DECIZIE
Nr. 664 din 14 decembrie 2005
cu privire la
constitutionalitatea Legii bugetului de stat pe anul 2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 1149 din 19 decembrie 2005
Cu Adresa nr. 3.578 din 6
decembrie 2005 secretarul general al Senatului a transmis Curtii
Constitutionale sesizarea privind neconstitutionalitatea Legii bugetului de
stat pe anul 2006. Sesizarea a fost formulata, în temeiul art. 146 lit. a) din
Constitutie si al art. 15 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, de un numar de 27 de senatori apartinând
grupurilor parlamentare ale Partidului România Mare si Partidului
Social-Democrat, si anume: Corneliu I. Vadim Tudor, Aurel M. Ardelean, Liviu
Doru Bindea, Carol I. Dina, Valentin I. Dinescu, Viorel Senior D. Duca,
Gheorghe Viorel C.
Dumitrescu, Gheorghe V.
Funar, Constantin I. Gaucan, Ilie St. Ilascu, Nicolae N. Iorga, Irina M.
Loghin, Eugen N.
Mihaescu,
Viorica-Georgeta-Pompilia Moisuc, Ilie M.
Petrescu, Petru V. Stan,
Claudiu C. Tanasescu, Mihai I.
Ungheanu, Verginia I.
Vedinas, Antonie Gh. Iorgovan, Emil Razvan V. Theodorescu, Vasile I. Ion, Aurel
Gabriel N.
Simionescu, Mihail E.
Popescu, Vasile Ioan Danut V.
Ungureanu, Ion. I. Vargau
si Otilian B. Neagoe.
Sesizarea a fost
înregistrata la Curtea Constitutionala sub nr. 7.523 din 6 decembrie 2005 si
formeaza obiectul Dosarului nr. 948A/2005.
Autorii sesizarii
apreciaza ca Legea bugetului de stat pe anul 2006 contravine, în ordinea
invocarii, art. 1 alin. (4), art. 64 alin. (1) teza a doua, art. 61 alin. (1)
si art. 109 alin. (1) din Constitutie.
În legatura cu încalcarea
prevederilor constitutionale ale art. 1 alin. (4), care prevede ca "Statul
se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului puterilor
legislativa, executiva si judecatoreasca - în cadrul democratiei constitutionale",
coroborate cu ale art. 61 alin. (1), potrivit caruia "Parlamentul este
organul reprezentativ suprem al poporului român si unica autoritate legiuitoare
a tarii" si ale art. 109 alin. (1) care stabileste ca "Guvernul
raspunde politic numai în fata Parlamentului", se arata ca "statutul
Parlamentului de organ reprezentativ suprem al poporului român si de unica
autoritate legiuitoare a tarii nu permite ca executivul sa intervina si, prin
decizia sa, sa aduca modificari în bugetul fiecarei Camere a Parlamentului,
adica a organului reprezentativ suprem al poporului român". Se mai arata
ca "nu este de acceptat ca Guvernul, care raspunde politic în fata
Parlamentului, sa îsi aroge dreptul de a modifica bugetul organului în fata
caruia raspunde.
Principiile statului de
drept nu permit o asemenea solutie juridica".
În legatura cu încalcarea
art. 64 alin. (1) din Constitutie, care prevede ca "Organizarea si
functionarea fiecarei Camere se stabilesc prin regulamentul propriu",
precum si ca "[...] Resursele financiare ale Camerelor sunt prevazute în
bugetele aprobate de acestea", text constitutional în temeiul caruia atât
Senatul, cât si Camera Deputatilor si-au întocmit, votat si aprobat propriile
bugete, publicate în Monitorul Oficial al României, se arata ca Guvernul le-a
modificat, "motivând caracterul de austeritate al întregului buget public,
nevoia de a diminua bugetul Parlamentului, pentru ca o parte din resursele
acolo prevazute sa fie transferate pentru a satisface alte necesitati".
Or, autorii sesizarii considera ca în sensul art. 64 alin. (1) din Constitutie,
"singurele care pot hotarî asupra bugetului lor sunt Camerele
Parlamentului, în cazul de fata, Senatul" si "singura autoritate
competenta sa-si aprobe bugetul, sa-l modifice, sa-l majoreze sau diminueze
este Parlamentul".
În temeiul art. 16 alin.
(2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, sesizarea a fost comunicata presedintilor celor doua Camere
ale Parlamentului si Guvernului, pentru a prezenta punctele lor de vedere cu
privire la obiectiile de neconstitutionalitate.
Guvernul a transmis
punctul sau de vedere cu Adresa nr. 5/6.826/C.P.T. din 13 decembrie 2005, prin
care apreciaza ca sesizarea de neconstitutionalitate este neîntemeiata. În
acest sens arata ca, desi, datorita unor cerinte imperioase, Guvernul a adus
unele corectii bugetelor Camerelor Parlamentului, vointa Parlamentului ca unica
autoritate legiuitoare a tarii este exprimata prin votul acordat pentru
adoptarea legii. Controlul Parlamentului asupra bugetelor Camerelor, care fac
parte integranta din bugetul public national, se realizeaza cu prilejul
dezbaterilor parlamentare asupra bugetului în integralitatea sa.
Presedintii celor doua
Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere în legatura cu
sesizarea de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând sesizarea de
neconstitutionalitate, raportul judecatorului-raportor, dispozitiile Legii
bugetului de stat pe anul 2006, raportate la prevederile din Constitutie
invocate ca fiind încalcate, precum si Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, retine urmatoarele:
Curtea a fost legal
sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. a) din Constitutie,
precum si celor ale art. 1, 10, 15, 16 si 18 din Legea nr. 47/1992, sa se
pronunte asupra constitutionalitatii prevederilor legii criticate.
Obiectul controlului de
constitutionalitate îl constituie Legea bugetului de stat pe anul 2006 care, în
opinia autorilor sesizarii, contravine, în ordinea invocarii, prevederilor art.
1 alin. (4), art. 64 alin. (1) teza a doua, art. 61 alin. (1) si art. 109 alin.
(1) din Constitutie, al caror cuprins este urmatorul:
- Art. 1 alin. (4):
"Statul se organizeaza potrivit principiului separatiei si echilibrului
puterilor - legislativa, executiva si judecatoreasca - în cadrul democratiei
constitutionale.";
- Art. 64 alin. (1):
"Organizarea si functionarea fiecarei Camere se stabilesc prin regulament
propriu. Resursele financiare ale Camerelor sunt prevazute în bugetele aprobate
de acestea.";
- Art. 61 alin. (1):
"Parlamentul este organul reprezentativ suprem al poporului român si unica
autoritate legiuitoare a tarii.";
- Art. 109 alin. (1):
"Guvernul raspunde politic numai în fata Parlamentului pentru întreaga sa
activitate. Fiecare membru al Guvernului raspunde politic solidar cu ceilalti
membri pentru activitatea Guvernului si pentru actele acestuia." Examinând
sesizarea de neconstitutionalitate formulata, Curtea Constitutionala retine
urmatoarele:
În esenta, autorii
sesizarii sustin ca Guvernul nu poate modifica bugetele celor doua Camere ale
Parlamentului, astfel cum acestea si le-au aprobat, singura autoritate
competenta sa-si aprobe, modifice, majoreze sau diminueze bugetul fiind
Parlamentul. În caz contrar, se încalca prevederile constitutionale ale art. 1
alin. (4), art. 61 alin. (1), art. 64 alin. (1) teza a doua si art. 109 alin.
(1).
Cu privire la aceste
sustineri, Curtea constata ca, în sensul dispozitiilor art. 137 alin. (1) din
Constitutie, potrivit carora "Formarea, administrarea, întrebuintarea si
controlul resurselor financiare ale statului, ale unitatilor
administrativteritoriale si ale institutiilor publice sunt reglementate prin
lege", a fost adoptata Legea nr. 500/2002 privind finantele publice,
publicata în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.597 din 13 august
2002, care stabileste principiile, cadrul general si procedurile privind formarea,
administrarea, angajarea si utilizarea fondurilor publice, precum si
responsabilitatile institutiilor publice implicate în procesul bugetar. Din
dispozitiile constitutionale si legale mentionate rezulta ca bugetul se
constituie ca un plan financiar al statului, aprobat prin lege, prin care sunt
prevazute veniturile si cheltuielile publice stabilite în fiecare an, necesare
îndeplinirii functiilor si sarcinilor statului.
Astfel, în acest domeniu,
Guvernul, în concordanta cu art. 138 alin. (1) si (2) din Constitutie, asigura
elaborarea proiectelor legilor bugetare anuale si transmiterea acestora spre
adoptare Parlamentului, iar Camera Deputatilor si Senatul, cu consultarea
Guvernului, îsi aproba, în conformitate cu dispozitiile art. 34 alin. (2) din
Legea nr. 500/2002, bugetele proprii si le înainteaza Guvernului în vederea
includerii lor în proiectul bugetului de stat.
În cauza, din documentele
comunicate de cele doua Camere ale Parlamentului, si anume Adresa Senatului nr.
I/672/9 decembrie 2005 si Adresa Camerei Deputatilor nr. 2.096/AN/9 decembrie
2005, rezulta ca între bugetele aprobate de Camera Deputatilor si Senat si
înaintate Guvernului pentru a fi incluse în proiectul bugetului de stat, pe de
o parte, si proiectul de buget depus de Guvern la Parlament pentru dezbatere si
cel votat în Parlament, pe de alta parte, exista unele diferente nefavorabile
acestora.
Însa, cu prilejul
dezbaterii proiectului de buget trimis de Guvern, Parlamentul avea
posibilitatea sa adopte amendamentele necesare pentru a aduce bugetele celor
doua Camere la nivelul aprobat initial de acestea si sa confirme, prin votul
sau, hotarârile acestora. Or, adoptând cu anumite corective Legea bugetului de
stat pe anul 2006, promovata de Guvern, prin votul dat în sedinta comuna din 29
noiembrie 2005, deputatii si senatorii si-au reconsiderat primul vot, iar
Parlamentul a modificat atât Hotarârea Senatului nr.25/2005 privind bugetul de
venituri si cheltuieli pe anul 2006, publicata în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr.904 din 10 octombrie 2005, cât si Hotarârea nr. 35/2005
privind bugetul Camerei Deputatilor pe anul 2006, publicata în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr.971 din 1 noiembrie 2005. Asa fiind, Curtea
nu poate retine încalcarea art. 61 alin. (1) din Constitutie, referitor la
rolul Parlamentului, întrucât Guvernul are numai atributia de a elabora si de a
prezenta Parlamentului proiectul legii bugetului de stat, iar Parlamentul, ca
unica autoritate legiuitoare a tarii, îl dezbate si îl aproba prin vot.
Art. 64 alin. (1) teza a
doua din Constitutie, invocat ca fiind încalcat, consacra principiul autonomiei
financiare, ca parte componenta a autonomiei parlamentare, principiu exprimat
prin dreptul fiecarei Camere a Parlamentului de a decide independent de
celelalte autoritati publice, fiecare separat, asupra propriului buget care sa
îi asigure fondurile necesare pentru buna organizare si functionare.
Curtea Constitutionala
constata ca autonomia financiara a Camerelor nu este însa absoluta si
nelimitata. În stabilirea propriilor bugete acestea trebuie sa aiba în vedere
posibilitatile financiare în constructia bugetului la nivelul tarii, precum si
responsabilitatea Parlamentului de a asigura, prin legea pe care o adopta, o
repartizare proportionala a resurselor financiare între toate structurile
statului, în special a întregului sistem economic, educational, sanitar,
cultural si al administratiei publice.
O alta critica consta în
sustinerea ca legea supusa controlului de constitutionalitate încalca si
principiul separatiei si echilibrului puterilor - legislativa, executiva si
judecatoreasca - în cadrul democratiei constitutionale, asa cum acesta este
statuat în art. 1 alin. (4) din Constitutie.
Sub acest aspect Curtea
constata ca, potrivit Constitutiei, cele doua Camere ale Parlamentului îsi
aproba bugetele proprii, cu consultarea Guvernului, singurul în masura sa
cunoasca posibilele venituri în formarea bugetului de stat, sa faca evaluarile
de venituri si cheltuieli bugetare si sa propuna autoritatii legiuitoare o
dimensionare corespunzatoare a cheltuielilor, pe categorii de destinatii
absolut necesare. Aceasta nu încalca principiul separatiei puterilor în stat,
care nu exclude, ci, dimpotriva, presupune colaborarea între autoritatile publice.
În opinia autorilor
sesizarii, Legea bugetului de stat pe anul 2006 contravine si art. 109 alin.
(1) din Legea fundamentala, privind raspunderea politica a Guvernului în fata
Parlamentului, întrucât nu este de acceptat ca Guvernul "sa îsi aroge
dreptul de a modifica bugetul organului în fata caruia raspunde, iar
principiile statului de drept nu permit o asemenea solutie juridica".
Curtea constata ca nici
aceasta sustinere nu poate fi retinuta. Prevederile alin. (1) al art. 109 din
Constitutie consacra principiul potrivit caruia Guvernul raspunde politic numai
în fata Parlamentului pentru întreaga sa activitate.
Altfel spus, singura
autoritate publica în fata careia Guvernul raspunde politic nu poate fi decât
Parlamentul, iar sanctiunea corespunzatoare acestei raspunderi politice este
demiterea Guvernului, ca urmare a retragerii încrederii acordate prin votul de
învestitura al Parlamentului, asa cum prevede art. 113 alin. (1), numai prin
adoptarea unei motiuni de cenzura.
De altfel, nici din
analiza separata, nici din coroborarea dispozitiilor constitutionale pretins a
fi încalcate nu reiese, asa cum sustin autorii sesizarii, ca statutul
Parlamentului de organ reprezentativ suprem al poporului român si de unica
autoritate legiuitoare a tarii nu permite Guvernului, care raspunde politic
numai în fata acestuia, sa propuna unele ajustari ale bugetelor celor doua
Camere cu prilejul elaborarii proiectului de buget si supunerii acestuia
aprobarii Parlamentului. Decizia finala asupra bugetelor Camerelor - componente
ale bugetului de stat - apartine acestora, reunite în sedinta comuna, în
conformitate cu dispozitiile art. 65 alin. (2) lit. b) din Constitutie,
referitoare la aprobarea bugetului de stat si a bugetului asigurarilor sociale
de stat.
Pentru considerentele
expuse, Curtea constata ca Legea bugetului de stat pe anul 2006, cât priveste
bugetele celor doua Camere ale Parlamentului, nu este contrara prevederilor
constitutionale ale art. 1 alin. (4), art. 61 alin. (1), art. 64 alin. (1) teza
a doua si art. 109 alin. (1), invocate ca fiind încalcate.
Fata de cele aratate mai
sus, în temeiul dispozitiilor art. 146 lit. a) si art. 147 alin. (4) din
Constitutie, precum si al prevederilor art. 11 alin. (1) lit. A.a), art. 15 si
art. 18 din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale,
CURTEA CONSTITUTIONALA
În numele legii
DECIDE:
Constata ca Legea
bugetului de stat pe anul 2006 este constitutionala.
Definitiva si general
obligatorie.
Decizia se comunica
Presedintelui României si se publica în Monitorul Oficial al României, Partea
I.
Dezbaterea a avut loc la
data de 14 decembrie 2005 si la aceasta au participat: Ioan Vida, presedinte,
Aspazia Cojocaru, Constantin Doldur, Acsinte Gaspar, Kozsokár Gábor, Petre
Ninosu si Ion Predescu, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII
CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent sef,
Gabriela Dragomirescu