DECIZIE Nr. 67 din 16 aprilie 1998
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^4
teza a doua din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 195 din 26 mai 1998

Ioan Muraru - presedinte
Costica Bulai - judecator
Viorel Mihai Ciobanu - judecator
Mihai Constantinescu - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Florin Bucur Vasilescu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Victor Dan Zlatescu - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Carmen Daniela Manea - magistrat-asistent
Pe rol, pronuntarea asupra exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 330^4 teza a doua din Codul de procedura civila, invocata de
Enea Georgeta si de Parchetul de pe langa Curtea Suprema de Justitie in Dosarul
nr. 3.519/1995 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila.
Dezbaterile au avut loc in sedinta publica din data de 14 aprilie 1998 si
sunt consemnate in incheierea de la acea data, cand Curtea, avand nevoie de
timp pentru a delibera, a amanat pronuntarea pentru data de 16 aprilie 1998.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 15 ianuarie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 3.519/1995,
Curtea Suprema de Justitie - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 330^4 teza a doua din
Codul de procedura civila, invocata de Enea Georgeta si de catre Parchetul de
pe langa Curtea Suprema de Justitie.
Enea Georgeta nu a precizat dispozitiile constitutionale care ar fi
afectate prin textul atacat, dar, intr-un memoriu separat, apreciaza ca acesta
este neconstitutional, intrucat, pe de o parte, incalca principiul stabilitatii
raporturilor juridice si al autoritatii lucrului judecat, iar pe de alta parte,
creeaza, indirect, o cale de atac neprevazuta de lege si aflata la indemana
discretionara a partii. In dezvoltarea acestor idei se arata ca, potrivit art.
330 din Codul de procedura civila, numai procurorul general al Parchetului de
pe langa Curtea Suprema de Justitie poate exercita recursul in anulare, dar
aceasta dispozitie este fara limita extinsa prin posibilitatea oricarei parti
de a cere, chiar fara sa motiveze, continuarea judecatii in cazul retragerii
recursului de catre titular si cand obiectul judecatii a disparut.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
apreciaza ca dispozitiile atacate contravin art. 128 si 130 din Constitutie. Se
sustine ca, din moment ce declararea recursului in anulare constituie, in acord
cu art. 130 din Constitutie, o prerogativa ce apartine exclusiv procurorului
general, ca reprezentant al Ministerului Public, este firesc ca retragerea
acestei cai extraordinare de atac de catre initiatorul ei, conform art. 330^4
teza a doua din Codul de procedura civila, sa reprezinte un exercitiu al
acelorasi atributii, la indemana aceluiasi subiect calificat, cu efect de
stingere a litigiului respectiv. Prevederea atacata este neconstitutionala,
deoarece transfera in competenta partilor litigante atributii care, potrivit
art. 130 din Constitutie, constituie apanajul exclusiv al Ministerului Public
si se exercita prin procurorii constituiti in parchete, incalcandu-se astfel
ordinea de drept.
Consiliul General al Municipiului Bucuresti, care a solicitat continuarea
judecatii dupa retragerea recursului in anulare, a opinat pentru trimiterea
dosarului la Curtea Constitutionala spre a hotari cu privire la exceptia
invocata, iar intervenientii in favoarea consiliului au solicitat respingerea
exceptiei ca neintemeiata si judecarea recursului in anulare.
Exprimandu-si opinia, instanta considera ca exceptia nu este intemeiata,
textul atacat fiind constitutional. Instanta apreciaza insa ca sesizarea
Curtii Constitutionale se impune, deoarece solutionarea exceptiei este
determinanta pentru cauza, iar Curtea, in privinta constitutionalitatii tezei a
doua din art. 330^4 din Codul de procedura civila, nu si-a spus cuvantul
printr-o decizie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, s-au solicitat
puncte de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate presedintilor celor
doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
In punctul de vedere al Guvernului se apreciaza ca, prin Decizia nr. 73 din
4 iunie 1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 96 din 24 septembrie 1996,
precum si prin deciziile nr. 663/1997, 351/1997, 448/1997, 309/1997, 366/1997,
365/1997, 362/1997, 297/1997, 654/1997, 616/1997, 177/1997, 621/1997, 188/1997,
625/1997, 204/1997 si nr. 629/1997, Curtea Constitutionala a constatat ca
dispozitiile art. 330^4 sunt constitutionale. In consecinta, exceptia ar urma
sa fie respinsa.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, sustinerile
partilor prezente si dispozitiile legale atacate, raportate la prevederile
Constitutiei si ale Legii nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate si
a fost legal investita cu respectarea prevederilor art. 144 lit. c) din
Constitutie si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata.
Potrivit art. 330^4 din Codul de procedura civila, "pana la inchiderea
dezbaterilor, procurorul general isi poate retrage motivat recursul in anulare.
In acest caz, partile din proces pot cere continuarea judecatii".
Acest text a fost atacat integral, de mai multe ori, prin exceptia de
neconstitutionalitate, Curtea pronuntandu-se, pentru prima oara, prin Decizia
nr. 73 din 4 iunie 1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 255 din 22 octombrie 1996, in sensul ca dispozitiile sale sunt
constitutionale. Cu ocazia dezbaterilor in cadrul carora s-a pronuntat aceasta
decizie, s-a renuntat la exceptia privind art. 330^4 din Codul de procedura
civila, dar Curtea Constitutionala nu a luat act de aceasta renuntare, retinand
ca exceptia de neconstitutionalitate este o exceptie de ordine publica, prin
invocarea ei punandu-se in discutie abaterea unor reglementari legale de la
dispozitiile legii fundamentale, precum si ca solutia asupra exceptiei este de
interes general, astfel ca ea nu ramane la dispozitia partii care a invocat-o
si nu este susceptibila de acoperire nici pe calea renuntarii exprese la
solutionarea ei. Asa fiind, in considerentele deciziei mentionate se precizeaza
ca "Art. 330^4 din Codul de procedura civila arata conditiile in care
procurorul general isi poate retrage recursul in anulare si consacra, totodata,
dreptul partilor din proces de a starui pentru continuarea judecatii. Or, prin
aceste prevederi nu poate fi pusa in discutie nici o situatie conflictuala cu
dispozitiile Constitutiei". Decizia nu a fost atacata cu recurs in ceea ce
priveste dispozitiile art. 330^4, astfel ca ea a ramas definitiva.
Rezulta asadar ca sustinerea Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila din
incheierea de sesizare, in sensul ca nu s-ar cunoaste punctul de vedere al
Curtii Constitutionale in legatura cu prevederile art. 330^4 teza a doua din
Codul de procedura civila, nu este fondata.
Faptul ca intregul text a fost declarat constitutional nu impiedica insa
partile, in alte cauze, sa invoce exceptia de neconstitutionalitate a aceluiasi
text, Curtea urmand sa examineze daca au intervenit elemente noi care sa faca
necesara reconsiderarea solutiei sale. Pana in prezent, astfel cum rezulta si
din punctul de vedere al Guvernului, Curtea Constitutionala, in numeroase
decizii, a mentinut solutia de constitutionalitate a dispozitiilor art. 330^4
din Codul de procedura civila.
In Dosarul nr. 3.519/1995 al Curtii Supreme de Justitie - Sectia civila
Enea Georgeta a mai invocat o exceptie de neconstitutionalitate, dar ea s-a
referit la art. 330, 330^1 si art. 330^2 din Codul de procedura civila,
exceptie respinsa prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 110 din 8 octombrie
1996, ramasa definitiva prin Decizia nr. 14 din 23 ianuarie 1997, ambele
publicate in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 37 din 6 martie 1997,
astfel ca putea ridica in fata Curtii Supreme de Justitie exceptia de
neconstitutionalitate vizand, de aceasta data, prevederile art. 330^4 teza a
doua din Codul de procedura civila. Desigur, potrivit art. 23 alin. (2) din
Legea nr. 47/1992, republicata, acelasi drept il are si procurorul.
