglementare in Comunicatii;
f) TNABF- Tabelul national de atribuire a benzilor de frecvente;
g) UIT - Uniunea Internationala a Telecomunicatiilor;
h) SOLAS - Conventia internationala cu privire la salvarea vietii umane pe
mare;
i) STCW - Conventia internationala cu privire la standardele de instruire,
certificare si cart;
j) SAR - Conventia internationala cu privire la cautare si salvare;
k) GMDSS - Sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei
pe mare;
l) GOC - Certificat general de operator in sistemul GMDSS;
m) ROC - Certificat restrans de operator in sistemul GMDSS;
n) LRC - Certificat general de operator pentru ambarcatiuni de agrement
care utilizeaza tehnici si reguli din sistemul GMDSS si a caror dotare nu intra
sub incidenta SOLAS;
o) SMMS - Serviciile mobil maritim si mobil maritim prin satelit;
p) SMAS - Serviciile mobil aeronautic si mobil aeronautic prin satelit;
q) SMT - Serviciul mobil terestru;
r) SRCNI - Serviciul radiotelefonic pe caile de navigatie interioara;
s) IMO - Organizatia Maritima Internationala;
t) ICAO - Organizatia Internationala Aeronautica Civila.
(2) In intelesul prezentului regulament, urmatorii termeni se definesc
astfel:
a) personal operator al statiilor de radiocomunicatii - personalul care
opereaza, indruma si coordoneaza statiile de radiocomunicatii;
b) certificat de operator - actul administrativ prin care Inspectoratul
General pentru Comunicatii si Tehnologia Informatiei, atribuie persoanelor
fizice dreptul de a opera statii de radiocomunicatii in conditiile indeplinirii
cerintelor stabilite prin Regulamentul radiocomunicatiilor al Uniunii
Internationale a Telecomunicatiilor, prin hotararile Organizatiei Maritime
Internationale si cele ale Organizatiei Aeronautice Civile Internationale;
c) statie coordonatoare - statia de radiocomunicatii care coordoneaza
traficul in cadrul unei retele de radiocomunicatii;
d) operator statie coordonatoare - personalul care opereaza statii
coordonatoare ale unei retele de radiocomunicatii;
e) statie de radiocomunicatii - unul sau mai multe emitatoare si receptoare
sau un ansamblu de emitatoare si receptoare, inclusiv echipamentele accesorii
acestora, necesare intr-un amplasament pentru asigurarea unui serviciu de
radiocomunicatii;
f) operator statie de radiocomunicatii - personalul care opereaza statii de
radiocomunicatii.
(3) In cuprinsul prezentului regulament sunt, de asemenea, aplicabile
definitiile prevazute la art. 2 alin. (2) lit. a) - b) din Decizia
Presedintelui Inspectoratului general pentru Comunicatii si Tehnologia
Informatiei nr. 658/2005 privind procedura de solicitare si de emitere a
licentelor de utilizare a frecventelor radio.
ART. 3
(1) In conformitate cu prevederile legislatiei speciale din domeniul
comunicatiilor electronice, titularul licentei de utilizare a frecventelor
radio este raspunzator pentru operarea statiei, respectiv a statiilor din
retea.
(2) Prin exceptie de la prevederile alin. (1), operarea statiilor de
radiocomunicatii ale navelor si aeronavelor aflate in voiaj cade in
responsabilitatea comandantului navei sau aeronavei.
(3) In scopul desfasurarii in conditii optime a activitatii de
radiocomunicatii, titularul licentei de utilizare a frecventelor radio este
obligat sa desemneze, prin decizie scrisa, o persoana, numita responsabil cu
radiocomunicatiile, care indruma) coordoneaza si controleaza in mod practic si
operativ activitatea statiilor de radiocomunicatii.
(4) Conditiile pentru ca o persoana sa poata fi imputernicita a indeplini
sarcina de responsabil cu radiocomunicatiile sunt urmatoarele:
a) sa aiba o functie sau imputernicire care sa-i asigure autoritatea
necesara asupra operatorilor statiilor ce intra sub coordonarea sa;
b) sa aiba o calificare care sa-i permita operarea oricareia dintre
statiile coordonate, cu exceptia serviciului mobil terestru;
c) sa fie titular al unui certificat de operator emis de IGCTI,
corespunzator serviciului de radiocomunicatii in care acesta lucreaza, cu
exceptia serviciului mobil terestru.
(5) In cazul in care titularul licentei de utilizare a frecventelor radio
este o persoana fizica, responsabilul cu radiocomunicatiile va fi chiar
persoana in cauza, aceasta trebuind sa se conformeze prevederilor alin. (4).
ART. 4
(1) Operarea statiilor de radiocomunicatii din serviciile mentionate in
cuprinsul art. 1 este permisa numai persoanelor care sunt titulare ale
certificatului de operator corespunzator serviciului de radiocomunicatii si
statiei respective; in cazul serviciului mobil terestru responsabilul cu
radiocomunicatiile si operatorii statiilor coordonatoare sunt obligati sa
detina un certificat general de operator, respectiv certificat restrans de
operator, alt gen de personal operator din cadrul serviciului mobil terestru
fiind exceptat de la obligatia detinerii de certificate de operator in
conformitate cu prevederile prezentului regulament.
(2) Fac exceptie de la prevederile alineatului precedent statiile de nava
sau aeronava aflate in afara granitelor tarii si al caror operator titular este
in imposibilitate absoluta de a asigura serviciul, in acest caz fiind
aplicabile urmatoarele prevederi:
a) statia poate fi coordonata pana la prima sosire intr-un port sau
aeroport romanesc de catre un operator titular al unui certificat corespunzator
categoriei statiei, eliberat de un organism competent al unui stat membru al
UIT, in conformitate cu prevederile Regulamentului Radiocomunicatiilor al UIT;
b) statiile de nava sau aeronava al caror operator autorizat este in
imposibilitate absoluta de a asigura serviciul pot fi coordonate in cazuri de
absoluta urgenta, survenite in timpul unui zbor sau al unui voiaj national sau
international, in mod provizoriu pana la incetarea starii de urgenta sau pana
la ajungerea intr-un port sau aeroport, de catre o alta persoana din echipaj
care nu este titulara a certificatului de operator;
c) activitatea persoanei mentionate la punctul b) se va limita la semnalele
si mesajele de primejdie, urgenta si siguranta, mesajele ce privesc in mod
direct siguranta vietii, precum si mesajele urgente referitoare la miscarea
navelor sau aeronavelor.
(3) Persoanele mentionate la alin. (2) sunt obligate sa pastreze secretul
radiocomunicatiilor, conform prevederilor Regulamentului Radiocomunicatiilor al
UIT.
(4) Imediat dupa sosirea intr-un port sau aeroport, operatorul neautorizat
va fi inlocuit de catre un operator autorizat.
CAP. 2
Autorizarea operatorilor statiilor de radiocomunicatii
ART. 5
(1) Autorizarea personalului operator al statiilor de radiocomunicatii se
realizeaza prin emiterea de catre IGCTI a certificatului de operator, numit in
continuare certificat.
(2) Certificatul de operator cuprinde serviciul de radiocomunicatii
efectuat prin statia/statiile de radiocomunicatii operate de titular.
