DECIZIE Nr. 65
din 27 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 133 din 22 februarie 2011
Ion Predescu -
preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Marieta Safta -
prim-magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Simona Ricu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie invocată de Adrian Valentin Dănescu în Dosarul nr. 1.654/109/2009 al
Curţii de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul şi în Dosarul
nr. 1.524 D/2010 având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate,
invocată de Mihai Stancu în Dosarul nr. 2.881/109/2009 al Curţii de Apel
Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Curtea, având în vedere obiectul excepţiilor de
neconstituţionalitate ridicate în dosarele nr. 1.209 D/2010 şi nr. 1.524 D/2010, pune în discuţie, din
oficiu, problema conexării cauzelor.
Reprezentantul Ministerului Public apreciază ca fiind
întrunite condiţiile conexării dosarelor.
Curtea, în temeiul dispoziţiilor art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale,
dispune conexarea Dosarului nr. 1.209 D/2010 la Dosarul nr. 1.524 D/2010, care
a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, invocând şi
jurisprudenţa Curţii Constituţionale în materie.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 martie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 1.654/109/2009, Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia
de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, excepţie
invocată de Adrian Valentin Dănescu.
Prin Incheierea din 31 martie
2010, pronunţată în Dosarul nr. 2.881/109/2009, Curtea de Apel Piteşti -
Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 103
alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice, excepţie invocată de Mihai Stancu.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că prevederile criticate încalcă principiul
separaţiei puterilor în stat, întrucât suspendarea efectelor unui act juridic
nu poate fi analizată şi dispusă decât de instanţa judecătorească care are
competenţa analizării valabilităţii acestuia. Se mai arată că prin mecanismul
creat în art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
se încalcă în egală măsură atât dispoziţiile art. 21 privind accesul liber la
justiţie, cât şi ale art. 25 privind libera circulaţie. Aceasta întrucât
dispunerea măsurii suspendării dreptului de a conduce de către un organ
administrativ, fără niciun temei de fapt şi de drept, doar în baza unei simple
presupuneri, încalcă în mod grav dreptul la liberă circulaţie, ce se regăseşte
şi în exercitarea dreptului de a conduce autovehicule, dar şi garanţiile unui
proces echitabil, care presupun ca măsurile să fie luate în cadrul unei
proceduri contradictorii, cu respectarea dreptului la apărare şi a prezumţiei
de nevinovăţie. Textul legal criticat încalcă şi dispoziţiile art. 41 din
Constituţie, deoarece, de foarte multe ori, carnetul de conducere reprezintă o
condiţie esenţială la momentul angajării, mai ales în funcţia de şofer,
instructor auto, transportator de marfă. In sfârşit, se arată că nu subzistă
niciuna dintre cauzele expres prevăzute de art. 53 din Constituţie, privind
restrângerea exerciţiului unor drepturi şi a unor libertăţi.
Curtea de Apel Piteşti - Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi fiscal consideră că
excepţia de neconstituţionalitate invocată în cauză este neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru
a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Preşedinţii Camerelor Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite
de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale
criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992,
reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 103 alin. (8) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, republicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3
august 2006, cu modificările şi completările ulterioare, având următorul
cuprins: „In situaţia în care autoritatea emitentă a permisului de conducere
a sesizat instanţa de judecată potrivit art. 114 alin. (1) lit. e), autoritatea
emitentă a permisului de conducere va dispune prin ordin suspendarea
exercitării dreptului de a conduce autovehicule, suspendare ce operează până la
rămânerea definitivă şi irevocabilă a hotărârii judecătoreşti. In acest caz,
titularul este obligat să se prezinte la unitatea de poliţie pe raza căreia
domiciliază, are reşedinţa sau, după caz, rezidenţa normală, în termen de 5
zile de la comunicarea ordinului, pentru a preda permisul de conducere."
In susţinerea neconstituţionalităţii acestor dispoziţii
legale, autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor constituţionale ale
art. 1 alin. (4) privind separaţia puterilor în stat, art. 21 referitoare la
accesul liber la justiţie, art. 25 referitoare la libera circulaţie, art. 41
privind munca şi protecţia socială a muncii şi art. 53 referitoare la
restrângerea exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că, prin mai multe decizii, s-a pronunţat
asupra constituţionalităţii dispoziţiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, din
perspectiva unor critici similare şi prin raportare la prevederile art. 1, 21,
25, 41 şi 53 din Legea fundamentală.
Astfel, prin Decizia nr. 819 din 3 iunie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 604 din 26 august 2010, Curtea a
constatat că nu poate fi reţinută critica formulată în raport de dispoziţiile
art. 21 din Constituţie, întrucât, potrivit Legii contenciosului administrativ
nr. 554/2004, cel interesat, inclusiv autorul excepţiei, se poate adresa
instanţei de contencios administrativ competente pentru a solicita anularea în
tot sau în parte a actului, repararea pagubei cauzate şi, eventual, reparaţii
pentru daune morale.
Cât priveşte critica formulată
în raport de art. 53 din Constituţie, prin Decizia nr. 329 din 23 martie 2010,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 334 din 20 mai 2010, Curtea, respingând ca neîntemeiată
excepţia de neconstituţionalitate, a reţinut, în esenţă, că domeniul de
aplicare a dispoziţiilor art. 53 din Constituţie este circumscris restrângerii
exerciţiului unor drepturi sau al unor libertăţi prevăzute de Legea
fundamentală, iar nu restrângerii exerciţiului oricărui drept subiectiv, chiar
dacă el izvorăşte dintr-un act normativ. Cu acel prilej, Curtea a constatat că
dispoziţiile art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 nu restrâng drepturi sau libertăţi constituţionale, ci stabilesc
posibilitatea autorităţii emitente a permisului de conducere de a dispune, prin
ordin, suspendarea exercitării dreptului de a conduce autovehicule, atunci când
această autoritate a sesizat instanţa de judecată în vederea anulării permisului
de conducere obţinut cu nerespectarea prevederilor legale. Totodată, Curtea a
observat că între exercitarea dreptului de a conduce autovehicule de către
unele persoane pentru care există indicii privind dobândirea permisului de
conducere fără a fi absolvit un curs de pregătire sau fără parcurgerea etapelor
de examinare teoretică şi practică ori prin susţinerea formală a acestora şi
ocrotirea interesului general, care se identifică în acest caz cu necesitatea
menţinerii siguranţei circulaţiei pe drumurile publice, legiuitorul a înţeles
să dea prioritate celui din urmă. Prin aceeaşi jurisprudenţa, referitor la
invocarea prevederilor art. 1 din Constituţie, Curtea a reţinut că aceste
dispoziţii constituţionale nu au relevanţă în cauza dedusă controlului.
Tot astfel, prin Decizia nr. 830 din 22 iunie 2010, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 485 din 15 iulie 2010, Curtea a
constatat că prevederile art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 nu aduc nicio atingere nici dispoziţiilor art. 25 şi
art. 41 din Constituţie.
Intrucât nu au intervenit elemente noi, care să
justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, atât soluţia deciziilor
menţionate, cât şi argumentele pe care s-a bazat îşi menţin valabilitatea şi în
cauza de faţă.
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 103 alin. (8) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie invocată de Adrian Valentin Dănescu, respectiv de Mihai Stancu, în
dosarele nr. 1.654/109/2009 şi, respectiv, nr. 2.881/109/2009 ale Curţii de
Apel Piteşti - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 ianuarie
2011.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta