DECIZIE Nr.
671 din 11 septembrie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 10 lit. b) si c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea si sanctionarea faptelor de coruptie si
ale art. 120 alin. 4 din Codul de procedura penala
ACT EMIS DE: CURTEA
CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 721 din 25 octombrie 2007
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader - judecător
Augustin Zegrean - judecător
Iuliana Nedelcu - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. b) şi c) din Legea nr.
78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de corupţie şi
ale art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Benoni
Beca în Dosarul nr. 3.397/2003 al Tribunalului Bacău - Secţia penală.
La apelul nominal se prezintă, pentru partea Ioan Dan
Lăscan, apărătorul ales, cu delegaţie la dosar, precum şi reprezentantul părţii
Banca Transilvania Cluj-Napoca. Se constată lipsa celorlalte părţi, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Domnul avocat Ion Manole susţine excepţia invocată de
autor, arătând însă că în ce priveşte prevederile din Legea nr. 78/2000
excepţia este inadmisibilă.
Domnul consilier juridic Adrian Daniel Teodorescu pune
concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată.
Reprezentantul Ministerului
Public pune concluzii de respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca
neîntemeiată pentru art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală şi ca
devenită inadmisibilă pentru art. 10 lit. b) şi c) din Legea nr. 78/2000,
deoarece aceste din urmă dispoziţii au fost modificate, nepreluând soluţia
legislativă anterioară.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 9 noiembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 3.397/2003, Tribunalul Bacău - Secţia penală a sesizat Curtea Constituţională cu
excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 10 lit. b) şi c) din
Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie şi ale art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Benoni Beca în dosarul de mai sus având ca
obiect soluţionarea unei cauze penale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, autorul acesteia susţine că prevederile legale menţionate încalcă
dispoziţiile constituţionale ale art. 1 alin. (5) referitoare la respectarea
Constituţiei şi la obligativitatea acesteia şi a legilor, ale art. 21 alin. (3)
referitoare la dreptul părţilor la un proces echitabil, ale art. 24 referitoare
la Dreptul la apărare, precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru
apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la Dreptul la un proces echitabil.
In acest sens, autorul excepţiei arată că dispoziţiile
din Legea nr. 78/2000 contravin prevederilor mai sus enunţate, deoarece nu sunt
accesibile şi previzibile pentru cetăţean, legea nu este clară şi, prin
trimiterea la normele bancare, devine imprecisă şi imposibil de cunoscut şi
respectat. Prin faptul că fiecare societate bancară emite norme proprii de
creditare şi că ele nu sunt publicate, beneficiarii creditelor sunt în
imposibilitate de a cunoaşte aceste prevederi.
Referitor la dispoziţia finală a art. 120 alin. 4 din
Codul de procedură penală, potrivit căreia expertul este încunoştinţat dacă la
efectuarea expertizei urmează să participe şi părţile, autorul excepţiei
susţine că vine în contradicţie cu art. 24 alin. (1) din Constituţie, deoarece
lasă la aprecierea instanţelor de judecată să decidă cu privire la participarea
părţilor la efectuarea acesteia. Pentru identitate de argumente, face trimitere
la Decizia nr. 24/1999, prilej cu care Curtea Constituţională a admis excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 257 din Codul de procedură penală
privind partea „dacă socoteşte necesar".
Tribunalul Bacău - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
sens în care face trimitere la jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Guvernul apreciază că
excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. b) şi c) din
Legea nr. 78/2000 este neîntemeiată, motiv pentru care face trimitere la
jurisprudenţa Curţii în materie.
De asemenea, în ce priveşte dispoziţiile art. 120 alin.
4 din Codul de procedură penală, Guvernul susţine că acestea nu contravin
dreptului la apărare.
Avocatul Poporului consideră
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată deoarece dispoziţiile
legale criticate nu înlătură posibilitatea persoanelor interesate de a se
adresa justiţiei, de a se prevala neîngrădit de toate garanţiile pe care le
presupune un proces echitabil şi de soluţionare a cauzei într-un termen rezonabil. De asemenea, părţile
interesate au posibilitatea de a formula apărări, de a propune probe şi de a
recurge la căile de atac prevăzute de lege, iar instanţa de judecată are
obligaţia de a aplica în mod corespunzător dispoziţiile legale, atât cele
privitoare la judecarea în primă instanţă, cât şi cele referitoare la căile de
atac.
Cât priveşte dispoziţiile art. 120 alin. 4 din Codul de
procedură penală, Avocatul Poporului susţine că acestea nu contravin dreptului
la apărare.
In sfârşit, prevederile art. 1 alin. (5) din
Constituţie nu sunt incidente în cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţilor, concluziile procurorului,
dispoziţiile legale criticate raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 10 lit. b) şi c) din Legea nr. 78/2000 şi ale art.
120 alin. 4 din Codul de procedură penală. Curtea observă că, după sesizarea
instanţei de contencios constituţional, dispoziţiile din Legea nr. 78/2000 au
fost modificate prin Legea nr. 69/2007, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 215 din 29 martie 2007.
Curtea constată că prevederile art. 10 lit. b) şi c)
din Legea nr. 78/2000 aveau anterior modificării următorul conţinut: „Sunt pedepsite cu închisoare de la
5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt
săvârşite în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri sau
alte foloase necuvenite:[...]
b) acordarea de credite sau de subvenţii cu
încălcarea legii sau a normelor de creditare, neurmărirea, conform legii sau
normelor de creditare, a destinaţiilor contractate ale creditelor sau
subvenţiilor ori neurmărirea creditelor restante;
c) utilizarea creditelor sau a subvenţiilor în alte
scopuri decât cele pentru care au fost
acordate."
După modificare, prin Legea nr. 69/2007, art. 10 lit.
b) şi c) din Legea nr. 78/2000, au următorul conţinut: „Sunt pedepsite cu
închisoare de la 5 la 15 ani şi interzicerea unor drepturi următoarele fapte,
dacă sunt săvârşite în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani,
bunuri sau alte foloase necuvenite:[...]
b) acordarea de subvenţii cu încălcarea legii,
neurmărirea, conform legii, a destinaţiilor subvenţiilor;
c) utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât
cele pentru care au fost acordate, precum şi utilizarea în alte scopuri a
creditelor garantate din fonduri publice sau care urmează să fie rambursate din
fonduri publice."
Art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală: „După
examinarea obiecţiilor şi cererilor făcute de părţi şi expert, organul de
urmărire penală sau instanţa de judecată pune în vedere expertului termenul în
care urmează a fi efectuată expertiza, încunoştinţându-l totodată dacă la
efectuarea acesteia urmează să participe şi părţile."
Examinând excepţia de
neconstituţionalitate, Curtea constată următoarele:
1. In ce priveşte excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. b) şi c) din Legea nr.
78/2000, Curtea constată că aceasta a devenit inadmisibilă deoarece, după
sesizarea Curţii Constituţionale, dispoziţiile legale criticate au fost modificate
şi nu au mai preluat soluţia legislativă anterioară, nemulţumirea autorului
excepţiei izvorând cu precădere din modalitatea de incriminare în ce priveşte
varianta referitoare la acordarea de credite. Or, după cum se poate observa,
după apariţia Legii nr. 69/2007, legiuitorul a eliminat posibilitatea
incriminării infracţiunii comise prin acordarea de credite cu încălcarea
normelor de creditare, neurmărirea acestora conform normelor de creditare, a
destinaţiilor contractate de credite, precum şi utilizarea creditelor (cu
excepţia celor garantate din fonduri publice) în alte scopuri decât cele pentru
care au fost acordate.
De asemenea, din speţa dedusă judecăţii rezultă că
acuzarea şi-a fundamentat actul de inculpare pe aspecte referitoare la
nerespectarea normelor de creditare nr. 1.1.6795, acordarea de credite fără
garanţii viabile, neaprobarea creditelor conform normelor interne, în Comitetul
de Credite şi Risc, eliberarea nelegală de credite în numerar, acordarea de
credite peste plafonul de sumă care intra în competenţa filialei, neurmărirea
în teren a folosirii creditelor contractate, neverificarea documentaţiilor
întocmite de moderatorii de credite, care din perspectiva analizării excepţiei
de neconstituţionalitate nu au legătură cu soluţionarea cauzei.
2. In ce priveşte critica referitoare la dispoziţiile
art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală, Curtea constată că aceasta este
neîntemeiată. Astfel, pe parcursul unui proces penal, în vederea aflării
adevărului, se pot ivi situaţii de natură să impună anumite lămuriri asupra
unor fapte sau împrejurări, lămuriri care nu pot fi date decât de un expert.
Imprejurarea că instanţa are libertatea de a decide dacă la efectuarea
expertizei urmează să participe şi părţile nu echivalează cu încălcarea dreptului
la apărare, deoarece acestea au dreptul să facă observaţii cu privire la
obiectivele expertizei, pot cere modificarea sau completarea lor şi, mai mult
decât atât, pot să ceară numirea unui expert parte.
De asemenea, partea interesată sau apărătorul ales ori
numit din oficiu poate formula cereri şi depune memorii de natură să justifice,
între altele, dispunerea de către instanţă ori de către organul de urmărire
penală efectuarea unui supliment de expertiză sau chiar a unei noi expertize.
In acest sens, se impune a fi precizat că atât instanţa
de judecată, cât şi organul de urmărire penale sunt ţinute de obligaţia rolului
activ care presupune, între altele, garantarea dreptului la apărare.
Cât priveşte invocarea Deciziei nr. 24/1999, Curtea
constată că obligaţia pe care o are procurorul de a prezenta materialul de
urmărire penală coincide cu cel mai important moment al urmăririi penale, motiv
pentru care acesta nu se poate realiza fără ca învinuitul să fie înştiinţat de
către procuror asupra învinuirii ce i se aduce. Aşa fiind, atâta vreme cât
învinuitul nu are cunoştinţă de soluţia dată de procuror în urma examinării
materialului primit de la organul de cercetare penală, acesta este privat, în
absenţa prezentării materialului de urmărire penală, de posibilitatea de a fi
asistat de către un apărător şi de a dispune de timpul necesar pentru a-şi
pregăti apărarea. In concluzie, decizia invocată nu are incidenţă în cauză,
deoarece, pe de o parte,
vizează prima fază a procesului penal şi, pe de altă parte, nu poate fi pus
semnul egalităţii între libertatea pe care o are organul de urmărire penală sau
instanţa de judecată de a
dispune cu privire la participarea părţilor la efectuarea expertizei şi
obligativitatea de care este ţinut procurorul în ce priveşte procedura
prezentării materialului de urmărire penală.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art.11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29
din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită
inadmisibilă, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 10 lit. b)
şi c) din Legea nr. 78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea
faptelor de corupţie, excepţie ridicată de Benoni Beca în Dosaru nr. 3.397/2003
al Tribunalului Bacău - Secţia penală.
2. Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 120 alin. 4 din Codul de procedură penală, excepţie ridicată
de acelaşi autor în acelaşi dosar.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 11 septembrie
2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Afrodita Laura Tutunaru