DECIZIE Nr. 64
din 27 ianuarie 2011
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 3 din Legea nr. 143/2000 privind
prevenirea si combaterea traficului si consumului ilicit de droguri
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 108 din 10 februarie 2011
Ion Predescu - preşedinte
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Mircea Ştefan Minea -judecător
Iulia Antoanella Motoc -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel
Toader -judecător
Marieta Safta -
prim-magistrat-asistent
Cu participarea reprezentantului Ministerului Public,
procuror Iuliana Nedelcu.
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din Legea nr. 143/2000 privind
prevenirea şi combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, excepţie
ridicată de Mohammad Asgari în Dosarul nr. 8.283/3/2010 al Tribunalului
Bucureşti - Secţia I penală.
La apelul nominal lipseşte autorul excepţiei, faţă de
care procedura de citare este legal îndeplinită.
Se prezintă doamna Alexandra Gotea, interpret autorizat
de limba persană, solicitată pentru a asigura traducerea în cauză.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele acordă
cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere
a excepţiei de neconstituţionalitate ca inadmisibilă, arătând că problema
ridicată de autorul acesteia nu priveşte neconstituţionalitatea textului de
lege criticat, ci aspecte privind încadrarea juridică a unor fapte.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 29 aprilie 2010, pronunţată în
Dosarul nr. 8.283/3/2010, Tribunalul Bucureşti - Secţia I penală a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3 din
Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea traficului şi consumului
ilicit de droguri, excepţie ridicată de Mohammad
Asgari.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate se susţine, în esenţă, că, „având în
vedere încadrarea juridică dată de către instanţă faptei săvârşite de către
inculpat [...], dispoziţiile art. 3 din Legea nr. 143/2000 încalcă prevederile
constituţionale ale art. 16, în sensul că există posibilitatea - din cauza
caracterului eliptic al acestui articol - să fie încadrată juridic ca trafic
internaţional de droguri orice faptă de introducere a unei cantităţi de
droguri, indiferent că aceasta este destinată vânzării sau exclusiv consumului
propriu". Se arată în acest sens că „fapta de introducere a unor cantităţi
mici de droguri în ţară a primit încadrări juridice diferite, unele instanţe
judecătoreşti considerând că sunt incidente dispoziţiile art. 4 din Legea nr.
143/2000, iar altele au incriminat-o ca fiind infracţiunea de trafic
internaţional de droguri, prevăzută şi pedepsită de art. 3 din legea
amintită". In practica judiciară majoritară şi în doctrină s-a statuat că,
în cazul în care se dovedeşte că introducerea drogurilor în ţară a fost
efectuată exclusiv pentru consum propriu, nu se poate vorbi de trafic
internaţional de droguri, ci despre infracţiunea prevăzută de art. 4 din Legea
nr. 143/2000.
Cu toate acestea, unele instanţe au pronunţat hotărâri
judecătoreşti de condamnare întemeiate pe dispoziţiile art. 3 din Legea nr.
143/2000. Aşadar, pentru săvârşirea unor fapte de aceeaşi gravitate, instanţele
au stabilit încadrări juridice contradictorii, ceea ce este de natură să
încalce principiul egalităţii cetăţenilor în faţa legii, fără privilegii şi
fără discriminări.
Tribunalul Bucureşti - Secţia I penală apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată,
„deoarece prin reglementarea art. 2, art. 3 şi art. 4 din Legea nr. 143/2000
legiuitorul a incriminat situaţii diferite, reprezentate de acţiuni diferite de
realizare a elementului material ce se circumscrie infracţiunilor
respective".
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului consideră că normele criticate sunt constituţionale. Arată în acest sens
că acestea se aplică în mod egal tuturor persoanelor ce deţin droguri de mare
risc, în vederea consumului propriu, fără nicio discriminare pe criterii
arbitrare. Apreciază că „motivele invocate privesc, în esenţă, modul de
interpretare şi aplicare a legii, iar interpretarea unui text legal în procesul
de aplicare a legii este un atribut al instanţei de judecată".
Preşedinţii Camerelor Parlamentului şi Guvernul nu
au transmis punctele lor de vedere cu privire la
excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 3 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi
combaterea traficului şi consumului ilicit de droguri, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 362 din 3 august 2000, care au următorul
conţinut: „(1) Introducerea sau scoaterea din ţară, precum şi importul ori exportul
de droguri de risc, fără drept, se pedepsesc cu închisoare de la 10 1a 20 de
ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă faptele prevăzute la alin. (1) privesc
droguri de mare risc, pedeapsa este închisoarea de la 15 la 25 de ani şi
interzicerea unor drepturi."
Dispoziţiile constituţionale invocate în susţinerea
excepţiei sunt cele ale art.16 privind egalitatea în
drepturi.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate astfel cum
a fost formulată, Curtea constată că autorul acesteia nu formulează veritabile
critici de neconstituţionalitate. Susţinerile sale vizează modul de
interpretare şi aplicare a legii în cauza dedusă judecăţii, precum şi practica neunitară a instanţelor judecătoreşti
cu privire la încadrarea faptei pentru care a fost trimis în judecată.
Astfel de critici nu intră însă în competenţa Curţii
Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se
pronunţă numai cu privire la constituţionalitatea actelor cu privire la care este sesizată, fiind de competenţa
instanţelor judecătoreşti, respectiv a Inaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie
care, potrivit art. 126 alin. (3) din Constituţie, „asigură interpretarea şi
aplicarea unitară a legii de către celelalte instanţe judecătoreşti
[...]".
Pentru motivele mai sus arătate, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca inadmisibilă excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor art. 3 din Legea nr. 143/2000 privind prevenirea şi combaterea
traficului şi consumului ilicit de droguri, excepţie ridicată de Mohammad
Asgari în Dosarul nr. 8.283/3/2010 al Tribunalului Bucureşti - Secţia I penală.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 27 ianuarie
2011.
PREŞEDINTE,
ION PREDESCU
Prim-magistrat-asistent,
Marieta Safta