Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 57 din 13 aprilie 1999

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A.

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 216 din 17 mai 1999


SmartCity3


    Lucian Mihai           - presedinte
    Costica Bulai          - judecator
    Constantin Doldur      - judecator
    Kozsokar Gabor         - judecator
    Ioan Muraru            - judecator
    Nicolae Popa           - judecator
    Lucian Stangu          - judecator
    Florin Bucur Vasilescu - judecator
    Romul Petru Vonica     - judecator
    Paula C. Pantea        - procuror
    Doina Suliman          - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr. 2.494/1998 al Curtii de Apel Bacau.
    La apelul nominal, se constata lipsa partilor, Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau si Banca Agricola - S.A Sucursala Bacau, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Cauza fiind in stare de judecata, se da cuvantul reprezentantului Ministerului Public, care, avand in vedere jurisprudenta Curtii Constitutionale, solicita respingerea exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 21 septembrie 1998, pronuntata in Dosarul nr. 2.494/1998, Curtea de Apel Bacau a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, ridicata de Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau cu ocazia recursului pe care il declara impotriva Deciziei nr. 744/A din 18 martie 1998, pronuntata de Tribunalul Bacau.
    In motivarea exceptiei se sustine ca dispozitiile atacate sunt neconstitutionale, in sensul ca acestea nu pot retroactiva "in materia contractului de credite si, deci, contractul incheiat intre parti nu constituie titlu executor".
    Exprimandu-si opinia, instanta de judecata considera ca prevederile ordonantei sunt constitutionale, deoarece scopul urmarit este de a recupera debitele produse pana la data emiterii acesteia si in continuare, astfel incat contractele de credit sa constituie titluri executorii in sensul acestui act normativ.
    Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, au fost solicitate punctele de vedere ale presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate ca fiind neconstitutionale "trebuie interpretate in contextul general al principiilor de drept si al legislatiei, in sensul ca contractele de credit constituie titluri executorii pentru creditele, respectiv dobanzile aferente scadente si neonorate".
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile atacate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    In temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Exceptia de neconstitutionalitate se refera la art. 2, coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, care a fost aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 166/1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 304 din 20 august 1998. Aceste modificari au vizat art. 2, nu si art. 5 din ordonanta, care are urmatorul continut: "Contractele de credit incheiate intre Banca Agricola - S.A. si imprumutatii sai pentru creditele si dobanzile ce intra sub incidenta prevederilor prezentei ordonante de urgenta constituie titluri executorii."
    Art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost modificat inainte de sesizare, mentinandu-se insa, in noua redactare, solutia legislativa de principiu anterioara modificarii. De aceea Curtea, in temeiul art. 3 alin. (2) din Legea nr. 47/1992, republicata, urmeaza sa se pronunte asupra constitutionalitatii dispozitiilor legale in noua redactare. De asemenea, prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 21 din 28 septembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 368 din 29 septembrie 1998, alin. (1) lit. c) al art. 2 din Legea nr. 166/1998 se modifica, astfel ca dispozitiile art. 2 din ordonanta atacata au, la data pronuntarii prezentei decizii, urmatorul continut: "(1) Creditele acordate pe baza contractelor incheiate inainte de 31 decembrie 1996 si dobanzile aferente clasificate in categoria <<pierdere>> vor fi evidentiate in conturi in afara bilantului si urmarite in continuare de Banca Agricola - S.A. pentru incasare si vor fi regularizate in bilantul contabil special intocmit pe baza datelor contabile de la 30 iunie 1998, devenind efective de la aceeasi data, si in limita valorilor inscrise in anexa care face parte integranta din prezenta ordonanta de urgenta, dupa cum urmeaza:
    a) garantii acordate Bancii Agricole - S.A., cu titlul de <<Active in curs de realizare>> la valoarea ramasa din cea inscrisa in contractele de credit si in actele de constituire a garantiilor;
    b) depozitele clientilor Bancii Agricole - S.A., inclusiv ale actionarilor care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria <<pierdere>>, vor fi blocate incepand cu data prezentei ordonante de urgenta, pana la rambursarea creditelor restante;
    c) diferenta dintre valoarea nominala a creditelor si a dobanzilor aferente, clasificate in categoria <<pierdere>>, si valoarea ramasa a garantiilor primite de Banca Agricola - S.A. va fi regularizata in limita sumei de 3.374,5 miliarde lei si va fi inlocuita in activul bilantului Bancii Agricole - S.A. cu titluri de stat emise de Ministerul Finantelor. Dobanzile aferente titlurilor de stat se calculeaza incepand cu data emiterii acestora pana la data scadentei lor.
    (2) Banca Nationala a Romaniei va reesalona pana la 31 decembrie 1999, din creantele sale sumele reprezentand creditele acordate Bancii Agricole - S.A., in conformitate cu prevederile Legii nr. 20/1996. Totodata se anuleaza obligatiile de plata ale Bancii Agricole - S.A. catre Banca Nationala a Romaniei, reprezentand creditele acordate conform prevederilor Legii nr. 20/1996 si dobanzile aferente."
    Dispozitiile art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, modificata si completata prin Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 48/1997 [devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr. 166/1998], au mai fost supuse controlului Curtii, care, prin Decizia nr. 101 din 9 iulie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 340 din 9 septembrie 1998, a statuat ca sunt neconstitutionale, deoarece "prin blocarea depozitelor clientilor si ale actionarilor Bancii Agricole - S.A., care beneficiaza si de imprumuturi clasificate in categoria <<pierdere>>, se instituie un regim privilegiat, de care va beneficia in exclusivitate Banca Agricola - S.A."
    Avand in vedere prevederile art. 23 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, potrivit carora nu pot face obiectul unei exceptii de neconstitutionalitate dispozitiile constatate ca neconstitutionale printr-o decizie anterioara a Curtii, rezulta ca, potrivit alin. (6) al aceluiasi articol, exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 alin. (3) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, devenit art. 2 alin. (1) lit. b) in Legea nr. 166/1998, urmeaza sa fie respinsa ca inadmisibila.
    In legatura cu neconstitutionalitatea celorlalte dispozitii ale art. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997, Curtea constata ca acestea nu infrang prevederile constitutionale ale art. 15, care consacra principiul neretroactivitatii legii. De altfel, Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau invoca exceptia de neconstitutionalitate a art. 2 coroborat cu art. 5 din ordonanta sus-citata.
    In ceea ce priveste exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din ordonanta atacata, Curtea Constitutionala a statuat prin Decizia nr. 181 din 17 decembrie 1998, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 65 din 16 februarie 1999, ca formularea acestui articol de lege nu contine in sine nici o dispozitie cu caracter retroactiv, astfel ca nu contravine art. 15 alin. (2) din Constitutie. Prin dispozitia criticata se face aplicatia unui principiu consacrat de art. 372 din Codul de procedura civila, in sensul ca executarea silita se poate face nu numai pe baza unei hotarari judecatoresti investite cu formula executorie, ci si in "virtutea unui titlu executoriu", prevazut de lege. De altfel, ulterior adoptarii actului normativ criticat, s-a acordat, prin Legea bancara nr. 58/1998, in mod general, pentru toate bancile, deci nu numai pentru Banca Agricola - S.A., calitatea de titluri executorii contractelor de credit bancar, precum si garantiilor reale si personale, constituite in scopul garantarii creditului bancar. Prin aceeasi decizie Curtea a mai constatat ca, in realitate, nu este vizata constitutionalitatea textului criticat, ci aplicarea in timp a dispozitiilor acestuia, adica stabilirea interpretarii daca sunt aplicabile sau nu si contractelor de credit incheiate anterior intrarii in vigoare a actului normativ in discutie, in conditiile in care Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 nu contine dispozitii tranzitorii ori alte reglementari cu privire la aplicarea in timp a textului art. 5. Or, sub acest aspect, jurisprudenta Curtii Constitutionale a statuat in mod constant ca nu intra in competenta sa controlul aplicarii dispozitiilor unei legi sub raportul actiunii lor in timp, ci numai constatarea daca aceste dispozitii sunt in concordanta cu Constitutia. Asa s-a procedat, de exemplu, prin Decizia nr. 283 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 169 din 24 iulie 1997, si prin Decizia nr. 285 din 1 iulie 1997, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 183 din 5 august 1997. De aceea, avand in vedere ca nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea practicii jurisdictionale a Curtii, exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 a fost respinsa.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si al art. 1, 2, 3, al art. 13 alin. (1) lit. A.c) si al art. 23 din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge ca inadmisibila exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. b), coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau in Dosarul nr. 2.494/1998 al Curtii de Apel Bacau.
    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 2 alin. (1) lit. a) si c) si alin. (2), coroborat cu art. 5 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 43/1997 pentru intocmirea bilantului contabil special si regularizarea unor credite si dobanzi clasificate in categoria "pierdere" la Banca Agricola - S.A., exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Carex" - S.R.L. din Bacau in acelasi dosar.
    Definitiva.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 13 aprilie 1999

             PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Doina Suliman



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 57/1999

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 57 din 1999
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 57/1999
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu