Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 605 din 21 septembrie 2006

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 300 1 alin. 3, cu trimitere la art. 159 alin. 7 si art. 303 alin. 6 teza a doua din Codul de procedura penala

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 873 din 25 octombrie 2006



Ioan Vida                           -  preşedinte

Nicolae Cochinescu          -  judecător

Aspazia Cojocaru              -  judecător

Acsinte Gaspar                  -  judecător

Kozsokar Gabor                -  judecător

Petre Ninosu                      -  judecător

Ion Predescu                     -  judecător

Şerban Viorel Stănoiu      -  judecător

Iuliana Nedelcu                  -  procuror

Florentina Geangu            -   magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3, cu referire la art. 159 alin. 7 şi art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Cristina Moloman, Ionel Moloman, Ecaterina Avădăni, Maria Florescu, Alexandru Teodorescu, Maricel Moloman şi Iolanda Simionică în Dosarul nr. 4.152/2006 al Tribunalului  Iaşi.

La apelul nominal răspunde, pentru autorii excepţiei, avocat Gabriela Gradinariu, constatându-se lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 1.209 D/2006, având ca obiect aceeaşi excepţie, ridicată de Ioan Butnariu în Dosarul nr. 741/P/2006 al Tribunalului Neamţ - Secţia penală. La apelul nominal răspunde, pentru autorul excepţiei, avocat Gabriela Gradinariu, constatându-se lipsa celorlalte părţi, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, din oficiu, pune în discuţie conexarea dosarelor.

Reprezentantul autorilor excepţiei nu se opune conexării dosarelor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale, dispune conexarea Dosarului nr. 1.209 D/2006 la Dosarul nr. 696 D/2006, care a fost primul înregistrat.

Având cuvântul, reprezentantul autorilor excepţiei solicită admiterea excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 303 alin. 6 din Codul de procedură penală, reiterând argumentele expuse în faţa instanţei de judecată. In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 3001 alin. 3 din Codul de procedură penală, arată că excepţia a rămas fără obiect ca urmare a modificării textului prin Legea nr. 356/2006.

Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere, ca inadmisibilă, a excepţiei de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3 din Codul de procedură penală, deoarece prevederile legale criticate au fost modificate prin Legea nr. 356/2006 în sensul solicitat de autorii excepţiei, şi, ca neîntemeiată, a celei referitoare la prevederile art. 303 alin. 6 din Codul de procedură penală, apreciind că acestea nu contravin prevederilor constituţionale.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarelor, reţine următoarele:

Prin încheierile din 19 martie şi 26 aprilie 2006, pronunţate în Dosarele nr. 4.152/2006 şi nr. 741/P/2006, Tribunalul laşi şi Tribunalul Neamţ - Secţia penală au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3, cu referire la art. 159 alin. 7 şi art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Cristina Moloman, Ionel Moloman, Ecaterina Avădăni, Maria Florescu, Alexandru Teodorescu, Maricel Moloman şi Iolanda Simionică şi, respectiv, de Ioan Butnariu.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorii acesteia susţin că prevederile art. 3001 alin. 3, coroborate cu cele ale art. 159 alin. 7 din Codul de procedură penală încalcă dispoziţiile constituţionale ale art. 21 privind Accesul liber la justiţie, ale art. 24 referitoare la Dreptul la apărare, precum şi ale art. 6 paragraful 3 lit. b) din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale referitoare la dreptul acuzatului de a dispune de timpul şi înlesnirile necesare pregătirii apărării, deoarece prin instituirea termenului de 24 de ore înăuntrul căruia instanţa de judecată trebuie să se pronunţe asupra menţinerii ori prelungirii arestării preventive se aduce atingere dreptului inculpaţilor la apărare, cu consecinţa îngrădirii accesului liber la justiţie, datorită intervalului mic de timp avut la dispoziţie de apărătorul inculpatului pentru a-şi pregăti apărarea.

In ceea ce priveşte dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală, autorii excepţiei susţin neconstituţionalitatea acestora prin raportare la prevederile constituţionale ale art. 16 alin. (1), art. 21, 24, art. 142 alin. (1) şi art. 146 lit. d), precum şi ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale. In acest sens arată, în esenţă, că prin dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală se încalcă toate principiile care guvernează şi care au justificat apariţia instituţiei excepţiei de neconstituţionalitate şi a necesităţii obligativităţii suspendării cauzei de către instanţa în faţa căreia s-a invocat excepţia de neconstituţionalitate. Astfel, în cazul în care excepţia de neconstituţionalitate invocată în faţa instanţei se referă la dispoziţii legale, considerate a fi neconstituţionale, privind chiar arestarea preventivă şi la procedura menţinerii acestei măsuri în cursul judecăţii, prin aplicarea art. 3002 din Codul de procedură penală, respectiv prin pronunţarea instanţei asupra măsurii arestării preventive, practic se soluţionează cauza aplicându-se tocmai dispoziţiile care fac obiectul excepţiei, partea riscând să fie mai întâi victima unei legi neconstituţionale, pentru ca abia apoi să poată acţiona în faţa autorităţii de justiţie constituţională. Astfel, este suprimat atât dreptul la apărare, cât şi accesul liber la justiţie, care presupune, între altele, şi accesul la mijloacele procedurale de înfăptuire a justiţiei constituţionale.

Mai mult decât atât, prin pronunţarea instanţei asupra menţinerii măsurii arestării preventive, nedispunându-se şi suspendarea ei, judecătorul de drept comun se substituie Curţii Constituţionale şi ignoră pertinenţa şi utilitatea ridicării excepţiei, încălcându-se astfel dispoziţiile art. 146 lit. d) şi ale art. 142 alin. (1) din Legea fundamentală.

Tribunalul laşi, invocând jurisprudenţa Curţii Constituţionale, consideră că este nefondată critica de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3 din Codul de procedură penală. Referitor la dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală, apreciază că de lege ferenda ar trebui să nu mai fie posibilă suspendarea cauzei în materia măsurilor preventive.

Tribunalul Neamţ - Secţia penală opinează că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece dispoziţiile legale criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate.

In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierile de sesizare au fost comunicate preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.

Guvernul consideră că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată. In acest sens arată că termenul de 24 de ore în care trebuie să se pronunţe instanţa de judecată asupra menţinerii arestării este menit să vină în favoarea inculpatului, în spiritul respectării drepturilor sale constituţionale, şi nu în contradicţie cu acestea. Apreciază că susţinerea conform căreia avocatul nu poate realiza o apărare în acest interval de timp este nefondată, atâta vreme cât instanţa de judecată nu soluţionează cu această ocazie fondul cauzei, iar până la data depunerii dosarului la instanţă şi ulterior până la pronunţarea încheierii, apărătorul, dacă nu a făcut-o anterior, are timp suficient pentru studierea dosarului şi organizarea unei apărări. Referitor la dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală, consideră că acestea nu contravin sub nici un aspect dreptului învinuitului sau inculpatului la apărare şi, de asemenea, nu încalcă dreptul la un proces echitabil, întrucât, pe de o parte, nu opreşte părţile interesate de a se adresa justiţiei şi de a beneficia de toate garanţiile care condiţionează într-o societate democratică procesul echitabil, iar pe de altă parte, instituie condiţiile în care se dispune suspendarea procesului penal.

Avocatul Poporului apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, deoarece stabilirea unor reguli speciale de procedură privind menţinerea măsurii arestării inculpatului la primirea dosarului este realizată de legiuitor în exercitarea competenţelor sale constituţionale, nefiind de natură să încalce liberul acces la justiţie şi dreptul la apărare. Mai arată că dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală nu conţin norme contrare prevederilor din Legea fundamentală invocate în motivarea excepţiei.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate ridicată.

CURTEA,

examinând încheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului şi Avocatului Poporului, rapoartele întocmite de judecătorul-raportor, concluziile procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2) , ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 3001 alin. 3 şi art. 303 alin. 6 teza a treia din Codul de procedură penală.

Ulterior sesizării Curţii Constituţionale prin încheierile din 19 martie şi 26 aprilie 2006, textele legale criticate au fost modificate şi completate prin Legea nr. 356/2006 pentru modificarea şi completarea Codului de procedură penală, precum şi pentru modificarea altor legi, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 677 din 7 august 2006, lege care, în ceea ce priveşte articolele ce constituie obiectul excepţiei, potrivit art. III, intră în vigoare la 30 de zile de la publicare.

In noua sa redactare, art. 3001 alin. 3 din Codul de procedură penală a păstrat în esenţă soluţia legislativă anterioară, dar este de natură să înlăture criticile pe care autorul şi-a întemeiat motivarea excepţiei, întrucât legiuitorul nu a mai legat indisolubil acest text de prevederile art. 159 alin. 7 din cod, eliminând trimiterea existentă anterior, la alineatul potrivit căruia instanţa era obligată să se pronunţe asupra menţinerii arestării preventive în termen de 24 de ore de la primirea dosarului. Textul are în prezent următorul conţinut: „Când instanţa constată că temeiurile care au determinat arestarea impun în continuare privarea de libertate sau că există temeiuri noi care justifică privarea de libertate, instanţa menţine, prin încheiere motivată, arestarea preventivă. Dispoziţiile art. 159 alin. 3, 4, 5 şi 11 se aplică în mod corespunzător."

De asemenea, teza a treia a alin. 6 al art. 303 din Codul de procedură penală a devenit, în urma modificărilor, teza a doua, având următorul conţinut: „Dacă inculpatul este arestat, se aplică în mod corespunzător prevederile art. 3002, iar dacă faţă de acesta s-a dispus măsura obligării de a nu părăsi localitatea sau măsura obligării de a nu părăsi ţara, se aplică, în mod corespunzător, art. 145 şi 1451."

Aceste dispoziţii sunt considerate de autorii excepţiei ca aducând atingere următoarelor articole din Constituţie: art. 16 alin. (1) referitoare la egalitatea în drepturi, art. 21 care statuează în legătură cu accesul liber la justiţie, art. 24 care consacră dreptul la apărare, art. 142 alin. (1) conform căruia Curtea Constituţională este garantul supremaţiei Constituţiei şi art. 146 lit. d) referitoare la soluţionarea de către Curtea Constituţională a excepţiilor de neconstituţionalitate ridicate în faţa instanţelor judecătoreşti. De asemenea, se invocă şi încălcarea art. 6 privind dreptul la un proces echitabil din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea reţine următoarele:

I.   Referitor la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3 coroborate cu cele ale art. 159 alin. 7 din Codul de procedură penală, după sesizarea Curţii Constituţionale textul de lege atacat a fost modificat prin Legea nr. 356/2006 în sensul dorit de autorii excepţiei, astfel că susţinerile acestora au rămas fără obiect.

II.   Cu privire la excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 303 alin. 6 teza a doua din Codul de procedură penală, în raport cu prevederile art. 16 alin. (1), art. 21, 24, art. 142 alin. (1) şi art. 146 lit. d) din Legea fundamentală, precum şi cu cele ale art. 6 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, se constată că autorii acesteia solicită, în realitate, adoptarea unei noi soluţii legislative. In acest caz, aşa cum Curtea Constituţională a reţinut în mod constant, acceptarea acestei critici ar echivala cu transformarea instanţei de contencios constituţional într-un legislator pozitiv, ceea ce ar contraveni art. 61 alin. (1) din Constituţie, potrivit căruia „Parlamentul este [...] unica autoritate legiuitoare a ţării". De asemenea, potrivit dispoziţiilor art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, „Curtea Constituţională se pronunţă numai asupra constituţionalităţii actelor cu privire la care a fost sesizată, fără a putea modifica sau completa prevederile supuse controlului".

De altfel, este de observat că dispoziţiile art. 303 alin. 6 teza a doua din Codul de procedură penală sunt o concretizare a prevederilor art. 23 alin. (6) din Constituţie, potrivit căruia „în faza de judecată instanţa este obligată, în condiţiile legii, să verifice periodic, şi nu mai târziu de 60 de zile, legalitatea şi temeinicia arestării preventive şi să dispună, de îndată, punerea în libertate a inculpatului, dacă temeiurile care au determinat arestarea preventivă au încetat sau dacă instanţa constată că nu există temeiuri noi care să justifice menţinerea privării de libertate", precum şi a dispoziţiilor alin. (9) al aceluiaşi articol, prin care se prevede că „punerea în libertate a celui reţinut sau arestat este obligatorie, dacă motivele acestor măsuri au dispărut, precum şi în alte situaţii prevăzute de lege". Aceste prevederi de ordin constituţional sunt o reflectare a principiului înscris în art. 5 paragraful 3 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale, conform căruia „orice persoană arestată sau deţinută [...] trebuie adusă de îndată înaintea unui judecător sau a altui magistrat împuternicit prin lege cu exercitarea atribuţiilor judiciare şi are dreptul de a fi judecat într-un termen rezonabil sau eliberat în cursul procedurii".

Faţă de cele arătate, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 alin. (1) şi (6) din Legea nr. 47/1992,

CURTEA    CONSTITUŢIONALĂ

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 3001 alin. 3, cu referire la art. 159 alin. 7 şi art. 303 alin. 6 teza a doua din Codul de procedură penală, excepţie ridicată de Cristina Moloman, Ionel Moloman, Ecaterina Avădăni, Maria Florescu, Alexandru Teodorescu, Maricel Moloman şi Iolanda Simionica în Dosarul nr. 4.152/2006 al Tribunalului laşi şi de Ioan Butnariu în Dosarul nr. 741/P/2006 al Tribunalului Neamţ - Secţia penală.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 21 septembrie 2006.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Florentina Geangu


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 605/2006

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 605 din 2006
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 605/2006
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu