DECIZIE Nr.
608 din 28 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1) si (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1) si (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33
alin. (1)si ale art. 34 alin. (1) din Ordonanta Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contraventiilor, precum si ale art. 95 alin. (1) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 195/2002 privind circulatia pe drumurile
publice
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 410 din 16 iunie 2009
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Tudorel Toader -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Carmen Cătălina Gliga - procuror
Claudia-Margareta Krupenschi - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1) şi' (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33
alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, precum şi ale art. 867 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice", excepţie ridicată de Ion Mircioagă în Dosarul nr.
10.781/325/2007 al Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios
administrativ, cauză ce face obiectul Dosarului nr. 2.478D/2008 al Curţii
Constituţionale.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr.
2.599D/2008, având ca obiect excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor
art. 16 alin. (1), art. 19 alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din Ordonanţa
Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, excepţie
ridicată de Gheorghe Mădălin Dincă în Dosarul nr. 1.450/300/2008 al
Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ şi fiscal.
La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de
care procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Preşedintele Curţii, văzând identitatea parţială de
obiect a acestor cauze, din oficiu, pune în discuţie problema conexării lor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu
propunerea de conexare a cauzelor.
Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din
Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 2.599D/2008 la Dosarul nr.
2.478D/2008, care a fost primul înregistrat.
Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii
acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstituţionalitate referitoare la
dispoziţiile criticate din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, arătând că acestea
au fost examinate în numeroase rânduri de Curtea Constituţională, iar
jurisprudenţa astfel creată se menţine şi în prezenta cauză. Cât priveşte
dispoziţiile „art. 867 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice", arată că, în realitate, este
vorba de art. 87 alin. (1) din acest act normativ, însă, în lipsa unei motivări
care să vizeze în mod individual această excepţie, pune concluzii de respingere
a sa ca inadmisibilă.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 13 octombrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 10.781/325/2007, Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor „art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1)
şi (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33 alin. (1) şi ale art. 34
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
precum şi ale art. 867 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002
privind circulaţia pe drumurile publice."
Prin Incheierea din 8 decembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.450/300/2008, Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios administrativ
şi fiscal a sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate
a dispoziţiilor „art. 16, art. 19 şi ale art. 34 din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor."
Excepţiile de neconstituţionalitate au fost ridicate de
Ion Mircioagă, respectiv de Gheorghe Mădălin Dincă, în cauze având ca obiect
soluţionarea unor plângeri contravenţionale.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin, în esenţă, că utilizarea în cuprinsul
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 a noţiunii de „contravenient" determină
încălcarea prezumţiei de nevinovăţie, principiu înfrânt şi prin aceea că
textele de lege criticate instituie o prezumţie legală absolută privind
legalitatea procesului-verbal de constatare şi sancţionare a
contravenţiei, stabilind în sarcina contravenientului obligaţia
răsturnării sarcinii probei, şi nicidecum în sarcina agentului constatator,
care a stabilit vinovăţia. Acesta poate încheia în mod abuziv un proces-verbal
de constatare a contravenţiei, de vreme ce nu este obligatorie prezenţa
contravenientului, iar pe baza consemnărilor din procesul-verbal, tot agentul
constatator stabileşte vinovăţia contravenientului, exercitând astfel atribuţii
specifice numai instanţei de judecată. Or, principiul statului de drept
presupune înfăptuirea justiţiei prin instanţe independente şi imparţiale,
precum şi garantarea dreptului la apărare şi realizarea unui proces echitabil.
In motivarea excepţiei ce constituie obiectul Dosarului nr. 2.478D/2008,
autorul acesteia mai arată că sunt încălcate şi prevederile art. 73 alin. (3)
lit. k) şi ale art. 115 alin. (1) din Constituţie, deoarece materia
contravenţională aparţine domeniului contenciosului administrativ, reglementat
exclusiv prin lege organică, având în vedere „raporturile stabilite între
cetăţean şi autorităţile publice prin acte administrative, şi nu raporturi
constatate unilateral, ca un liber arbitru, de un organ constatator, de al
cărui subiectivism depinde măsura prezumtivei încălcări a conduitei prescrise
printr-un act normativ".
Tribunalul Timiş - Secţia comercială şi de
contencios administrativ, exprimându-se asupra
excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor „art. 16 alin. (1)şi (7),
art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1) şi (3),' art. 26 alin. (3), art'. 28, art.
29, art. 33 alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr.
2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, precum şi a prevederilor
art. 867 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia
pe drumurile publice", ce constituie obiectul Dosarului nr. 2.478D/2008,
„constată că aceasta este întemeiată", fără să-şi motiveze însă opinia.
Tribunalul Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal, care a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate ce constituie obiectul
Dosarului nr. 2.599D/2008, nu îşi exprimă opinia, contrar prevederilor art. 29
alin. (4) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii
Constituţionale.
Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr.
47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două
Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate
ridicată.
Guvernul, exprimându-şi
punctul de vedere în Dosarul nr. 2.478D/2008, apreciază că excepţia de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 16 alin. (1), art. 17, art. 18, art.
19 alin. (1), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33 alin. (1) şi ale
art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor este neîntemeiată, astfel cum a constatat Curtea
Constituţională prin deciziile sale nr. 967/2008, nr. 183/2003, nr. 259/2007 sau
nr. 490/2008. In plus, apreciază că aceleaşi dispoziţii atacate nu contravin
prevederilor art. 115 alin. (1) raportat la art. 73 alin. (3) lit. k) din
Constituţie, deoarece Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 reglementează o procedură
administrativă specială, de constatare şi sancţionare a contravenţiilor. Deşi
competenţa de soluţionare a căii de atac împotriva hotărârii judecătoreşti
având ca obiect o plângere contravenţională revine secţiei de contencios
administrativ a tribunalului, reglementarea contravenţională nu poate fi
asimilată celei privind contenciosul administrativ. Totodată, precizează că
ordonanţele guvernului, fie emise în baza unei legi de abilitare, fie de
urgenţă, sunt acte normative cu valoare de lege, fiind supuse aprobării
Parlamentului.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1)
şi (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33 alin. (1) şi ale art. 34
alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001, modificată şi completată, sunt
constituţionale, astfel cum a statuat Curtea Constituţională prin deciziile nr.
349/2003 sau nr. 380/2003. Cât priveşte dispoziţiile art. 87 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, arată că, în urma republicării ordonanţei, acestea se regăsesc, în
prezent, la art. 95 alin. (1) şi consideră că sunt conforme normelor
constituţionale invocate. în plus, apreciază că prevederile art. 1 alin. (3)
din Legea fundamentală, invocate, nu au incidenţă In cauză.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de
judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate,
raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine
următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate, astfel cum precizează autorul excepţiei de neconstituţionalitate
invocate în Dosarul nr. 2.478D/2008, îl constituie dispoziţiile „art. 16 alin.
(1) şi (7), art. 17, art. 18, art. 19 alin. (1), art. 25 alin. (1) şi (3), art.
26 alin. (3), art. 27, art. 28, art. 33 alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
precum şi ale ordonanţei în ansamblul său, respectiv prevederile art. 87 alin.
(1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe
drumurile publice". Totodată, potrivit dispozitivului încheierii instanţei
de judecată care a sesizat Curtea în acelaşi dosar, obiectul excepţiei îl
constituie dispoziţiile „art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art. 18, art. 19
alin. (1) şi (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33 alin. (1) şi ale
art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic
al contravenţiilor, precum şi ale art. 867 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice".
Intrucât Curtea constată o diferenţă în ceea ce
priveşte obiectul excepţiei de neconstituţionalitate precizat de autorul
acesteia în notele scrise şi cel indicat în dispozitivul încheierii instanţei
de judecată, aceasta urmează să se pronunţe asupra dispoziţiilor de lege
indicate în dispozitivul încheierii de sesizare, aceasta fiind, potrivit art.
29 alin. (4) din Legea nr. 47/1992, actul prin care Curtea Constituţională este
învestită cu soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate. Totodată, Curtea
constată că indicarea „art. 867 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice" în dispozitivul
încheierii de sesizare ca obiect al excepţiei se datorează unei greşeli
materiale, Curtea urmând a lua în considerare dispoziţiile art. 87 alin. (1)
din ordonanţă, aşa cum arată, de altfel, autorul în motivarea excepţiei.
Referitor la conţinutul prevederilor criticate din
Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 410 din 25 iulie
2001, cu modificările şi completările ulterioare, ce constituie obiectul
prezentei excepţii de neconstituţionalitate, acestea reglementează procedura de
constatare a contravenţiei: art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art. 18 şi art.
19 alin. (1) şi (3); procedura de aplicare a sancţiunii contravenţionale: art.
26 alin. (3), art. 28 şi art. 29, respectiv exercitarea căilor de atac: art. 33
alin. (1)şi art. 34 alin. (1).
Cât priveşte prevederile art. 87 alin. (1) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile
publice, Curtea constată că, în urma republicării actului normativ în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 670 din 3 august 2006, acestea se regăsesc
la art. 95 alin. (1) şi au următorul conţinut: „(1) Incălcarea dispoziţiilor
prezentei ordonanţe de urgenţă, altele decât cele care întrunesc elementele
constitutive ale unei infracţiuni, constituie contravenţie şi se sancţionează
cu avertisment ori cu amendă ca sancţiune principală şi, după caz, cu una
dintre sancţiunile contravenţionale complementare prevăzute la art. 96 alin.
(2)."
Autorii excepţiei invocă încălcarea prevederilor art. 1
alin. (3) privind principiul statului de drept, art. 16 - „Egalitatea în
drepturi", art. 21 - „Accesul liber la justiţie", art. 23
alin. (11) [şi nu alin. (8) ] referitoare la prezumţia de nevinovăţie, art. 24
- „Dreptul la apărare", art. 73 alin. (3) lit. k) privind
reglementarea prin lege organică în materia contenciosului administrativ şi ale
art. 115 alin. (1) din Constituţie, potrivit cărora Parlamentul poate adopta o
lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii
care nu fac obiectul legilor organice. De asemenea, sunt invocate dispoziţiile
art. 6 paragraful 2 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a
libertăţilor fundamentale, care garantează prezumţia de nevinovăţie.
Analizând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
Constituţională constată că aceasta urmează să fie respinsă, astfel:
Majoritatea dispoziţiilor criticate din Ordonanţa Guvernului
nr. 2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor au mai fost analizate de
Curtea Constituţională prin raportare la critici asemănătoare şi faţă de
aceleaşi norme constituţionale şi convenţionale invocate şi în prezenta cauză.
Prin Decizia nr. 407 din 4 noiembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 839 din 25 noiembrie 2003, Decizia nr. 43 din 24
ianuarie 2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 175
din 23 februarie 2006, Decizia nr. 259 din 20 martie 2007, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 279 din 26 aprilie 2007, sau
Decizia nr. 787 din 3 iulie 2008, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 583 din 4 august 2008, Curtea, pentru argumentele acolo reţinute,
a respins ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate. Totodată, Curtea a
examinat şi constituţionalitatea Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001 în
integralitatea ei, pronunţându-se în sensul respingerii excepţiei prin Decizia
nr. 349 din 18 septembrie 2003, publicată în Monitorul Oficial al României,
Partea I, nr. 780 din 6 noiembrie 2003, sau Decizia nr. 1.260 din 25 noiembrie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 25 din 12
ianuarie 2009, astfel că cele reţinute de Curte cu toate acele prilejuri îşi
găsesc valabilitatea şi în cauza de faţă.
Cât priveşte excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 95 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice, invocată în Dosarul nr.
2.478D/2008, Curtea constată că autorul acesteia nu a formulat critici de
neconstituţionalitate distincte faţă de cele referitoare la prevederile
Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001. Or, instanţa de contencios constituţional nu
se poate substitui autorului excepţiei sub aspectul motivării acesteia, astfel
că, având în vedere şi prevederile art. 10 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, potrivit cărora „Sesizările trebuie făcute în formă scrisă şi
motivate", urmează să respingă ca inadmisibilă excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
I. Respinge, ca neîntemeiată, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (7), art. 17, art.
18, art. 19 alin. (1) şi (3), art. 26 alin. (3), art. 28, art. 29, art. 33
alin. (1) şi ale art. 34 alin. (1) din Ordonanţa Guvernului nr. 2/2001 privind
regimul juridic al contravenţiilor, excepţie ridicată de Ion Mircioagă în
Dosarul nr. 10.781/325/2007 al Tribunalului Timiş -Secţia comercială şi de
contencios administrativ şi, parţial, de Gheorghe Mădălin Dincă în Dosarul nr.
1.450/300/2008 al Tribunalului Bucureşti - Secţia a IX-a contencios
administrativ şi fiscal.
II. Respinge, ca inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 95 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 195/2002 privind circulaţia pe drumurile publice,
excepţie ridicată de Ion Mircioagă în Dosarul nr. 10.781/325/2007 al
Tribunalului Timiş - Secţia comercială şi de contencios administrativ.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 28 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Claudia-Margareta Krupenschi