(3) Se emit urmatoarele tipuri si categorii de certificate:
a) certificat de operator pentru serviciile mobil aeronautic si mobil
aeronautic prin satelit, acordate in conformitate cu Sectiunea a II-a, art. 37
din Regulamentul radiocomunicatiilor al UIT; acest tip de certificat poate fi
certificat general de operator radiotelefonist sau certificat restrans de
operator radiotelefonist;
b) certificat de radioelectronist pentru serviciile mobil maritim si mobil
maritim prin satelit, acordate in conformitate cu Sectiunea a II-a, art. 47 din
Regulamentul radiocomunicatiilor al UIT si Raportul CEPT ERC 24/1994; acest tip
de certificat poate fi certificat de radioelectronist clasa I sau certificat de
radioelectronist clasa a II-a in sistemul GMDSS;
c) certificat de operator pentru serviciile mobil maritim si mobil maritim
prin satelit, acordate in conformitate cu Regulamentul radiocomunicatiilor
Sectiunea a II-a, art. 47 din Regulamentul radiocomunicatiilor al UIT si
Decizia CEPT ERC/DEC/(99)01; acest tip de certificat poate fi certificat
general de operator (prescurtat GOC) sau certificat restrans de operator
(prescurtat ROC) in sistemul GMDSS;
d) certificat de operator pentru statii de coasta in sistemul GMDSS,
acordat in conformitate cu Circulara IMO 33/COMSAR nr. T2-NAVSEC/2.6.1 din
26.02.2004;
e) certificat de operator pentru serviciul radiotelefonic pe caile de
navigatie interioara, acordat in conformitate cu anexa nr. 5 a Aranjamentului
regional cu privire la serviciul radiotelefonic pe caile de navigatie
interioara, Basel 2000;
f) certificat general de operator radio pentru ambarcatiuni de agrement in
serviciile mobil maritim si mobil maritim prin satelit (GMDSS-LRC), acordat in
conformitate cu Rezolutia 343 (WRC-97) si Recomandarea CEPT ERC 31-05 E;
g) certificatul de operator pentru serviciul mobil terestru; acest tip de certificat
poate fi certificat general de operator radiotelefonist sau certificat restrans
de operator radiotelefonist.
(4) Certificatele mentionate la alin. (3) se elibereaza persoanelor care au
obtinut calificativul "admis" la examenele prevazute la capitolul
III.
(5) Competentele titularilor certificatelor de operator mentionate la alin.
(3), pentru fiecare categorie de certificat au continutul din anexa nr. 2 la
prezenta decizie.
(6) Certificatul general de operator include toate competentele
certificatului restrans de operator.
(7) Titularul certificatului general de operator si al celui restrans de
operator in serviciile mobil maritim si mobil maritim prin satelit, mobil
aeronautic si mobil aeronautic prin satelit precum si in serviciul radiotelefonic
pe caile de navigatie interioara, au dreptul de a opera si statii apartinand
serviciului mobil terestru.
ART. 6
(1) Examenele pentru obtinerea certificatului de operator in SMMS, SMAS si
SRCNI se organizeaza de catre IGCTI la sediul central din Bucuresti.
(2) Examenele pentru obtinerea certificatelor de operator in SMT se
organizeaza de catre directiile teritoriale ale IGCTI, de regula, in
localitatile in care acestea isi au sediul, in lunile mai si septembrie.
(3) In afara sesiunilor ordinare, IGCTI poate organiza sesiuni
extraordinare de examinare si la alte date si in alte localitati.
ART. 7
Comisia de examinare este numita prin decizie a presedintelui IGCTI;
comisia de examinare in cazul SMT este numita prin decizie a directorului
directiei teritoriale a IGCTI in cauza.
CAP. 3
Procedura emiterii certificatului de operator
Sectiunea 1
Inscrierea la examen
ART. 8
(1) Cu scopul desfasurarii in conditii de maxima eficienta a examinarilor
pentru obtinerea certificatelor de operator pentru serviciile aeronautice si
maritime, IGCTI va incheia protocoale de colaborare cu unitati de pregatire
acreditate de catre Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului,
respectiv de catre Ministerul Educatiei si Cercetarii.
(2) Protocoalele mentionate la alin. (1) vor stabili faptul ca respectiva
unitate indeplineste conditiile de organizare a acestor cursuri din punctul de
vedere al reglementarilor interne si internationale privind radiocomunicatiile;
de asemenea, prin intermediul acestor protocoale se vor recunoaste de catre
IGCTI probele de frazeologie standard, probele privind procedurile specifice
utilizate in radiocomunicatiile aeronautice/maritime si trafic radiotelefonic
specific, dupa caz, probele privind cunostintele tehnice referitoare la
radioelectronica, intretinerea si depanarea echipamentelor de radiocomunicatii
din sistemul GMDSS, precum si probele de simulator privind operarea statiilor
de radiocomunicatii in cazul SMMS, SMAS si SRCNI.
(3) Programele analitice de pregatire a operatorilor de statii de
radiocomunicatii pentru SMMS, SMAS si SRCNI ale unitatilor mentionate alin. (1)
vor fi avizate de catre IGCTI din punctul de vedere al respectarii
reglementarilor interne si internationale privind radiocomunicatiile, cu scopul
recunoasterii de catre IGCTI a adeverintelor de instruire eliberate de catre
acestea.
(4) Lista unitatilor cu care IGCTI are incheiate astfel de protocoale va fi
disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
ART. 9
(1) Pentru a fi inscris la examen, in vederea obtinerii certificatului de
operator al statiilor de radiocomunicatii pentru SMMS, SMAS si SRCNI
solicitantul trebuie sa fie titular al unei adeverinte eliberate in
conformitate cu prevederile art. 8 care sa ateste absolvirea programului de
instruire in cauza.
(2) In afara conditiei prevazute la alin. (1) candidatii pentru obtinerea
certificatelor de operator de statie de coasta in sistemul GMDSS si a
certificatelor de operator radioelectronist clasele I si a II-a trebuie sa faca
dovada ca sunt titulari de certificat GOC; pentru certificatul de operator
radioelectronist clasele I si a II-a, candidatii trebuie sa fie posesori de
brevet de ofiter maritim.
(3) Pentru a fi inscris la examen, in vederea obtinerii certificatului de
operator al statiilor de radiocomunicatii pentru SMT, este necesara dovada
absolvirii cursurilor gimnaziale.
(4) Candidatii pentru obtinerea certificatelor de operator vor depune o
cerere de inscriere la examen in termen de 5 zile lucratoare inainte de
desfasurarea examenelor.
(5) In cazul examenelor pentru obtinerea certificatului de operator in
SMMS, SMAS si SRCNI, inscrierea la examen se poate realiza si prin intermediul
unitatilor de pregatire cu care IGCTI are incheiate protocoale in conformitate
cu art. 8.
(6) Cererea tip este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI si va fi
insotita de urmatoarele documente:
a) copie dupa cartea/buletinul de identitate sau pasaport pentru cetatenii
straini;
b) copie dupa adeverinta de absolvire a cursului de operator statii de
radiocomunicatii din serviciile mobil aeronautic, mobil aeronautic prin
satelit, mobil maritim, mobil maritim prin satelit, radiotelefonic pe caile de
navigatie inferioara, dupa caz;
c) o fotografie recenta 3 x 4 cm, tip pasaport;
d) dovada achitarii tarifului de examinare.
(7) Copia documentului mentionat la alin. (6) lit. b) va fi legalizata sau
insotita de original pentru conformitate.
Sectiunea 2
Probele de examen, evaluarea raspunsurilor, rezultatele examenelor
ART. 10
(1) Pentru certificatul de operator in serviciile mobil aeronautic si mobil
aeronautic prin satelit probele de examen sunt urmatoarele:
a) cunostinte generale despre serviciul radiotelefonic aeronautic,
regulamente interne si internationale (proba scrisa);
b) limba engleza - frazeologia standard a legaturilor radio stabilita de
ICAO (proba scrisa desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8);
c) proceduri specifice utilizate in radiocomunicatiile aeronautice si
trafic radiotelefonic specific (proba scrisa desfasurata in unitatile de
pregatire cu care IGCTI a incheiat protocoale in conformitate cu prevederile
art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a), in
cazul certificatului general de operator radiotelefonist cuprinde un set de 30
intrebari, fiecare intrebare avand patru variante de raspuns dintre care numai
unul este corect si complet; pentru certificatul restrans de operator
radiotelefonist proba cuprinde un set de 15 intrebari, fiecare intrebare avand
patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), in
cazul certificatului general de operator radiotelefonist cuprinde un set de 10
propozitii de tradus din limba engleza in limba romana; pentru certificatul
restrans de operator radiotelefonist proba cuprinde un set de 5 propozitii de
tradus din limba engleza in limba romana.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c), in
cazul certificatului general de operator radiotelefonist cuprinde un set de 15
intrebari iar pentru certificat restrans de operator radiotelefonist proba
cuprinde un set de 10 intrebari.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba descrisa la alin. (1) lit. a) sunt necesare minimum 23
raspunsuri corecte pentru certificatul general de operator si 12 raspunsuri
corecte pentru certificatul restrans de operator.
b) pentru proba descrisa la alin. (1) lit. b) este necesara obtinerea cel
putin a notei 7 (notare de la 1 la 10);
c) pentru proba descrisa la alin. (1) lit. c) sunt necesare minimum 11
raspunsuri corecte pentru certificatul general de operator si 7 raspunsuri
corecte pentru certificatul restrans de operator.
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 4 la prezenta decizie.
ART. 11
(1) Pentru certificatul radioelectronist in serviciile mobil maritim si
mobil maritim prin satelit, probele de examen sunt:
a) cunostinte generale despre sistemul GMDSS, regulamente de radiocomunicatii
interne si internationale (proba scrisa);
b) cunostinte tehnice despre radioelectronica si despre intretinerea si
depanarea echipamentelor de radiocomunicatii din sistemul GMDSS (proba scrisa
desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a incheiat protocoale in
conformitate cu prevederile art. 8);
c) simulare trafic GMDSS si exercitii de cautare si salvare SAR (proba
practica pe simulator desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a), in
cazul certificatului clasa I contine un set de 20 intrebari, fiecare intrebare
avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si complet;
pentru certificatul clasa a II-a proba contine un set de 10 intrebari, fiecare
intrebare avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si
complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), in
cazul certificatului clasa I contine un set de 60 intrebari, fiecare intrebare
avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si complet;
pentru certificatul clasa a II-a contine un set de 30 intrebari, fiecare
intrebare avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si
complet.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c)
consta intr-un exercitiu practic de trafic radio si un exercitiu SAR.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba descrisa la alin. (1) lit. a) sunt necesare minimum 15
raspunsuri corecte pentru certificatul clasa I si 8 raspunsuri corecte pentru
certificatul clasa a II-a;
b) pentru proba descrisa la alin. (1) lit. b) sunt necesare minimum 48
raspunsuri corecte pentru certificatul clasa I si 24 raspunsuri corecte pentru
certificatul clasa a II-a;
c) pentru proba de simulator este necesara obtinerea minimum a notei 7
(notare de la 1 la 10).
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 10 la prezenta decizie, implementare a Raportului
CEPT ERC 24/1994.
ART. 12
(1) Pentru certificatul de operator in serviciile mobil maritim si mobil
maritim prin satelit, probele de examen sunt;
a) cunostinte generale despre sistemul GMDSS, regulamente de
radiocomunicatii interne si internationale (proba scrisa);
b) limba engleza-frazeologie standard maritima stabilita de IMO (proba
scrisa desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a incheiat
protocoale in conformitate cu prevederile art. 8);
c) simulare trafic GMDSS si exercitii de cautare si salvare SAR (proba
practica pe simulator desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a), in
cazul certificatului GOC, contine un set de 50 intrebari, fiecare intrebare
avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si complet;
pentru certificatul ROC proba contine un set de 25 intrebari, fiecare intrebare
avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b), in
cazul certificatului GOC, contine un set de 20 propozitii de tradus din limba
engleza in limba romana; pentru certificatul ROC proba contine un set de 10
propozitii de tradus din limba engleza in limba romana.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c), in
cazul certificatului GOC, contine un exercitiu practic de trafic radio si doua
exercitii SAR; pentru certificatul ROC proba contine un exercitiu practic de
trafic radio si un exercitiu SAR.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru certificatul GOC, in cazul probei mentionate la alin. (1) lit. a)
sunt necesare minimum 40 de raspunsuri corecte iar pentru proba mentionata la
alin. (1) lit. b) este necesara obtinerea cel putin a notei 7 (notare de la 1
la 10);
b) pentru certificatul ROC, in cazul probei mentionate la alin. (1) lit. a)
sunt necesare minimum 20 de raspunsuri corecte iar pentru proba mentionata la
alin. (1) lit. b) este necesara obtinerea cel putin a notei 7 (notare de la 1
la 10);
c) in cazul probei mentionate la alin. (1) lit. c) este necesara obtinerea
minimum a notei 7 (notare de la 1 la 10).
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 5 la prezenta decizie, implementare a Deciziei CEPT
ERC/DEC/(99)01.
ART. 13
(1) Pentru certificatul de operator statii de coasta in sistemul GMDSS
probele de examen sunt:
a) cunostinte generale despre sistemul GMDSS, regulamente de
radiocomunicatii interne si internationale (proba scrisa);
b) limba engleza - frazeologie standard maritima stabilita de IMO; proba va
cuprinde un set de 10 propozitii de tradus din limba engleza in limba romana (proba
scrisa desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a incheiat
protocoale in conformitate cu prevederile art. 8);
c) simulare trafic GMDSS si exercitii de cautare si salvare (SAR) (proba
practica pe simulator desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a)
contine un set de 40 intrebari, fiecare intrebare avand patru variante de
raspuns dintre care numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b)
contine un set de 10 propozitii de tradus din limba engleza in limba romana.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c)
contine un exercitiu practic de trafic radio si doua exercitii SAR.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. a) sunt necesare minimum 23 de
raspunsuri corecte;
b) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. b) este necesara obtinerea cel
putin a notei 7 (notare de la 1 la 10);
c) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. c) este necesara obtinerea
minimum a notei 7 (notare de la 1 la 10).
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 6 la prezenta decizie, implementare a Circularei IMO
33/COMSAR nr. T2-NAVSEC/2.6.1.
ART. 14
(1) Pentru certificatul de operator in serviciul radiotelefonic pe caile de
navigatie interioara probele de examen sunt:
a) cunostinte generale despre serviciul radiotelefonic pe caile de
navigatie interioara, regulamente interne si internationale (proba scrisa);
b) limba germana - frazeologie standard a legaturilor radio stabilita de
Comisia Economica Europeana/Organizatia Natiunilor Unite (CEE/ONU) (proba
scrisa desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a incheiat
protocoale in conformitate cu prevederile art. 8);
c) simulare trafic GMDSS si exercitii de cautare si salvare SAR (proba
practica pe simulator desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a)
contine un set de 20 intrebari, fiecare intrebare avand patru variante de
raspuns dintre care numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b)
contine un set de 10 propozitii de tradus din limba germana in limba romana.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c)
contine un exercitiu practic de trafic radio si doua exercitii SAR.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. a) sunt necesare minimum 15
raspunsuri corecte;
b) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. b) este necesara obtinerea cel
putin a notei 7 (notare de la 1 la 10);
c) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. c) este necesara obtinerea
minimum a notei 7 (notare de la 1 la 10).
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 7 la prezenta decizie, implementare a Recomandarii
nr. 4 la Aranjamentul regional privind serviciul radiotelefonic pe caile de
navigatie interioara, Basel, 2000, cu modificarile si amendamentele ulterioare.
ART. 15
(1) Pentru certificatul general de operator radio pentru ambarcatiuni de
agrement in serviciile mobil maritim si mobil maritim prin satelit (GMDSS-LRC)
probele de examen sunt:
a) cunostinte generale despre sistemul GMDSS, regulamente de
radiocomunicatii interne si internationale (proba scrisa);
b) limba engleza - frazeologie standard maritima stabilita de IMO (proba
scrisa desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a incheiat
protocoale in conformitate cu prevederile art. 8);
c) simulare trafic GMDSS si exercitii de cautare si salvare (SAR) (proba
practica pe simulator desfasurata in unitatile de pregatire cu care IGCTI a
incheiat protocoale in conformitate cu prevederile art. 8).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. a)
contine un set de 20 intrebari, fiecare intrebare avand patru variante de
raspuns dintre care numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b)
contine un set de 5 propozitii de tradus din limba engleza in limba romana.
(4) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. c)
contine un exercitiu practic de trafic radio si doua exercitii SAR.
(5) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. a) sunt necesare minimum 15 de
raspunsuri corecte;
b) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. b) este necesara traducerea
corecta a cel putin 4 fraze standard pentru fiecare dintre cele doua parti ale
probei;
c) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. c) este necesara obtinerea
minimum a notei 7 (notare de la 1 la 10).
(6) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 8 la prezenta decizie, implementare a Rezolutiei UIT
nr. 343 (WRC-97) si a Recomandarii CEPT ERC/REC 31-05 E.
ART. 16
(1) Pentru certificatul de operator in serviciul mobil terestru probele de
examen sunt urmatoarele:
a) regulamente interne si internationale de radiocomunicatii (proba
scrisa);
b) reguli si proceduri de operare a statiilor de radiocomunicatii din
serviciul mobil terestru (proba practica).
(2) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile la alin. (1) lit. a),
in cazul certificatului general de operator, contine un set de 50 intrebari,
fiecare intrebare avand patru variante de raspuns dintre care numai unul este
corect si complet; pentru certificatul restrans de operator contine un set de
25 intrebari, fiecare intrebare avand patru variante de raspuns dintre care
numai unul este corect si complet.
(3) Proba desfasurata in conformitate cu prevederile alin. (1) lit. b)
contine un set de 10 intrebari.
(4) Sunt declarati admisi candidatii care indeplinesc, la toate probele,
urmatoarele criterii de evaluare:
a) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. a), in cazul certificatului
general de operator sunt necesare 40 de raspunsuri corecte iar pentru
certificatul restrans de operator sunt necesare 20 de raspunsuri corecte;
b) pentru proba mentionata la alin. (1) lit. b) sunt necesare 8 raspunsuri
corecte.
(5) Programa analitica pentru probele mai sus mentionate are continutul
cadru cuprins in anexa nr. 9 la prezenta decizie.
ART. 17
(1) Rezultatele probelor se inscriu intr-un proces-verbal al examinarii;
rezultatele se afiseaza imediat la locul desfasurarii examenului.
(2) Procesul-verbal cu rezultatele examenului, subiectele de examinare,
grila de verificare, precum si lucrarile candidatilor se arhiveaza de catre
secretarul comisiei de examinare.
(3) Eventualele contestatii privind rezultatele probelor vor fi depuse la
registratura unitatii IGCTI care a organizat examenul in termen de 3 zile de la
data anuntarii rezultatelor iar decizia asupra contestatiei va fi comunicata in
scris celui care a inaintat-o, in termen de 30 de zile de la data inregistrarii
contestatiei.
(4) In cazul SMT, candidatii care au primit calificativul
"respins" la una sau mai multe probe pot repeta examenul la aceste
probe in timp de cel mult un an de la sesiunea respectiva, fara a mai sustine
probele la care au obtinut calificativul "admis".
(5) Candidatii care in termenul prevazut la alin. (4) nu se prezinta la
examen sau nu reusesc sa obtina calificativul "admis" la probele
respective, in vederea obtinerii certificatului de operator in cauza, vor
sustine examenul la toate probele conform prezentului Regulament.
Sectiunea 3
Eliberarea certificatelor
ART. 18
(1) In termen de 15 zile de la data anuntarii rezultatelor, unitatile IGCTI
emit certificatele de operator ale candidatilor declarati "admis",
dar numai dupa prezentarea dovezii achitarii taxei extrajudiciare de timbru
datorata bugetului local in raza caruia s-a organizat examinarea.
(2) Lista actualizata a detinatorilor de certificate de operator va fi
disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CAP. 4
Dispozitii administrative privind certificatul de operator
ART. 19
(1) Certificatul de operator este valabil timp de 5 ani de la data
examenului la care candidatul a fost declarat "admis".
(2) Valabilitatea certificatelor de operator se poate prelungi pentru o
noua perioada de 5 ani numai daca titularul certificatului de operator prezinta
la unitatea IGCTI care a emis certificatul dovada ca a lucrat efectiv ca
operator radio cel putin 2 ani in perioada de valabilitate a certificatului.
(3) Prelungirea valabilitatii certificatelor de operator in SMMS si SRCNI
pentru o perioada de inca 5 ani, se va face in baza adeverintei de absolvire a
unui curs de reconfirmare, eliberata de o unitate de pregatire in conformitate
cu prevederile art. 8.
(4) In cazul in care nu se prezinta dovada mentionata la alin. (2)
valabilitatea certificatului de operator se prelungeste numai daca titularul
este declarat "admis" in cadrul unei noi examinari, corespunzatoare
certificatului respectiv.
(5) Pentru prelungirea valabilitatii certificatelor de operator
solicitantul va inainta o cerere, depusa in cursul ultimului an de valabilitate
si va fi insotita de urmatoarele documente:
a) copie dupa cartea/buletinul de identitate sau pasaport pentru cetatenii
straini;
b) certificatul vechi;
c) o fotografie recenta 3 x 4 cm, tip pasaport;
d) dovada ca a lucrat efectiv 2 ani in perioada de valabilitate a
certificatului;
e) pentru SMMS si SRCNI, copia adeverintei de absolvire a cursului de
reconfirmare;
f) dovada achitarii tarifului de prelungire.
(6) Copiile documentelor mentionate la alin. (5) lit. a) si e) vor fi
legalizate sau insotite de original pentru conformitate.
ART. 20
(1) In cazul in care certificatul de operator este prezentat pentru
prelungirea valabilitatii dupa expirarea termenului de valabilitate, dar nu la
mai mult de un an dupa acest termen, prelungirea valabilitatii se va efectua
incepand cu data prezentarii cererii.
(2) In perioada dintre data expirarii valabilitatii certificatului de
operator si data prelungirii valabilitatii acestuia este interzisa operarea
statiilor de radiocomunicatii.
ART. 21
Titularul unui certificat de operator care a fost pierdut, deteriorat sau
distrus trebuie sa depuna la unitatea emitenta, in termen de 15 zile de la
pierdere, deteriorare sau distrugere, o cerere insotita de urmatoarele
documente:
a) copie dupa cartea/buletinul de identitate sau pasaport pentru cetatenii
straini;
b) dovada publicarii pierderii intr-un ziar cu circulatie nationala;
c) o fotografie recenta 3 x 4 cm, tip pasaport.
ART. 22
(1) In cazul in care numele titularului unui certificat de operator a fost
schimbat in mod legal, acesta trebuie sa anunte in scris unitatea care a emis
certificatul, in termen de 15 zile de la intervenirea modificarii.
(2) Cererea pentru schimbarea numelui titularului certificatului de
operator trebuie sa fie insotita de:
a) copie dupa cartea/buletinul de identitate sau pasaport pentru cetatenii
straini;
b) o fotografie recenta 3 x 4 cm, tip pasaport.
(3) Copia documentului mentionat la alin. (2) lit. a) va fi legalizata sau
insotita de original pentru conformitate.
ART. 23
(1) Modificarea sau falsificarea certificatelor de operator, precum si
ajutorul dat altor persoane pentru a savarsi aceste fapte, se sanctioneaza
conform legislatiei in vigoare.
(2) Aceleasi prevederi se aplica si persoanelor care folosesc certificate
de operator eliberate in numele altor persoane.
CAP. 5
Obligatiile personalului operator al statiilor de radiocomunicatii
ART. 24
(1) Titularii certificatelor de operator au urmatoarele obligatii:
a) sa opereze/coordoneze numai statii autorizate in conformitate cu
prevederile reglementarilor in vigoare privind radiocomunicatiile;
b) sa opereze/coordoneze numai statii corespunzatoare tipului si categoriei
certificatului de operator al carui titular este;
c) sa opereze statia numai in limita datelor inscrise in autorizatia de
asignare a frecventelor, cu respectarea reglementarilor si normelor in vigoare
privind caracteristicile tehnice ale emisiilor, procedurilor de trafic, formei
si continutului mesajelor, evidentei activitatii statiilor, precum si cu
celelalte prevederi ale actelor normative in vigoare privind
radiocomunicatiile; in acest scop, trebuie sa exercite un control permanent si
eficace asupra emisiilor statiei pe care o opereaza sau de care raspund si sa
ia imediat masurile care se impun pentru inlaturarea abaterilor;
d) sa sesizeze IGCTI in cazul in care asupra sa se exercita presiuni pentru
a incalca sau permite incalcarea datelor inscrise in licenta de utilizare a
frecventelor radio si/sau in autorizatia de asignare a frecventelor radio sau a
prevederilor actelor normative in vigoare;
e) sa nu intercepteze in mod intentionat traficul statiilor care nu sunt
corespondenti autorizati ai statiei si sa nu ia legatura cu asemenea statii iar
in cazul in care interceptarea are loc in mod accidental, fara voia lor, sa nu
divulge existenta si nici continutul mesajelor receptionate, sa nu le publice
si sa nu le foloseasca sub nici o forma;
f) sa-si insuseasca temeinic prevederile actelor normative in vigoare
privind radiocomunicatiile;
g) sa nu transmita in nici o ocazie si sa nu permita sub nici un motiv
transmiterea de semnale neidentificabile;
h) sa nu transmita si sa nu permita transmiterea de mesaje continand
cuvinte sau idei indecente sau insultatoare;
i) sa nu transmita si sa nu permita transmiterea de semnale false sau
inselatoare si sa nu foloseasca indicative, coduri, cifruri, prescurtari sau
alte semnale care nu sunt conforme prevederilor legale in vigoare;
j) sa nu transmita si sa nu permita transmiterea de mesaje sau semnale
superflue;
k) sa respecte cu strictete regulile privind efectuarea probelor si a
incercarilor care necesita utilizarea antenelor de emisie;
l) sa nu interfereze in mod voit alte radiocomunicatii sau semnale iar in
cazul in care o asemenea situatie s-a produs fara voia lor, sa inceteze imediat
emisia la prima cerere facuta in acest sens de oricare dintre statiile
participante la legatura perturbata;
m) sa nu permita accesul persoanelor care nu poseda certificatele prevazute
in prezentul Regulament la aparatura si la instalatiile ce compun statia de
radiocomunicatii;
n) sa coordoneze, sa indrume si sa raspunda pentru activitatea de
radiocomunicatii din statiile sau retelele al caror responsabil este, luand
operativ masuri pentru asigurarea respectarii prevederilor actelor normative
interne si internationale, referitoare la radiocomunicatii;
o) sa sesizeze titularul de licenta despre deficientele si abaterile
constatate in activitatea de radiocomunicatii al caror responsabil este si sa
propuna masuri pentru remedierea lor;
p) sa raspunda in termen la solicitarile IGCTI, referitoare la activitatea
statiilor sau retelelor pe care le coordoneaza;
q) sa aiba in timpul serviciului, asupra sa sau la statie, certificatul de
operator;
r) sa completeze corect si lizibil jurnalul de trafic.
(2) Prevederile alin. (1) lit. e) nu se aplica in cazul calamitatilor
naturale si in cazul situatiilor umanitare, precum si situatiilor care pun in
primejdie vieti umane sau bunuri materiale.
(3) In cazurile prevazute in alineatul precedent, operatorul statiei de
radiocomunicatii trebuie sa-si aduca contributia, facand uz de toate
cunostintele, aptitudinile si posibilitatile de care dispune si sa informeze
despre aceste situatii persoana care exercita autoritatea asupra statiei.
CAP. 6
Control si sanctiuni
ART. 25
Titularul licentei de utilizare a frecventelor radio precum si personal
operator al statiilor de radiocomunicatii este obligat sa acorde tot concursul
persoanelor care efectueaza controlul si sa remedieze, in termenele fixate,
deficientele constatate.
ART. 26
Abaterile de la prevederile prezentului Regulament se sanctioneaza conform
legislatiei privind regimul contraventiilor din domeniul operarii statiilor de
radiocomunicatii, precum si a oricarui alt act normativ in vigoare.
ART. 27
In cazul unor abateri grave sau repetate, IGCTI dispune, prin decizie,
suspendarea pe termen limitat a dreptului de operare a statiei de radiocomunicatii
sau retragerea definitiva a certificatului de operator, dupa caz.
CAP. 7
Dispozitii finale
ART. 28
(1) Operatorul unei statii de radiocomunicatii aflata in primejdie poate sa
utilizeze toate mijloacele de care dispune pentru a atrage atentia asupra sa,
a-si semnala pozitia si a obtine ajutor.
(2) Operatorul unei statii de radiocomunicatii care receptioneaza un mesaj
de primejdie poate sa utilizeze toate mijloacele de care dispune pentru a ajuta
persoanele aflate in primejdie.
ART. 29
Prevederile prezentului Regulament nu se aplica:
a) personalului operator al statiilor de radiocomunicatii apartinand
autoritatilor publice competente in domeniul apararii nationale, sigurantei
nationale si ordinii publice care lucreaza pe frecvente radio din benzi cu
utilizare guvernamentala sau pe frecvente radio din benzile cu utilizare
neguvernamentala asignate temporar pentru utilizare guvernamentala;
b) statiilor din serviciul de amator a caror operare este reglementata prin
Regulamentul de radiocomunicatii pentru serviciul de amator din Romania.
ANEXA 2
COMPETENTELE TITULARILOR DE CERTIFICATE DE OPERATOR
______________________________________________________________________________
| TIPUL | CATEGORIA | COMPETENTE
|
| SERVICIULUI | CERTIFICATULUI |
|
|___________________|______________________|___________________________________|
| I. Serviciul mobil| A) certificat general| Titularul acestui certificat
|
| aeronautic si | de operator de | poate opera toate statiile de
|
| mobil aeronautic | radiocomunicatii | radiocomunicatii de aeronava
|
| prin satelit | | sau statiile aeronautice de sol.
|
|
|______________________|___________________________________|
| | B) certificat | Titularul acestui certificat
|
| | restrans de operator | poate opera toate statiile de
|
| | de radiocomunicatii | radiocomunicatii de aeronava sau
|
| | | statiile aeronautice de sol care
|
| | | functioneaza exclusiv pe |
| | | frecventele asignate serviciului
|
| | | mobil aeronautic si mobil
|
| | | aeronautic prin satelit, cu
|
| | | mentiunea ca nu are dreptul de a
|
| | | modifica frecventa de lucru a
|
| | | echipamentului operat.
|
|___________________|______________________|___________________________________|
| II. Serviciul | A) certificat general| Titularii certificatelor
precizate|
| mobil maritim si | de operator | la punctele A) si B) pot opera
|
| mobil maritim | | statii de nava care utilizeaza
|
| prin satelit | | frecventele si tehnicile de lucru
|
| | | stabilite in cadrul sistemului
|
| | | mondial pentru caz de primejdie
si|
| | | siguranta navigatiei pe mare
|
| | | (GMDSS).
|
| | | |
| | | Titularul certificatului restrans
|
| | | de operator poate opera doar
|
| |______________________| echipamentele de radiocomunicatii
|
| | B) certificat | ale sistemului GMDSS aferente
|
| | restrans de operator | zonei maritime A1 si nu poate
|
| | | opera echipamentele de
|
| | | radiocomunicatii ale sistemului
|
| | | GMDSS corespunzatoare zonelor
|
| | | maritime A2, A3, A4, chiar daca
|
| |______________________| nava se gaseste in zona maritima
|
| | C) certificat de | A1.
|
| | operator de statie de|
|
| | coasta | Titularii certificatului de
|
| | | operator de statie de coasta pot
|
| | | opera statii de coasta care
|
| | | utilizeaza frecventele si
|
| | | tehnicile de lucru stabilite in
|
| | | cadrul sistemului mondial pentru
|
| | | caz de primejdie si siguranta
|
| | | navigatiei pe mare (GMDSS).
|
| | |
|
| | | Zonele maritime A1, A2, A3 si A4
|
| | | sunt definite de Conventia
privind|
| | | siguranta vietii umane pe mare
|
| | | 1974 (SOLAS), cu amendamentele
|
| | | ulterioare (vezi nota).
|
|___________________|______________________|___________________________________|
| III. Serviciul | A) certificat de | Titularul acestui certificat
poate|
| radiotelefonic pe | operator in serviciul| opera echipamente de
|
| caile de navigatie| radiotelefonic pe | radiocomunicatii de nava,
|
| interioara | caile de navigatie | indiferent ca se afla in voiaj
|
| | interioara | intern sau international sau de
|
| | | coasta, care utilizeaza
|
| | | frecventele si tehnicile de lucru
|
| | | stabilite prin Aranjamentul
|
| | | regional cu privire la serviciul
|
| | | radiotelefonic pe caile de
|
| | | navigatie interioara, Basel,
2000.|
|___________________|______________________|___________________________________|
| IV. Serviciul | A) certificat general| Titularul acestui certificat
poate|
| mobil terestru | de operator | opera echipamente de |
| | radiotelefonist | radiotelefonie din serviciul
mobil|
| | | terestru. In plus, titularul
poate|
| | | indeplini si functia de
|
| | | responsabil cu
radiocomunicatiile.|
|
|______________________|___________________________________|
| | B) certificat | Titularul acestui certificat
poate|
| | restrans de operator | opera echipamente de
|
| | radiotelefonist | radiotelefonie din serviciul
mobil|
| | | terestru.
|
|___________________|______________________|___________________________________|
NOTA:
Zonele maritime A1, A2, A3 si A4 sunt definite de Conventia privind
siguranta vietii umane pe mare (SOLAS), 1974, si amendamentele ulterioare,
astfel:
a) Zona maritima A1: o zona inclusa in aria de acoperire a cel putin unei
statii radiotelefonice de coasta VHF, unde se asigura continuu alertarea in
regim ASN (Apel Selectiv Numeric).
b) Zona maritima A2: o zona, exclusiv zona maritima A1, inclusa in aria de
acoperire a cel putin unei statii radiotelefonice de coasta MF, unde se asigura
continuu alertarea in regim ASN.
c) Zona maritima A3: o zona, exclusiv zonele maritime A1 si A2, inclusa in
aria de acoperire a unui satelit geostationar INMARSAT, unde se asigura
continuu alertarea.
d) Zona maritima A4: o zona aflata in afara zonelor maritime A1, A2 si A3,
definite mai sus.
ANEXA 3
LISTA
cuprinzand tarifele percepute de IGCTI pentru examinarea personalului operator
al statiilor de radiocomunicatii si de prelungire a certificatelor de operator
al statiilor de radiocomunicatii
ART. 1
Tarifele percepute pentru emiterea certificatelor de operator a statiilor
de radiocomunicatii sunt fara T.V.A. si se vor achita inaintea depunerii cererii
pentru emiterea certificatelor sau pentru prelungirea acestora.
ART. 2
Se excepteaza de la plata tarifelor pentru examinarea personalului operator
de statii de radiocomunicatii elevii si studentii la cursuri de zi pe durata
studiilor.
______________________________________________________________________________
| 1. | Tarif pentru examinarea personalului operator al statiilor de |
|
| | radiocomunicatii | 30 RON
|
|____|________________________________________________________________|________|
| 2. | Tarif pentru prelungirea certificatelor de operator al |
|
| | statiilor de radiocomunicatii | 5 RON
|
|____|________________________________________________________________|________|
ANEXA 4
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatelor general si restrans de operator in
serviciile mobil aeronautic si mobil aeronautic prin satelit
- continut cadru -
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. REGULAMENTE INTERNE SI INTERNATIONALE DE RADIOCOMUNICATII
A1. Regulamentul radiocomunicatiilor al UIT
A2. Regulamentul personalului de operare al statiilor de radiocomunicatii
din Romania
B. PROCEDURI SPECIFICE UTILIZATE IN RADIOCOMUNICATIILE AERONAUTICE
B1. Proceduri specifice utilizate in radiocomunicatiile aeronautice
B2. Prescurtari si abrevieri
B3. Prevederi privind radiocomunicatiile aeronautice elaborate de catre
Organizatia Aeronautica Civila Internationala
B4. Inregistrarea mesajelor
C. TRAFIC RADIOTELEFONIC SPECIFIC
C1. Prescurtari si expresii conventionale in radiotelefonie
C2. Proceduri de comunicatii in radiotelefonie
D. CUNOSTINTE AUXILIARE PENTRU COMUNICATII GENERALE IN SERVICIILE MOBIL
AERONAUTIC SI MOBIL AERONAUTIC PRIN SATELIT
D1. Cunostinte de limba engleza, scris si vorbit, pentru efectuarea
comunicatiilor privind siguranta vietii umane
ANEXA 5
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului general de operator (GOC) in serviciile
mobil maritim si mobil maritim prin satelit
- continut cadru -
Implementare a Deciziei CEPT ERC/DEC/(99)01
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. CUNOSTINTE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE SERVICIILOR MOBIL MARITIM
SI MOBIL MARITIM PRIN SATELIT
A1. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim
A2. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim prin satelit
B. CUNOSTINTE PRACTICE DETALIATE SI ABILITATI DE UTILIZARE A ECHIPAMENTULUI
DE BAZA AL STATIEI DE NAVA
B1. Utilizarea practica a echipamentului de baza din alcatuirea statiei de
nava
B2. Digital Selective Calling (DSC)
B3. Principiile generale ale sistemelor NBDP si radiotelex. Utilizarea
practica a echipamentelor NBDP si radiotelex
B4. Utilizarea diferitelor tipuri de sisteme INMARSAT
B5. Localizarea defectiunilor
C. PROCEDURI OPERATIONALE SI MODURI DETALIATE DE OPERARE PRACTICA A
SISTEMULUI GMDSS SI SUBSISTEMELOR COMPONENTE
C1. Sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei pe mare
(GMDSS)
C2. Utilizarea INMARSAT in cadrul GMDSS
C3. NAVTEX
C4. Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB)
C5. Search and Rescue Radar Transponder (SART)
C6. Comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta utilizate in GMDSS
C7. Comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta cu navele non-SOLAS care
utilizeaza numai radiotelefonul
C8. Operatiuni de cautare si salvare (SAR)
D. CUNOSTINTE SUPLIMENTARE SI PROCEDURI OPERATIONALE PENTRU COMUNICATII
GENERALE
D1. Abilitatea de a utiliza limba engleza, atat scris, cat si vorbit,
pentru desfasurarea comunicatiilor referitor la siguranta vietii umane pe mare
D2. Proceduri obligatorii si practice
D3. Cunostinte practice si teoretice despre procedurile pentru comunicatii
generale
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului restrans de operator (ROC) in serviciile
mobil maritim si mobil maritim prin satelit
- continut cadru -
Implementare a Deciziei CEPT ERC/DEC/(99)01
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. CUNOSTINTE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE SERVICIULUI MOBIL MARITIM
A1. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim
B. CUNOSTINTE PRACTICE DETALIATE SI ABILITATEA DE UTILIZARE A
ECHIPAMENTULUI DE BAZA AL STATIEI DE NAVA
B1. Utilizarea practica a echipamentului de baza din alcatuirea statiei de
nava
B2. Digital Selective Calling (DSC)
C. PROCEDURI OPERATIONALE SI MODURI DETALIATE DE OPERARE PRACTICA A
SISTEMULUI GMDSS SI SUBSISTEMELOR COMPONENTE
C1. Sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei pe mare
(GMDSS)
C2. NAVTEX
C3. Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB)
C4. Search and Rescue Radar Transponder (SART)
C5. Comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta utilizate in GMDSS
C6. Comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta cu navele non-SOLAS care
utilizeaza numai radiotelefonul
C7. Operatiuni de cautare si salvare (SAR)
D. CUNOSTINTE SUPLIMENTARE SI PROCEDURI OPERATIONALE PENTRU COMUNICATII
GENERALE
D1. Abilitatea de a utiliza limba engleza, atat scris, cat si vorbit,
pentru desfasurarea comunicatiilor referitor la siguranta vietii umane pe mare
D2. Proceduri obligatorii si practice
D3. Cunostinte practice si teoretice despre procedurile pentru comunicatii
generale
ANEXA 6
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului de operator pentru statiile de coasta in
sistemul GMDSS
Implementare a Circularei IMO 33/COMSAR nr. T2-NAVSEC/2.6.1 din 26.02.2004
- continut cadru -
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. CARACTERISTICILE SI PROPAGAREA UNDELOR RADIOELECTRICE
B. CONCEPTUL DE OPERARE AL STATIEI DE COASTA
C. COMUNICATII RADIOTELEFONICE
D. TIPURI DE RADIOSTATII IN SERVICIILE MOBIL MARITIM SI MOBIL MARITIM PRIN
SATELIT
E. TRECERE IN REVISTA A SISTEMULUI GMDSS
F. EPIRB
G. NAVTEX
H. COMUNICATII PRIN SATELIT (INMARSAT)
I. SART
J. RADIOTELEFOANE PORTABILE VHF DE PRIMEJDIE
K. APEL SELECTIV NUMERIC (DSC)
L. IMPLICATII ALE SISTEMULUI GMDSS PENTRU STATIA DE COASTA
M. UTILIZAREA PRACTICA A ECHIPAMENTELOR DE RADIOCOMUNICATII DIN STATIILE DE
COASTA
N. TELEFON, FAX SI CONVORBIRI RADIOTELEFONICE SPRE NAVE
ANEXA 7
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului de operator radio in serviciul
radiotelefonic pe caile de navigatie interioara
Implementare a Recomandarii nr. 4 la Aranjamentul regional privind
serviciul radiotelefonic pe caile de navigatie interioara, Basel, 2000, cu
modificarile si amendamentele ulterioare
- continut cadru -
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. CUNOSTINTE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE SERVICIULUI
RADIOTELEFONIC PE CAILE DE NAVIGATIE INTERIOARA
A1. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului
radiotelefonic pe caile de navigatie interioara
B. CUNOSTINTE PRACTICE DETALIATE SI ABILITATI DE UTILIZARE A ECHIPAMENTULUI
DE BAZA AL UNEI STATII DE NAVA
B1. Cunostinte si abilitati de utilizare in practica a echipamentului de
baza al unei statii de nava
B2. Identificarea statiilor
C. PROCEDURILE RADIOTELEFONICE CU PRIVIRE LA SIGURANTA NAVIGATIEI
INTERIOARE
C1. Dispozitii administrative ce stabilesc modul de utilizare al statiilor
C2. Proceduri de desfasurare a traficului radiotelefonic
D. CUNOSTINTE SUPLIMENTARE PENTRU COMUNICATII GENERALE IN CADRUL
SERVICIULUI RADIOTELEFONIC PE CAILE DE NAVIGATIE INTERIOARA
D1. Cunostinte de limba germana, scris si vorbit, pentru efectuarea
comunicatiilor privind siguranta vietii umane pe caile de navigatie interioara
ANEXA 8
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului general de operator radio pentru
ambarcatiuni de agrement (long range certificate-LRC) utilizat in cazul navelor
ce nu au dotare obligatorie in conformitate cu conventia SOLAS
- Serviciul Mobil Maritim -
- continut cadru -
Implementare a Rezolutiei UIT nr. 343 (WRC-97) si a Recomandarii CEPT
ERC/REC 31-05 E
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. CUNOSTINTE GENERALE DESPRE RADIOCOMUNICATIILE IN SERVICIUL MOBIL MARITIM
A1. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim
B. CUNOSTINTE PRACTICE DETALIATE SI ABILITATI IN UTILIZAREA ECHIPAMENTULUI
RADIO
B1. Utilizarea practica a echipamentului radio VHF
B2. Utilizarea practica a echipamentului radio MF/HF
B3. Scopul si modul de utilizare a facilitatilor apelului selectiv numeric
(Digital Selectiv Calling-DSC)
C. PROCEDURI OPERATIONALE IN SISTEMUL GMDSS SI OPERAREA PRACTICA A
SUBSISTEMELOR SI ECHIPAMENTELOR GMDSS CORESPUNZATOARE NAVEI NON-SOLAS
C1. Introducere in procedurile de baza ale Global Maritime Distress and
Safety System (GMDSS)
C2. Procedurile de comunicatii de primejdie, siguranta si urgenta utilizate
in sistemul GMDSS
C3. Proceduri de comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta utilizand
radiotelefonul
C4. Protectia frecventelor de primejdie
C5. Sistemul de informatii de siguranta maritima (Maritime Safety
System-MSI) in sistemul GMDSS
C6. Semnale de alertare si localizare in sistemul GMDSS
D. CUNOSTINTE SUPLIMENTARE SI PROCEDURI OPERATIONALE PENTRU COMUNICATIILE
RADIOTELEFONICE
D1. Abilitatea de a sustine un trafic radio in legatura cu siguranta vietii
umane pe mare
D2. Regulamente, proceduri si practici obligatorii
D3. Cunoasterea practica si teoretica a procedurilor radiotelefonice
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului general de operator pentru ambarcatiuni de
agrement (long range certificate-LRC) utilizat in cazul navelor ce nu au dotare
obligatorie in conformitate cu conventia SOLAS
- Serviciul Mobil Maritim prin Satelit -
- continut cadru -
Implementare a Rezolutiei UIT nr. 343 (WRC-97) si a Recomandarii CEPT
ERC/REC 31-05 E
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
1. PRINCIPII GENERALE SI CARACTERISTICI DE BAZA ALE SERVICIULUI MOBIL
MARITIM PRIN SATELIT IN CAZUL NAVELOR NON-SOLAS
1.1 Comunicatii maritime prin satelit utilizand sistemul INMARSAT
- Segmentul spatial INMARSAT
- Zonele oceanice si localizarea satelitilor
- Servicii de comunicatii
- Servicii telefonice
- Servicii de telex
- Servicii de facsimil si date
1.2 Tipuri de statii in serviciul mobil maritim prin satelit
- CES-Coast Earth Station, LES-Land Earth Station
- Statia de coordonare a retelei (NCS)
- SES-Ship Earth Station, MES-Mobile Earth Station
- Sistemele INMARSAT-A/-B/-C/-M
2. PROCEDURI OPERATIONALE SI OPERATIUNI PRACTICE DETALIATE PENTRU STATIILE
DE NAVA PRIN SATELIT IN CONDITIILE NAVELOR NON-SOLAS
2.1 Statia de nava (SES) tip INMARSAT-C
- Componenta unui terminal INMARSAT-C
- Introducerea/actualizarea pozitiei
- Utilizarea unei SES INMARSAT-C
- Emisia si receptionarea unui mesaj text
- Servicii de primejdie si de siguranta
- Emisia unei alerte de primejdie
- Emisia unui mesaj cu prioritate de primejdie
- Codul din doua cifre al serviciului de siguranta
- Evitarea initierii unei alerte false de primejdie
- Procedurile ce trebuie urmate in cazul transmiterii unei alerte false de
primejdie
2.2 Sistemul INMARSAT-EGC (Enhanced Group Call)
- Scopul sistemului EGC
- Programarea unei SES pentru receptia EGC
- Actualizarea pozitiei
- Selectarea zonelor NAV/MET
ANEXA 9
PROGRAMA DE EXAMINARE
pentru obtinerea certificatului general de operator in Serviciul Mobil Terestru
- continut cadru -
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. REGULAMENTE INTERNE DE RADIOCOMUNICATII
B. CUNOSTINTE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE RADIOTELEFONIEI IN
SERVICIUL MOBIL TERESTRU
C. CUNOSTINTE PRACTICE DETALIATE SI ABILITATI DE UTILIZARE A ECHIPAMENTELOR
STATIILOR DE BAZA DIN SERVICIUL MOBIL TERESTRU
D. PROCEDURILE OPERATIONALE SI DETALII PRACTICE ALE OPERARII ECHIPAMENTELOR
DE RADIOTELEFONIE IN SERVICIUL MOBIL TERESTRU
PROGRAMA DE EXAMINARE
pentru obtinerea certificatului restrans de operator in Serviciul Mobil
Terestru
- continut cadru -
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
CUPRINS
A. REGULAMENTE INTERNE DE RADIOCOMUNICATII
B. CUNOSTINTE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE RADIOTELEFONIEI IN
SERVICIUL MOBIL TERESTRU
C. PROCEDURILE OPERATIONALE SI DETALII PRACTICE ALE OPERARII ECHIPAMENTELOR
DE RADIOTELEFONIE IN SERVICIUL MOBIL TERESTRU
ANEXA 10
PROGRAMA DE EXAMINARE
in vederea obtinerii certificatului de radioelectronist clasa I-a si a II-a in
Serviciile Mobil Maritim si Mobil Maritim prin Satelit
- continut cadru -
CUPRINS
Implementare a Raportului CEPT ERC 24/1994
NOTA:
Varianta actualizata este disponibila pe pagina de Internet a IGCTI.
A. CUNOSTINTE DETALIATE DESPRE CARACTERISTICILE DE BAZA ALE SERVICIILOR
MOBIL MARITIM SI MOBIL MARITIM PRIN SATELIT
A1. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim
A2. Principiile generale si caracteristicile de baza ale serviciului mobil
maritim prin satelit
B. CUNOSTINTE DETALIATE TEORETICE SI ABILITATI DE UTILIZARE A
ECHIPAMENTULUI DE BAZA DIN ALCATUIREA STATIEI RADIO DE NAVA
B1. Principiile electricitatii si ale teoriei radioelectronicii in legatura
cu comunicatiile GMDSS si echipamentul auxiliar
B2. Utilizarea in practica a echipamentului statiei radio de nava
B3. Digital Selective Calling (DSC)
B4. Principiile generale ale sistemelor NBDP si radiotelex. Utilizarea
practica a echipamentelor NBDP si radiotelex
B5. Utilizarea sistemelor de comunicatii INMARSAT. Utilizarea
echipamentului INMARSAT sau a simulatorului acestuia in practica
C. PROCEDURI OPERATIONALE SI MODURI DETALIATE DE OPERARE PRACTICA ALE
SISTEMULUI GMDSS SI SUBSISTEMELOR COMPONENTE
C1. Sistemul mondial pentru caz de sinistru si siguranta navigatiei pe mare
(GMDSS)
C2. INMARSAT
C3. Informatii de siguranta maritima (MSI-Maritime Safety Information) si
receptorul NAVTEX
C4. Emergency Position Indicating Radio Beacon (EPIRB)
C5. Search and Rescue Radar Transponder (SART)
C6. Proceduri de comunicatii de primejdie, urgenta si siguranta utilizate
in GMDSS
C7. Operatiuni de cautare si salvare (SAR)
D. CUNOSTINTE GENERALE DESPRE ECHIPAMENTUL DE RADIONAVIGATIE DIN COMPUNEREA
STATIEI RADIO DE NAVA
D1. Cunostinte de baza despre tehnicile de navigatie maritima
D2. Principiile generale si functiile sistemelor radar
D3. Principiile generale si functiile mijloacelor de navigatie maritima
E. CUNOSTINTE PRACTICE DESPRE PROCEDURILE DE INTRETINERE SI ABILITATI DE
INTRETINERE A ECHIPAMENTULUI DIN COMPUNEREA STATIEI RADIO DE NAVA IN TIMPUL
EXPLOATARII
E1. Cunostinte practice necesare desfasurarii de proceduri de intretinere
preventiva asupra echipamentelor de radiocomunicatii si de radionavigatie din
compunerea statiei radio de nava
E2. Cunostinte practice detaliate necesare in localizarea defectiunilor
aparute in echipamentele de radiocomunicatii si de radionavigatie din dotarea
statiei radio de nava
E3. Cunostinte practice detaliate necesare pentru efectuarea reparatiilor
echipamentelor de radiocomunicatii si de radionavigatie din dotarea statiei
radio de nava
E4. Pregatirea inregistrarilor tehnice si a rapoartelor cu privire la
reparatiile si intretinerea echipamentelor de radiocomunicatii si de
radionavigatie
F. CUNOSTINTE SUPLIMENTARE SI PROCEDURI OPERATIONALE PENTRU COMUNICATIILE
GENERALE
F1. Abilitatea de a utiliza limba engleza, atat scrisa cat si vorbita, in
vederea desfasurarii de comunicatii cu privire la siguranta vietii umane pe
mare
F2. Proceduri obligatorii si practice
F3. Cunostinte teoretice si practice despre procedurile generale de
comunicatii
F4. Sistemele telefonice
F5. Cunostinte generale despre compatibilitatea electromagnetica (EMC)