DECIZIE Nr.
524 din 9 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 si art.
9 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 130/2004 privind unele
masuri pentru vanzarea de catre societatile comerciale, companiile si societatile
nationale din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale, resurselor
minerale si al industriei de aparare, precum si de catre alti agenti economici
din subordinea Ministerului Economiei si Comertului a locuintelor pe care
acestia le au în patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor de
închiriere, pensionarilor sau disponibilizatilor cu ultimul loc de munca la
acesti agenti economici
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 401 din 12 iunie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Aspazia Cojocaru -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Petre Lăzăroiu -judecător
Ion Predescu -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Simona Ricu - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se află pronunţarea asupra excepţiei de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 şi art.
9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004 privind unele
măsuri pentru vânzarea de către societăţile comerciale, companiile şi societăţile
naţionale din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale, resurselor
minerale şi al industriei de apărare, precum şi de către alţi agenţi economici
din subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului a locuinţelor pe care
aceştia le au în patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor de
închiriere, pensionarilor sau disponibilizaţilor cu ultimul loc de muncă la
aceşti agenţi economici, excepţie ridicată de Neculai Chiroşcă în Dosarul nr.
16.385/281/2007 al Judecătoriei Ploieşti - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza este în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere a excepţiei ca inadmisibilă, întrucât critica de neconstituţionalitate
vizează modificarea şi completarea textului de lege, iar nu contrarietatea lui
cu Legea fundamentală.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine
următoarele: Prin Incheierea din 30 octombrie 2008, pronunţată în Dosarul nr.
16.385/281/2007, Judecătoria Ploieşti - Secţia civilă a sesizat Curtea
Constituţională pentru soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 şi art. 9 alin. (2) din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004 privind unele măsuri pentru
vânzarea de către societăţile comerciale, companiile şi societăţile naţionale
din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale, resurselor minerale şi al
industriei de apărare, precum şi de către alţi agenţi economici din subordinea
Ministerului Economiei şi Comerţului a locuinţelor pe care aceştia le au în
patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor de închiriere,
pensionarilor sau disponibilizaţilor cu ultimul loc de muncă la aceşti agenţi
economici, excepţie ridicată de Neculai Chiroşcă.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autorul arată că, potrivit Constituţiei, dreptul de proprietate
este garantat, legea stabilind conţinutul şi limitele sale. Textul de lege
criticat constituie expresia unei astfel de limite a exerciţiului dreptului, şi
anume posibilitatea vânzării locuinţelor pe care le au în patrimoniu
societăţile comerciale, companiile şi societăţile naţionale din sectorul energiei,
petrolului, gazelor naturale, resurselor minerale şi al industriei de apărare,
precum şi alţi agenţi economici din subordinea Ministerului Economiei şi
Comerţului anumitor persoane expres prevăzute care sunt titulare ale
contractelor de închiriere. Or, actualii proprietari ai imobilelor nu
procedează la vânzarea acestora către chiriaşi şi nici nu prelungesc
contractele de închiriere pentru aceste locuinţe cu regim special, menţinând în
stare de ilegalitate raporturile dintre proprietar şi persoanele care locuiesc
în respectivele imobile.
Pe de altă parte, în opinia autorului excepţiei,
împrejurarea că între părţi nu există contract de închiriere nu este relevantă
şi nu ar trebui să constituie un impediment la vânzarea locuinţei către
chiriaşi, deoarece forma scrisă a contractului de închiriere este solicitată
doar pentru probaţiune.
In continuare, autorul face o serie de propuneri în
legătură cu stabilirea preţului de vânzare a apartamentelor ce fac obiectul
Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004.
Judecătoria Ploieşti -
Secţia civilă apreciază excepţia ca fiind neîntemeiată.
In conformitate cu dispoziţiile art. 30 alin. (1) din
Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor
două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi
formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.
Guvernul, invocând
jurisprudenţa Curţii Constituţionale, consideră neîntemeiată excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 4 alin. (1) şi art. 5 din
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004 şi inadmisibilă pe cea având ca
obiect art. 9 alin. (2) din aceeaşi ordonanţă.
Avocatul Poporului apreciază
că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată, textele de lege
criticate fiind în deplină concordanţă cu prevederile constituţionale invocate.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la excepţia de
neconstituţionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi
ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să
soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl
constituie prevederile art. 1, art. 4 alin. (1) şi (3), art. 5 şi art. 9 alin.
(2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004 privind unele măsuri
pentru vânzarea de către societăţile comerciale, companiile şi societăţile naţionale
din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale, resurselor minerale şi al
industriei de apărare, precum şi de către alţi agenţi economici din subordinea
Ministerului Economiei şi Comerţului a locuinţelor pe care aceştia le au în
patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor de închiriere,
pensionarilor sau disponibilizaţilor cu ultimul loc de muncă la aceşti agenţi
economici, astfel cum au fost modificate prin articolul unic pct. 1, 2 şi 4 din
Legea nr. 189/2005 privind aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr.
130/2004, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 545 din 27
iunie 2005.
Textele de lege criticate dispun cu privire la
persoanele cărora le pot fi vândute locuinţele din patrimoniul societăţilor
comerciale nominalizate de ordonanţa criticată, preţul de vânzare şi
modalităţile de stabilire a acestuia, vânzarea prin licitaţie publică, în
condiţiile legii, a locuinţelor care nu sunt cumpărate de chiriaşi şi care au
devenit disponibile ca urmare a eliberării, precum şi termenul-limită de
finalizare a operaţiunilor de vânzare a locuinţelor.
In opinia autorului excepţiei de neconstituţionalitate,
prevederile legale criticate contravin dispoziţiilor constituţionale cuprinse
în art. 9,16, 31, 41, 47, art. 115 alin. (4), (6) şi (8), art. 134 lit. f),
precum şi prevederilor Declaraţiei Universale a Drepturilor Omului şi ale
Convenţiei pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate ridicată,
Curtea constată că asupra constituţionalităţii prevederilor art. 1, art. 4
alin. (1) şi (3), art. 5 şi art. 9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a
Guvernului nr. 130/2004 s-a mai pronunţat prin Decizia nr. 827 din 8 iulie
2008, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 636 din 3
septembrie 2008, într-o cauză în care se formulau critici similare celor din
prezentul dosar, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale şi din
documente internaţionale, respingând ca neîntemeiată excepţia de neconstituţionalitate
cu un atare obiect.
Analizând criticile formulate de autorul excepţiei în
prezentul dosar, Curtea reţine că, în esenţă, acestea vizează omisiuni ale
legiuitorului în domeniul reglementat de Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
130/2004. Insă complinirea lacunelor textelor de lege prin efectuarea
controlului de constituţionalitate excedează competenţei Curţii
Constituţionale, care, potrivit art. 2 alin. (3) din Legea nr. 47/1992, se
pronunţă numai asupra problemelor de drept, fără a putea modifica sau completa
prevederea legală supusă controlului.
Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art.
146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge, ca fiind inadmisibilă, excepţia de
neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 1, art. 4 alin. (1), art. 5 şi art.
9 alin. (2) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 130/2004 privind unele
măsuri pentru vânzarea de către societăţile comerciale, companiile şi
societăţile naţionale din sectorul energiei, petrolului, gazelor naturale,
resurselor minerale şi al industriei de apărare, precum şi de către alţi agenţi
economici din subordinea Ministerului Economiei şi Comerţului a locuinţelor pe
care aceştia le au în patrimoniu personalului propriu, titularilor contractelor
de închiriere, pensionarilor sau disponibilizaţilor cu ultimul loc de muncă la
aceşti agenţi economici, excepţie ridicată de Neculai Chiroşcă în Dosarul nr.
16.385/281/2007 al Judecătoriei Ploieşti - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 9 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Mihaela Senia Costinescu