DECIZIE Nr. 59 din 17 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 598 si
600 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 203 din 9 martie 2004

Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Florentina Balta - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 598 si 600 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Societatea Comerciala "Mondart" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr.
5.884/2003 al Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si de contencios
administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, procedura de citare fiind legal
indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata, aratand ca art. 598 si 600 din
Codul de procedura civila nu contravin prevederilor constitutionale ale art.
44, textele de lege criticate reprezentand expresia garantarii dreptului de
proprietate privata, fiind instituite din ratiuni de protectie a acestui drept impotriva
abuzurilor procesuale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 30 iulie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 5.884/2003,
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ a sesizat
Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor
art. 598 si 600 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea
Comerciala "Mondart" - S.R.L. Bacau.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se arata ca, in
conformitate cu prevederile art. 598 si 600 din Codul de procedura civila, o
terta persoana poate pretinde si obtine de la instanta de judecata impiedicarea
titularului dreptului de proprietate asupra unui bun sa exercite in mod direct
si absolut atributele conferite de calitatea de proprietar.
Se arata ca prin dispozitiile criticate "se creeaza posibilitatea ca
un tert fata de titlul de proprietate asupra unui bun sa scoata respectivul bun
din sfera de dispozitie juridica a proprietarului atat timp cat instanta de
judecata nu s-a pronuntat cu privire la valabilitatea titlului de
proprietate".
Tribunalul Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ
apreciaza ca prevederile art. 598 si 600 din Codul de procedura civila sunt constitutionale,
masura sechestrului judiciar interzicand instrainarea bunului supus
sechestrului, pentru a conferi creditorului garantia ca, in cazul in care va
obtine un titlu executor, acesta isi va putea indestula creanta, debitorul
ramanand in continuare proprietar al bunului. De altfel, legiuitorul a
instituit o garantie pentru debitor - cautiunea, pentru ca, in situatia in care
creditorul va cadea in pretentii, sa se poata acoperi eventualul prejudiciu ce
s-ar cauza prin masura sechestrului.
Potrivit dispozitiilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, precum si Guvernului, pentru a-si formula punctele de
vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul arata ca dispozitiile art. 598 si 600 din Codul de procedura
civila nu aduc nici o atingere dreptului de proprietate privata, ci,
dimpotriva, reprezinta o expresie a aplicarii acestui principiu, constituind in
acelasi timp o masura de evitare a abuzului procesual.
"Textele criticate constituie in fapt o modalitate de asigurare a
actiunii civile, garantand posibilitatea executarii in viitor a hotararii
judecatoresti care va fi obtinuta de catre reclamant." Masura sechestrului
judiciar interzice doar instrainarea proprietatii in vederea asigurarii
indestularii creantei debitorului in cazul obtinerii unui titlu executoriu.
Se mai arata ca legiuitorul a prevazut si posibilitatea depunerii unei
cautiuni in sarcina partii care solicita instituirea sechestrului judiciar,
fapt ce reprezinta tocmai garantia constituita in scopul dezdaunarii
debitorului pentru eventualele pagube produse de o indisponibilizare
nejustificata a bunurilor sale.
Se apreciaza ca procedura de judecata in ansamblul sau, incluzand si
procedura de solutionare a cererii pentru incuviintarea sechestrului judiciar,
se intemeiaza pe dispozitiile art. 125 alin. (3) din Constitutie, care dau
libertate legiuitorului sa statueze in aceste domenii, in deplina concordanta
cu alin. (1) al art. 41 din Constitutie, potrivit caruia continutul si limitele
dreptului de proprietate sunt stabilite de lege.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale
criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii
nr. 47/1992, republicata, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146
lit. d) din Constitutia Romaniei, republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art.
2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie prevederile art.
598 si 600 din Codul de procedura civila, cu modificarile si completarile
ulterioare. Textele legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 598: "Ori de cate ori exista un proces asupra proprietatii sau
altui drept real principal, asupra posesiunii unui bun mobil sau imobil, ori
asupra folosintei sau administrarii unui bun proprietate comuna, instanta
competenta pentru judecarea cererii principale va putea sa incuviinteze, la
cererea celui interesat, punerea sub sechestru judiciar a bunului, daca aceasta
masura este necesara pentru conservarea dreptului respectiv.";
- Art. 600: "Cererea de sechestru judiciar se judeca de urgenta, cu
citarea partilor. In caz de admitere, instanta va putea sa oblige pe reclamant
la darea unei cautiuni, iar in cazul bunurilor imobile se va proceda potrivit
art. 593 alin. 3. Incheierea este supusa numai recursului, in termen de 5 zile
de la pronuntare. Dispozitiile art. 592 alin. 3 se aplica in mod corespunzator.
Paza bunului sechestrat va fi incredintata persoanei desemnate de parti de
comun acord, iar in caz de neintelegere, unei persoane desemnate de instanta,
care va putea fi chiar detinatorul bunului. In acest scop, executorul
judecatoresc se va deplasa la locul situarii bunului ce urmeaza a fi pus sub
sechestru si-l va da in primire, pe baza de proces-verbal,
administratorului-sechestru. Un exemplar al procesului-verbal va fi inaintat si
instantei care a incuviintat masura.
Administratorul-sechestru va putea face toate actele de conservare si
administrare, va incasa orice venituri si sume datorate si va putea plati
datorii cu caracter curent, precum si cele constatate prin titlu executoriu. De
asemenea, el va putea sta in judecata in numele partilor litigante cu privire
la bunul pus sub sechestru, dar numai cu autorizarea prealabila a instantei
care l-a numit.
Daca administrator-sechestru a fost numita o alta persoana decat
detinatorul, instanta va fixa, pentru activitatea depusa, o suma drept
remuneratie, stabilind totodata si modalitatile de plata."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile art. 41 din Constitutia Romaniei, care, ulterior sesizarii, a fost
modificata si completata prin Legea de revizuire nr. 429/2003, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 758 din 29 octombrie 2003,
republicata de Consiliul Legislativ, in temeiul art. 152 din Constitutie, in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 767 din 31 octombrie 2003, cu
reactualizarea denumirilor si dandu-se textelor o noua numerotare. Textul
constitutional invocat are urmatoarea numerotare si continut:
- Art. 44: "(1) Dreptul de proprietate, precum si creantele asupra
statului, sunt garantate. Continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege.
(2) Proprietatea privata este garantata si ocrotita in mod egal de lege,
indiferent de titular. Cetatenii straini si apatrizii pot dobandi dreptul de
proprietate privata asupra terenurilor numai in conditiile rezultate din
aderarea Romaniei la Uniunea Europeana si din alte tratate internationale la
care Romania este parte, pe baza de reciprocitate, in conditiile prevazute prin
lege organica, precum si prin mostenire legala.
(3) Nimeni nu poate fi expropriat decat pentru o cauza de utilitate
publica, stabilita potrivit legii, cu dreapta si prealabila despagubire.
(4) Sunt interzise nationalizarea sau orice alte masuri de trecere silita
in proprietate publica a unor bunuri pe baza apartenentei sociale, etnice,
religioase, politice sau de alta natura discriminatorie a titularilor.
(5) Pentru lucrari de interes general, autoritatea publica poate folosi subsolul
oricarei proprietati imobiliare, cu obligatia de a despagubi proprietarul
pentru daunele aduse solului, plantatiilor sau constructiilor, precum si pentru
alte daune imputabile autoritatii.
(6) Despagubirile prevazute in alineatele (3) si (5) se stabilesc de comun
acord cu proprietarul sau, in caz de divergenta, prin justitie.
(7) Dreptul de proprietate obliga la respectarea sarcinilor privind
protectia mediului si asigurarea bunei vecinatati, precum si la respectarea
celorlalte sarcini care, potrivit legii sau obiceiului, revin proprietarului.
(8) Averea dobandita licit nu poate fi confiscata. Caracterul licit al
dobandirii se prezuma.
(9) Bunurile destinate, folosite sau rezultate din infractiuni ori
contraventii pot fi confiscate numai in conditiile legii."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca, in
argumentarea criticii sale, autorul exceptiei pleaca de la o premisa gresita
constand in absolutizarea exercitiului prerogativelor dreptului sau de
proprietate, facand abstractie de prevederile art. 44 alin. (1) teza a doua din
Constitutie, potrivit caruia "continutul si limitele acestor drepturi sunt
stabilite de lege", precum si de cele ale art. 136 alin. (5), care
consacra caracterul inviolabil al proprietatii private, "in conditiile
legii organice".
Potrivit acestor dispozitii, legiuitorul ordinar este asadar competent sa
stabileasca cadrul juridic pentru exercitarea atributelor dreptului de
proprietate, in acceptiunea principiala conferita de Constitutie, in asa fel
incat sa nu vina in coliziune cu interesele generale sau cu interesele
particulare legitime ale altor subiecte de drept, instituind astfel niste
limitari rezonabile in valorificarea acestuia, ca drept subiectiv garantat. Sub
acest aspect Curtea constata ca prin reglementarea dedusa controlului
legiuitorul nu a facut decat sa dea expresie acestor imperative, in limitele si
potrivit competentei sale constitutionale.
Asa fiind, critica da expresie unui punct de vedere exclusiv pro causa,
facand abstractie de ratiunea care a impus o asemenea reglementare, si anume
preocuparea de asigurare a unui echilibru intre drepturi si interese contrare
intre care intervine o stare conflictuala. In conditiile in care dreptul de
proprietate sau un alt drept real asupra unui bun este contestat de un tert,
dobandind in acest mod caracter litigios, mentinerea in continuare a
plenitudinii prerogativelor pe care acesta le confera - inclusiv aceea a
dispozitiei - pentru titularul parat, i-ar permite acestuia sa instraineze
bunul, lipsindu-l astfel pe tertul reclamant de posibilitatea valorificarii
dreptului al carui titular ar putea deveni, prin hotararea instantei.
Curtea constata ca masura sechestrului judiciar, reglementata de textele de
lege criticate, consta in indisponibilizarea bunului care formeaza obiectul
litigiului, acesta fiind incredintat spre pastrare si administrare pana la
solutionarea definitiva a litigiului, de regula, unei terte persoane. Asa
fiind, sechestrul judiciar are ca scop conservarea unui bun determinat si apare
ca o masura rationala, pe care legiuitorul are competenta sa o adopte, in
conformitate cu art. 44 alin. (1) teza a doua din Constitutie.
Pe de alta parte, potrivit art. 600 din Codul de procedura civila, cererea
de sechestru judiciar se judeca, in mod obligatoriu, cu citarea partilor,
aceasta procedura avand deci caracter contencios. Cu acest prilej partile pot
invedera instantei imprejurarile care sa justifice sau nu luarea unei asemenea
masuri, beneficiind de toate garantiile procesuale prevazute de lege.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, republicata, precum si al art. 1, 2 si 3,
al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 si al art. 25 alin. (1) din Legea
nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 598 si 600
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Mondart" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr. 5.884/2003 al
Tribunalului Bacau - Sectia comerciala si de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 17 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu