DECIZIE Nr. 55 din 12 februarie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 170 alin.
(1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 199 din 5 martie 2004
Nicolae Popa - presedinte
Costica Bulai - judecator
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Lucian Stangu - judecator
Ioan Vida - judecator
Dana Titian - procuror
Afrodita Laura Tutunaru - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, exceptie
ridicata de Traian Nutica Lungulescu in Dosarul nr. 555/2002 al Inaltei Curti
de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, personal si asistat de avocat
Mirela Serbaniuc, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a
fost legal indeplinita.
Avand cuvantul pe fond, reprezentantul autorului exceptiei considera ca
dispozitiile legale criticate sunt neconstitutionale, deoarece infrang
principiul liberului acces la justitie. Chiar daca prevederile art. 3 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 506/2001, au fost abrogate prin Codul de procedura
fiscala, solutia legislativa anterioara a fost preluata in noua norma care
contine, in opinia autorului, aceleasi atingeri aduse dreptului sau fundamental
de a accede la justitie.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, intrucat procedurile administrativ-jurisdictionale
nu ingradesc dreptul liberului acces la justitie, avand in vedere ca actul
criticat poate fi atacat in fata instantelor de judecata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 13 noiembrie 2003, pronuntata in Dosarul nr. 555/2002,
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 3 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
13/2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 506/2001.
Exceptia a fost ridicata in dosarul de mai sus de recurentul reclamant
Traian Nutica Lungulescu.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
textele de lege criticate sunt neconstitutionale, intrucat atat organele
Ministerului Finantelor Publice, cat si instanta de contencios administrativ
competenta sa solutioneze pe fond contestatia formulata i-au ingradit liberul
acces la justitie, respingand cererile sale in temeiul art. 3 alin. (2) din
actul normativ criticat. In opinia sa, desi procesul-verbal de control intocmit
vizeaza obligatii fiscale stabilite in sarcina unei persoane juridice, autorul
exceptiei, in calitate de fost reprezentant al acesteia, ar trebui sa
beneficieze de calea unui recurs efectiv (chiar daca noua conducere a
societatii nu a inteles sa conteste actul de control), deoarece actul
contestat, continuand sa existe, genereaza in sarcina sa consecinte cu implicatii
de natura penala.
Inalta Curte de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ
opineaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat
textele criticate nu infrang prevederile constitutionale invocate.
Potrivit art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului
si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate. De asemenea, in conformitate cu dispozitiile
art. 18^1 din Legea nr. 35/1997, cu modificarile ulterioare, s-a solicitat
punctul de vedere al institutiei Avocatul Poporului.
Guvernul Romaniei apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este
nefondata, deoarece pentru realizarea intereselor de ordin personal autorul
exceptiei avea posibilitatea sa se adreseze justitiei, fara nici o ingradire,
dar nu in conditiile procedurale prevazute de Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 13/2001, intrucat acestea vizeaza exclusiv persoanele care se considera
direct prejudiciate ca urmare a masurilor dispuse prin actele de control sau de
impunere intocmite de organele Ministerului Finantelor Publice. De altfel,
ordonanta de urgenta, in considerarea calitatii de contestator, prevede in mod
expres la art. 2 si scutirea taxei de timbru a contestatiilor formulate, de
care nu poate beneficia orice persoana.
Prin urmare, Guvernul opineaza ca dispozitiile legale criticate nu aduc
atingere principiului liberului acces la justitie, iar in cauza subzista doar o
problema de stricta si corecta aplicare a legii.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata, deoarece instituirea unor proceduri administrativ-jurisdictionale
nu contravine dispozitiilor constitutionale invocate, atata timp cat decizia
organului administrativ poate fi atacata in fata unei instante judecatoresti.
Avocatul Poporului retine ca, de fapt, ceea ce a determinat ridicarea exceptiei
este modul de aplicare de catre instanta de judecata a dispozitiilor legale
criticate. Potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala nu se poate pronunta asupra modului de interpretare si de
aplicare a legii, ci numai asupra intelesului sau contrar Constitutiei.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere emise de Guvern si
Avocatul Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala constata ca a fost legal sesizata si este
competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie,
republicata, ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr.
47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate
ridicata.
La data sesizarii instantei de contencios constitutional, obiectul
exceptiei de neconstitutionalitate il constituiau dispozitiile art. 3 alin. (2)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 62 din 6 februarie 2001, aprobata cu
modificari si completari prin Legea nr. 506/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 648 din 16 octombrie 2001, si care aveau
urmatorul continut:
- Art. 3 alin. (2): "Contestatia trebuie semnata de contestator sau de
reprezentantul legal al acestuia, iar in cazul persoanelor juridice trebuie sa
poarte si stampila. Dovedirea calitatii de reprezentant al contestatorilor,
persoane fizice sau juridice, se face prin imputernicire avocatiala, in cazul
avocatilor, sau prin procura autentificata, in cazul altor persoane."
Curtea observa ca in prezent dispozitiile legale criticate pe calea
exceptiei de neconstitutionalitate nu mai sunt in vigoare, Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 13/2001 fiind in intregime abrogata prin art. 200 lit. e) din
Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 (Codul de procedura fiscala), publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 941 din 29 decembrie 2003 si care,
potrivit art. 198, a intrat in vigoare de la data de 1 ianuarie 2004. Acest nou
act normativ a conservat solutia legislativa anterioara privitoare la forma si
continutul contestatiei. Prevederile legale criticate, astfel determinate, sunt
cuprinse in titlul IX - Solutionarea contestatiilor formulate impotriva actelor
administrative fiscale, capitolul I - Dreptul la contestatie, art. 170 alin.
(1) lit. e), cu urmatorul continut:
"Contestatia se formuleaza in scris si va cuprinde: [...]
e) semnatura contestatorului sau a imputernicitului acestuia, precum si
stampila in cazul persoanelor juridice. Dovada calitatii de imputernicit al
contestatorului, persoana fizica sau juridica, se face potrivit legii."
In consecinta, desi exceptia viza, la data invocarii, art. 3 alin. (2) din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 13/2001, aprobata cu modificari si
completari prin Legea nr. 506/2001, Curtea urmeaza sa se pronunte asupra
constitutionalitatii art. 170 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr.
92/2003 (Codul de procedura fiscala).
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca prin dispozitiile
legale criticate sunt incalcate prevederile art. 20 si 21 din Constitutia
Romaniei, art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului, art. 2 pct. 3
din Pactul international cu privire la drepturile civile si politice, precum si
Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, al
caror continut este urmatorul:
- Art. 20 din Constitutie: "(1) Dispozitiile constitutionale privind
drepturile si libertatile cetatenilor vor fi interpretate si aplicate in
concordanta cu Declaratia Universala a Drepturilor Omului, cu pactele si cu
celelalte tratate la care Romania este parte.
(2) Daca exista neconcordante intre pactele si tratatele privitoare la
drepturile fundamentale ale omului, la care Romania este parte, si legile
interne, au prioritate reglementarile internationale, cu exceptia cazului in
care Constitutia sau legile interne contin dispozitii mai favorabile.";
- Art. 21 din Constitutie: "(1) Orice persoana se poate adresa
justitiei pentru apararea drepturilor, a libertatilor si a intereselor sale
legitime.
(2) Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui drept.
(3) Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor
intr-un termen rezonabil.
(4) Jurisdictiile speciale administrative sunt facultative si
gratuite.";
- Art. 8 din Declaratia Universala a Drepturilor Omului: "Orice
persoana are dreptul sa se adreseze in mod efectiv instantelor judiciare
competente impotriva actelor care violeaza drepturile fundamentale ce ii sunt
recunoscute prin constitutie ori prin lege.";
- Art. 2 pct. 3 din Pactul international cu privire la drepturile civile si
politice:
"Statele parti la prezentul pact se angajeaza:
a) sa garanteze ca orice persoana ale carei drepturi sau libertati
recunoscute prin prezentul pact au fost violate va dispune de o cale de recurs
efectiva, chiar atunci cand incalcarea a fost comisa de persoane actionand in
exercitiul functiilor lor oficiale;
b) sa garanteze ca autoritatea competenta, judiciara, administrativa ori
legislativa sau orice alta autoritate competenta potrivit legislatiei statului,
va hotari asupra drepturilor persoanei care foloseste calea de recurs, si sa
dezvolte posibilitatile de recurs jurisdictional;
c) sa garanteze ca autoritatile competente vor da urmare oricarui recurs
care a fost recunoscut ca justificat."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca
dispozitiile art. 170 alin. (1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 (Codul
de procedura fiscala) se constituie intr-o norma de procedura pe care
legiuitorul este liber sa o adopte in baza art. 126 alin. (2) din Constitutia
Romaniei, republicata, potrivit carora "Competenta instantelor
judecatoresti si procedura de judecata sunt prevazute numai prin lege."
Finalitatea textului de lege care formeaza obiectul exceptiei este aceea de
a asigura o reprezentare corecta in justitie a persoanelor fizice, in
concordanta cu capacitatea de exercitiu atribuita acestora.
Autorul exceptiei, care nu este reprezentant al persoanei juridice in
sarcina careia s-au stabilit, printr-un act de control al Directiei Generale a
Finantelor Publice Prahova, anumite obligatii fiscale contestate de acesta, nu
este cu nimic prejudiciat prin faptul ca nu poate ataca in justitie actul de
control, dat fiind ca acest act nu priveste un drept al sau. Autorul va putea
in schimb sa se apere in justitie prin mijloacele prevazute de lege, atunci
cand, pe baza actului de control intocmit de organul fiscal, s-ar lua masuri de
natura sa-i incalce propriile drepturi.
Prin urmare, intrucat dispozitia legala atacata pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate nu contravine normelor constitutionale invocate, exceptia
urmeaza a fi respinsa.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 146 lit. d), art. 147 alin.
(4) si art. 20 si 21 din Constitutie, republicata, precum si al art. 13 alin.
(1) lit. A.c), al art. 23 alin. (1) si al art. 25 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 170 alin.
(1) lit. e) din Ordonanta Guvernului nr. 92/2003 privind Codul de procedura
fiscala, exceptie ridicata de Traian Nutica Lungulescu in Dosarul nr. 555/2002
al Inaltei Curti de Casatie si Justitie - Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 12 februarie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. NICOLAE POPA
Magistrat asistent,
Afrodita Laura Tutunaru