Procurorul general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie
invoca, in primul rand, incalcarea prevederilor art. 128 din Constitutie, dar
nu arata in ce consta aceasta incalcare. Potrivit acestui text, "Impotriva
hotararilor judecatoresti, partile interesate si Ministerul Public pot exercita
caile de atac, in conditiile legii". Dispozitia constitutionala da deci
legiuitorului dreptul de a stabili conditiile de exercitare a cailor de atac si
cu privire la recursul in anulare, art. 330 si 330^1 din Codul de procedura
civila stabilind cine il poate exercita, care este instanta competenta, pentru
ce motive si in ce termen se poate exercita. Celelalte texte care se ocupa de
recursul in anulare, respectiv art. 330^2, 330^3 si art. 330^4 din acelasi cod,
privesc judecata recursului in anulare, iar, potrivit art. 125 alin. (3) din
Constitutie, "Competenta si procedura de judecata sunt stabilite de
lege". Rezulta, fara dubiu, ca textele care reglementeaza recursul in
anulare, inclusiv art. 330^4 teza a doua din Codul de procedura civila, sunt
elaborate in conformitate cu art. 125 si 128 din Constitutie si nu contravin
acestora. Faptul ca o cale de atac, care se poate exercita numai de catre procurorul
general, este continuata, in caz de renuntare a acestuia, la cererea uneia
dintre parti, nu incalca aceste prevederi constitutionale. Rezulta ca nu este
vorba de o problema de constitutionalitate, ci de o optiune legislativa ce nu
poate fi cenzurata de catre Curtea Constitutionala.
Cat priveste incalcarea art. 130 din Constitutie, este de observat ca acest
text stabileste la alin. (1) ca "In activitatea judiciara, Ministerul
Public reprezinta interesele generale ale societatii si apara ordinea de drept,
precum si drepturile si libertatile cetatenilor", iar la alin. (2), ca
"Ministerul Public isi exercita atributiile prin procurori constituiti in
parchete, in conditiile legii".
Sesizarea apreciaza ca acest text constitutional ar fi incalcat prin
dispozitia legala atacata, deoarece ar transfera in competenta partilor din
proces atributii care, potrivit art. 130 din Constitutie, constituie apanajul
exclusiv al Ministerului Public.
Textul din legea fundamentala are in vedere participarea Ministerului
Public la activitatea judiciara, fara a distinge deci atat in procesele penale,
cat si in cele civile. Este insa de notorietate faptul ca rolul procurorului in
cele doua genuri de procese difera cantitativ si calitativ, apararea
interesului public general fiind mai pregnanta in cadrul procesului penal, care
este guvernat, intre altele, de principiul oficialitatii. Procesul civil este
un proces al intereselor private, guvernat de principiul disponibilitatii, in
care pot exista desigur si aspecte care sa intereseze intreaga societate, si,
tocmai de aceea, in limitele si in conditiile stabilite de lege, procurorul
poate porni procesul civil, poate participa la judecata acestuia, poate
exercita caile de atac si poate cere punerea in executare a hotararilor
judecatoresti. Este insa excesiv a se sustine ca apararea ordinii de drept,
precum si a drepturilor si libertatilor cetatenilor constituie apanajul
exclusiv al Ministerului Public. Pe de o parte, instanta judecatoreasca,
aplicand legea, vegheaza la apararea ordinii de drept, iar pe de alta parte,
partile, in litigiile civile, isi apara, in primul rand ele, drepturile si
libertatile.
Asa fiind, art. 330^4 teza a doua din Codul de procedura civila nu
transfera nici o competenta a Ministerului Public partilor litigante. Recursul
in anulare se poate exercita exclusiv de catre procurorul general, din oficiu
sau la cererea ministrului justitiei, in cazul in care instanta a depasit
atributiile puterii judecatoresti ori cand s-au savarsit infractiuni de catre
judecatori in legatura cu hotararea pronuntata. Aceste motive pot fi invocate
atat de catre parti, cat si de procuror, prin intermediul recursului (art. 304
pct. 4 din Codul de procedura civila), respectiv al revizuirii (art. 322 pct. 4
teza intai din Codul de procedura civila). Este vorba desigur de apararea unor
interese generale, dar, in acelasi timp, si de interesele private ale partilor.
Daca insa nici procurorul si nici partile interesate nu au formulat aceste
motive prin caile de atac puse la indemana lor fie pentru ca nu le cunosteau,
fie din neglijenta, interesul general al respectarii legii a determinat
introducerea in Codul de procedura civila a recursului in anulare, dandu-se
posibilitatea procurorului general sa ceara desfiintarea hotararilor irevocabile
care contin astfel de greseli. Aceasta nu inseamna insa ca procesul civil, de
drept privat, a devenit exclusiv un proces de interes public. Din moment ce
hotararea de admitere a recursului in anulare produce efecte asupra hotararii
atacate si asupra partilor din litigiu, este firesc ca ele sa participe la
judecata si, in considerarea intereselor lor, sa sprijine ori sa combata
recursul in anulare, respectiv sa ceara continuarea judecatii, in cazul in care
procurorul general si-l retrage motivat. Aceasta nu inseamna insa ca se creeaza
o alta cale de atac, care nu ar fi prevazuta de lege. Este vorba de aceeasi
cale de atac si de aceleasi motive prevazute de lege, asupra carora se va
pronunta instanta competenta.
Situatia este diferita in cazul recursului in interesul legii, cand
procurorul general urmareste sa obtina o hotarare menita sa asigure aplicarea
unitara a legii de catre toate instantele judecatoresti si care se pronunta
numai in interesul legii, fara sa aiba efect asupra hotararilor judecatoresti
examinate si asupra situatiei partilor din acele procese. In cazul recursului
in interesul legii, totul este de ordine publica si de interes general, iar
partile din procesele examinate nici nu intervin in aceasta activitate, nefiind
citate.
Curtea Constitutionala, prin deciziile nr. 96/1996 si nr. 339/1997, a
retinut ca ministrul justitiei, sub a carui autoritate isi desfasoara
activitatea procurorii, este reprezentant al executivului si a apreciat ca din
prevederile art. 131 alin. (1) din Constitutie rezulta, fara dubiu, o legatura
a Ministerului Public cu puterea executiva, care este determinata de faptul ca
aceasta din urma reprezinta interesele societatii in mod permanent si continuu,
iar Ministerul Public, potrivit art. 130 alin. (1) din Constitutie, reprezinta
si el, in activitatea judiciara, interesele generale ale societatii si apara
ordinea de drept, precum si drepturile si libertatile cetatenilor. Rezulta
totusi ca interesul general pe care-l reprezinta procurorul general, poate sa difere
de interesul partii litigante, or, fiind intr-un proces civil, nu poate fi
neglijat nici acest din urma interes, ceea ce se poate realiza numai prin
continuarea judecatii recursului in anulare, desigur cu participarea si cu
concluziile procurorului, astfel cum prevede art. 330^3 alin. 2 din Codul de
procedura civila. Pe de alta parte, continuarea judecatii la cererea partii nu
inseamna si admiterea recursului in anulare, deoarece numai Curtea Suprema de
Justitie va aprecia, prin hotararea sa, daca motivul invocat este intemeiat sau
nu.
In consecinta, posibilitatea partii interesate de a cere continuarea
judecarii recursului in anulare, in cazul in care procurorul general l-a
retras, nu contravine nici unei prevederi constitutionale sau legale, deoarece
prevederile art. 128 si 130 din Constitutie nu sunt afectate, iar exercitarea
recursului in anulare s-a facut in conditiile legii si partea nu va putea
sustine un alt motiv decat cel invocat de procurorul general, dar, desigur, in
lumina intereselor sale.
Deoarece motivele invocate in sustinerea exceptiilor de
neconstitutionalitate nu pot fi retinute, iar fata de deciziile anterioare,
prin care Curtea Constitutionala s-a pronuntat asupra art. 330^4 din Codul de
procedura civila, nu au intervenit elemente noi care sa faca necesara
reconsiderarea solutiilor, urmeaza ca exceptia invocata sa fie respinsa.
Fata de considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si a art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art.
23 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a art. 330^4 teza a doua din
Codul de procedura civila, invocata de Enea Georgeta si de Parchetul de pe
langa Curtea Suprema de Justitie in Dosarul nr. 3.519/1995 al Curtii Supreme de
Justitie - Sectia civila.
Definitiva.
Pronuntata in sedinta publica din data de 16 aprilie 1998.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE
prof. univ. dr. IOAN MURARU
Magistrat asistent,
Carmen Daniela Manea