Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 519 din 25 noiembrie 2004

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 87 din 26 ianuarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Aurelia Popa          - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Garamond Tipografie" - S.R.L. in Dosarul nr. 5.881/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
    La apelul nominal raspunde autorul exceptiei, prin avocat, lipsind cealalta parte, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul autorului exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, deoarece dispozitiile criticate contravin art. 45 si art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    Se apreciaza ca art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 este neconstitutional in masura in care nu creeaza un cadru legal prin care sa fie protejate libera initiativa si concurenta in domeniul valorificarii deseurilor industriale reciclabile. Aceste dispozitii legale nu prevad obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificare de a prelua efectiv deseurile industriale. Totodata se considera ca prevederile criticate nu reglementeaza obligativitatea unei forme legale de publicitate a agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, deoarece prevederile legale nu instituie un monopol in domeniul valorificarii deseurilor industriale reciclabile. Referitor la celelalte sustineri in legatura cu unele deficiente ale ordonantei de urgenta criticate, se arata ca acestea sunt neintemeiate.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 24 mai 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.881/2004, Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Garamond Tipografie" - S.R.L. intr-un dosar avand ca obiect solutionarea unei plangeri formulate impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiei.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie. In acest sens se arata ca prevederile legale "instituie un monopol privind activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile. Mai bine zis, numai agentii economici autorizati conform art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 au posibilitatea legala atat sa preia, cat si sa valorifice aceste deseuri industriale reciclabile". Desi art. 4 alin. (1) din Legea concurentei nr. 21/1996 prevede ca "preturile si tarifele practicate in cadrul unor activitati cu caracter de monopol se stabilesc si se ajusteaza cu avizul Ministerului Finantelor Publice, cu exceptia celor pentru care, prin legi speciale, sunt prevazute alte competente", agentilor economici "specializati si autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor industriale nu le este impusa, prin acte normative, obligatia de a practica anumite preturi sau tarife maximale sau minimale, acestia avand posibilitatea de a practica orice preturi" care sunt impuse agentilor economici producatori si detinatori de deseuri industriale. Se apreciaza totodata ca dispozitiile Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 "nu prevad nici macar obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificare de a prelua efectiv deseurile industriale de la agentii economici producatori si detinatori ai acestor deseuri, creandu-se in acest fel o situatie aberanta si in contradictie cu normele constitutionale care genereaza abuzuri grave in desfasurarea in mod liber a activitatilor economice, precum si in asigurarea cadrului legal referitor la libertatea comertului, precum si la protectia concurentei loiale". Autorul exceptiei de neconstitutionalitate arata in continuare ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 "nu asigura o publicitate legala a agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificare, respectiv nu exista nici un act normativ care sa fie publicat in Monitorul Oficial al Romaniei si care sa nominalizeze agentii economici autorizati in preluarea si valorificarea deseurilor industriale reciclabile".
    Judecatoria Cluj-Napoca, formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate, considera ca prevederile criticate "nu sunt neconstitutionale [...], intrucat practic nu se instituie un monopol al agentilor economici autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul agentilor economici la procedura de autorizare este liber si neingradit, iar aceasta procedura este dictata de importanta sociala a materiei reglementate. Celelalte aspecte privind carente ale textului legal [...] sunt de competenta legiuitorului".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In argumentarea acestei sustineri se arata ca actul normativ criticat prevede totodata si procedura de autorizare a agentilor economici specializati in activitatea de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, iar accesul la aceasta procedura este liber si neingradit. Astfel, "potrivit art. 7 si 8 din ordonanta de urgenta mai sus mentionata, agentii economici care realizeaza activitati de colectare a deseurilor industriale reciclabile, cei care detin astfel de deseuri si au spatiile si dotarile corespunzatoare, necesare activitatilor de colectare si valorificare a deseurilor, pot fi autorizati fara restrictii, cu respectarea prevederilor articolelor mentionate, de a realiza aceste activitati. Astfel, sunt asigurate libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil tuturor factorilor de productie, in domeniul colectarii si valorificarii deseurilor industriale reciclabile". Art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, arata Guvernul in continuare, prevede posibilitatea de a presta activitatile enumerate de catre agentii economici specializati pentru valorificarea deseurilor reciclabile, fara a se institui vreun monopol pentru acestia, "avand in vedere importanta sociala a acestei activitati, precum si necesitatea asigurarii gestionarii eficiente a acestor deseuri, in conditii de protectie a mediului si sanatatii populatiei".
    Cu privire la celelalte critici in legatura cu unele deficiente ale ordonantei de urgenta criticate, Guvernul apreciaza ca solutionarea acestora nu este de competenta Curtii Constitutionale.
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Se apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca art. 135 alin. (1) si (2) din Constitutie. Astfel, "optiunea legiuitorului de a institui in sarcina persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale reciclabile, in propriile procese de productie, nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii. Se asigura, pe aceasta cale, cadrul normativ necesar gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile, in concordanta cu interesul national de refacere si ocrotire a mediului inconjurator, precum si de mentinere a echilibrului ecologic". Totodata, se arata in continuare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, alaturi de alte masuri legislative, reglementeaza rolul statului in garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sanatatii, prevazut de art. 34 din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu sanatos, prevazut de dispozitiile constitutionale ale art. 35.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile autorului exceptiei si ale procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 66 din 7 februarie 2001, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 465/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001, si, ulterior, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificarile ulterioare.
    Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
    - Art. 5: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin: [...]
    c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate, astfel cum a fost formulata la instanta de judecata, autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie, care au urmatorul continut:
    - Art. 135: "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie; [...]".
    Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate instituie un monopol privind activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile, fara sa le fie impusa, prin acte normative, si obligatia de a practica anumite preturi sau tarife maximale sau minimale. Totodata se arata ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 nu prevede obligatia agentilor economici autorizati pentru valorificare de a prelua efectiv deseurile industriale de la agentii economici producatori. De asemenea, se apreciaza ca dispozitiile ordonantei de urgenta respective creeaza un climat favorabil pentru exercitarea unor practici anticoncurentiale, contrare Legii nr. 21/1996.
    Analizand Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, Curtea retine ca obiectul acesteia il constituie asigurarea gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile in conditii de protectie a mediului si a sanatatii populatiei.
    Intre masurile prevazute de ordonanta de urgenta in acest scop se numara si cele mentionate prin art. 5 lit. c), care stabilesc obligatia detinatorilor de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv, intre altele, prin predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta.
    In ceea ce priveste obligatia agentilor economici specializati pentru realizarea operatiilor de valorificare a deseurilor industriale reciclabile de a obtine autorizatie pentru aceasta activitate, ordonanta de urgenta prevede emiterea autorizatiei de catre Comisia Nationala pentru Reciclarea Materialelor din subordinea Ministerului Economiei si Comertului, conform procedurii stabilite prin norme de catre aceasta comisie, cu avizul Ministerului Finantelor Publice si al Ministerului Mediului si Gospodaririi Apelor.
    In consecinta, Curtea constata ca dispozitia criticata nu este incompatibila cu libertatea comertului prevazuta de art. 135 alin. (1) si alin. (2) lit. a) din Constitutie.
    Necesitatea autorizarii este impusa de specificul activitatii desfasurate de agentii economici respectivi, tinandu-se seama de natura speciala a materialelor pe care le valorifica, de pericolul pe care acestea il prezinta pentru sanatatea populatiei si mentinerea unui mediu sanatos, ca si de asigurarea provenientei licite a acestor materiale.
    Este evident, in consecinta, ca Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea autorizarii pentru activitatea de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol in acest domeniu, cum sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor conditii care sa preintampine eventualele pericole asociate acestor activitati.
    Dispozitiile criticate, prin continutul lor, nu au legatura cu practicile anticoncurentiale sau cu concentrarea economica, prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, sustinerile autorului exceptiei ca prin aplicarea acestor dispozitii s-ar ajunge la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia fiind si sub acest aspect neintemeiate.
    In ceea ce priveste sustinerea ca actul normativ criticat nu prevede impunerea unor preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor industriale reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici autorizati, Curtea retine ca aceasta este lipsita de concludenta, controlul de constitutionalitate neavand ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonantelor Guvernului. Pe de alta parte, stabilirea unor preturi maximale sau minimale este incompatibila cu economia de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta, consacrata de art. 135 alin. (1) din Constitutie.
    Cu privire la criticile referitoare la modalitatea valorificarii deseurilor industriale reciclabile de catre agentii economici specializati, precum si sanctionarea nerespectarii acestor activitati, Curtea retine ca acestea sunt, in special, probleme de interpretare si aplicare a legii, de competenta instantelor de judecata.

    Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Garamond Tipografie" - S.R.L. in Dosarul nr. 5.881/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 25 noiembrie 2004.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 519/2004

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 519 din 2004
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 519/2004
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu