DECIZIE Nr. 68 din 24 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 lit.
i) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 206 din 9 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 80 lit. i) din Legea protectiei mediului nr. 137/1995,
republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "MULTI UNIVERS
SERVICE" - S.R.L. in Dosarul nr. 8.926/2002 al Judecatoriei Sectorului 5
Bucuresti.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca textul de lege
criticat nu contravine prevederilor constitutionale referitoare la garantarea
dreptului de proprietate privata, intrucat obligatia protectiei mediului nu
aduce atingere acestui drept.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 31 ianuarie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 8.926/2002,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 lit. i) din Legea nr.
137/1995, republicata, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "MULTI
UNIVERS SERVICE" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, autoarea acesteia sustine
ca reglementarile legale in vigoare nu dau o explicatie detaliata notiunii de
"depozit necontrolat de deseuri de orice fel", astfel incat nu se
poate face o apreciere corecta cu privire la marimea depozitului, durata de
existenta a acestuia sau tipurile de deseuri care intra in categoria celor care
degradeaza mediul. Prin urmare, in forma actuala de redactare, textul de lege
criticat da nastere la interpretari abuzive din partea celor care trebuie sa
aplice legea, fapt ce afecteaza dreptul de proprietate in temeiul caruia
autoarea exceptiei poate depozita deseuri in interiorul spatiului detinut.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti retine ca art. 80 lit. i) din Legea nr.
137/1995, republicata, stabileste in sarcina titularului dreptului de
proprietate obligatia de a nu degrada mediul natural sau amenajat prin depozitari
necontrolate de deseuri de orice fel. Instituirea acestei obligatii legale nu
incalca dreptul de proprietate privata atata timp cat prin Constitutie se
reglementeaza posibilitatea limitarii acestui drept prin lege, precum si
obligatia titularului de a respecta sarcinile privind protectia mediului.
Asa fiind, se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, dispozitiile criticate fiind in deplina concordanta cu
prevederile constitutionale.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca obligatia de a nu degrada mediul natural sau amenajat
prin depozitari necontrolate de deseuri de orice fel este instituita in sarcina
tuturor persoanelor fizice sau juridice, fara sa se faca vreo distinctie dupa
cum acestea sunt sau nu proprietare ale spatiilor pe care se face depozitarea.
Este adevarat ca dreptul de proprietate este garantat de Constitutie si, drept
urmare, proprietarul trebuie sa poata sa-si exercite acest drept cu toate
dezmembramintele sale, dar dreptul de proprietate obliga la respectarea
sarcinilor privind protectia mediului. Astfel, obligatia de a nu degrada mediul
nu constituie o infrangere a dispozitiilor constitutionale referitoare la
protectia proprietatii private, ci doar o limitare a dreptului de proprietate,
drept ale carui continut si limite sunt stabilite de lege, asa cum prevede art.
41 alin. (1) teza finala din Constitutie.
Pe de alta parte, in opinia Guvernului, exceptia supusa controlului nu
ridica o problema de neconstitutionalitate, ci una de interpretare a legii,
respectiv aceea de a stabili, in concret, intelesul sintagmei "depozit
necontrolat de deseuri de orice fel". Prin urmare, se apreciaza ca
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 80 lit. i) din Legea nr.
137/1995, republicata, este inadmisibila.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit
de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 80 lit. i)
din Legea protectiei mediului nr. 137/1995, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 70 din 17 februarie 2000. Textul legal criticat are
urmatorul continut:
- Art. 80 lit. i): "Protectia mediului constituie o obligatie a
tuturor persoanelor fizice si juridice, in care scop: [...]
i) nu degradeaza mediul natural sau amenajat prin depozitari necontrolate
de deseuri de orice fel."
Autoarea exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 41 si 135 din Constitutie, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire a Constitutiei Romaniei nr.
429/2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29
octombrie 2003, republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din
Constitutie, in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31
octombrie 2003, cu reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua
numerotare. Dupa republicare, textele constitutionale invocate au urmatoarea
numerotare si continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi
subsolul oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi
proprietarul pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor,
precum si pentru alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii.";
- Art. 136: "(1) Proprietatea este publica sau privata.
(2) Proprietatea publica este garantata si ocrotita prin lege si apartine
statului sau unitatilor administrativ-teritoriale.
(3) Bogatiile de interes public ale subsolului, spatiul aerian, apele cu
potential energetic valorificabil, de interes national, plajele, marea
teritoriala, resursele naturale ale zonei economice si ale platoului continental,
precum si alte bunuri stabilite de legea organica, fac obiectul exclusiv al
proprietatii publice.
(4) Bunurile proprietate publica sunt inalienabile. In conditiile legii
organice, ele pot fi date in administrare regiilor autonome ori institutiilor
publice sau pot fi concesionate ori inchiriate; de asemenea, ele pot fi date in
folosinta gratuita institutiilor de utilitate publica.
(5) Proprietatea privata este inviolabila, in conditiile legii
organice."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea apreciaza ca, in
argumentarea criticii sale, autorul exceptiei pleaca de la o premisa gresita
constand in absolutizarea exercitiului prerogativelor dreptului sau de
proprietate, facand abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, republicata, potrivit caruia "continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite de lege", ca si de cele ale art.
136 alin. (6) care consacra caracterul inviolabil al proprietatii private,
"in conditiile legii".
Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar este, asadar, competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in acceptiunea principala conferita de Constitutie, in asa fel
incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitari rezonabile in valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. Sub
acest aspect, Curtea constata ca prin reglementarea dedusa controlului legiuitorul
nu a facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si potrivit
competentei sale constitutionale.
Dispozitiile art. 80 lit. i) din Legea nr. 137/1995, republicata, instituie
o obligatie in sarcina tuturor persoanelor fizice si juridice, care consta in
abtinerea de la orice activitati de natura sa produca degradari mediului
natural sau amenajat, prin depozitari necontrolate de deseuri de orice fel.
Chiar daca in acest mod titularul dreptului de proprietate sufera o
ingradire in exercitarea atributelor dreptului sau, avand in vedere ca pe
aceasta cale se asigura un mediu sanatos, reglementarea legala in sine nu
releva nici o contradictie cu textele constitutionale de referinta. De altfel,
Curtea constata ca textul de lege criticat este in deplina concordanta cu art.
35 alin. (3) din Constitutie, republicata, care prevede ca "persoanele
fizice si juridice au indatorirea de a proteja si a ameliora mediul
inconjurator".
Pe de alta parte, Curtea retine ca, in esenta, critica autorului exceptiei
vizeaza faptul ca reglementarea dedusa controlului omite sa determine
criteriile obiective de apreciere a notiunii de "depozit necontrolat de
deseuri de orice fel". Insa examinarea criticii de neconstitutionalitate
cu un atare obiect, constand intr-o omisiune a legiuitorului, excedeaza
competentei Curtii Constitutionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea
nr. 47/1992, republicata, se pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a
putea modifica sau completa prevederea legala supusa controlului. Mai mult,
intrucat sustinerile autorului exceptiei au drept obiect modul de interpretare
si aplicare a unor texte legale, ele nu constituie o problema de
constitutionalitate, de natura a face obiectul controlului Curtii
Constitutionale.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si art.
147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1 - 3, al art. 13
alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 80 lit. i) din Legea nr. 137/1995, republicata, exceptie
ridicata de Societatea Comerciala "MULTI UNIVERS SERVICE" - S.R.L. in
Dosarul nr. 8.926/2002 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 24 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu