DECIZIE Nr.
648 din 10 iunie 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilitati publice nr. 51/2006
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 559 din 24 iulie 2008
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă -
procuror
Patricia Marilena Ionea -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, excepţie ridicată din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal în Dosarul nr.
47.350/3/CA/2007.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare este legal îndeplinită.
Preşedintele dispune să se facă apelul şi în dosarele
nr. 237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 511D/2008, nr. 512D/2008, nr. 514D/2008, nr.
879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr. 984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr.
993D/2008, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi publice nr.
51/2006, excepţie ridicată din oficiu de Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a
contencios administrativ şi fiscal în dosarele nr. 45.190/3/CA/2007, nr.
1.660/3/CA/2008, nr. 1.184/3/CA/2008, nr. 3.545/3/CA/2008, nr. 2.550/3/CA/2008,
nr. 374/3/CA/2008, nr. 3.630/3/CA/2008, nr. 1.671/3/CA/2008, nr.
1.183/3/CA/2008, nr. 45.674/3/CA/2007 şi nr. 3.543/3/CA/2008.
La apelul nominal se prezintă părţile Asociaţia de
Locatari Bloc 8A Bucureşti, Asociaţia de Locatari Bloc 58B Bucureşti şi
Asociaţia de Locatari Bloc P29 Bucureşti, prin mandatari. Lipsesc celelalte
părţi, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Reprezentantul Asociaţiei de Locatari Bloc 8A Bucureşti
solicită acordarea unui nou termen în vederea angajării unui apărător.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
acestei cereri, având în vedere că partea a avut timp suficient de la data la
care a fost ridicată excepţia de neconstituţionalitate să depună diligentele
necesare angajării unui apărător.
Curtea, deliberând, respinge cererea de acordare a unui
nou termen.
In continuare, Curtea, având în
vedere identitatea de obiect a excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în
dosarele nr. 236D/2008, nr. 237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 5.11 D/2008, nr.
512D/2008, nr. 514D/2008, nr. 879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr.
984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr. 993D/2008, pune în discuţie, din oficiu,
problema conexării cauzelor.
Părţile prezente nu se opun conexării dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
conexarea dosarelor.
Curtea, deliberând, în temeiul
art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea dosarelor nr.
237D/2008, nr. 510D/2008, nr. 511D/2008, nr. 512D/2008, nr. 514D/2008, nr.
879D/2008, nr. 880D/2008, nr. 983D/2008, nr. 984D/2008, nr. 992D/2008 şi nr.
993D/2008 la Dosarul nr. 236D/2008, care este primul
înregistrat.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentanţii părţilor prezente lasă la aprecierea
Curţii soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că
prevederile de lege criticate au fost modificate prin dispoziţiile art. I pct.
51 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2008, iar soluţia legislativă
criticată a fost îndepărtată prin efectul acestei modificări.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 47.350/3/CA/2007, Incheierea din 29 ianuarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 45.190/3/CA/2007, Incheierea din 12 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.660/3/CA/2008, Incheierea din 12 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.184/3/CA/2008, Incheierea din 26 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.545/3/CA/2008, Incheierea din 26 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 2.550/3/CA/2008, Incheierea din 22 februarie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 374/3/CA/2008, Incheierea din 4 martie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.630/3/CA/2008, Incheierea din 15 februarie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 1.671/3/CA/2008, Incheierea din 15 februarie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 1.183/3/CA/2008, Incheierea din 15 februarie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 45.674/3/CA/2007 şi Incheierea din 29 februarie 2008, pronunţată în Dosarul
nr. 3.543/3/CA/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi
fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de utilităţi
publice nr. 51/2006, excepţie ridicată din oficiu
de instanţă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi
fiscal susţine, în esenţă, că textul de lege criticat, care prevede că este de
competenţa instanţelor de contencios administrativ soluţionarea litigiilor
patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea şi executarea contractelor
reglementate de Legea nr. 51/2006, precum şi a celor izvorâte din neplata
contravalorii serviciilor furnizate/prestate, este contrar prevederilor art.
52, art. 73 alin. (3) lit. k) şi art. 126 alin. (6) din Constituţie. In acest
sens, arată că, potrivit art. 36 alin. (1) din Legea nr. 51/2006, raporturile
juridice dintre operatorii şi utilizatorii serviciilor de utilităţi publice
sunt raporturi juridice de natură contractuală şi sunt supuse normelor de drept
privat. Or, cum prin efectul prevederilor art. 51 alin. (3) din aceeaşi lege,
aceste litigii revin competenţei instanţei de contencios administrativ, se
încalcă astfel dispoziţiile constituţionale potrivit cărora instanţele
specializate în materia contenciosului administrativ, constituite prin lege, au
competenţa să cenzureze litigiile vizând actele administrative întocmite de
autorităţile publice, acte vătămătoare pentru drepturile ori interesele unei
persoane.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor
celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum şi Avocatului
Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului, menţionând
că dispoziţiile de lege criticate au fost modificate prin art. I pct. 51 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 13/2008, iar soluţia legislativă
criticată a fost înlăturată, consideră că excepţia de neconstituţionalitate
este inadmisibilă.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au transmis punctele lor de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, susţinerile
părţilor prezente, concluziile procurorului, dispoziţiile de lege criticate,
prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională este competentă, potrivit
dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate cu care a fost sesizată.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor comunitare de
utilităţi publice nr. 51/2006, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 254 din 21 martie 2006, dispoziţii potrivit cărora: „Soluţionarea
litigiilor patrimoniale şi nepatrimoniale legate de încheierea, executarea
contractelor reglementate de prezenta lege, precum şi a celor izvorâte din
neplata contravalorii serviciilor furnizate/prestate este de competenţa
instanţelor de contencios administrativ şi se face, cu precădere, în procedură
de urgenţă."
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal consideră că acest text de lege este contrar
următoarelor prevederi din Constituţie: art. 52, privind dreptul persoanei
vătămate de o autoritate publică, art. 73 alin. (3) lit. k), potrivit căruia
contenciosul administrativ este de domeniul legii organice, şi art. 126 alin.
(6), care interzice înfiinţarea de instanţe extraordinare.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că textul de lege criticat a fost modificat prin art. I pct. 51 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 13/2008, publicată în Monitorul Oficial
al României, Partea I, nr. 145 din 26 februarie 2008,
în sensul că „Soluţionarea litigiilor contractuale dintre operator şi
utilizator, inclusiv a celor izvorâte din neplata contravalorii serviciilor
furnizate/prestate, se realizează de instanţele competente potrivit legii şi se
judecă în procedură de urgenţă. Cererea se introduce la instanţele de judecată
în a căror competenţă teritorială se află domiciliul/sediul
utilizatorului". Astfel, prin noua formulare dată acestui text de lege
se îndepărtează motivele de neconstituţionalitate invocate de instanţa de
judecată, astfel încât excepţia de neconstituţionalitate rămâne fără obiect.
Aşa fiind, ţinând cont de data la care a fost sesizată
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate, urmează ca
excepţia de neconstituţionalitate să fie respinsă ca devenită inadmisibilă, în
cazul acelor dosare în care încheierea de sesizare este anterioară modificării
art. 51 alin. (3) din Legea nr. 51/2006 prin art. I pct. 51 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 13/2008, şi ca fiind inadmisibilă pentru acele dosare
în care încheierea de sesizare a Curţii are o dată ulterioară acestei
modificări.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, al art. 1-3, al art. 11 alin. (1)
lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
1. Respinge, ca devenită inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 51 alin. (3) din Legea serviciilor
comunitare de utilităţi publice nr. 51/2006, excepţie ridicată, din oficiu, de
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal în
dosarele nr. 47.350/3/CA/2007, nr. 45.190/3/CA/2007, nr. 1.660/3/CA/2008, nr.
1.184/3/CA/2008, nr. 374/3/CA/2008, nr. 1.671/3/CA/2008, nr. 1.183/3/CA/2008 şi
nr. 45.674/3/CA/2007.
2. Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia aceloraşi
dispoziţii de lege, ridicată, din oficiu, de aceeaşi instanţă în dosarele nr.
3.545/3/CA/2008, nr. 2.550/3/CA/2008, nr. 3.630/3/CA/2008 şi nr.'
3.543/3/CA/2008.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 10 iunie
2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Patricia Marilena Ionea