DECIZIE Nr. 75 din 6 martie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de
urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si completarea Legii
asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 298 din 7 iunie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Gabriela Ghita - procuror
Cristina Radu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru
modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997,
exceptie ridicata de Girbea Liviu in Dosarul nr. 7.766/2000 al Judecatoriei
Zalau.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare este legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, intrucat
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea
si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, a caror
neconstitutionalitate a fost invocata in raport cu dispozitiile art. 114 alin.
(1) si (4) din Constitutie, nu contravin dispozitiilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr.
7.766/2000, Judecatoria Zalau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de
sanatate nr. 145/1997, exceptie ridicata de Girbea Liviu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia arata ca
dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 contravin
dispozitiilor art. 114 alin. (1) si (4) din Constitutie, "deoarece fiind
vorba de o lege organica, ce reglementeaza activitatea unui sector cum este
sanatatea, are aceeasi incadrare juridica ca si Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 22/1997, ordonanta declarata ca fiind neconstitutionala prin
Decizia Curtii Constitutionale nr. 83/1998, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 211 din 8 iunie 1998". In ambele situatii -
sustine autorul exceptiei - domeniile reglementate fac obiectul unor legi
organice, astfel ca orice reglementare a acestor domenii trebuie realizata
numai pe calea legii organice si nu prin ordonanta de urgenta.
Judecatoria Zalau, exprimandu-si opinia in conformitate cu prevederile art.
23 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, republicata, considera intemeiata exceptia
de neconstitutionalitate, avand in vedere faptul ca legea de organizare a
sistemului de asigurari de sanatate este o lege organica.
Instanta apreciaza ca "in baza art. 107 alin. (2) din Constitutie,
Guvernul emite ordonante in temeiul unei legi speciale de abilitare, in
limitele si conditiile prevazute de aceasta, limite care nu pot privi domeniile
care fac obiectul legii organice".
In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de
vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat interdictia reglementarii
prin ordonanta a domeniilor rezervate legilor organice nu este aplicabila
ordonantelor de urgenta ale Guvernului. Cu privire la existenta cazului
exceptional care justifica procedura de legiferare prin ordonante de urgenta,
se arata ca acesta consta in necesitatea inlaturarii unei grave atingeri aduse
sistemului public de asigurari de sanatate.
Presedintele Camerei Deputatilor si presedintele Senatului nu au transmis
punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144
lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si
23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Prin Incheierea din 24 noiembrie 2000 a Judecatoriei Zalau Curtea
Constitutionala a fost sesizata cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru
modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997,
ordonanta publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 537 din 31
octombrie 2000.
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
solutionarea cauzei nu depinde de intregul ansamblu al dispozitiilor criticate,
astfel incat, avand in vedere dispozitiile art. 23 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, republicata, potrivit carora Curtea decide numai asupra
constitutionalitatii unor dispozitii legale in vigoare de care depinde
solutionarea pricinii, urmeaza ca, in temeiul alin. (6) al aceluiasi articol,
sa se respinga, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate cu
referire la acele dispozitii neincidente in cauza.
Curtea retine, ca fiind determinante in solutionarea cauzei, doar
dispozitiile art. I pct. 15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/2000
pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr.
145/1997. In consecinta, controlul de constitutionalitate se va limita la
aceste dispozitii legale, care au urmatorul continut: "(1) In perioada
prevazuta la art. 93 alin. (1) conducerea activitatii caselor de asigurari de
sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, este asigurata de catre
un director general numit de presedintele Casei Nationale de Asigurari de
Sanatate, cu avizul consiliului de administratie al casei de asigurari de
sanatate judetene, respectiv a municipiului Bucuresti, in urma concursului
organizat de Casa Nationala de Asigurari de Sanatate, potrivit legii, si de
catre un consiliu de administratie.
(2) Directorul general este ordonator secundar de credite."
Textele constitutionale invocate in motivarea exceptiei sunt urmatoarele:
Art. 114 alin. (1)
"Parlamentul poate adopta o lege speciala de abilitare a Guvernului
pentru a emite ordonante in domenii care nu fac obiectul legilor
organice.";
Art. 114 alin. (4)
"In cazuri exceptionale, Guvernul poate adopta ordonante de urgenta.
Acestea intra in vigoare numai dupa depunerea lor spre aprobare la Parlament.
Daca Parlamentul nu se afla in sesiune, el se convoaca in mod
obligatoriu."
Examinand motivarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor
legale criticate, Curtea constata ca in realitate autorul exceptiei critica, in
principal, procedeul legiferarii prin ordonante de urgenta, apreciind ca
acestea nu ar putea fi emise in domenii apartinand legilor organice.
Sub acest aspect Curtea retine ca emiterea de ordonante de catre Guvern
este limitata la domenii care nu fac obiectul legii organice, numai in ceea ce
priveste ordonantele emise in temeiul unei legi speciale de abilitare. Aceasta
limitare nu priveste si ordonantele de urgenta pe care Guvernul le poate emite
in mod exceptional. Intrucat emiterea acestora nu este conditionata sau
limitata de existenta vreunei legi de abilitare, ele pot fi emise in orice
domeniu - inclusiv in domeniul legilor organice -, cu conditia indeplinirii
unor situatii exceptionale. Prin urmare, emiterea unei ordonante de urgenta de
modificare a legii pentru organizarea judecatoreasca nu incalca dispozitiile
constitutionale referitoare la legiferare si delegare legislativa.
In acest sens este si jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu,
Decizia nr. 15 din 25 ianuarie 2000, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14 iunie 2000).
Curtea nu poate retine, ca fiind intemeiate, nici sustinerile autorului
exceptiei, in sensul ca dispozitiile legale criticate incalca dispozitiile
constitutionale ale art. 114 alin. (4). Aceasta deoarece, potrivit alin. (3) al
art. 33 din Constitutie, "Organizarea asistentei medicale si a sistemului
de asigurari sociale pentru boala [...] se stabilesc potrivit legii".
Intrucat necesitatea organizarii si functionarii sistemului public de asigurari
de sanatate constituie cazul exceptional care justifica adoptarea de catre
Guvern a unei ordonante de urgenta, rezulta ca obiectul de reglementare al
Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 justifica adoptarea prin
ordonanta de urgenta a unei atare reglementari. In acest sens in practica
judiciara a Curtii Constitutionale s-a decis in mod constant ca "ordonanta
de urgenta se legitimeaza pe necesitatea si urgenta reglementarii unei situatii
care, datorita circumstantelor sale exceptionale, impune adoptarea de solutii
imediate in vederea evitarii unei grave atingeri aduse interesului public"
(Decizia nr. 65 din 20 iunie 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 129 din 28 iunie 1995).
De altfel, la aceeasi solutie de respingere a exceptiei de
neconstitutionalitate se ajunge si pe baza argumentelor infatisate in opinia
separata, formulata la Decizia Curtii Constitutionale nr. 15 din 25 ianuarie
2000, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 267 din 14
iunie 2000, opinie pe care autorii acesteia, membri ai completului de judecata,
o mentin si in cauza de fata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 13 alin. (1) lit.
A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, cu
majoritate de voturi in ceea ce priveste solutia de respingere a exceptiei in
raport cu prevederile art. 114 alin. (4) din Constitutie si cu unanimitate de
voturi sub celelalte aspecte,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. I pct.
15 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 180/2000 pentru modificarea si
completarea Legii asigurarilor sociale de sanatate nr. 145/1997, exceptie
ridicata de Girbea Liviu in Dosarul nr. 7.766/2000 al Judecatoriei Zalau.
2. Respinge, ca fiind inadmisibila, exceptia de neconstitutionalitate a
tuturor celorlalte dispozitii ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
180/2000 pentru modificarea si completarea Legii asigurarilor sociale de
sanatate nr. 145/1997, exceptie ridicata de acelasi autor in acelasi dosar.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 6 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Cristina Radu