DECIZIE Nr. 519 din 25 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 87 din 26 ianuarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de
Societatea Comerciala "Garamond Tipografie" - S.R.L. in Dosarul nr.
5.881/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind cealalta
parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita
admiterea acesteia, deoarece dispozitiile criticate contravin art. 45 si art.
135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
Se apreciaza ca art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2001 este neconstitutional in masura in care nu creeaza un cadru legal prin
care sa fie protejate libera initiativa si concurenta in domeniul valorificarii
deseurilor industriale reciclabile. Aceste dispozitii legale nu prevad obligatia
agentilor economici autorizati pentru valorificare de a prelua efectiv
deseurile industriale. Totodata se considera ca prevederile criticate nu
reglementeaza obligativitatea unei forme legale de publicitate a agentilor
economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor
industriale reciclabile.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece prevederile legale nu
instituie un monopol in domeniul valorificarii deseurilor industriale
reciclabile. Referitor la celelalte sustineri in legatura cu unele deficiente
ale ordonantei de urgenta criticate, se arata ca acestea sunt neintemeiate.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 24 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.881/2004,
Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Garamond Tipografie" -
S.R.L. intr-un dosar avand ca obiect solutionarea unei plangeri formulate
impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2)
lit. a) din Constitutie. In acest sens se arata ca prevederile legale
"instituie un monopol privind activitatile agentilor economici
specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale
reciclabile. Mai bine zis, numai agentii economici autorizati conform art. 8
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 au posibilitatea legala atat
sa preia, cat si sa valorifice aceste deseuri industriale reciclabile".
Desi art. 4 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prevede ca
"preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de
monopol se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice,
cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte
competente", agentilor economici "specializati si autorizati pentru
preluarea si valorificarea deseurilor industriale nu le este impusa, prin acte
normative, obligatia de a practica anumite preturi sau tarife maximale sau
minimale, acestia avand posibilitatea de a practica orice preturi" care
sunt impuse agentilor economici producatori si detinatori de deseuri industriale.
Se apreciaza totodata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr.
16/2001 "nu prevad nici macar obligatia agentilor economici autorizati
pentru valorificare de a prelua efectiv deseurile industriale de la agentii
economici producatori si detinatori ai acestor deseuri, creandu-se in acest fel
o situatie aberanta si in contradictie cu normele constitutionale care
genereaza abuzuri grave in desfasurarea in mod liber a activitatilor economice,
precum si in asigurarea cadrului legal referitor la libertatea comertului,
precum si la protectia concurentei loiale". Autorul exceptiei de
neconstitutionalitate arata in continuare ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 16/2001 "nu asigura o publicitate legala a agentilor economici
specializati si autorizati pentru valorificare, respectiv nu exista nici un act
normativ care sa fie publicat in Monitorul Oficial al Romaniei si care sa
nominalizeze agentii economici autorizati in preluarea si valorificarea
deseurilor industriale reciclabile".
Judecatoria Cluj-Napoca, formulandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate ridicate, considera ca prevederile criticate "nu
sunt neconstitutionale [...], intrucat practic nu se instituie un monopol al
agentilor economici autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor
reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul
agentilor economici la procedura de autorizare este liber si neingradit, iar
aceasta procedura este dictata de importanta sociala a materiei reglementate.
Celelalte aspecte privind carente ale textului legal [...] sunt de competenta
legiuitorului".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
In argumentarea acestei sustineri se arata ca actul normativ criticat prevede
totodata si procedura de autorizare a agentilor economici specializati in
activitatea de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, iar accesul
la aceasta procedura este liber si neingradit. Astfel, "potrivit art. 7 si
8 din ordonanta de urgenta mai sus mentionata, agentii economici care
realizeaza activitati de colectare a deseurilor industriale reciclabile, cei
care detin astfel de deseuri si au spatiile si dotarile corespunzatoare,
necesare activitatilor de colectare si valorificare a deseurilor, pot fi
autorizati fara restrictii, cu respectarea prevederilor articolelor mentionate,
de a realiza aceste activitati. Astfel, sunt asigurate libertatea comertului,
protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil tuturor factorilor de
productie, in domeniul colectarii si valorificarii deseurilor industriale
reciclabile". Art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2001, arata Guvernul in continuare, prevede posibilitatea de a presta
activitatile enumerate de catre agentii economici specializati pentru
valorificarea deseurilor reciclabile, fara a se institui vreun monopol pentru
acestia, "avand in vedere importanta sociala a acestei activitati, precum
si necesitatea asigurarii gestionarii eficiente a acestor deseuri, in conditii
de protectie a mediului si sanatatii populatiei".
Cu privire la celelalte critici in legatura cu unele deficiente ale
ordonantei de urgenta criticate, Guvernul apreciaza ca solutionarea acestora nu
este de competenta Curtii Constitutionale.
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Se apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca art. 135 alin. (1) si (2)
din Constitutie. Astfel, "optiunea legiuitorului de a institui in sarcina
persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale
reciclabile, in propriile procese de productie, nu contravine principiilor
consacrate prin art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii.
Se asigura, pe aceasta cale, cadrul normativ necesar gestionarii eficiente a
deseurilor industriale reciclabile, in concordanta cu interesul national de
refacere si ocrotire a mediului inconjurator, precum si de mentinere a
echilibrului ecologic". Totodata, se arata in continuare, Ordonanta de urgenta
a Guvernului nr. 16/2001, alaturi de alte masuri legislative, reglementeaza
rolul statului in garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sanatatii,
prevazut de art. 34 din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu
sanatos, prevazut de dispozitiile constitutionale ale art. 35.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului
Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului
exceptiei si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la
prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, aprobata cu modificari si completari
prin Legea nr. 465/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I,
nr. 422 din 30 iulie 2001, si, ulterior, republicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificarile ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 5: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane
juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea
temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a
sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin:
[...]
c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenienta."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost
formulata la instanta de judecata, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile
legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a)
din Constitutie, care au urmatorul continut:
- Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe
libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]".
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate instituie
un monopol privind activitatile agentilor economici specializati si autorizati
pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile, fara sa le fie impusa,
prin acte normative, si obligatia de a practica anumite preturi sau tarife
maximale sau minimale. Totodata se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului
nr. 16/2001 nu prevede obligatia agentilor economici autorizati pentru
valorificare de a prelua efectiv deseurile industriale de la agentii economici
producatori. De asemenea, se apreciaza ca dispozitiile ordonantei de urgenta
respective creeaza un climat favorabil pentru exercitarea unor practici
anticoncurentiale, contrare Legii nr. 21/1996.
Analizand Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, Curtea retine ca
obiectul acesteia il constituie asigurarea gestionarii eficiente a deseurilor
industriale reciclabile in conditii de protectie a mediului si a sanatatii
populatiei.
Intre masurile prevazute de ordonanta de urgenta in acest scop se numara si
cele mentionate prin art. 5 lit. c), care stabilesc obligatia detinatorilor de
deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strangerea,
sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de
protectie a mediului si sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in
circuitul productiv, intre altele, prin predarea catre agentii economici
specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale
reciclabile, pe baza documentelor de provenienta.
In ceea ce priveste obligatia agentilor economici specializati pentru
realizarea operatiilor de valorificare a deseurilor industriale reciclabile de
a obtine autorizatie pentru aceasta activitate, ordonanta de urgenta prevede
emiterea autorizatiei de catre Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor
din subordinea Ministerului Economiei si Comertului, conform procedurii
stabilite prin norme de catre aceasta comisie, cu avizul Ministerului
Finantelor Publice si al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor.
In consecinta, Curtea constata ca dispozitia criticata nu este
incompatibila cu libertatea comertului prevazuta de art. 135 alin. (1) si alin.
(2) lit. a) din Constitutie.
Necesitatea autorizarii este impusa de specificul activitatii desfasurate
de agentii economici respectivi, tinandu-se seama de natura speciala a
materialelor pe care le valorifica, de pericolul pe care acestea il prezinta
pentru sanatatea populatiei si mentinerea unui mediu sanatos, ca si de
asigurarea provenientei licite a acestor materiale.
Este evident, in consecinta, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2001, prin prevederea autorizarii pentru activitatea de valorificare a
deseurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol
in acest domeniu, cum sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor
conditii care sa preintampine eventualele pericole asociate acestor activitati.
Dispozitiile criticate, prin continutul lor, nu au legatura cu practicile
anticoncurentiale sau cu concentrarea economica, prevazute de Legea concurentei
nr. 21/1996, sustinerile autorului exceptiei ca prin aplicarea acestor
dispozitii s-ar ajunge la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea
semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia fiind
si sub acest aspect neintemeiate.
In ceea ce priveste sustinerea ca actul normativ criticat nu prevede
impunerea unor preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor
industriale reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici
autorizati, Curtea retine ca aceasta este lipsita de concludenta, controlul de
constitutionalitate neavand ca obiect completarea ori modificarea legilor sau
ordonantelor Guvernului. Pe de alta parte, stabilirea unor preturi maximale sau
minimale este incompatibila cu economia de piata, bazata pe libera initiativa
si concurenta, consacrata de art. 135 alin. (1) din Constitutie.
Cu privire la criticile referitoare la modalitatea valorificarii deseurilor
industriale reciclabile de catre agentii economici specializati, precum si
sanctionarea nerespectarii acestor activitati, Curtea retine ca acestea sunt,
in special, probleme de interpretare si aplicare a legii, de competenta
instantelor de judecata.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Garamond Tipografie" - S.R.L. in Dosarul nr. 5.881/2004 al
Judecatoriei Cluj-Napoca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta