Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 654 din 21 iunie 2002

privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale

ACT EMIS DE: MINISTERUL INDUSTRIEI SI RESURSELOR


SmartCity3

              AUTORITATEA NATIONALA DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL GAZELOR NATURALE
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 506 din 12 iulie 2002

    Presedintele Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
    in temeiul prevederilor art. 5 lit. j) si ale art. 8 alin. (4) si (5) din Ordonanta Guvernului nr. 41/2000 privind infiintarea, organizarea si functionarea Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale (ANRGN), aprobata cu modificari prin Legea nr. 791/2001,
    adopta prezenta decizie.

    Art. 1
    Se aproba Criteriile si metodele pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, prevazute in anexa care face parte integranta din prezenta decizie.
    Art. 2
    La data intrarii in vigoare a prezentei decizii se abroga Decizia presedintelui Autoritatii Nationale de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale nr. 79/2001 privind aprobarea Criteriilor si metodelor pentru stabilirea preturilor si a tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 199 din 20 aprilie 2001.
    Art. 3
    Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia consumatorilor, Departamentul inspectie, control, sesizari, reclamatii, grupe teritoriale si Serviciul legislatie, contencios vor asigura aducerea la indeplinire a prevederilor prezentei decizii.
    Art. 4
    Prezenta decizie va fi publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

                     Presedintele Autoritatii Nationale
               de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale,
                               Dan Pantilie

    ANEXA 1

                          CRITERII SI METODE
pentru calculul preturilor si al tarifelor reglementate in sectorul gazelor naturale

    CAP. 1
    Dispozitii generale

    SECTIUNEA 1
    Scop

    Art. 1
    Prezentele criterii si metode au ca scop fundamentarea si stabilirea:
    a) preturilor reglementate din sectorul gazelor naturale pentru aprovizionarea cu gaze naturale a consumatorilor captivi, denumite in continuare preturi finale = Pf;
    b) tarifelor reglementate pentru inmagazinarea gazelor naturale in depozite subterane operate de titularii licentei de inmagazinare a gazelor naturale, denumite in continuare tarife de inmagazinare - Ti;
    c) tarifelor reglementate pentru transportul gazelor naturale printr-un sistem de transport, denumite in continuare tarife de transport - tt;
    d) tarifelor reglementate pentru distributia gazelor naturale prin sistemele de distributie operate de titulari ai licentei de distributie, denumite in continuare tarife de distributie - Td.

    SECTIUNEA a 2-a
    Definire si domeniu de aplicare

    Art. 2
    (1) Preturile finale - Pf sunt preturile la care se realizeaza aprovizionarea consumatorilor captivi cu o cantitate de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317. Preturile finale au incluse toate taxele, tarifele sau impozitele de orice natura, inclusiv accizele, cu exceptia T.V.A.
    (2) Titularii licentei de distributie a gazelor naturale sunt indreptatiti sa factureze si sa primeasca contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, conform contractelor de furnizare incheiate.
    (3) Preturile finale se stabilesc diferentiat pentru fiecare titular al licentei de distributie, pe categoriile de consumatori captivi prevazuti in anexa nr. 1 si in functie de configuratia sistemelor prin care se realizeaza furnizarea gazelor naturale.
    (4) Preturile finale se aproba de Autoritatea Nationala de Reglementare in Domeniul Gazelor Naturale, denumita in continuare ANRGN, si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 3
    (1) Tariful de inmagazinare - Ti reprezinta contravaloarea serviciului prestat de un titular al licentei de inmagazinare pentru inmagazinarea subterana in depozitul subteran de inmagazinare exploatat de acesta a unei cantitati de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
    (2) Serviciul de inmagazinare subterana a gazelor naturale desemneaza ansamblul de activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de inmagazinare pentru sau in legatura cu asigurarea accesului si rezervarea capacitatii de depozitare in depozitul subteran operat si pentru injectia, depozitarea in si extractia din aceasta capacitate a unor cantitati determinate de gaze naturale, pe parcursul unui ciclu de inmagazinare.
    (3) Tarifele de inmagazinare se stabilesc diferentiat, pentru fiecare titular al licentei de inmagazinare si pentru fiecare depozit de inmagazinare subterana operat de acesta, in functie de caracteristicile tehnico-geologice si de regimul de exploatare al fiecarui depozit de inmagazinare subterana.
    (4) Tarifele de inmagazinare se stabilesc de ANRGN si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 4
    (1) Tariful de transport - Tt reprezinta contravaloarea serviciului de transport prestat de un titular al licentei de transport pentru rezervarea capacitatii de transport si transportul prin sistemul de transport al unei cantitati de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
    (2) Serviciul de transport al gazelor naturale desemneaza ansamblul de activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de transport pentru sau in legatura cu rezervarea capacitatii de transport in sistemul de transport operat si pentru asigurarea accesului si utilizarea sistemului de transport.
    (3) Tarifele de transport se stabilesc diferentiat pentru fiecare titular al licentei de transport si pentru fiecare sistem de transport operat de acesta, in functie de caracteristicile tehnice si de regimul de exploatare al fiecarui sistem de transport.
    (4) Tarifele de transport se stabilesc de ANRGN si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
    Art. 5
    (1) Tariful de distributie - Td reprezinta contravaloarea serviciului de distributie prestat de un titular al licentei de distributie pentru rezervarea capacitatii de distributie si vehicularea prin sistemul de distributie a unei cantitati de 1.000 mc gaze naturale, in conditiile standard de presiune, temperatura si de calitate a gazelor naturale stipulate in Standard 3317.
    (2) Serviciul de distributie a gazelor naturale desemneaza ansamblul de activitati si operatiuni desfasurate de un titular al licentei de distributie pentru sau in legatura cu asigurarea accesului consumatorului la sistemul de distributie, rezervarea capacitatii de distributie in sistemul de distributie operat si pentru utilizarea sistemului de distributie.
    (3) Tarifele de distributie se stabilesc diferentiat pentru categoriile de consumatori prevazuti in anexa nr. 1 si pentru fiecare titular al licentei de distributie si/sau sistem de distributie operat de acesta, in functie de caracteristicile tehnice si de regimul de exploatare al fiecarui sistem de distributie.
    (4) Tarifele de distributie nu includ contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi si/sau a serviciilor prestate de titularii licentei de distributie, in calitate de furnizori de gaze naturale, pentru sau in legatura cu comercializarea gazelor naturale, si nici impozitul pe gazele naturale din productia interna.
    (5) Tarifele de distributie se stabilesc de ANRGN si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.

    SECTIUNEA a 3-a
    Definitii

    Art. 6
    Termenii specifici sunt definiti in anexa nr. 2.

    CAP. 2
    Fundamentarea, inaintarea si analizarea propunerilor de preturi si tarife reglementate si stabilirea acestora

    SECTIUNEA 1
    Prevederi generale

    Art. 7
    (1) Propunerile de preturi si tarife reglementate, respectiv cererile de revizuire, precum si fundamentarea acestora se comunica ANRGN de catre:
    a) titularii licentei de distributie a gazelor naturale, in cazul preturilor finale - Pf si al tarifelor de distributie - Td;
    b) titularii licentei de inmagazinare, in cazul tarifelor de inmagazinare - Ti;
    c) titularii licentei de transport, in cazul tarifelor de transport - Tt.
    (2) La cererea fundamentata a consumatorilor sau a asociatiilor profesionale ale acestora si/sau in functie de situatia concreta, ANRGN poate solicita analiza datelor de fundamentare si revizuirea preturilor si/sau a tarifelor de catre persoanele prevazute la alin. (1).
    Art. 8
    Datele de fundamentare trebuie completate, pe baza datelor de exploatare obtinute din activitatea curenta, de catre:
    a) titularii licentei de distributie a gazelor naturale, in cazul propunerilor de preturi finale - Pf si al propunerilor de tarife de distributie - Td;
    b) titularii licentei de inmagazinare, in cazul propunerilor de tarife de inmagazinare - Ti;
    c) titularii licentei de transport, in cazul propunerilor de tarif de transport - Tt.
    Art. 9
    Datele de fundamentare care stau la baza determinarii preturilor si a tarifelor reglementate, prezentate ANRGN, se stabilesc ca proiectii pentru perioadele prevazute mai jos, fiind insotite de prezentarea in aceeasi structura a realizarilor anului de baza, astfel:
    a) propunerile de preturi finale - Pf se fundamenteaza ca proiectii pentru o perioada de un an;
    b) propunerile de tarife de inmagazinare - Ti se fundamenteaza ca proiectii pe perioada concesiunii sistemelor de inmagazinare, dar nu mai putin decat perioada normata de amortizare a investitiilor convenite prin contractul de concesiune;
    c) propunerile de tarif de transport - Tt se fundamenteaza ca proiectii pe o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de transport, daca aceasta este mai mica de 3 ani;
    d) propunerile de tarife de distributie - Td se fundamenteaza ca proiectii pe o perioada de 3 ani sau pe perioada contractului de concesiune a sistemului de distributie, daca aceasta este mai mica de 3 ani.
    Art. 10
    (1) Datele de fundamentare sunt cele rezultate din costurile justificate reflectate in ultimul bilant contabil incheiat (anul de baza), din programele de investitii, din contractele de concesiune, de creditare si/sau de finantare sau din orice alte angajamente legale, aprobate conform reglementarilor legale in vigoare si insusite de conducatorul institutiei.
    (2) Fundamentarea va fi facuta pe categorii de cheltuieli si se determina in conformitate cu reglementarile legale in vigoare, specifice fiecareia dintre acestea.
    Art. 11
    Datele de fundamentare vor fi insotite de scurte note explicative privind criteriile de stabilire a acestora. Notele explicative vor prevedea informatii de piata privind costurile si preturile.
    Art. 12
    In situatia in care titularii licentelor de distributie, de inmagazinare, respectiv de transport, desfasoara simultan o activitate pentru care practica preturi si/sau tarife reglementate si una sau mai multe activitati in sau din afara sectorului gazelor naturale, acestia au obligatia sa prezinte ANRGN fundamentarea distincta a propunerilor de preturi si/sau tarife reglementate, dupa caz, precum si datele privind celelalte activitati desfasurate. Pentru fiecare dintre activitatile desfasurate pe baza de preturi si tarife reglementate contabilitatea de gestiune va fi organizata in conturi analitic distincte, cu respectarea reglementarilor legale in domeniu, astfel incat sa permita cunoasterea veniturilor realizate si a costurilor fixe si variabile aferente.

    SECTIUNEA a 2-a
    Termenele de stabilire, de revizuire si/sau de actualizare

    Art. 13
    Propunerile de preturi si tarife reglementate impreuna cu datele de fundamentare se comunica ANRGN:
    a) pentru preturile finale - Pf - pana la data de 30 septembrie a anului in curs pentru anul urmator;
    b) pentru tarifele de inmagazinare - Ti - cu 90 de zile inainte de solicitarea autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de inmagazinare, respectiv in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor de inmagazinare existente;
    c) pentru tarifele de transport - Tt - cu 90 de zile inainte de solicitarea autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de transport, respectiv in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor criterii si metode, in cazul SNT/conductelor de transport existente;
    d) pentru tarifele de distributie - Td - cu 90 de zile inainte de solicitarea autorizatiei de functionare, in cazul sistemelor noi de distributie, respectiv in termen de 30 de zile de la data intrarii in vigoare a prezentelor criterii si metode, in cazul sistemelor de distributie existente.
    Art. 14
    ANRGN poate revizui trimestrial preturile finale - Pf, din proprie initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de distributie, daca pretul mediu ponderat - PMP considerat la stabilirea acestora are o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza cu cel putin 45 de zile calendaristice anterior datei de intrare in vigoare a noilor preturi finale.
    Art. 15
    ANRGN poate revizui anual tarifele de inmagazinare - Ti, din proprie initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de inmagazinare, daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in considerare la stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza pana la data de 1 ianuarie a fiecarui an.
    Art. 16
    ANRGN poate revizui semestrial tarifele de transport - Tt, din proprie initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de transport, daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare luate in considerare la stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza ANRGN cu cel putin 90 de zile calendaristice anterior datei de intrare in vigoare a noilor tarife de transport.
    Art. 17
    ANRGN poate revizui semestrial tarifele de distributie - Td, din proprie initiativa sau la cererea fundamentata a titularilor licentei de distributie, daca cel putin unul dintre parametrii datelor de fundamentare considerate la stabilirea acestora are, in termeni reali, o variatie mai mare de +/- 5% . Cererea de revizuire se inainteaza ANRGN cu cel putin 90 de zile calendaristice anterior datei de intrare in vigoare a noilor tarife de distributie.
    Art. 18
    Cererile de revizuire pot fi comunicate si in alte termene, in caz de forta majora sau in caz fortuit. Solicitantul are obligatia sa notifice ANRGN situatia constatata, inauntrul cazului de forta majora sau cazului fortuit ori in termen de 15 zile calendaristice de la data incetarii unui asemenea eveniment, respectiv in termenul prevazut prin contractul de concesiune.
    Art. 19
    ANRGN poate actualiza lunar nivelul preturilor si al tarifelor reglementate cu indicele preturilor de consum, din proprie initiativa sau la solicitarea titularilor licentelor de distributie, de transport si/sau de inmagazinare, in situatia in care acesta are o variatie mai mare de +/- 1,5% fata de data intrarii in vigoare a preturilor si tarifelor curente.

    SECTIUNEA a 3-a
    Inaintarea propunerilor de preturi si tarife reglementate si a cererilor de revizuire a acestora

    Art. 20
    Propunerile de preturi si tarife reglementate sau, dupa caz, cererile de revizuire sau de actualizare a acestora, impreuna cu datele de fundamentare, se comunica ANRGN de catre titularii licentei de distributie, licentei de inmagazinare sau licentei de transport in termenele cerute in prezentele criterii si metode. Nedepunerea acestora in termen atrage aplicarea de sanctiuni, conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 60/2000 privind reglementarea activitatilor din sectorul gazelor naturale, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 463/2001.
    Art. 21
    Datele de fundamentare ce stau la baza propunerilor de preturi si tarife reglementate vor fi insotite de:
    a) declaratia de inaintare a propunerii de preturi si/sau tarife reglementate sau, dupa caz, a cererii de revizuire sau actualizare;
    b) dovada achitarii la zi a tarifelor pentru acordarea de autorizatii si/sau licente;
    c) nominalizarea scrisa a persoanei imputernicite sa ofere informatii si lamuriri privind propunerile inaintate.
    Art. 22
    In cazul cererilor de revizuire/actualizare comunicate ANRGN in cursul aceluiasi an calendaristic pentru care acestea au fost stabilite nu este necesara prezentarea actelor prevazute la art. 21 lit. b) si c), daca nu sunt modificari fata de datele inscrise in propunerile de preturi si/sau tarife reglementate.
    Art. 23
    Existenta tuturor actelor, corespunzator prevederilor art. 21 si 22, constituie conditie obligatorie pentru inregistrarea si analizarea propunerilor sau cererilor inaintate. Propunerea, respectiv cererea, se considera comunicata ANRGN la data inregistrarii, iar asigurarea depunerii in termen este obligatia solicitantului.

    SECTIUNEA a 4-a
    Analiza propunerilor de preturi si tarife reglementate si a cererilor de revizuire a acestora; emiterea ordinului presedintelui ANRGN

    Art. 24
    In termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea declaratiei de inaintare a propunerii de pret si/sau tarif reglementat, respectiv de la inregistrarea cererii de revizuire a acestora, Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN analizeaza datele de fundamentare prezentate.
    Art. 25
    La implinirea termenului prevazut la art. 24 Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN prezinta rezultatele analizei propunerilor de preturi si tarife reglementate printr-un raport de analiza, care se transmite Consiliului consultativ din cadrul ANRGN si titularului licentei de distributie, de transport si/sau inmagazinare interesat, dupa caz.
    Art. 26
    In termen de 10 zile calendaristice de la primirea raportului de analiza titularul licentei, precum si Consiliul consultativ isi exprima punctele de vedere privind acceptarea sau contestarea acestuia, impreuna cu motivarea punctelor de vedere. In cazul neprezentarii acestor puncte de vedere in termenul mentionat raportul de analiza se considera acceptat.
    Art. 27
    In cazul contestarii raportului de analiza de catre oricare dintre cei prevazuti la art. 25 Departamentul preturi, tarife, reglementari comerciale si protectia consumatorilor din cadrul ANRGN va organiza, in termen de 10 zile lucratoare de la primirea punctelor de vedere, o intalnire de consultari si clarificari cu reprezentantii Consiliului consultativ din cadrul ANRGN si cu cei ai titularului de licenta interesat. Rezultatele intalnirii se consemneaza intr-o minuta semnata de toti cei prezenti.
    Art. 28
    Raportul de analiza, insotit de punctele de vedere prevazute la art. 26 si, dupa caz, de minuta prevazuta la art. 27, se inainteaza Comitetului de reglementare.
    Art. 29
    Comitetul de reglementare adopta hotararea privind stabilirea sau, dupa caz, revizuirea preturilor si a tarifelor reglementate.

    CAP. 3
    Metodele de calcul al preturilor si tarifelor reglementate

    SECTIUNEA 1
    Tariful de inmagazinare - Ti

    Art. 30
    (1) Tariful de inmagazinare - Ti se determina prin alocarea valorii medii a serviciului de inmagazinare subterana aferenta unui ciclu de inmagazinare la capacitatea medie rezervata a depozitului de inmagazinare si se calculeaza cu formula:

    Ti = (CopiNM + PiNM)/Qr,

    in care:
    a) CopiNM = costurile medii totale aferente operarii depozitului de inmagazinare intr-un ciclu de inmagazinare, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare in termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
    b) PiNM = limita maxima a profitului aferent activitatii de inmagazinare, acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
    c) Qr = capacitatea operationala totala a depozitului, pusa la dispozitie utilizatorilor si rezervata pentru inmagazinare.
    (2) Tariful de inmagazinare are in structura sa o componenta pentru rezervarea de capacitate, o componenta aferenta ciclului de injectie si una aferenta ciclului de extractie a gazelor naturale din depozitul de inmagazinare, stabilite de ANRGN.
    (3) Componenta aferenta rezervarii de capacitate cuantifica costurile fixe - independente de cantitatile inmagazinate - si se calculeaza in functie de capacitatea operationala totala de inmagazinare pusa la dispozitie utilizatorilor.
    (4) Componentele aferente ciclului de injectie, respectiv ciclului de extractie a gazelor naturale din depozitul de inmagazinare, cuantifica costurile variabile - dependente de cantitatile inmagazinate - si se calculeaza in functie de programul de injectie, respectiv de extractie din depozit.
    Art. 31
    Valoarea serviciului de inmagazinare reprezinta venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare si recuperarea investitiilor in constructia sistemelor de inmagazinare, in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al detinatorului de licenta de inmagazinare, inclusiv un profit reglementat.
    Art. 32
    (1) Costurile de operare - CopiNM reprezinta totalul costurilor detinatorului de licenta de inmagazinare aferente operarii sistemului de inmagazinare intr-un ciclu complet de injectie/extractie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteaza conform reglementarilor legale in vigoare, pentru urmatoarele elemente:
    a) cheltuieli cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de inmagazinare, realizate in regie proprie sau cu terti;
    b) cheltuieli cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de sanatate, la fondurile speciale, altele de aceeasi natura;
    c) cheltuieli administrative - energie, materiale, servicii specifice si altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor legale in vigoare;
    d) cheltuieli financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii sistemului de inmagazinare;
    e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru autorizatii, licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si altele asemenea, sume destinate proprietarilor de terenuri;
    f) amortizarea mijloacelor fixe;
    g) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
    (2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - CopiNM mentionate la alin. (1) pe perioada de fundamentare a tarifului vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 33
    (1) Costurile de operare - CopiNM se repartizeaza in:
    a) costuri fixe, independente de cantitatile inmagazinate, ce acopera amortizarea investitiilor in depozitul de inmagazinare, cheltuielile legate direct de mentinerea in siguranta a depozitului de inmagazinare, precum si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea depozitului subteran;
    b) costuri variabile, dependente de cantitatile inmagazinate, ce acopera cheltuielile generate de injectia, respectiv extractia gazelor naturale din depozitele subterane si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea depozitului subteran.
    (2) In costurile fixe se includ:
    - amortizarea mijloacelor fixe;
    - cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de inmagazinare, realizate in regie proprie sau cu terti, cu exceptia cheltuielilor privind echipamentele de suprafata;
    - o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile administrative;
    - cheltuielile legate de concesiunea depozitului de inmagazinare: redevente, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare;
    - cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de inmagazinare;
    - cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
    - cota de dezvoltare.
    (3) Alocarea costurilor variabile pe componenta aferenta inmagazinarii, respectiv extractiei gazelor naturale din depozitul subteran, se realizeaza proportional cu cheltuielile generate de fiecare dintre acestea.
    Art. 34
    (1) Profitul aferent activitatii de inmagazinare - PiNM, considerat ca limita maxima la calculul tarifului de inmagazinare, reflecta costul capitalului investit in activele fixe nete aferente sistemului de inmagazinare si se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, conform formulei:

    PiNM = riNM x VafnINM,

    in care:
    a) PiNM = limita maxima a profitului aferent activitatii de inmagazinare, acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
    b) riNM = rata reglementata a profitului de 10%;
    c) VafnINM = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare.
    (2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare - VafnINM se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a activelor fixe nete aferente sistemului de inmagazinare, pentru perioada de fundamentare a tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.

    SECTIUNEA a 2-a
    Metoda de calcul a tarifului de transport - Tt

    Art. 35
    Tariful de transport - Tt se determina prin alocarea valorii serviciului de transport la capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor si la cantitatile de gaze naturale transportate pentru acestia pe distantele corespunzatoare si se calculeaza cu o formula binomiala de tipul:

    Tt = alfa + beta x d,

ai carei termeni au urmatoarele semnificatii:
    a) alfa - cuantifica costurile fixe, independente de cantitatile transportate, si se calculeaza in functie de capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor;
    b) beta - cuantifica costurile variabile, dependente de cantitatile transportate, si se calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale transportate si de distantele de transport corespunzatoare;
    c) d - reprezinta distantele de transport.
    Art. 36
    Valoarea serviciului - VST este venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare si recuperarea investitiilor in sistemul de transport in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al titularului licentei de transport, inclusiv un profit reglementat, si se calculeaza cu formula:

    VST = CopST + Pt,

    in care:
    a) VST = valoarea serviciului de transport prin sistem;
    b) CopST = costurile medii totale aferente operarii sistemului de transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare in termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
    c) Pt = limita maxima a profitului aferent activitatii de transport acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului.
    Art. 37
    (1) Costurile de operare - CopST reprezinta totalul cheltuielilor pentru operarea sistemului de transport, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteaza conform reglementarilor legale in vigoare, pentru urmatoarele elemente:
    a) cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de transport, realizate in regie proprie sau cu terti;
    b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de sanatate si la fondurile speciale, altele de aceeasi natura;
    c) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor legale in vigoare;
    d) cheltuielile financiare reprezentand sumele destinate finantarii operarii sistemului de transport;
    e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru autorizatii, licente, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
    f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
    g) amortizarea mijloacelor fixe;
    h) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
    (2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - CopST mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 38
    (1) Profitul aferent activitatii de transport - Pt, considerat ca limita maxima la calculul tarifului de transport (Tt), reflecta costul capitalului investit in activele fixe nete aferente sistemului de transport, inclusiv activele fixe nete concesionate, si se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totala a activelor fixe nete aferente, prin formula:

    Pt = rtr x VafnST,

    in care:
    a) Pt = limita maxima a profitului aferent activitatii de transport, acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
    b) rtr = rata profitului, considerata la 10%;
    c) VafnST = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete ale sistemului de transport, inclusiv a activelor fixe nete concesionate.
    (2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de transport - VafnST se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a activelor fixe nete aferente sistemului de transport, pentru perioada de fundamentare a tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 39
    Capacitatea de transport pusa la dispozitie utilizatorilor reprezinta suma produselor dintre capacitatile rezervate de acestia pentru transportul gazelor naturale la varful de consum si distantele corespunzatoare de transport.
    Art. 40
    Coeficientii alfa si beta, prevazuti la art. 35, se calculeaza prin alocarea valorii serviciului de transport in costuri fixe, independente de cantitatile transportate, si in costuri variabile, dependente de cantitatile transportate; costurile fixe si costurile variabile se aloca la randul lor in costuri dependente de distantele de transport si costuri independente de distantele de transport.
    Art. 41
    (1) Coeficientii de alocare a valorii serviciului de transport in costuri fixe si costuri variabile si in costuri independente si dependente de distantele de transport se stabilesc luandu-se in considerare urmatoarele elemente:
    a) costurile fixe, independente de cantitatile transportate, acopera amortizarea investitiilor in sistemul de transport, cheltuielile legate direct de asigurarea accesului tertilor la retea, de continuitatea in functionare si mentinerea in siguranta a sistemului de transport, precum si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea acestuia;
    b) costurile variabile, dependente de cantitatile transportate, acopera cheltuielile generate de operarea sistemului de transport (utilizarea sistemului prin transportul cantitatilor de gaze naturale) pe distantele de la punctele de preluare la punctele de livrare, servicii tehnologice de sistem specifice si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea sistemului de transport.
    (2) In costurile fixe se includ:
    - amortizarea mijloacelor fixe;
    - cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de transport, realizate in regie proprie sau cu terti;
    - o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile administrative;
    - cheltuielile legate de concesiunea sistemului de transport: redevente, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare;
    - cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de transport;
    - cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
    - cota de dezvoltare.
    (3) Alocarea costurilor fixe si variabile in costuri independente si dependente de distantele de transport se realizeaza proportional cu cheltuielile pe care lungimea sistemului de transport le genereaza titularului de licenta.

    SECTIUNEA a 3-a
    Metoda de calcul a tarifelor de distributie - Td

    Art. 42
    (1) Tarifele de distributie Td se determina prin alocarea valorii serviciului de distributie la capacitatea de distributie pusa la dispozitie consumatorilor si la cantitatile de gaze naturale livrate acestora, in functie de cererea de consum a diferitelor clase de consumatori, si se calculeaza cu o formula binomiala de tipul:

    Td = Ab + gama x q,

    in care:
    a) Ab = abonament lunar, pentru rezervarea capacitatii de distributie in sistemul de distributie operat. Abonamentul lunar - Ab cuantifica costurile implicate de operarea si exploatarea sistemului de distributie, independente de volumele de gaze naturale distribuite, si se calculeaza diferentiat pe categoriile de consumatori cuprinse in anexa nr. 1, in functie de capacitatea de distributie rezervata la varf de consum;
    b) gama - cuantifica costurile dependente de volumele de gaze naturale vehiculate prin sistemul de distributie, respectiv utilizarea sistemului de distributie, si se calculeaza in functie de cantitatile de gaze naturale distribuite;
    c) q - reprezinta cantitatile de gaze naturale distribuite.
    (2) Tarifele de distributie nu includ contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi si nici costurile totale de comercializare aferente sau impozitul pentru gazele naturale din productia interna.
    (3) Abonamentul lunar - Ab nu este inclus in contravaloarea gazelor naturale furnizate consumatorilor captivi, respectiv in contravaloarea serviciilor prestate consumatorilor eligibili prin utilizarea sistemului de distributie, si se evidentiaza distinct in facturile emise de distribuitor.
    (4) Pentru consumatorii captivi de gaze naturale componenta gama a tarifului de distributie se include in contravaloarea gazelor naturale furnizate.
    Art. 43
    Valoarea serviciului - VSD reprezinta venitul total necesar pentru acoperirea costurilor de operare si recuperarea investitiilor in sistemul de distributie in conditiile asigurarii echilibrului economico-financiar al titularului licentei de distributie a gazelor naturale, inclusiv un profit reglementat, si se calculeaza cu formula:

    VSD = CopdSD + Pd,

    in care:
    a) VSD = valoarea serviciului de distributie;
    b) CopdSD = costurile medii totale aferente operarii sistemului de distributie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare in termeni comparabili, pentru perioada de fundamentare a tarifului;
    c) Pd = limita maxima a profitului aferent activitatii de distributie, acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului.
    Art. 44
    (1) Costurile de operare - CopdSD reprezinta totalul cheltuielilor pentru operarea sistemului de distributie, calculate ca medie aritmetica a costurilor totale de operare pentru perioada de fundamentare a tarifului. Costurile de operare se fundamenteaza conform reglementarilor legale in vigoare, pentru urmatoarele elemente:
    a) cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de distributie, realizate in regie proprie sau cu terti;
    b) cheltuielile cu personalul - salarii, prime si alte drepturi acordate conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de sanatate si la fondurile speciale, altele de aceeasi natura.
    c) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si altele asemenea, inclusiv consumul tehnologic calculat conform reglementarilor legale in vigoare;
    d) cheltuielile financiare reprezentand costul creditelor destinate operarii sistemului de distributie;
    e) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru autorizatii, licente si altele asemenea, precum si redevente, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
    f) sume destinate proprietarilor de terenuri;
    g) amortizarea mijloacelor fixe;
    h) cota de dezvoltare, calculata conform prevederilor legale.
    (2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor de operare - CopdSD mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 45
    (1) Profitul aferent activitatii de distributie - Pd, considerat ca limita maxima la calculul tarifului de distributie - Td, reflecta costul capitalului investit in activele fixe nete aferente sistemului de distributie si se determina prin aplicarea unei rate reglementate a profitului de 10% la valoarea totala a activelor fixe nete aferente, prin formula:

    Pd = rd x VafnSD,

    in care:
    a) Pd = limita maxima a profitului aferent activitatii de distributie acceptata de ANRGN la fundamentarea tarifului;
    b) rd = rata profitului, considerata la 10%;
    c) VafnSD = valoarea totala in termeni comparabili a activelor fixe nete ale sistemului de distributie.
    (2) Valoarea totala a activelor fixe nete aferente sistemului de distributie - VafnSD se calculeaza ca medie aritmetica a valorii ramase a activelor fixe nete aferente sistemului de distributie, pentru perioada de fundamentare a tarifului, si va fi adusa in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 46
    Capacitatea de distributie pusa la dispozitie consumatorilor reprezinta suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor conectati la sistemul de distributie, exclusiv suma debitelor orare maxime instalate pentru alimentarea consumatorilor intreruptibili din sistem, in conditiile varfului de consum.
    Art. 47
    Coeficientii Ab si gama, prevazuti la art. 42, se calculeaza prin alocarea costului serviciului de distributie in costuri fixe, independente de volumele distribuite, si in costuri variabile, dependente de volumele distribuite si de gradul de utilizare a debitului maxim instalat.
    Art. 48
    (1) Coeficientii de alocare a valorii serviciului de distributie in costuri fixe si costuri variabile se stabilesc luandu-se in considerare urmatoarele elemente:
    a) costurile fixe, independente de cantitatile distribuite, acopera amortizarea investitiilor in sistemul de distributie pentru asigurarea debitelor orare maxime de livrare in perioada varfului de consum orar, inclusiv cele privind asigurarea accesului tertilor la retea, cheltuielile legate direct de mentinerea in siguranta a sistemului de distributie, precum si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea acestuia;
    b) costurile variabile, dependente de cantitatile furnizate, acopera cheltuielile generate de operarea sistemului de distributie in functie de gradul de utilizare a debitelor maxime instalate (utilizarea sistemului prin livrarea efectiva a cantitatilor de gaze naturale la consumatorii finali) si o parte din cheltuielile generale legate de administrarea sistemului de distributie.
    (2) In costurile fixe se includ:
    - amortizarea mijloacelor fixe;
    - cheltuielile cu intretinerea, verificarea si reparatiile curente, inclusiv interventiile la sistemul de distributie, realizate in regie proprie sau cu terti;
    - o cota-parte din cheltuielile cu personalul si din cheltuielile administrative;
    - cheltuielile legate de concesiunea sistemului de distributie: redevente, taxe de concesionare, alte taxe sau impozite specifice legate de concesionare, sume destinate proprietarilor de terenuri;
    - cheltuielile privind autorizarea si licentierea titularului de licenta de distributie;
    - cheltuielile deductibile fiscal pentru asigurarea bunurilor patrimoniale;
    - cota de dezvoltare.

    SECTIUNEA a 4-a
    Metoda de calcul a pretului final la gazele naturale - Pf

    Art. 49
    (1) Pretul final - Pf reprezinta contravaloarea furnizarii si distributiei de catre titularul licentei de distributie a unei cantitati de 1.000 mc de gaze naturale consumatorilor captivi.
    (2) Pretul final - Pf se determina prin aditionarea la pretul mediu ponderat (PMP) al gazelor naturale achizitionate de titularul licentei de distributie a componentei y a tarifului reglementat pentru distributia gazelor naturale si a profitului comercial reglementat al distribuitorului, cu o formula de tipul:

    Pf = PMP + gama + PCOM,

    in care:
    a) Pf = pretul final la consumator;
    b) PMP = pretul mediu ponderat pentru 1.000 mc de gaze naturale in conditii standard de presiune si temperatura;
    c) y = componenta a tarifului de distributie, stabilita potrivit prevederilor sectiunii a 3-a "Metoda de calcul a tarifelor de distributie";
    d) PCOM = limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptata de ANRGN la aprobarea preturilor reglementate, pentru perioada de fundamentare a pretului.
    Art. 50
    Pretul mediu ponderat - PMP se determina prin divizarea sumei costurilor de achizitie, a costurilor de transport si/sau de inmagazinare si a costurilor comerciale, inclusiv a profitului aferent activitatii de comercializare, la cantitatea totala de gaze naturale comercializate, prin formula:

    PMP = (CACH + CINM + CTRS + CIMP + CCOM)/Qcf,

    in care:
    a) CACH = costurile totale de achizitie a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
    b) CINM = costurile totale de inmagazinare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
    c) CTRS = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
    d) CIMP = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale, pe perioada de fundamentare a pretului;
    e) CCOM = costurile totale de comercializare aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
    f) Qcf = cantitatea totala de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului.
    Art. 51
    Costurile totale de achizitie - CACH a gazelor naturale se determina cu formula:
            __
            \
    CACH =  /_  (Pi x Qi),

    in care:
    a) Pi = pretul stipulat in contractul de furnizare cu furnizorul "i" pentru cantitatea de gaze naturale Qi; pretul rezulta prin negociere, tinandu-se seama de mecanismele concurentiale ale pietei si apropierea de valoarea de piata a combustibililor alternativi, in conditiile asigurarii viabilitatii financiare a producatorilor, si avandu-se in vedere protejarea intereselor legitime ale consumatorilor.
    b) Qi = cantitatea de gaze naturale contractata cu furnizorul "i" destinata alimentarii consumatorilor captivi, exclusiv consumul tehnologic;
    Art. 52
    (1) Costurile totale de inmagazinare - CINM reprezinta totalul costurilor suportate de titularul licentei de distributie pentru inmagazinarea subterana a unor cantitati de gaze naturale, achizitionate de acesta anterior sezonului rece si destinate acoperirii varfului de consum, si se determina cu formula:
           __
           \
    CINM = /_  QINM x (Tt + Ti),

    in care:
    a) QINM = cantitatea de gaze naturale achizitionata in vederea inmagazinarii, conform programului de inmagazinare si necesarului de consum al consumatorilor captivi in perioada sezonului rece;
    b) Tt = tariful de transport, daca gazele naturale ce vor fi inmagazinate sunt transportate prin sisteme de transport anterior inmagazinarii;
    c) Ti = tariful de inmagazinare.
    (2) In situatia in care, potrivit prevederilor contractului de achizitie, furnizorul de gaze naturale livreaza cantitati de gaze naturale din inmagazinare, costul inmagazinarii se considera inclus in pretul de achizitie al gazelor naturale, iar costurile totale de inmagazinare - CINM vor fi considerate zero.
    Art. 53
    (1) Costurile totale de transport - CTRS reprezinta totalul costurilor suportate de titularul licentei de distributie pentru transportul cantitatilor de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, inclusiv gazele naturale proprii extrase din inmagazinare prin sistemul de transport, si se determina cu formula:
           __
           \
    CTRS = /_  QT x Tt,

    in care:
    a) CTRS = costurile totale de transport aferente gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a pretului;
    b) QT = cantitatea de gaze naturale transportata prin sistemul de transport, inclusiv gazele naturale proprietate a titularului licentei de distributie extrase din inmagazinare;
    c) Tt = tariful de transport.
    (2) In situatia in care, potrivit contractului de achizitie, furnizorul de gaze naturale livreaza cantitatile de gaze naturale cu transportul inclus, costurile totale de transport - CTRS vor fi considerate zero.
    Art. 54
    (1) Costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale - CIMP reprezinta totalul costurilor suportate de titularul licentei de distributie pentru plata impozitului pentru gazele naturale din productia interna livrate consumatorilor captivi, pentru perioada de fundamentare a pretului, si se determina cu formula:

    CIMP = Imp x QI,

    in care:
    a) CIMP = costurile totale cu impozitul pentru gazele naturale;
    b) Imp = impozitul pe gazele naturale din productia interna, stabilit potrivit reglementarilor legale in vigoare, pe perioada de fundamentare a pretului;
    c) QI = cantitatea de gaze naturale din productia interna, destinata livrarii catre consumatorii captivi, pe perioada de fundamentare a pretului.
    (2) In situatia in care furnizorul de gaze naturale are obligatia achitarii impozitului pe gazele naturale din productia interna, acesta se considera inclus in pretul de achizitie al gazelor naturale, iar costurile cu impozitul pentru gazele naturale - CIMP vor fi considerate zero.
    Art. 55
    (1) Costurile totale de comercializare - CCOM reprezinta totalul costurilor aferente activitatii de comercializare a gazelor naturale, determinate conform reglementarilor legale in vigoare, si includ urmatoarele elemente:
    a) cheltuielile cu personalul - salarii, prime, indemnizatii si alte drepturi salariale stabilite conform contractului colectiv de munca, contributii la Fondul de asigurari de sanatate si la fondurile speciale, altele de aceeasi natura;
    b) cheltuielile administrative - energie, materiale, servicii specifice si altele asemenea;
    c) cheltuielile financiare reprezentand sumele destinate finantarii cumpararii gazelor naturale;
    d) alte cheltuieli reprezentand impozite, taxe si tarife pentru autorizatii, licente si altele asemenea, cheltuieli de asigurare si altele asemenea;
    e) amortizarea mijloacelor fixe aferente activitatii de comercializare a gazelor naturale.
    (2) Proiectiile anuale ale valorii componentelor costurilor totale de comercializare - CCOM mentionate la alin. (1), pe perioada de fundamentare a tarifului, vor fi aduse in termeni comparabili prin corectarea cu indicele anual al preturilor de consum (ipc) fata de anul de baza.
    Art. 56
    Limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale - PCOM se calculeaza prin multiplicarea cantitatii totale de gaze naturale destinate consumatorilor captivi, pe perioada de fundamentare a tarifului, cu limita profitului unitar de 5 USD pentru fiecare 1.000 mc de gaze naturale destinate alimentarii consumatorilor captivi, conform formulei:

    PCOM = Q x 5 USD/1.000 mc,

    in care:
    a) PCOM = limita maxima a profitului total pentru activitatea de comercializare a gazelor naturale destinate consumatorilor captivi, acceptata de ANRGN la aprobarea preturilor reglementate, pentru perioada de fundamentare;
    b) Q = cantitatea de gaze naturale destinata alimentarii consumatorilor captivi pentru perioada de fundamentare.

    ANEXA 1
    la criterii si metode

                     CATEGORII DE CONSUMATORI FINALI,
clasificati in functie de caracteristicile tehnice ale sistemelor de alimentare si de caracteristica de consum

    1. Consumator rezidential - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in scopul incalzirii spatiilor proprii, producerii apei calde, pentru gatit si pentru care furnizarea se face fara limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat; in particular, termenul "uz rezidential" face referire la consumul casnic in gospodarii individuale, apartamente de bloc, obiective sociale, culturale, de ocrotire a sanatatii, institutii si altele asemenea;
    a) consumator rezidential individual - consumul casnic in gospodarii individuale, apartamente de bloc sau cu un consum de gaze naturale de maximum 10.000 mc/an;
    b) consumator rezidential colectiv - consumul casnic in gospodarii sau apartamente de bloc, cu contorizari comune si un consum de gaze naturale mai mare de 10.000 mc/an;
    c) alti consumatori rezidentiali - institutii publice, unitati de invatamant, spitale, crese, gradinite, servicii sociale, precum si altele asemenea.
    2. Consumator industrial - consumatorul care utilizeaza gazele naturale ca materie prima in industria chimica sau pentru procese tehnologice in industrie, sectorul extractiv, sectorul materialelor de constructii si altele asemenea, clasificat astfel:
    a) consumator industrial mic - cu un consum de gaze naturale de maximum 100.000 mc/an;
    b) consumator industrial mare - cu un consum de gaze naturale de minimum 100.000 mc/an;
    c) consumator din industria chimica - care utilizeaza gazele naturale ca materie prima in industria chimica de sinteza;
    d) consumator din sectorul producerii de energie electrica - consumatorul care utilizeaza gazele naturale in scopul producerii de energie electrica pentru utilitati publice.
    3. Consumator comercial - consumatorul care utilizeaza gaze naturale in sectorul comercial, restaurante, hoteluri, centre de afaceri sau in agricultura, sere si utilizari similare, pentru care furnizarea se face fara limita de consum, pana la nivelul debitului maxim instalat.
    4. Consumator din sectorul distributiei districtuale a agentului termic - consumatorul care utilizeaza gaze naturale pentru producerea de energie termica, in scopul distributiei publice; furnizarea se realizeaza in limita cantitatilor de gaze naturale contractate si in conformitate cu graficul de livrari prevazut in contractul de furnizare.

    ANEXA 2
    la criterii si metode

                            TERMENI SPECIFICI
________________________________________________________________________________
 Termen utilizat                                      Definire
________________________________________________________________________________
 Acces la sistem          - dreptul unui producator, furnizor si/sau consumator
                            eligibil de a utiliza sistemul de transport si/sau
                            de distributie, achitand tarifele si indeplinind
                            obligatiile de utilizare a acestuia
 Actualizare              - procedura trimestriala prin care nivelul preturilor
                            si al tarifelor reglementate este corectat cu
                            indicele preturilor de consum
 An de baza               - anul fiscal pentru care s-a incheiat ultimul bilant
                            contabil
 Capacitate rezervata     - capacitatea de transport/distributie, exprimata in
                            mc/h, pe care titularul licentei de transport sau de
                            distributie se obliga sa o aiba in orice moment
                            disponibila pentru beneficiarul contractului, in
                            conformitate cu prevederile contractului de
                            transport/distributie incheiat
 Caracteristici tehnice   - totalitatea datelor si elementelor de natura
                            tehnica, specifice unui obiectiv din sectorul
                            gazelor naturale
 Ciclu de inmagazinare    - perioada continua care acopera succesiv ciclul de
                            injectie si ciclul de extractie a gazelor naturale
                            din depozitele subterane
 Ciclu de injectie        - perioada in care se injecteaza gaze naturale intr-un
                            depozit subteran
 Ciclu de extractie       - perioada in care se extrag gaze naturale dintr-un
                            depozit subteran
 Client                   - persoana fizica sau juridica cu care se
                            tranzactioneaza furnizarea gazelor naturale
 Consumator captiv        - persoana fizica sau juridica, romana sau straina,
                            consumator de gaze naturale, care este obligata sa
                            contracteze gaze naturale cu un anumit producator
                            sau furnizor
 Consumator eligibil      - persoana juridica romana sau straina, consumator de
                            gaze naturale, care are dreptul sa isi aleaga
                            furnizorul si sa contracteze direct cu acesta gazele
                            naturale necesare, avand acces la retelele de
                            transport si/sau de distributie
 Debit orar maxim         - suma debitelor orare ale aparatelor - echipament,
 instalat                   utilaj, dispozitiv etc. - dintr-o instalatie de
                            utilizare aflata la locul de consum al unui
                            consumator final
 Depozit subteran         - zacamant/parte din zacamant etans - depletat,
                            acvifer, salifer, in care se pot stoca de
                            inmagazinare - temporar gaze naturale sub presiune,
                            la volume programate, in ciclul de injectie si,
                            respectiv, din care se pot extrage aceste cantitati
                            de gaze naturale in ciclul de extractie, pentru a fi
                            furnizate/livrate spre consum
 Grad de utilizare a      - raportul dintre consumul orar al unui consumator
 debitului maxim            final (calculat ca medie aritmetica anuala) si
 instalat                   capacitatea rezervata de acesta
 Inmagazinare subterana   - ansamblul de activitati care consta in rezervarea
                            capacitatii de depozitare subterana a gazelor
                            naturale, precum si in injectia/extractia unor
                            cantitati de gaze naturale in/din depozitele
                            subterane, utilizand infrastructura de suprafata si
                            subterana aferenta
 Punct de livrare         - punctul situat la iesirea din sistemul de transport
                            sau la iesirea din sistemul de distributie, in care
                            gazele naturale trec din custodia/proprietatea
                            titularului licentei de transport in cea a
                            titularului licentei de distributie, respectiv din
                            custodia, proprietatea acestuia in cea a
                            consumatorului final
 Punct de preluare        - punctul situat la intrarea in sistemul de transport
                            sau la intrarea in sistemul de distributie, in care
                            gazele naturale trec din custodia sau proprietatea
                            producatorului/importatorului in cea a titularului
                            licentei de transport, respectiv din custodia sau
                            proprietatea acestuia in cea a titularului licentei
                            de distributie
 Profit reglementat       - valoare maxima a profitului, exprimata valoric sau
                            procentual, acceptata in fundamentarea preturilor si
                            a tarifelor reglementate
 Revizuire                - procedura prin care nivelul preturilor si al
                            tarifelor reglementate este recalculat ca urmare a
                            unor modificari semnificative ale datelor de
                            fundamentare
 Rezervarea capacitatii   - retinerea unei parti din capacitatea de depozitare
 de depozitare              in depozitele subterane, in vederea depozitarii
                            si/sau pastrarii in custodie a unei cantitati
                            determinate de gaze naturale
 Sistem de transport      - ansamblul retelelor de transport al gazelor naturale
                            in regim de inalta presiune, compus din conductele
                            de transport, recipiente, echipamente si instalatii
                            aferente, care asigura preluarea gazelor naturale de
                            la producatori si/sau de la furnizori autohtoni
                            si/sau straini si transportul acestora in vederea
                            livrarii in sistemele de distributie si/sau la
                            consumatorii directi si/sau a inmagazinarii/stocarii
                            acestora
 Serviciu de distributie  - activitatea prestata de un operator de sistem in
                            legatura cu exploatarea, dispecerizarea,
                            intretinerea, verificarea si repararea unui sistem
                            de distributie si prin care asigura vehicularea
                            gazelor naturale prin sistemul de distributie de la
                            punctul/punctele de preluare si pana la
                            punctul/punctele de livrare
 Serviciu public          - obligatie care consta in activitatea organizata
                            si/sau autorizata de stat in vederea satisfacerii
                            cerintelor de interes public din sectorul gazelor
                            naturale incluzand, fara a se limita la obligatia
                            titularului licentei de distributie de a asigura
                            continuitatea furnizarii gazelor naturale, conform
                            standardelor de performanta, pentru toti
                            consumatorii captivi conectati la sistemul de
                            distributie operat de acestia, in conditii de
                            siguranta tehnica in exploatare a sistemului de
                            distributie, precum si asigurarea conectarii la
                            sistemul de distributie, in conditiile legii, a
                            tuturor solicitantilor
 Sistem de alimentare     - ansamblul compus din conducte, instalatii de
                            reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre
                            statiile de predare si cosurile prin care se
                            evacueaza gazele de ardere, destinat sa asigure
                            alimentarea cu gaze naturale a consumatorilor
                            dintr-o localitate
 Sistem de distributie    - ansamblul compus din conducte, instalatii de
                            reglare-masurare, aparate si accesorii, situat intre
                            statiile de predare si robinetele de bransament ale
                            consumatorilor racordati la reteaua de presiune
                            joasa, respectiv pana la iesirea din
                            statiile/posturile de reglare de la consumatorul
                            racordat la reteaua de presiune redusa
 Sistem de inmagazinare   - totalitatea instalatiilor tehnologice de suprafata
                            si/sau subterane, precum si depozitul propriu-zis,
                            prin intermediul carora se pot inmagazina ciclic si,
                            respectiv extrage, cantitati de gaze naturale
 Titular al licentei      - persoana juridica romana sau straina autorizata si
 de inmagazinare            licentiata, avand ca specific operarea unui sistem
                            de inmagazinare subterana si desfasurarea de
                            activitati comerciale legate de aceasta
 Titular al licentei      - persoana juridica romana sau straina autorizata si
 de distributie             licentiata, avand ca specific activitatea de
                            distributie si de comercializare a gazelor naturale
                            intr-o zona delimitata
 Titular al licentei      - persoana juridica romana sau straina licentiata sa
 de furnizare               comercializeze gaze naturale
 Titular al licentei      - persoana juridica romana sau straina autorizata si
 de transport               licentiata, avand ca specific operarea unui sistem
                            de transport si desfasurarea de activitati
                            comerciale legate de aceasta
 Varf de consum           - o perioada continua de 24 de ore dintr-un an
                            calendaristic pentru care este inregistrat cel mai
                            mare consum de gaze naturale
________________________________________________________________________________



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 654/2002

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 654 din 2002
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu