Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 682 din 15 decembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare

ACT EMIS DE:        CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN:    MONITORUL OFICIAL  NR. 114 din  7 februarie 2006



 

     Ioan Vida              - presedinte
     Nicolae Cochinescu     - judecator
     Aspazia Cojocaru       - judecator
     Constantin Doldur      - judecator
     Acsinte Gaspar         - judecator
     Kozsokar Gabor         - judecator
     Petre Ninosu           - judecator
     Ion Predescu           - judecator
     Ion Tiuca              - procuror
     Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent

     Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2004, aprobata cu modificari de Legea nr. 507/2004", exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita in Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin - Sectia civila.
     La apelul nominal raspunde, pentru autorul exceptiei, consilier juridic Ioan Vasile Ghiocel, cu delegatie depusa la dosar, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
     Reprezentantul autorului solicita admiterea exceptiei de neconstitutionalitate, pentru motivele formulate in notele scrise depuse la dosarul cauzei.
     Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate ca nefondata.

     CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
     Prin Incheierea din 23 septembrie 2005, pronuntata in Dosarul nr. 2.856/C/2005, Tribunalul Caras-Severin - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor "art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 94/2004, aprobata cu modificari de Legea nr. 507/2004". Exceptia de neconstitutionalitate a fost ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita intr-o cauza avand ca obiect solutionarea recursului civil declarat de Garda Financiara - Sectia Caras-Severin impotriva sentintei Judecatoriei Resita prin care s-a hotarat inlocuirea sanctiunii amenzii cu cea a avertismentului.
     In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 incalca prevederile art. 44 alin. (2) teza intai, art. 45, art. 53 si ale art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
     In esenta, se arata ca prin Legea nr. 507/2004, care modifica dispozitiile ordonantei criticate, se instituie "un al treilea plafon si o noua piedica in operatiunile de plati in numerar intre agentii economici". Restrictia priveste doar platile fragmentate catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei, nu si platile unor taxe sau impozite catre stat, ceea ce creeaza o discriminare ce favorizeaza societatile bancare, prin incasarea comisioanelor aferente fiecarei operatiuni in parte. Nu mai putin, restrictia impusa incalca dreptul de a dispune liber asupra proprietatii private si de a hotari in ce mod agentii economici inteleg sa-si achite obligatiile catre terti. Mai mult, aceasta nu se justifica prin interes national, nu respecta libertatea comertului, consacrata de art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, si nici principiul proportionalitatii, prevazut de art. 53 din aceasta.
     Tribunalul Caras-Severin - Sectia civila apreciaza ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, deoarece modificarile introduse prin Legea nr. 507/2004 se adauga celorlalte restrictii existente in cuprinsul dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 si reprezinta masuri prin care se disciplineaza, din punct de vedere contabil, activitatea agentilor economici, fara a se incalca libertatea comertului.
     Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
     Avocatul Poporului considera ca dispozitiile de lege criticate sunt constitutionale, intrucat textul de lege criticat nu se refera la restrangerea exercitiului sau la suprimarea unor drepturi, ci stabileste masuri justificate de interese de ordin general, acesta fiind atributul suveran al legiuitorului.
     Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

     CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
     Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2) si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate.
     Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit incheierii de sesizare si notelor scrise ale autorului exceptiei, dispozitiile art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 24 din 31 ianuarie 1996, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 131/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 264 din 28 octombrie 1996. Ordonanta a fost modificata si completata succesiv, iar in actuala redactare cuprinsa in pct. 11 al articolului unic din Legea nr. 507/2004 pentru aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 94/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.080 din 19 noiembrie 2004, art. 5 alin. (2) lit. c) din ordonanta prevede: "2. Prin exceptie de la prevederile alineatului precedent, persoanele juridice pot efectua plati in numerar in urmatoarele cazuri: (...)
     c) plati catre persoane juridice in limita unui plafon zilnic maxim de 100.000.000 lei, platile catre o singura persoana juridica fiind admise in limita unui plafon zilnic in suma de 50.000.000 lei. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei. Se admit plati catre o singura persoana juridica in limita unui plafon zilnic in numerar in suma de 100.000.000 lei, in cazul platilor catre retelele de magazine de tipul Cash&Carry, care sunt organizate si functioneaza in baza legislatiei in vigoare. Sunt interzise platile fragmentate in numerar catre astfel de magazine, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 100.000.000 lei."
     Art. 5 alin. 1, la care textul de lege criticat face trimitere, dispune: "Pentru intarirea disciplinei financiare si evitarea evaziunii fiscale, operatiunile de incasari si plati intre persoanele juridice se vor efectua numai prin instrumente de plata fara numerar."
     Din motivare rezulta ca autorul exceptiei are in vedere doar art. 5 alin. (2) lit. c) fraza a doua din ordonanta, astfel ca prin prezenta decizie Curtea Constitutionala urmeaza sa se pronunte numai cu privire la aceste dispozitii.
     Textele din Constitutie invocate ca fiind incalcate sunt: art. 44 alin. (2) teza intai, referitor la garantarea si ocrotirea proprietatii private in mod egal de lege, indiferent de titular; art. 45, privind libertatea economica; art. 53, referitor la restrangerea exercitiului unor drepturi sau al unor libertati, si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a), privind principiile liberei initiative si al concurentei, specifice economiei Romaniei ca economie de piata, respectiv obligatia statului de a asigura libertatea comertului, protectia concurentei loiale si crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie.
     Examinand exceptia de neconstitutionalitate si dispozitiile de lege criticate, cu raportare la prevederile constitutionale invocate, Curtea Constitutionala retine urmatoarele:
     Masura interzicerii platilor fragmentate in numerar catre furnizorii de bunuri si servicii, pentru facturile a caror valoare este mai mare de 50.000.000 lei, prevazuta de art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, completeaza cadrul masurilor instituite cu titlu de exceptie de la regula potrivit careia operatiunile de incasari si plati intre persoane juridice se efectueaza numai prin instrumente de plata fara numerar. Aceasta masura este justificata de interese de ordin general privind intarirea disciplinei financiar-valutare si evitarea evaziunii fiscale si este firesc ca, pentru respectarea ei, legiuitorul sa instituie interdictia efectuarii de plati fragmentate pentru facturi cu o valoare mai mare de 50.000.000 lei.
     Agentii economici trebuie sa se integreze cadrului constitutional creat in concordanta cu interesul public la care statul este obligat sa vegheze. Or, in temeiul art. 135 alin. (2) lit. a) din Constitutie, legiuitorul, in contextul general al politicii economice, are drept exclusiv de reglementare a unor masuri specifice pentru protejarea intereselor nationale in activitatea economica, financiara si valutara, asa cum sunt si cele prevazute de art. 5 alin. 2 lit. c) din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996, astfel ca nu se poate retine incalcarea normelor si principiilor fundamentale referitoare la protectia proprietatii private, a concurentei loiale si a liberei initiative sau a celor privind libertatea economica.
     In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a art. 5 alin. 2 lit. c), prin raportare la art. 53 din Constitutie, Curtea observa ca acesta nu se refera la restrangerea exercitiului sau suprimarea unor drepturi, ci stabileste limita unui anumit plafon pentru efectuarea platilor in numerar intre persoanele juridice, ceea ce este de competenta exclusiva a organului legiuitor.

     Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

     CURTEA CONSTITUTIONALA
     In numele legii
     DECIDE:

     Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 2 lit. c) fraza a doua din Ordonanta Guvernului nr. 15/1996 privind intarirea disciplinei financiar-valutare, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Rom Ital Com" - S.R.L. din Resita in Dosarul nr. 2.856/C/2005 al Tribunalului Caras-Severin - Sectia civila.
     Definitiva si general obligatorie.
     Pronuntata in sedinta publica din data de 15 decembrie 2005.

     PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
     prof. univ. dr. IOAN VIDA

     Magistrat-asistent,
     Claudia Margareta Nita

    


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 682/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 682 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 682/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu