DECIZIE Nr. 6 din 25 februarie 1993
cu privire la constitutionalitatea Legii de modificare a Legii nr. 58/1992 cu
privire la corelarea salariilor prevazute in Legea nr. 53/1991, Legea nr.
40/1991 si Legea nr. 52/1991 cu nivelul salariilor de la societatile comerciale
si regiile autonome
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 61 din 25 martie 1993
Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 9 februarie 1993, de
catre 52 deputati, respectiv de domnii Ion Diaconescu, Gabriel Tepelea,
Gheorghe Cristea, Ion Ratiu, Otto Weber, Cornel Protopopescu, Mihail Nica,
Valentin Vasilescu, Ionel Roman, Severin Baciu, Cristian Ionescu, Constantin
Ghita, Alexandru Albu, Floarea Calota-Lupu, Dumitru Braneanu, Valentin
Soroceanu, Ion Ionescu, Romulus Dabu, Teodor Jurca, Emil Boros, Emilian Bratu,
Angela Florian, Mihail Bucur, Vasile Pop, Viorel Pavel, Valentin Argeseanu,
Barbu Pitigoi, Ion Hui, Mircea Popa, Nicolae Alexandrescu, Nicolae Ivanciu,
Stefan Cazimir, Mircea Cretu, Ioan Pop, Ioan Sonea, Nicolae Octavian Daramus,
Petru Ioan, Ioan Hortopan, Mircea Musat, Dan Cristian Popovici, Constantin
Gheorghe, Eugen Nicolicea, Victor Penescu, Nicolae Serdin, Mihail Paraluta,
Florian Udrea, Alexandru Ota, Gheorghe Cautis, Ioan Gavra, Vasile Ene, Anton
Mangiurea si Nicolae Mischie, asupra neconstitutionalitatii Legii pentru
modificarea Legii nr. 58/1992, adoptata de Camera Deputatilor in sedinta din 17
decembrie 1992 si de Senat in sedinta din 4 februarie 1993.
In sesizare, grupul de deputati sustine ca legea respectiva, prin care se
modifica cota impozitului majorat pentru veniturile realizate in afara functiei
de baza de catre functionarii publici de la 100% la 30%, este neconstitutionala,
deoarece prin mentinerea fata de acestia a unui regim de impozitare diferit in
raport cu restul salariatilor se introduce o discriminare economica si se
incalca principiul egalitatii in drepturi consfintit de art. 16 alin. (1) din
Constitutia Romaniei, potrivit caruia "Cetatenii sunt egali in fata legii
si a autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari".
De asemenea, grupul de deputati apreciaza ca singura solutie
constitutionala o reprezinta abrogarea in totalitate a textului referitor la
impozitul majorat din Legea nr. 58/1992, actualmente in vigoare, fapt care ar
asigura egalitate de tratament, cat priveste impozitarea, pentru toate
categoriile de salariati. Potrivit art. 19 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
Curtea Constitutionala a solicitat celor doua Camere ale Parlamentului, precum
si Guvernului, punctul lor de vedere asupra sesizarii primite.
In punctul de vedere exprimat de Guvern se arata ca, in situatia infirmarii
Legii pentru modificarea Legii nr. 58/1992, s-ar crea o situatie si mai
defavorabila pentru persoanele care cumuleaza doua sau mai multe functii,
acestora urmand sa li se aplice o impozitare de 100% in loc de 30% . Totodata,
se mentioneaza ca Guvernul are in vedere promovarea unui proiect de lege prin
care impozitarea in cazul cumulului de functii va fi reglementata unitar.
Senatul si Camera Deputatilor nu au comunicat punctul lor de vedere.
CURTEA CONSTITUTIONALA
examinind sesizarea grupului de deputati, punctul de vedere al Guvernului,
precum si concordanta dintre textul legal ce face obiectul sesizarii si
dispozitiile constitutionale, retine urmatoarele:
Legea cu privire la corelarea salariilor prevazute de Legea nr. 53/1991,
Legea nr. 40/1991 si Legea nr. 52/1991 cu nivelul salariilor de la societatile
comerciale si regiile autonome (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 140 din 23 iunie 1992) stabileste prin art. 3 ca: " (1)
Salariile de baza pentru persoanele incadrate prin cumul, inclusiv pentru
pensionarii care cumuleaza pensia cu salariul, sunt cele stabilite potrivit
art. 1. (2) Salariile realizate prin cumul de functii potrivit alin. (1),
precum si veniturile realizate in afara functiei de baza, indiferent de
unitatea in care acestea se obtin, se impoziteaza separat, aplicandu-se
impozitul prevazut de lege, majorat cu 100%".
Legea nr. 53/1991 se refera la salarizarea senatorilor, deputatilor si
personalului din aparatul Parlamentului Romaniei, Legea nr. 52/1991 se refera
la salarizarea personalului din organele puterii judecatoresti, iar Legea nr.
40/ 1991 se refera la salarizarea Presedintelui si Guvernului Romaniei, precum
si a personalului Presedintiei, Guvernului si al celorlalte organe ale puterii
executive.
Legea pentru modificarea Legii nr. 58/1992, adoptata de catre Parlamentul
Romaniei in sedintele din 17 decembrie 1992 (Camera Deputatilor) si 4 februarie
1993 (Senat), cuprinde doua articole. Primul articol modifica art. 3 alin. 2
din Legea nr. 58/1992 cu privire la corelarea salariilor prevazute de Legea nr.
53/1991, Legea nr. 40/1991 si Legea nr. 52/1991 cu nivelul salariilor de la
societatile comerciale si regiile autonome, dindu-i urmatorul cuprins:
"(2) Salariile realizate prin cumul de functii potrivit alin. (1),
precum si veniturile realizate in afara functiei de baza, indiferent de
unitatea in care acestea se obtin, se impoziteaza separat, aplicandu-se
impozitul prevazut de lege, majorat cu 30%".
Articolul 2 stabileste ca dispozitiile legii "se aplica de la data de
1 ianuarie 1993".
Sesizarea trimisa Curtii Constitutionale priveste legea in intregime, deci
ambele articole, desi in continut ea este motivata numai cat priveste majorarea
cu 30% a impozitului. De asemenea, prin simetrie de motivatie, in sesizarea
trimisa Curtii Constitutionale se solicita declararea ca neconstitutionala si a
Legii nr. 58/1992, deci chiar a legii a carei modificare se realizeaza prin
dispozitiile mentionate mai inainte.
Curtea Constitutionala constata ca sesizarea ce i s-a adresat intruneste
conditiile de continut si de forma cerute de art. 144 lit. a) din Constitutie,
precum si de art. 12 si 17 alin. (1) din Legea nr. 47/1992. De asemenea, Curtea
Constitutionala constata ca este competenta sa judece sesizarea de
neconstitutionalitate invocata.
Luarea unei decizii impune Curtii Constitutionale examinarea cel putin a
trei probleme, si anume: daca art. 1 din legea atacata este constitutional;
daca art. 2 din legea atacata este constitutional; daca poate constata
neconstitutionalitatea art. 3 alin. (2) din Legea nr. 58/1992.
Aprecierea constitutionalitatii art. 1 din lege, care introduce o majorare
de impozit de 30% pentru veniturile obtinute din cumul pentru categoriile de
persoane stabilite prin legile nr. 40, 52 si 53 din anul 1991, se poate realiza
prin confruntarea prevederilor sale cu dispozitiile cuprinse in art. 16 alin.
(1), precum si in art. 53 (indeosebi alin. 2) din Constitutie. Art. 16 alin.
(1) stabileste ca "Cetatenii sunt egali in fata legii si a autoritatilor
publice, fara privilegii si fara discriminari".
In structura normativa a Constitutiei, criteriile nediscriminarii sunt
nominalizate prin art. 4 alin. (2), acestea fiind rasa, nationalitatea,
originea etnica, limba, religia, sexul, opinia, apartenenta politica, averea,
originea sociala. Dar, si acest lucru este deosebit de important, dispozitiile
constitutionale trebuie corelate si interpretate in raport cu dispozitiile
cuprinse in instrumentele juridice internationale in domeniul drepturilor
omului, numai astfel putindu-se stabili egalitatii in drepturi a cetatenilor
sensurile si dimensiunile sale juridice. Aceasta rezulta expres chiar din
Constitutie, care prin art. 20 alin. (1) stabileste ca "Dispozitiile
constitutionale privind drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate
si aplicate in concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu
pactele si cu celelalte tratate la care Romania este parte". Astfel, devin
aplicabile, in speta, dispozitiile cuprinse in art. 26 din Pactul international
privitor la drepturile civile si politice, intrat in vigoare la 23 martie 1976,
potrivit caruia "Toate persoanele sunt egale in fata legii si au dreptul,
fara discriminare, la o egala protectie a legii. In aceasta privinta, legea
trebuie sa interzica orice discriminare si sa garanteze tuturor persoanelor o
protectie egala si eficace impotriva oricarei discriminari, indeosebi de rasa,
culoare, sex, limba, religie, opinie politica si orice alta opinie, origine
nationala sau sociala, avere, nastere sau intemeiata pe orice alta
imprejurare".
Dispozitii similare sunt cuprinse si in art. 2 alin. 2 din Pactul
international privitor la drepturile economice, sociale si culturale, intrat in
vigoare la 3 ianuarie 1976.
In considerarea dispozitiilor invocate urmeaza sa se observe ca prevederile
legale a caror constitutionalitate este pusa in discutie introduc un spor de
impozit (o majorare de 30%) doar pentru o anumita categorie de functionari.
Aceasta introduce o exceptie de la dispozitiile comune in materie, si anume
cele cuprinse in Legea nr. 32/1991 privind impozitul pe salarii, care prin art.
7 alin. 4 stabileste ca "Veniturile sub forma de salarii si alte venituri
salariale, provenite din munca prestata in mai multe locuri de munca, se impun
separat, pe fiecare loc de munca, cu cotele si in conditiile prevazute la
primul alineat al acestui articol".
Ca atare, Legea nr. 32/1991 are in vedere veniturile salariale obtinute si
nu vreo diferentiere pe criterii sociale sau categorii de functionari. Este in
afara oricarei indoieli ca realizarea unor exceptii la impozitarea veniturilor
pe criterii sociale, categorii de functionari sau, desigur, pe criteriile
enuntate de art. 4 alin. (2) din Constitutie este o incalcare a egalitatii
cetatenilor in fata legii. Mai mult, in aprecierea constitutionalitatii legii
atacate, trebuie avute in vedere si prevederile art. 53 alin. (2) din
Constitutie, in temeiul carora "Sistemul legal de impuneri trebuie sa
asigure asezarea justa a sarcinilor fiscale".
Asa vazute lucrurile, urmeaza sa se aprecieze ca o fiscalitate care se
indeparteaza de la regulile general admise, cat priveste baza si cotele
impozabile, categoriile de venituri etc., devine o fiscalitate discriminatorie
daca introduce criterii care afecteaza egalitatea in drepturi a cetatenilor.
Fiscalitatea trebuie sa fie nu numai legala, ci si proportionala, rezonabila,
echitabila si sa nu diferentieze impozitele pe criteriul grupelor sau
categoriilor de cetateni. In aceasta viziune juridica, prevederea legala care
introduce un spor de impozit de 30% numai pentru o anumita categorie de
functionari este discriminatorie si contrara prevederilor art. 16 alin. (1) si
art. 53 alin. (2) din Constitutie.
Cat priveste art. 2 din Legea pentru modificarea Legii nr. 58/1992, acesta
stabileste ca "Dispozitiile prezentei legi se aplica de la data de 1
ianuarie 1993". Tot in textul legii se arata ca ea a fost adoptata de
Camera Deputatilor la 17 decembrie 1992 si de catre Senat la 4 februarie 1993.
Ca atare, legea stabileste ca intra in vigoare la o data anterioara votarii
sale si, bineinteles, eventualei sale promulgari si publicari in Monitorul
Oficial al Romaniei. Or, potrivit art. 15 alin. (2) din Constitutie, legea
dispune numai pentru viitor, cu exceptia legii penale mai favorabile, iar potrivit
art. 78 din Constitutie, legea se publica in Monitorul Oficial al Romaniei si
intra in vigoare la data publicarii sau la data prevazuta in textul ei. Este
evident, in pofida oricarei alte interpretari, ca data prevazuta in textul unei
legi nu poate fi decat posterioara publicarii sale in Monitorul Oficial al
Romaniei, in afara exceptiei prevazute de catre art. 15 alin. (2) din
Constitutie. De aceea, art. 2 din legea in discutie este in vadita contradictie
cu dispozitiile constitutionale.
In legatura cu constitutionalitatea art. 3 din Legea nr. 58/1992, cateva
consideratiuni se impun. In mod firesc, grupul de deputati ridica problema
constitutionalitatii si a art. 3 din Legea nr. 58/1992 si ajunge la constatarea
ca "singura prevedere constitutionala, ... admisibila in proiectul de lege
pentru modificarea Legii nr. 58/1992, in legatura cu alin. (2) al art. 3, o
constituie abrogarea, in totalitate, a alineatului respectiv al Legii nr.
58/1992, asigurandu-se astfel, prin lege, tratament nediscriminatoriu, egal
pentru toti salariatii din Romania, indiferent de domeniul de activitate, asa
cum este stipulat prin alin. 4 al art. 7 din Legea nr. 32/1991 privind
impozitul pe salarii".
Legatura dintre art. 3 din Legea nr. 58/1992 si art. 1 din legea privind modificarea
sa este indiscutabila din moment ce, cel din urma il modifica pe cel dintai.
Art. 1 in discutie incearca, evident, o corectare a reglementarii din art. 3,
reglementare discriminatorie si exagerata. Dar solutia abrogarii, propusa de
catre grupul de deputati, nu intra in competenta Curtii Constitutionale, unica
autoritate legiuitoare fiind Parlamentul Romaniei. Este, de asemenea, usor de
observat ca din moment ce majorarea de 30% pe care, din ratiunile expuse,
Curtea Constitutionala o considera ca fiind contrara Constitutiei, cu atat mai
mult, pentru simetrie de rationamente, este neconstitutionala majorarea cu 100%
prevazuta de art. 3 al Legii nr. 58/1992. Trebuie insa sa se observe ca Legea
nr. 58/1992 este o lege in vigoare si ca asupra prevederilor unei legi in
vigoare, controlul constitutionalitatii poate fi declansat numai pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate, in temeiul art. 144 lit. c) din
Constitutie. In situatia concreta Curtea Constitutionala nu poate primi si
solutiona o sesizare de neconstitutionalitate de acest tip prin procedura
prevazuta de art. 144 lit. a) din Constitutie, adica in cadrul controlului
anterior promulgarii. Mai mult, potrivit Constitutiei, Curtea Constitutionala
nu are dreptul sa se sesizeze din oficiu cu neconstitutionalitatea art. 3 din
Legea nr. 58/1992. Indreptarea acestor prevederi, in sensul corelarii lor cu
Constitutia, se poate realiza fie de catre autoritatile constitutionale
competente in elaborarea legilor, fie pe calea exceptiei de neconstitutionalitate.
Fata de considerentele expuse,
CURTEA CONSTITUTIONALA,
in numele legii,
DECIDE:
1. Declara neconstitutionala Legea pentru modificarea Legii nr. 58/1992.
2. Prezenta decizie se comunica Presedintelui Romaniei, precum si presedintelui
Camerei Deputatilor si presedintelui Senatului, in scopul deschiderii
procedurii prevazute de art. 145 alin. (1) din Constitutie, si se publica in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Deliberarea a avut loc in data de 25 februarie 1993 si la ea au participat
Vasile Gionea, presedinte, Viorel Mihai Ciobanu, Mihai Constantinescu, Miklos
Fazakas, Ion Filipescu, Antonie Iorgovan, Ioan Muraru, Florin Vasilescu si
Victor Dan Zlatescu, judecatori.
PRESEDINTELE
CURTII CONSTITUTIONALE
prof. dr. VASILE GIONEA
Magistrat asistent,
Constantin Burada