DECIZIE Nr. 56
din 11 ianuarie 2007
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 33 alin. (4) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executarii lucrarilor de constructii
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 88 din 5 februarie 2007
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu - judecător
Aspazia Cojocaru - judecător
Acsinte Gaspar - judecător
Petre Ninosu - judecător
Ion Predescu - judecător
Şerban Viorel Stănoiu - judecător
Antonia Constantin - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent-şef
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstituţionalitate a prevederilor art. 33 alin. (4) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, excepţie ridicată de
Societatea Comercială „Zaso" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr.
349/CA/R/2006 al Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi
fiscal.
La apelul nominal se constată
lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare este legal îndeplinită.
Cauza fiind în stare de judecată, se dă cuvântul
reprezentantului Ministerului Public care pune concluzii de respingere a
excepţiei de neconstituţionalitate ridicate, întrucât apreciază că dispoziţiile
de lege criticate nu contravin prevederilor constituţionale invocate ca fiind
încălcate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, constată
următoarele:
Prin Incheierea din 7 noiembrie 2006, pronunţată în
Dosarul nr. 349/CA/R/2006, Curtea
de Apel Braşov -Secţia de contencios administrativ şi fiscal a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 33
alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de
construcţii. Excepţia a fost ridicată de
Societatea Comercială „Zaso" - S.R.L. din Braşov într-o cauză având ca
obiect plângerea formulată de aceasta împotriva procesului-verbal de constatare
şi sancţionare a unor contravenţii, întocmit în temeiul textului de lege criticat.
In motivarea excepţiei de
neconstituţionalitate se susţine că art. 33 din
lege, care prevede că autorităţile administraţiei publice locale pot dispune
„fără sesizarea instanţelor judecătoreşti" desfiinţarea unor construcţii
edificate pe terenuri aparţinând domeniului public, încalcă art. 21 şi art. 24
din Constituţie, prin aceea că „interzice accesul la justiţie al proprietarului
construcţiei, care nu are niciun cadru procesual unde să-şi apere dreptul
invocând apărări pe fond sau de procedură".
Curtea de Apel Braşov - Secţia de contencios
administrativ şi fiscal consideră că textul de
lege criticat nu este contrar
art. 21 şi art. 24 din Constituţie, întrucât persoana vătămată s-a adresat
instanţei judecătoreşti solicitând anularea actului administrativ prin care s-a
dispus demolarea extinderii construite, iar în cadrul procesului beneficiază de
dreptul la apărare garantat de Constituţie.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
exprima punctele de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate ridicate.
Avocatul Poporului apreciază
că prevederile art. 33 alin. (4) din Legea nr. 50/1991 sunt constituţionale,
întrucât nu îngrădesc „dreptul părţilor interesate de a apela la instanţele
judecătoreşti şi de a beneficia de toate drepturile şi garanţiile menite să le
asigure dreptul la apărare, dreptul la un proces echitabil şi la soluţionarea
acestuia într-un termen rezonabil". Invocă în acest sens jurisprudenta Curţii
Constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de
judecătorul-raportor, concluziile reprezentantului Ministerului Public,
dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi
Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională constată că a fost legal
sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din
Constituţie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr.
47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de
neconstituţionalitate îl constituie art. 33 alin. (4) din Legea nr. 50/1991
privind autorizarea executării lucrărilor de construcţii, astfel cum a fost
modificată şi completată prin Legea nr. 376 din 5 octombrie 2006, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 846 din 13
octombrie 2006, care prevede: „(4) Prin excepţie de
la prevederile art. 32, construcţiile executate fără autorizaţie de construire
pe terenuri aparţinând domeniului public sau privat al judeţelor, oraşelor ori
comunelor vor putea fi desfiinţate pe cale administrativă de autoritatea
administraţiei publice competente, fără sesizarea instanţelor judecătoreşti şi
pe cheltuiala contravenientului."
Textele constituţionale invocate ca fiind încălcate
sunt art. 21 privind „Accesul
liber la justiţie" şi art. 24 care consacră „Dreptul
la apărare".
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea reţine următoarele:
Autorul excepţiei consideră că art. 33 din legea
criticată, care prevede că autoritatea administraţiei publice pe raza căreia se
află construcţii executate fără autorizaţie de construire le poate desfiinţa pe
cale administrativă, fără sesizarea instanţelor judecătoreşti şi pe
cheltuiala contravenientului, încalcă prevederile constituţionale ale art.
21 şi art. 24, prin aceea că „interzice accesul la justiţie al proprietarului
construcţiei, care nu are niciun cadru procesual unde să-şi apere dreptul
invocând apărări pe fond sau de procedură".
Din analiza acestor susţineri, Curtea constată că art.
33 instituie o excepţie de la regula stabilită prin prevederile art. 32 din
Legea nr. 50/1991, potrivit căreia în cazul în care persoanele sancţionate
contravenţional au oprit executarea lucrărilor, dar nu s-au conformat în termen celor dispuse prin procesul-verbal de
constatare a contravenţiei, „[...] organul care a aplicat sancţiunea va
sesiza instanţele judecătoreşti [...]". Aşadar, sintagma „fără
sesizarea instanţelor judecătoreşti şi pe cheltuiala contravenientului"din cuprinsul art. 33, criticat ca fiind
neconstituţional, vizează autoritatea administraţiei publice locale competente,
iar nu, aşa cum susţine autorul excepţiei, pe proprietarul construcţiei, care
ar fi astfel lipsit de „un cadru procesual, unde să-şi apere dreptul invocând
apărări pe fond sau de procedură".
In consecinţă, Curtea nu poate reţine încălcarea art.
21 şi a art. 24 din Constituţie.
De altfel, Curtea constată că prezenta excepţie de
neconstituţionalitate a fost ridicată în recurs, în cadrul unui litigiu de
contencios administrativ, prin care s-a solicitat anularea actului
administrativ de desfiinţare a construcţiei edificate fără autorizare.
Faţă de cele de mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi
al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 33 alin. (4) din Legea nr. 50/1991 privind autorizarea
executării lucrărilor de construcţii, excepţie ridicată de Societatea
Comercială „Zaso" - S.R.L. din Braşov în Dosarul nr. 349/CA/R/2006 al
Curţii de Apel Braşov - Secţia de contencios administrativ şi fiscal.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 16 ianuarie 2007.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent-şef,
Gabriela Dragomirescu