DECIZIE Nr.
591 din 20 mai 2008
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 46 alin. (1) din Ordonanta de
urgenta a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 451 din 17 iunie 2008
Ioan Vida -
preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Ion Tiucă - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 46 alin. (1) din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale
statului, excepţie ridicată de Anton Vasile în Dosarul nr. 5.149/314/2007 al
Judecătoriei Suceava.
La apelul nominal se prezintă
procuratorul autorului excepţiei, domnul Mihai Tănăsescu, lipsind Autoritatea
pentru Valorificarea Activelor Statului, faţă de care procedura de citare a
fost legal îndeplinită.
Reprezentantul autorului excepţiei solicită admiterea
excepţiei de neconstituţionalitate şi depune note scrise în acest sens.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei de neconstituţionalitate, arătând că textul de lege
criticat se aplică în mod egal tuturor persoanelor prevăzute în ipoteza normei.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele:
Prin Incheierea din 19 decembrie 2007, pronunţată în
Dosarul nr. 5.149/314/2007, Judecătoria Suceava a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 46
alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de Anton Vasile.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul acesteia susţine că, în sensul principiului constituţional
consacrat de art. 21, se înscrie şi posibilitatea oricărei persoane de a se
adresa direct şi nemijlocit instanţelor de judecată pentru apărarea
drepturilor, a libertăţilor şi a intereselor sale legitime. Or, în condiţiile
în care art. 46 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998
prevede obligativitatea comunicării cererii de chemare în judecată persoanei
împotriva căreia va fi pornită ulterior acţiunea civilă şi depunerea cererii în
instanţă numai însoţită de dovada comunicării ei prin scrisoare recomandată,
reglementarea criticată restrânge în mod nejustificat accesul persoanei la
justiţie şi creează un regim discriminatoriu între justiţiabili, contravenind
prevederilor constituţionale invocate.
Judecătoria Suceava arată că dispoziţiile legale criticate au mai fost analizate sub
aspectul constituţionalităţii în mai multe rânduri, jurisprudenţa Curţii
Constituţionale fiind constantă în sensul respingerii criticilor cu un atare
obiect.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele
de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul consideră
excepţia ca fiind neîntemeiată, arătând că art. 46 din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 51/1998 a mai făcut obiectul controlului de constituţionalitate,
Curtea statuând în mod constant asupra netemeiniciei criticilor formulate.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu
privire la excepţia de neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctele de vedere
ale Guvernului şi Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, susţinerile părţii prezente, concluziile procurorului,
dispoziţiile de lege criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum
şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie dispoziţiile art. 46 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului
nr. 51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, republicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 948 din 24 decembrie 2002, cu
modificările şi completările ulterioare, text de lege care are următorul
conţinut: „Reclamantul este obligat să comunice cererea, actele pe care se
întemeiază şi, după caz, interogatoriul scris, prin scrisoare recomandată cu
confirmare de primire, înainte de depunerea acestora în instanţă. Judecătorul
nu va primi cererea fără dovada privind îndeplinirea obligaţiei de comunicare.
Prevederile acestui alineat se aplică oricărei cereri, indiferent de natura ei,
cu excepţia cererilor formulate în timpul judecăţii sau a celor prin care se
exercită o cale de atac."
Autorul excepţiei susţine că dispoziţiile legale
criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 16 referitor la egalitatea
în drepturi, ale art. 21 care consacră liberul acces la justiţie şi dreptul la
un proces echitabil şi ale art. 53 referitor la restrângerea exerciţiului unor
drepturi sau al unor libertăţi.
Examinând excepţia, se constată că dispoziţiile art. 46
din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 au mai fost supuse
controlului de constituţionalitate, în acest sens fiind deciziile nr. 308/2008,
nr. 85/2006 şi nr. 323/2004, publicate în Monitorul Oficial al României, Partea
I, nr. 324 din 24 aprilie 2008, nr. 236 din 16 martie 2006 şi, respectiv, nr.
1.026 din 5 noiembrie 2004. Cu acele prilejuri Curtea a reţinut că dispoziţiile
de lege criticate din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998 privind
valorificarea unor active ale statului sunt în deplină conformitate cu
dispoziţiile art. 21 din Constituţie.
In esenţă, Curtea a reţinut că dispoziţiile criticate
reglementează o procedură specială de soluţionare a litigiilor privind
creanţele neperformante preluate de Autoritatea pentru Valorificarea Activelor
Statului, având în vedere natura deosebită a acestor creanţe şi strânsa lor
legătură cu datoria publică, cu bugetul statului şi ocrotirea interesului
public.
De asemenea, Curtea a constatat că, potrivit art. 46
alin. (1) teza a doua din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 51/1998,
prevederile referitoare la obligaţia comunicării cererilor înainte de depunerea
acestora în instanţă se aplică oricărei cereri, indiferent de natura ei, cu
excepţia cererilor formulate în timpul judecăţii sau a celor prin care se
exercită o cale de atac, pentru care sunt aplicabile dispoziţiile dreptului
comun, şi anume Codul de
procedură civilă. Aşa fiind, exceptarea de la regula comunicării cererilor
înainte de depunerea acestora în instanţă, reglementată în teza întâi,
exceptare referitoare la cererile formulate în timpul judecăţii sau la cele
prin care se exercită o cale de atac, garantează drepturile procesuale ale
părţilor şi constituie expresia aplicării în plan legislativ a principiilor
constituţionale care consacră liberul acces la justiţie şi dreptul la un proces
echitabil.
Atât considerentele, cât şi
soluţia deciziilor amintite sunt pe deplin valabile şi în cauza de faţă,
neintervenind elemente noi, de natură a determina o reconsiderare a
jurisprudenţei Curţii în această materie.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie,
precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea
nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 46 alin. (1) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
51/1998 privind valorificarea unor active ale statului, excepţie ridicată de
Anton Vasile în Dosarul nr. 5.149/314/2007 al Judecătoriei Suceava.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 20 mai 2008.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu