DECIZIE Nr. 6 *) din 17 ianuarie 1995
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 106 din 31 mai 1995
*) A se vedea si Decizia Curtii Constitutionale nr. 43 din 2 mai 1995.
Victor Dan Zlatescu - presedinte
Miklos Fazakas - judecator
Ioan Muraru - judecator
Doina Suliman - magistrat-asistent
Completul de judecata, convocat fara citarea partilor potrivit art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, examinind exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii
Guvernului nr. 459 din 28 aprilie 1990, invocata de apelanta-pirita Liga
Apararii Drepturilor Omului, in Dosarul nr. 4.308/1994 al Tribunalului
Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila, constata urmatoarele:
Tribunalul Municipiului Bucuresti - Sectia a IV-a civila, pe rolul caruia
se afla spre solutionare apelul declarat de pirita Liga Apararii Drepturilor
Omului impotriva Sentintei nr. 3610 din 8 aprilie 1994 pronuntata de
Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, prin Incheierea din 6 septembrie 1994, a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii
Guvernului nr. 459 din 28 aprilie 1990, invocata de Liga Apararii Drepturilor
Omului. Argumentind exceptia, apelanta-pirita arata ca hotararea nu a fost
contrasemnata de ministrul de resort, nu a fost publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, incalcind astfel dispozitiile art. 51 si ale art. 107 alin. (4)
din Constitutie.
Tribunalul Municipiului Bucuresti, exprimandu-si opinia potrivit
dispozitiilor art. 23 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, apreciaza exceptia ca
nefondata, motivind ca potrivit art. 1 lit. a) din Decretul nr. 409/1955,
neabrogat, transmiterea bunurilor statului intre institutii centrale se face
prin ordinul institutiei centrale de stat detinatoare a bunurilor sau care
tuteleaza unitatea detinatoare a bunurilor respective, transmitere ce se face
fara plata. La data emiterii Hotararii Guvernului nr. 459 din 28 aprilie 1990,
se arata in continuare, I.A.C. - S.L.S., actualmente Societatea Comerciala
"Locato" - S.A., se afla in subordinea Guvernului, si deci Guvernul,
in calitate de organ tutelar al detinatorului bunului, avea abilitatea legala
de a proceda la transferul imobilului in litigiu. In alta ordine de idei,
tribunalul opineaza ca, dat fiind publicarea Hotararii Guvernului nr. 459/1990
abia la 24 aprilie 1992 in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 75,
deci dupa intrarea in vigoare a Constitutiei din 1991, competenta solutionarii
exceptiei de neconstitutionalitate apartine Curtii Constitutionale.
CURTEA CONSTITUTIONALA,
avand in vedere incheierea de sesizare, raportul intocmit in cauza, dispozitiile
art. 144 lit. c) din Constitutie si ale art. 24 alin. (2) din Legea nr.
47/1992, retine:
Materia care formeaza obiectul acestei exceptii a fost supusa deja atentiei
Curtii Constitutionale, fiind atacata Hotararea Guvernului nr. 1.295 din 13
decembrie 1990, prin care se stabilesc taxele de timbru pentru actiunile si
cererile introduse la instantele judecatoresti, iar prin Decizia nr. 7/1993,
ramasa definitiva, Curtea a respins exceptia de neconstitutionalitate ca vadit
nefondata.
Motivele care fundamenteaza Decizia Curtii Constitutionale nr. 7/1993 sunt
pe deplin valabile si in cauza de fata si deci nu justifica indepartarea Curtii
de la practica sa.
Legea, in inteles de act juridic, este supusa regulii tempus regit actum,
adica regimului constitutional din perioada cand a fost adoptata, inclusiv in
ceea ce priveste posibilitatea controlului constitutionalitatii sale.
Contradictia unei legi anterioare Constitutiei cu prevederile acesteia, fiind
un aspect al conflictului de legi in timp, are drept consecinta abrogarea ei
totala sau partiala in temeiul art. 150 alin. (1) din Constitutie.
Hotararile Guvernului, emise in baza sistemului delegarii legislative, care
se pastreaza si in actuala Constitutie, fiind prevazut de art. 114, nu
contravin acestei reguli constitutionale, delegarea legislativa insemnind de
fapt abilitarea temporara si conditionata a Guvernului de a emite norme cu
putere de lege, a caror valoare juridica este egala cu a legii, daca sunt emise
in conformitate cu prevederile constitutionale si legale existente in momentul
emiterii lor. Dar, in cazul in speta, hotararea in discutie este un act
individual, iar cum Curtea Constitutionala nu controleaza decat
constitutionalitatea normelor juridice, in mod eronat a fost sesizata, competenta
solutionarii cauzei apartinand instantei judecatoresti.
In concluzie, Curtea Constitutionala apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate a Hotararii Guvernului nr. 459 din 28 aprilie 1990 este
vadit nefondata.
Pentru motivele aratate, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin.
(2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 24
alin. (2) din Legea nr. 47/1992, in unanimitate,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge ca vadit nefondata exceptia de neconstitutionalitate a Hotararii
Guvernului nr. 459 din 28 aprilie 1990, invocata de Liga Apararii Drepturilor
Omului in Dosarul nr. 4.308/1994 al Tribunalului Municipiului Bucuresti -
Sectia a IV-a civila.
Cu recurs in termen de 10 zile de la comunicare.
Pronuntata la data de 17 ianuarie 1995.
PRESEDINTE
prof. dr. Victor Dan Zlatescu
Magistrat-asistent,
Doina Suliman