Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 57 din 22 februarie 2001

privind exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 125 din 13 martie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai       - presedinte
    Costica Bulai      - judecator
    Constantin Doldur  - judecator
    Kozsokar Gabor     - judecator
    Ioan Muraru        - judecator
    Lucian Stangu      - judecator
    Nicolae Popa       - judecator
    Romul Petru Vonica - judecator
    Iuliana Nedelcu    - procuror
    Claudia Miu        - magistrat-asistent-sef

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal, ridicata de Marius Munteanu si Ionel Dobrica in Dosarul nr. 9.377/1999 al Tribunalului Olt - Sectia penala.
    La apelul nominal lipsesc autorii exceptiei, precum si Regia Autonoma a Imbunatatirilor Funciare - Sucursala Olt - Sistemul Corabia, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca fiind inadmisibila, intrucat aceasta nu este motivata, fiind astfel incalcate prevederile art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992 pentru organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata, potrivit carora sesizarile de neconstitutionalitate trebuie facute in forma scrisa si motivate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 7 noiembrie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 9.377/1999, Tribunalul Olt - Sectia penala a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal, exceptie ridicata de Marius Munteanu si Ionel Dobrica prin aparator.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca dispozitiile art. 146 din Codul penal sunt neconstitutionale, deoarece prejudiciul cauzat partii civile "este mai mare de 50.000.000 lei, respectiv 996.030.000 lei", neindicandu-se insa vreo dispozitie constitutionala sau vreun principiu constitutional care ar fi fost incalcat prin dispozitia legala criticata.
    Tribunalul Olt - Sectia penala, exprimandu-si opinia, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata.
    In conformitate cu dispozitiile art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Presedintele Camerei Deputatilor, in punctul sau de vedere, arata ca exceptia de neconstitutionalitate este inadmisibila, in esenta, pentru urmatoarele motive: legitimitatea constitutionala a unor prevederi legale se constata, in temeiul dispozitiilor imperative ale art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, prin raportare la dispozitiile sau la principiile Constitutiei. "In acest sens, indicarea temeiului constitutional al contestarii prezumtiei de constitutionalitate a legii atacate este o cerinta a obligatiei de motivare prevazuta de art. 12 alin. (2) din Legea nr. 47/1992." In speta sesizarea este inadmisibila, intrucat nu indica temeiul constitutional invocat, in raport cu care sa fie examinate dispozitiile art. 146 din Codul penal. Obligatia de motivare are un caracter imperativ, fiind o conditie de validitate a sesizarii.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, considera ca exceptia nu este intemeiata, aratand ca primul criteriu de evaluare a caracterului deosebit de grav al infractiunilor contra patrimoniului "il constituie producerea unei pagube mai mari de 50.000.000 lei, iar cel de al doilea criteriu se refera la producerea unei perturbari grave aduse activitatii institutiilor sau unitatilor prevazute de art. 145 din Codul penal". Se mai arata ca aceste criterii nu contravin nici unei prevederi constitutionale, insa se mentioneaza ca datorita scaderii valorii monedei nationale s-a ajuns la o situatie inacceptabila, deoarece pedepsele prevazute de lege pentru infractiunile contra patrimoniului, prin care s-a produs o paguba materiala mai mare de 50.000.000 lei, sunt prea grave fata de pericolul social al acestor infractiuni. Este invocata Decizia nr. 83/1997 a Curtii Constitutionale, prin care s-a statuat ca excede competentei Curtii posibilitatea de a modifica sau de a completa prevederile legale supuse controlului. Aceasta atributie apartine exclusiv legiuitorului, potrivit prevederilor art. 58 alin. (1) din Constitutie. Se mai arata ca, pentru ca aceasta reglementare sa raspunda realitatii vietii social-economice, Guvernul a emis Ordonanta de urgenta nr. 207/2000 privind modificarea si completarea Codului penal si a Codului de procedura penala, prin care s-a prevazut ca prin "consecinte deosebit de grave" se intelege "o paguba materiala mai mare de 1.000.000.000 lei". In final se apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate a ramas fara obiect.
    Presedintele Senatului nu a comunicat punctul sau de vedere asupra exceptiei.
    Tribunalul Olt - Sectia penala, prin Adresa nr. 9.377/1999, in scopul solutionarii cauzei, a solicitat in mod repetat restituirea dosarului de fond, solicitare care se intemeiaza pe cererea de renuntare la exceptia de neconstitutionalitate, formulata de autorii acesteia.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale presedintelui Camerei Deputatilor si Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala constata ca este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (2), ale art. 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate cu care a fost sesizata.
    1. Analizand cererea de renuntare la exceptia de neconstitutionalitate, formulata in fata instantei de judecata de autorii acesteia la data de 5 decembrie 2000, asadar ulterior sesizarii Curtii Constitutionale, Curtea urmeaza sa o respinga, in temeiul art. 25 din Regulamentul de organizare si functionare a Curtii Constitutionale (aprobat prin Hotararea nr. 12 din 4 noiembrie 1997 a Plenului Curtii Constitutionale si publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 308 din 12 noiembrie 1997), text potrivit caruia: "O data legal sesizata, Curtea procedeaza la examinarea constitutionalitatii, nefiind aplicabile dispozitiile referitoare la suspendarea, intreruperea sau stingerea procesului." Aceasta reglementare face aplicarea dispozitiilor art. 16 din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora: "Procedura jurisdictionala prevazuta de prezenta lege se completeaza cu regulile procedurii civile, in masura in care ele sunt compatibile cu natura procedurii in fata Curtii Constitutionale. Compatibilitatea se hotaraste exclusiv de Curte."
    2. Examinand exceptia de neconstitutionalitate sub aspectul admisibilitatii sale, Curtea constata ca, astfel cum rezulta din continutul incheierii de sesizare, autorii acesteia nu indica in nici un fel motivele criticii de neconstitutionalitate. Pe de alta parte, Curtea retine ca, potrivit art. 2 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, sunt neconstitutionale numai prevederile legale care incalca dispozitiile sau principiile Constitutiei, iar potrivit art. 12 alin. (2) din aceeasi lege, orice sesizare trebuie motivata. Coroborand aceste texte legale cu cele ale art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiei legale criticate numai in aceste limite ale sesizarii. Asa fiind, neindicarea de catre autorul unei exceptii a normei constitutionale pentru care considera ca textul criticat este neconstitutional constituie un motiv de respingere a sesizarii. Altminteri ar insemna ca jurisdictia constitutionala sa se substituie partii in ceea ce priveste invocarea motivului de neconstitutionalitate, exercitand astfel sub acest aspect un control din oficiu, ceea ce este inadmisibil atata timp cat controlul pe calea exceptiei de neconstitutionalitate nu se poate exercita decat la sesizare. In sensul celor aratate Curtea Constitutionala s-a pronuntat in mod constant in practica sa jurisdictionala, de exemplu prin Decizia nr. 341 din 12 septembrie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 38 din 29 ianuarie 1998, precum si prin Decizia nr. 49 din 23 martie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 222 din 20 mai 1999.

    Fata de cele de mai sus, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 2 alin. (2), al art. 12 alin. (2), al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 alin. (1) si (6) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca fiind inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 146 din Codul penal, ridicata de Marius Munteanu si Ionel Dobrica in Dosarul nr. 9.377/1999 al Tribunalului Olt - Sectia penala.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 februarie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent sef,
                              Claudia Miu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 57/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 57 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 57/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu