Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

Decizia Nr.610 din 12.05.2011

referitoare la excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă, precum şi a prevederilor art. 50 alin. (1) şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996
ACT EMIS DE: Curtea Constitutionala
ACT PUBLICAT ÎN MONITORUL OFICIAL NR. 574 din 12 august 2011




Augustin Zegrean - preşedinte
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Lăzăroiu - judecător
Iulia Antoanella Motoc - judecător
Ion Predescu - judecător
Puskás Valentin Zoltán - judecător
Tudorel Toader - judecător
Valentina Bărbăţeanu - magistrat-asistent

Cu participarea reprezentantului Ministerului Public, procuror Antonia Constantin.Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă, precum şi a prevederilor art. 50 alin. (1) şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Apă Canal“ - S.A. din Galaţi în Dosarul nr. 8.385/233/2009 al Judecătoriei Galaţi - Secţia civilă, care formează obiectul Dosarului nr. 2.927D/2010 al Curţii Constituţionale.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Preşedintele dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 2.929D/2010, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a aceloraşi prevederi legale, ridicată de acelaşi autor în Dosarul nr. 15.942/233/2009 al Judecătoriei Galaţi - Secţia civilă.La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.Magistratul-asistent învederează Curţii că, în ambele dosare, partea Administraţia Naţională „Apele Române“ - Administraţia Bazinală de Apă Prut (fosta Direcţia Apelor Prut) a transmis note scrise prin care solicită respingerea ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate.Curtea, din oficiu, văzând identitatea de obiect a cauzelor menţionate, pune în discuţie problema conexării lor.Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a acestor cauze.Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.929D/2010 la Dosarul nr. 2.927D/2010, care a fost primul înregistrat.Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale cu privire la textele de lege criticate.CURTEA,având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:Prin încheierile din 28 şi 29 aprilie 2010, pronunţate în dosarele nr. 8.385/233/2009 şi nr. 15.942/233/2009, Judecătoria Galaţi - Secţia civilă a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă, precum şi a prevederilor art. 50 alin. (1) şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Apă Canal“ - S.A. din Galaţi în cauze având ca obiect soluţionarea plângerilor formulate împotriva unor procese-verbale de constatare şi sancţionare a unor contravenţii.În motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia arată că Administraţia Naţională „Apele Române“ aprobă limite referitoare la timp, lucrări şi încărcare cu poluanţi şi, fiind o instituţie care se autofinanţează, stabileşte şi penalităţi pentru încălcarea acestora. Susţine că textele de lege criticate „nu ţin cont de logica dreptului comunitar, ilustrată de hotărârile Curţii Europene de Justiţie din 20 martie 1985, pronunţată în Cauza Italia împotriva Comisiei (British Telecom), şi din 19 martie 1991, pronunţată în Cauza Franţa împotriva Comisiei“, în sensul că „statul nu poate fi în acelaşi timp şi jucător, şi arbitru“, „fiind necesară disocierea între funcţia de reglementare şi funcţia de gestiune a serviciilor de ape“. Susţine că legislaţia permite excesul de putere şi abuzul de poziţie dominantă al Administraţiei Naţionale „Apele Române“, iar obligarea autorului excepţiei, faţă de care au fost încheiate mai multe procese-verbale de constatare şi stabilire a unor contravenţii, la plata penalităţilor conduce la diminuarea fondurilor sale pentru investiţii. Precizează că acest lucru se reflectă atât în costurile serviciilor de apă suportate de cetăţean, cât şi în dificultăţi în realizarea unor obiective precum limitarea poluării receptorilor naturali, refacerea calităţii apelor, gospodărirea durabilă a apei etc. Arată că, în cazul său, nu s-a aplicat sancţiunea principală a amenzii, ci cea complementară a penalităţilor, primând astfel „interesul economic al finanţării propriei instituţii, iar nu interesul public, interes care a fost afectat substanţial prin aplicarea acestor penalităţi“.Judecătoria Galaţi - Secţia civilă consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, întrucât textele de lege criticate reprezintă opţiunea legiuitorului, care a apreciat că este just ca recuperarea costurilor serviciilor de apă să se facă pe sistemul de contribuţii, plăţi, bonificaţii şi penalităţi.Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului, Guvernul şi Avocatul Poporului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.CURTEA,examinând încheierile de sesizare, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, notele scrise transmise, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie următoarele prevederi:art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 691 din 20 septembrie 2002, modificate şi completate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 607 din 13 iulie 2005, şi prin Legea nr. 400/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005 pentru modificarea şi completarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 19 din 10 ianuarie 2006. Prevederile legale menţionate au următorul cuprins:Art. 1 alin. (2): „(2) Administraţia Naţională «Apele Române» este persoană juridică română şi funcţionează pe bază de gestiune şi autonomie economică, în coordonarea autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile prezentei ordonanţe de urgenţă.“;Art. 4: „(1) Cheltuielile pentru funcţionarea Administraţiei Naţionale «Apele Române» se vor asigura din venituri proprii, purtătoare de dobândă, rezultate din aplicarea mecanismului economic specific în domeniul gospodăririi cantitative şi calitative a apelor. Veniturile proprii neconsumate în cursul exerciţiului financiar se reportează în exerciţiul financiar următor.
(2) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi durabile a resurselor de apă, prevăzut în anexa nr. 3, include sistemul de contribuţii, plăţi, bonificaţii, tarife şi penalităţi.(3) Administraţia Naţională «Apele Române» aplică sistemul de contribuţii, plăţi, bonificaţii, tarife şi penalităţi specifice de gospodărire a resurselor de apă, prevăzute în anexele nr. 4-7, tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deţinătorii cu orice titlu ai amenajărilor şi instalaţiilor.(4) Penalităţile se aplică acelor utilizatori de apă la care se constată abateri de la prevederile reglementate, atât pentru depăşirea cantităţilor de apă utilizate, cât şi pentru concentraţiile de substanţe impurificatoare evacuate în resursele de apă.(5) Cuantumul contribuţiilor specifice de gospodărire a resurselor de apă, a tarifelor şi penalităţilor este prevăzut în anexele nr. 5, 6 şi 7 şi se reactualizează periodic prin hotărâre a Guvernului, la propunerea autorităţii publice centrale din domeniul apelor.(6) De la bugetul de stat, bugetele locale şi din surse proprii ale persoanelor fizice şi juridice se vor asigura cheltuielile pentru:a)acţiunile operative de interes public de apărare împotriva inundaţiilor, fenomenelor hidrometeorologice periculoase şi accidentelor la construcţiile hidrotehnice, precum şi cele pentru constituirea stocului de materiale şi mijloace de apărare; b)întreţinerea şi repararea lucrărilor cu rol de apărare împotriva inundaţiilor, refacerea şi repunerea în funcţiune a lucrărilor de gospodărire a apelor afectate de calamităţi naturale sau alte evenimente deosebite. (7) Finanţarea acţiunilor de interes naţional şi social prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. a)-c) se asigură de la bugetul de stat, iar a celor prevăzute la art. 3 alin. (2) lit. d), din surse proprii ale Administraţiei Naţionale «Apele Române» şi în completare din bugetul de stat, pe baza programelor aprobate în bugetul autorităţii publice centrale din domeniul apelor. Finanţarea activităţilor prevăzute la art. 3 alin. (1) lit. d)-s) se susţin din sursele proprii ale Administraţiei Naţionale «Apele Române».(8) Bugetul de venituri şi cheltuieli al Administraţiei Naţionale «Apele Române» se aprobă de organul de conducere al instituţiei, cu acordul conducătorului autorităţii publice centrale din domeniul apelor, în condiţiile legii.(9) Administraţia Naţională «Apele Române» gestionează veniturile proprii din aplicarea mecanismului economic specific domeniului gospodăririi apelor şi organizează conducerea contabilităţii acestora, conform prevederilor legale în vigoare.(10) Administraţia Naţională «Apele Române» poate beneficia de credite cu dobândă preferenţială şi facilităţi în domeniul impozitelor şi taxelor în condiţiile legii.(11) Administraţia Naţională «Apele Române» ca instituţie publică preia toate drepturile şi este ţinută să răspundă de toate obligaţiile Administraţiei Naţionale «Apele Române», cu statut de regie autonomă, cu excepţia celor prevăzute în mod expres de Legea nr. 107/1996, cu modificările şi completările ulterioare.“;• art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă, modificate prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 73/2005 şi prin Legea nr. 400/2005, care au următoarea redactare: Art. 1 alin. (1) şi (2): „(1) Mecanismul economic specific domeniului gospodăririi cantitative şi calitative a resurselor de apă include sistemul de contribuţii, plăţi, bonificaţii, tarife şi penalităţi ca parte a modului de finanţare a dezvoltării domeniului şi de asigurare a funcţionării Administraţiei Naţionale «Apele Române». (2) Apa constituie o resursă naturală cu valoare economică în toate formele sale de utilizare/exploatare. Conservarea, refolosirea şi economisirea apei sunt încurajate prin aplicarea de stimuli economici, inclusiv pentru cei care manifestă o preocupare constantă în protejarea cantităţii şi calităţii apei, precum şi prin aplicarea de penalităţi celor care risipesc sau poluează resursele de apă. Utilizatorii resurselor de apă plătesc utilizarea acesteia Administraţiei Naţionale «Apele Române», în calitate de operator unic al resurselor de apă.“;Art. 2 alin. (3): „(3) Administraţia Naţională «Apele Române» este singura în drept să aplice sistemul de contribuţii, plăţi, bonificaţii, tarife şi penalităţi specifice gospodăririi apelor tuturor utilizatorilor de apă, indiferent de deţinătorul cu orice titlu al amenajării, precum şi din sursele subterane, cu excepţia celor pentru care există reglementări specifice în vigoare.“;art. 50 alin. (1) şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996, modificate şi completate prin Legea nr. 310/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 584 din 30 iunie 2004, respectiv prin Legea nr. 112/2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 12 mai 2006. Conţinutul normativ al acestora este următorul: Art. 50 alin. (1): „(1) Lucrările prevăzute la art. 48 pot fi promovate şi executate numai în baza avizului de gospodărire a apelor şi, respectiv, notificării emise de Administraţia Naţională «Apele Române». Punerea în funcţiune sau exploatarea acestor lucrări se face numai în baza autorizaţiei de gospodărire a apelor şi, după caz, a notificării emise de Administraţia Naţională «Apele Române».“; Art. 107 alin. (4). „(4) Programele etapizate prevăzute la alin. (2) şi (3) se întocmesc de către utilizatorii de apă şi se aprobă de Administraţia Naţională «Apele Române».“Autorul excepţiei invocă în motivarea criticii de neconstituţionalitate următoarele dispoziţii din Legea fundamentală: art. 135 alin. (2) lit. a), d), f) şi g), care instituie obligaţia statului de a asigura libertatea comerţului, protecţia concurenţei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de producţie, de a exploata resursele naturale, în concordanţă cu interesul naţional, de a crea condiţiile necesare pentru creşterea calităţii vieţii, de a aplica politicile de dezvoltare regională în concordanţă cu obiectivele Uniunii Europene, şi art. 148 alin. (2), care consacră principiul priorităţii prevederilor tratatelor constitutive ale Uniunii Europene, precum şi a celorlalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu faţă de dispoziţiile contrare din legile interne. Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea observă că prevederile de lege criticate au mai format obiectul controlului de constituţionalitate, instanţa de contencios constituţional pronunţându-se prin raportare la aceleaşi dispoziţii din Legea fundamentală asupra unor critici similare, formulate de acelaşi autor, în cauze având ca obiect contestarea unor alte procese-verbale de constatare şi sancţionare a unor contravenţii. În acest sens este Decizia nr. 179 din 8 februarie 2011, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 251 din 11 aprilie 2011, prin care Curtea a respins excepţia de neconstituţionalitate ca neîntemeiată, arătând, în esenţă, că este firesc ca instituţia publică de interes naţional care asigură aplicarea strategiei şi a politicii naţionale în domeniul apelor, şi anume Administraţia Naţională „Apele Române“, să poată constata încălcarea cerinţelor referitoare la concentraţiile maxime admise ale poluanţilor din apele uzate evacuate în resursele de apă şi să aplice aceste penalităţi, prin întocmirea unui proces-verbal de contravenţie, fără ca prevederile criticate să permită excesul de putere. Curtea a constatat totodată că nu poate reţine susţinerea potrivit căreia obligarea la plata penalităţilor la valoarea stabilită prin procesul-verbal atacat diminuează fondurile proprii de investiţii şi posibilitatea de a investi sumele pentru care s-a obligat în programele de cofinanţare, deoarece procesul-verbal de constatare şi de stabilire a penalităţilor poate fi atacat la instanţa judecătorească. Cât priveşte critica prin raportare la dispoziţiile art. 148 alin. (2) din Constituţie, Curtea a observat, în acord cu jurisprudenţa sa în materie, că analizarea respectării principiului priorităţii de aplicare a prevederilor „tratatelor constitutive ale Uniunii Europene“ şi a „celorlalte reglementări comunitare cu caracter obligatoriu“ faţă de „dispoziţiile contrare din legile interne“ revine instanţelor judecătoreşti. Întrucât în cauza de faţă nu au fost evidenţiate elemente noi, care să justifice reconsiderarea acestei jurisprudenţe, considerentele şi soluţia deciziei menţionate îşi menţin valabilitatea şi în ceea ce priveşte prezenta excepţie de neconstituţionalitate. Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992, CURTEA CONSTITUŢIONALĂ În numele legii DECIDE: Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1 alin. (2) şi art. 4 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 107/2002 privind înfiinţarea Administraţiei Naţionale „Apele Române“ şi ale art. 1 alin. (1) şi (2) şi art. 2 alin. (3) din anexa nr. 3 la aceeaşi ordonanţă de urgenţă, precum şi a prevederilor art. 50 alin. (1) şi art. 107 alin. (4) din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicată de Societatea Comercială „Apă Canal“ - S.A. din Galaţi în dosarele nr. 8.385/233/2009 şi nr. 15.942/233/2009 ale Judecătoriei Galaţi - Secţia civilă. Definitivă şi general obligatorie. Pronunţată în şedinţa publică din data de 12 mai 2011. PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE, AUGUSTIN ZEGREAN Magistrat-asistent, Valentina Bărbăţeanu



COMENTARII la Decizia 610/2011

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 610 din 2011
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Hotărârea 1290 2005
    Buna ziua la toata lumea In acest site vreau să depun mărturie cum am fost de salvare de dl Richy Walters, când am fost Rip off Sunt doamna Castro Vannesa de nume. Eu locuiesc în Statele Unite ale Americii, Vreau să folosesc acest mediu pentru a avertiza tuturor solicitanților de împrumut să fie foarte atenți, pentru că există escrocherii cu luni în urmă everywhere.Few am fost tensionate de vedere financiar, și din cauza disperarea mea am fost scammed de către mai mulți creditori on-line. Am pierdut aproape speranța până când un prieten de-al meu mi-a recomandat un creditor foarte fiabil sunat pe domnul Johan Morrison care mi-a împrumuta un împrumut de 30.000 dolari sub 8 oră fără nici un stres. Dacă vă aflați în nevoie de orice fel de împrumut-l contacteze prin e-mail ...... financialhome34@outlook.com eu sunt, folosind acest mediu pentru a avertiza toți solicitanții de împrumut, din cauza naiba am trecut prin în mâinile acestor creditori frauduloase . Și nu-mi doresc nici dușmanul meu să treacă prin astfel de iad pe care am trecut prin în mâinile acestor creditori on-line frauduloase, i se va dori, de asemenea, să mă ajute să trec aceste informații către terți, care sunt, de asemenea, nevoie de un împrumut, odată ce au primi, de asemenea, de împrumut de la domnul Richy Walters se roage ca Dumnezeu să-i dea viață lungă. Dumnezeu să-l binecuvânteze pe vecie pentru lucrurile bune pe care le-a făcut în viața mea. Doamna Castro Vannesa. e-mail lui din nou este financialhome34@outlook.com
ANONIM a comentat Ordin 50 1990
    Buna ziua am lucrat la S.C. ROMAN S.A Brasov ca strungar in perioada 15-07-1977 pana in 29-11-1996 am primit o adeverinta ca ma incadrez in grupa a-II-a de munca cf HG 50/90 Anexa 2 pozitia 34-44 dar Casa de Pensii Brasov nu a luat-o in considerare ati putea sa-mi spuneti de ce ?Va multumesc
ANONIM a comentat Legea 124 2014
    Se poate beneficia de amnistitia fiscala ,ca bugetar,daca a fost calculat gresit salariul,din orice motiv?(de exemplu:incadrarea)
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Sunteți din Europa, Canada, Asia, America de sau Anglia în căutarea pentru un împrumut foarte autentic? La o rată a dobânzii la prețuri accesibile? Procesate în termen de 3 până la 6 zile lucratoare. Ați fost refuzat în mod constant de către băncile dumneavoastră și alte instituții financiare? Ești pe lista neagră sau are rata de credit scăzut? Credite Easy și consultant financiar este aici pentru a face împrumut ușor pentru tine. Urgent să ne contactați astăzi la directloanlending@outlook.com pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Legea 124 2014
    sunt salariat la o societate cu capital integral de stat , beneficiez de amnistia fiscala , conf. legii 124/2014?
ANONIM a comentat Legea 241 2013
    Ai nevoie de un investitor? Ai nevoie de afaceri sau credite de nevoi personale? Ne da afarã de împrumut la orice individ și societate la rata dobânzii de 3% pe an. Pentru mai multe informații, contactați-ne prin e-mail: lilwc4@hotmail.com NOTA: Inainte răspunsul doar la acest e-mail: lilwc4@hotmail.com Vă mulțumim pentru timpul acordat. 2014 SPA ®
ANONIM a comentat Decretul 463 2014
    Bună ziua, Sunteți din Europa, Canada, Asia, America de sau Anglia în căutarea pentru un împrumut foarte autentic? La o rată a dobânzii la prețuri accesibile? Procesate în termen de 3 până la 6 zile lucratoare. Ați fost refuzat în mod constant de către băncile dumneavoastră și alte instituții financiare? Ești pe lista neagră sau are rata de credit scăzut? Credite Easy și consultant financiar este aici pentru a face împrumut ușor pentru tine. Urgent să ne contactați astăzi la mrspennyryan@gmail.com pentru mai multe informații.
ANONIM a comentat Legea 124 2014
    Sunt funtionar public cu studii superioare ,inspector principal intr-o primarie de municipiu si am salariul970 lei. Dupa punerea in aplicare a legii 124/2014, voi ramane cu 750lei pe luna. Face-ti ceva domnilor guvermanti ca acesta nu este salariu cu care sa intretii o familie cu doi copii la scoala. Treziti-va la realitate si uitati-va si la funcionarii care au venituri mai mici decat minimul pe economie.
ANONIM a comentat Legea 124 2014
    cei care au platit deja,cum pot sa-si recupereze sumele platite?
ANONIM a comentat Legea 112 2014
    NU INTELEG MOTIVUL SUSPENDARII! UNDE POT INTREBA?
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 610/2011
Business Directory Directories Codul fiscal actualizat 2012 Coduri postale Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu