DECIZIE Nr. 51 din 20 februarie 2001
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 11
si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea
adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind
majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite
prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 176 din 6 aprilie 2001

Lucian Mihai - presedinte
Costica Bulai - judecator
Constantin Doldur - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ioan Muraru - judecator
Nicolae Popa - judecator
Lucian Stangu - judecator
Romul Petru Vonica - judecator
Paula C. Pantea - procuror
Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind
organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata prin Ordonanta
Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale
amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1
iunie 1994, exceptie ridicata de Rodica Neagu in Dosarul nr. 3.734/2000 al
Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
La apelul nominal a raspuns autorul exceptiei, constatandu-se lipsa
Ministerului de Interne - Sectia 17 Politie, fata de care procedura de citare
este legal indeplinita.
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia,
aratand ca dispozitiile legale criticate contravin art. 36 din Constitutie
privind libertatea intrunirilor. Astfel, se sustine ca art. 6 din Legea nr.
60/1991, stabilind ca organizarea adunarilor publice se declara la primariile
pe teritoriul carora acestea urmeaza sa se desfasoare, incalca textul
constitutional mentionat, care nu prevede o asemenea obligativitate, iar art.
11 din aceeasi lege da posibilitatea primariilor sa decida interzicerea
desfasurarii intrunirilor, ceea ce echivaleaza cu incalcarea dreptului insusi.
In ceea ce priveste dispozitiile art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 se
apreciaza ca este neconstitutionala aplicarea de sanctiuni pentru incalcarea
unor prevederi ce sunt, la randul lor, neconstitutionale. Se depun note scrise.
Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind
nefondata, deoarece apreciaza ca dispozitiile art. 6, art. 11 si ale art. 25 -
28 din Legea nr. 60/1991 nu contravin prevederilor art. 36 din Constitutie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 27 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.734/2000,
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia
de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28
din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice,
modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor
minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative
aflate in vigoare la 1 iunie 1994, exceptie ridicata de Rodica Neagu intr-o
cauza civila avand ca obiect plangerea formulata impotriva procesului-verbal de
contraventie din 18 mai 1999, intocmit de Sectia 17 Politie.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile
legale criticate incalca dispozitiile art. 36 din Constitutie privind
libertatea intrunirilor, prin aceea ca impun diferite conditii, ca de exemplu
declararea adunarilor publice la primariile pe teritoriul carora acestea
urmeaza sa se desfasoare.
Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia
de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale
criticate nu contravin textului constitutional invocat, ele fiind "de
natura a proteja valorile enumerate expres in art. 49 alin. (1) din
Constitutie".
Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra
exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat libertatea intrunirilor poate
fi supusa prin lege unor limitari sau conditionari, indeosebi pentru ca ordinea
publica si securitatea nationala sa nu fie afectate.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul
intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii, concluziile procurorului,
dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1),
ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si
desfasurarea adunarilor publice, modificata cu privire la art. 26 alin. 2 prin
Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime
ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare
la 1 iunie 1994, dispozitii al caror continut este urmatorul:
Art. 6
"Organizarea adunarilor publice se declara la primariile municipale,
orasenesti sau comunale, pe teritoriul carora acestea urmeaza sa se
desfasoare.";
Art. 11
"Decizia prin care se interzice desfasurarea adunarii publice se
comunica in scris organizatorului, cu aratarea motivelor care au determinat-o,
in termen de 48 de ore de la primirea declaratiei scrise.";
Art. 25
"Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea
disciplinara, contraventionala, civila sau penala.";
Art. 26
"Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in
astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa intruneasca elementele
constitutive ale unor infractiuni:
a) organizarea si desfasurarea de adunari publice nedeclarate,
neinregistrate sau interzise;
b) nerespectarea orelor de desfasurare, traseelor de deplasare sau locului
si perimetrului destinat adunarii publice;
c) neluarea de catre organizatori a masurilor de intrerupere a adunarii
publice, cand constata ca au intervenit fapte de natura celor prevazute in art.
2;
d) participarea la adunari publice nedeclarate sau interzise si urmate de
refuzul parasirii locurilor de desfasurare a acestora, la avertizarile si
somatiile organelor de ordine facute potrivit legii;
e) introducerea sau portul de catre persoanele participante, in locurile
destinate desfasurarii adunarilor publice, a armelor de orice fel, materialelor
explozive sau incendiare, a substantelor iritant-lacrimogene sau cu efect
paralizant, ori a altor obiecte ce se pot utiliza in actiuni de violenta;
f) instigarea prin orice mijloace, initierea sau recurgerea la actiuni
violente sau alte manifestari, cu intentia de zadarnicire ori tulburare, in
orice mod, a adunarilor publice;
g) opunerea cu violenta organizatorilor sau imputernicitilor acestora ori
impiedicarea lor de a-si exercita atributiile legale privind asigurarea ordinii
in desfasurarea adunarilor publice;
h) refuzul de a parasi imediat adunarea, daca masura a fost dispusa de
conducatorii actiunilor;
i) organizarea sau participarea la contramanifestatii desfasurate in
acelasi timp si in acelasi loc cu adunarile publice declarate, indiferent de
modul lor de exprimare;
j) introducerea sau desfacerea bauturilor alcoolice in locurile destinate
desfasurarii adunarilor publice, pe toata durata acestora;
k) refuzul de a parasi imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine,
potrivit legii.
Contraventiile prevazute la lit. a) - c) se sanctioneaza cu inchisoare
contraventionala de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 300.000 la 800.000
lei, iar cele prevazute la lit. d) - k) cu inchisoare contraventionala de la o
luna la 3 luni sau cu amenda de la 100.000 la 300.000 lei.";
Art. 27
"Contraventiile prevazute la art. 26 se constata de catre primari sau
imputernicitii acestora anume desemnati, ofiterii si subofiterii de politie si
jandarmerie.";
Art. 28
"Dispozitiile prezentei legi, referitoare la constatarea si
sanctionarea contraventiilor, se completeaza cu cele ale Legii privind
stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale Legii pentru sanctionarea
faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si
linistii publice, in ce priveste inchisoarea contraventionala."
Autorul exceptiei considera, in esenta, ca aceste dispozitii legale, care
conditioneaza organizarea adunarii publice de obtinerea unei autorizari
prealabile din partea primariei pe teritoriul careia aceasta urmeaza sa se
desfasoare, contravin art. 36 din Constitutie, care prevede: "Mitingurile,
demonstratiile, procesiunile sau orice alte intruniri sunt libere si se pot
organiza si desfasura numai in mod pasnic, fara nici un fel de arme."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea
Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta,
urmeaza sa fie respinsa.
I. In legatura cu constitutionalitatea prevederilor art. 6 din Legea nr.
60/1991, prin raportare la dispozitiile art. 36 din Constitutie, Curtea
Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 199 din 23 noiembrie 1999,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 21 februarie
2000. Cu acel prilej, respingand exceptia de neconstitutionalitate a
prevederilor art. 6 si 10 din Legea nr. 60/1991, Curtea Constitutionala a
retinut urmatoarele: "Dispozitiile art. 36 trebuie corelate cu cele ale
art. 49 din Constitutie, in sensul ca exercitiul libertatii intrunirilor poate
comporta anumite restrangeri si conditionari, potrivit legii, tocmai pentru ca
drepturile si libertatile garantate de Constitutie cetatenilor, interesele
acestora si, implicit, ordinea publica si securitatea nationala sa nu fie
afectate.
Din perspectiva art. 11 si 20 din Constitutie Curtea, observa ca, de
altfel, art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale prevede ca exercitiul dreptului de intrunire poate
face obiectul unor restrictii care, potrivit legii, constituie masuri necesare
intr-o societate democratica, intre altele pentru apararea ordinii, a moralei
sau a drepturilor si libertatilor altora. In acest sens, in cauzele
"Platform <<Arzte fur das Leben>> contra Austriei", 1985,
si "Rassemblement jurassien contra Elvetiei", 1979, Curtea Europeana
a Drepturilor Omului a retinut ca art. 11 presupune ca fiecare stat este in
drept sa adopte masuri rezonabile si adecvate pentru a asigura desfasurarea pasnica
a manifestatiilor licite ale cetatenilor sai si ca pentru intrunirile ce au loc
pe caile publice nu este exagerata impunerea obligatiei de a se obtine o
autorizatie prealabila, intrucat autoritatile au posibilitatea, in aceste
conditii, sa vegheze asupra respectarii ordinii publice si sa ia masurile
necesare pentru ca libertatea manifestatiilor sa fie pe deplin asigurata."
Prin aceeasi decizie Curtea Constitutionala a mai constatat "ca
dispozitiile legale criticate, desi preconstitutionale, nu intra sub incidenta art.
150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia <<Legile si toate
celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin
prezentei Constitutii>>, deoarece nu incalca prevederile constitutionale
ale art. 36" si in consecinta exceptia privind neconstitutionalitatea
prevederilor art. 6 din Legea nr. 60/1991 a fost respinsa.
Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine modificarea
jurisprudentei Curtii, solutia pronuntata anterior isi mentine valabilitatea si
in cauza de fata.
II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile
art. 11 din Legea nr. 60/1991, in legatura cu care se sustine ca stabilirea
posibilitatii ca primariile sa decida "interzicerea desfasurarii
intrunirilor (adunarilor publice) inainte de inceperea exercitarii dreptului
liber la intrunire" echivaleaza "in fapt cu insasi incalcarea
dreptului".
Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textul criticat, care
prevede ca "Decizia prin care se interzice desfasurarea adunarii publice
se comunica in scris organizatorului, cu aratarea motivelor care au
determinat-o, in termen de 48 de ore de la primirea declaratiei scrise",
nu incalca, asa cum considera autorul exceptiei, art. 36 din Constitutie
referitor la libertatea intrunirilor.
Curtea retine ca, dimpotriva, instituind obligativitatea comunicarii catre
organizator a deciziei prin care se interzice desfasurarea adunarii publice,
precum si a motivelor care au determinat-o, art. 11 din Legea nr. 60/1991
creeaza posibilitatea pentru organizatorul adunarii sa ia cunostinta de
continutul deciziei si sa combata motivele care au justificat-o.
Asa fiind, si aceasta critica de neconstitutionalitate urmeaza sa fie
respinsa.
III. In sfarsit, autorul exceptiei considera ca "aplicarea unor
sanctiuni prevazute in art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 pentru incalcarea
unor dispozitii neconstitutionale (aratate mai sus)" este, de asemenea,
neconstitutionala.
Examinand continutul prevederilor criticate, Curtea nu poate retine
contrarietatea acestora fata de dispozitiile art. 36 din Constitutie invocate
de autorul exceptiei ca fiind incalcate, si, in consecinta, si aceasta
sustinere urmeaza sa fie inlaturata.
Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145
alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23
alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 11
si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea
adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind
majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite
prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994, exceptie ridicata de
Rodica Neagu in Dosarul nr. 3.734/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 20 februarie 2001.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu