Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 51 din 20 februarie 2001

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 176 din  6 aprilie 2001


SmartCity3


    Lucian Mihai          - presedinte
    Costica Bulai         - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Ioan Muraru           - judecator
    Nicolae Popa          - judecator
    Lucian Stangu         - judecator
    Romul Petru Vonica    - judecator
    Paula C. Pantea       - procuror
    Gabriela Dragomirescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994, exceptie ridicata de Rodica Neagu in Dosarul nr. 3.734/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    La apelul nominal a raspuns autorul exceptiei, constatandu-se lipsa Ministerului de Interne - Sectia 17 Politie, fata de care procedura de citare este legal indeplinita.
    Autorul exceptiei de neconstitutionalitate solicita admiterea acesteia, aratand ca dispozitiile legale criticate contravin art. 36 din Constitutie privind libertatea intrunirilor. Astfel, se sustine ca art. 6 din Legea nr. 60/1991, stabilind ca organizarea adunarilor publice se declara la primariile pe teritoriul carora acestea urmeaza sa se desfasoare, incalca textul constitutional mentionat, care nu prevede o asemenea obligativitate, iar art. 11 din aceeasi lege da posibilitatea primariilor sa decida interzicerea desfasurarii intrunirilor, ceea ce echivaleaza cu incalcarea dreptului insusi. In ceea ce priveste dispozitiile art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 se apreciaza ca este neconstitutionala aplicarea de sanctiuni pentru incalcarea unor prevederi ce sunt, la randul lor, neconstitutionale. Se depun note scrise.
    Reprezentantul Ministerului Public solicita respingerea exceptiei, ca fiind nefondata, deoarece apreciaza ca dispozitiile art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 nu contravin prevederilor art. 36 din Constitutie.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 27 aprilie 2000, pronuntata in Dosarul nr. 3.734/2000, Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994, exceptie ridicata de Rodica Neagu intr-o cauza civila avand ca obiect plangerea formulata impotriva procesului-verbal de contraventie din 18 mai 1999, intocmit de Sectia 17 Politie.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate se sustine ca prevederile legale criticate incalca dispozitiile art. 36 din Constitutie privind libertatea intrunirilor, prin aceea ca impun diferite conditii, ca de exemplu declararea adunarilor publice la primariile pe teritoriul carora acestea urmeaza sa se desfasoare.
    Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti, exprimandu-si opinia, considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece dispozitiile legale criticate nu contravin textului constitutional invocat, ele fiind "de natura a proteja valorile enumerate expres in art. 49 alin. (1) din Constitutie".
    Potrivit prevederilor art. 24 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului si Guvernului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat libertatea intrunirilor poate fi supusa prin lege unor limitari sau conditionari, indeosebi pentru ca ordinea publica si securitatea nationala sa nu fie afectate.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctul de vedere al Guvernului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 144 lit. c) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (1), ale art. 2, 3, 12 si 23 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata cu privire la art. 26 alin. 2 prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994, dispozitii al caror continut este urmatorul:
    Art. 6
    "Organizarea adunarilor publice se declara la primariile municipale, orasenesti sau comunale, pe teritoriul carora acestea urmeaza sa se desfasoare.";
    Art. 11
    "Decizia prin care se interzice desfasurarea adunarii publice se comunica in scris organizatorului, cu aratarea motivelor care au determinat-o, in termen de 48 de ore de la primirea declaratiei scrise.";
    Art. 25
    "Incalcarea dispozitiilor prezentei legi atrage, dupa caz, raspunderea disciplinara, contraventionala, civila sau penala.";
    Art. 26
    "Constituie contraventii urmatoarele fapte, daca nu sunt savarsite in astfel de conditii incat, potrivit legii penale, sa intruneasca elementele constitutive ale unor infractiuni:
    a) organizarea si desfasurarea de adunari publice nedeclarate, neinregistrate sau interzise;
    b) nerespectarea orelor de desfasurare, traseelor de deplasare sau locului si perimetrului destinat adunarii publice;
    c) neluarea de catre organizatori a masurilor de intrerupere a adunarii publice, cand constata ca au intervenit fapte de natura celor prevazute in art. 2;
    d) participarea la adunari publice nedeclarate sau interzise si urmate de refuzul parasirii locurilor de desfasurare a acestora, la avertizarile si somatiile organelor de ordine facute potrivit legii;
    e) introducerea sau portul de catre persoanele participante, in locurile destinate desfasurarii adunarilor publice, a armelor de orice fel, materialelor explozive sau incendiare, a substantelor iritant-lacrimogene sau cu efect paralizant, ori a altor obiecte ce se pot utiliza in actiuni de violenta;
    f) instigarea prin orice mijloace, initierea sau recurgerea la actiuni violente sau alte manifestari, cu intentia de zadarnicire ori tulburare, in orice mod, a adunarilor publice;
    g) opunerea cu violenta organizatorilor sau imputernicitilor acestora ori impiedicarea lor de a-si exercita atributiile legale privind asigurarea ordinii in desfasurarea adunarilor publice;
    h) refuzul de a parasi imediat adunarea, daca masura a fost dispusa de conducatorii actiunilor;
    i) organizarea sau participarea la contramanifestatii desfasurate in acelasi timp si in acelasi loc cu adunarile publice declarate, indiferent de modul lor de exprimare;
    j) introducerea sau desfacerea bauturilor alcoolice in locurile destinate desfasurarii adunarilor publice, pe toata durata acestora;
    k) refuzul de a parasi imediat adunarea la solicitarea organelor de ordine, potrivit legii.
    Contraventiile prevazute la lit. a) - c) se sanctioneaza cu inchisoare contraventionala de la o luna la 6 luni sau cu amenda de la 300.000 la 800.000 lei, iar cele prevazute la lit. d) - k) cu inchisoare contraventionala de la o luna la 3 luni sau cu amenda de la 100.000 la 300.000 lei.";
    Art. 27
    "Contraventiile prevazute la art. 26 se constata de catre primari sau imputernicitii acestora anume desemnati, ofiterii si subofiterii de politie si jandarmerie.";
    Art. 28
    "Dispozitiile prezentei legi, referitoare la constatarea si sanctionarea contraventiilor, se completeaza cu cele ale Legii privind stabilirea si sanctionarea contraventiilor si ale Legii pentru sanctionarea faptelor de incalcare a unor norme de convietuire sociala, a ordinii si linistii publice, in ce priveste inchisoarea contraventionala."
    Autorul exceptiei considera, in esenta, ca aceste dispozitii legale, care conditioneaza organizarea adunarii publice de obtinerea unei autorizari prealabile din partea primariei pe teritoriul careia aceasta urmeaza sa se desfasoare, contravin art. 36 din Constitutie, care prevede: "Mitingurile, demonstratiile, procesiunile sau orice alte intruniri sunt libere si se pot organiza si desfasura numai in mod pasnic, fara nici un fel de arme."
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea Constitutionala constata ca aceasta este neintemeiata si, in consecinta, urmeaza sa fie respinsa.
    I. In legatura cu constitutionalitatea prevederilor art. 6 din Legea nr. 60/1991, prin raportare la dispozitiile art. 36 din Constitutie, Curtea Constitutionala s-a pronuntat prin Decizia nr. 199 din 23 noiembrie 1999, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 76 din 21 februarie 2000. Cu acel prilej, respingand exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6 si 10 din Legea nr. 60/1991, Curtea Constitutionala a retinut urmatoarele: "Dispozitiile art. 36 trebuie corelate cu cele ale art. 49 din Constitutie, in sensul ca exercitiul libertatii intrunirilor poate comporta anumite restrangeri si conditionari, potrivit legii, tocmai pentru ca drepturile si libertatile garantate de Constitutie cetatenilor, interesele acestora si, implicit, ordinea publica si securitatea nationala sa nu fie afectate.
    Din perspectiva art. 11 si 20 din Constitutie Curtea, observa ca, de altfel, art. 11 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale prevede ca exercitiul dreptului de intrunire poate face obiectul unor restrictii care, potrivit legii, constituie masuri necesare intr-o societate democratica, intre altele pentru apararea ordinii, a moralei sau a drepturilor si libertatilor altora. In acest sens, in cauzele "Platform <<Arzte fur das Leben>> contra Austriei", 1985, si "Rassemblement jurassien contra Elvetiei", 1979, Curtea Europeana a Drepturilor Omului a retinut ca art. 11 presupune ca fiecare stat este in drept sa adopte masuri rezonabile si adecvate pentru a asigura desfasurarea pasnica a manifestatiilor licite ale cetatenilor sai si ca pentru intrunirile ce au loc pe caile publice nu este exagerata impunerea obligatiei de a se obtine o autorizatie prealabila, intrucat autoritatile au posibilitatea, in aceste conditii, sa vegheze asupra respectarii ordinii publice si sa ia masurile necesare pentru ca libertatea manifestatiilor sa fie pe deplin asigurata."
    Prin aceeasi decizie Curtea Constitutionala a mai constatat "ca dispozitiile legale criticate, desi preconstitutionale, nu intra sub incidenta art. 150 alin. (1) din Constitutie, potrivit caruia <<Legile si toate celelalte acte normative raman in vigoare, in masura in care ele nu contravin prezentei Constitutii>>, deoarece nu incalca prevederile constitutionale ale art. 36" si in consecinta exceptia privind neconstitutionalitatea prevederilor art. 6 din Legea nr. 60/1991 a fost respinsa.
    Intrucat nu au intervenit elemente noi de natura sa determine modificarea jurisprudentei Curtii, solutia pronuntata anterior isi mentine valabilitatea si in cauza de fata.
    II. Cea de-a doua critica de neconstitutionalitate priveste dispozitiile art. 11 din Legea nr. 60/1991, in legatura cu care se sustine ca stabilirea posibilitatii ca primariile sa decida "interzicerea desfasurarii intrunirilor (adunarilor publice) inainte de inceperea exercitarii dreptului liber la intrunire" echivaleaza "in fapt cu insasi incalcarea dreptului".
    Examinand aceasta sustinere, Curtea constata ca textul criticat, care prevede ca "Decizia prin care se interzice desfasurarea adunarii publice se comunica in scris organizatorului, cu aratarea motivelor care au determinat-o, in termen de 48 de ore de la primirea declaratiei scrise", nu incalca, asa cum considera autorul exceptiei, art. 36 din Constitutie referitor la libertatea intrunirilor.
    Curtea retine ca, dimpotriva, instituind obligativitatea comunicarii catre organizator a deciziei prin care se interzice desfasurarea adunarii publice, precum si a motivelor care au determinat-o, art. 11 din Legea nr. 60/1991 creeaza posibilitatea pentru organizatorul adunarii sa ia cunostinta de continutul deciziei si sa combata motivele care au justificat-o.
    Asa fiind, si aceasta critica de neconstitutionalitate urmeaza sa fie respinsa.
    III. In sfarsit, autorul exceptiei considera ca "aplicarea unor sanctiuni prevazute in art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 pentru incalcarea unor dispozitii neconstitutionale (aratate mai sus)" este, de asemenea, neconstitutionala.
    Examinand continutul prevederilor criticate, Curtea nu poate retine contrarietatea acestora fata de dispozitiile art. 36 din Constitutie invocate de autorul exceptiei ca fiind incalcate, si, in consecinta, si aceasta sustinere urmeaza sa fie inlaturata.

    Pentru considerentele expuse, in temeiul art. 144 lit. c) si al art. 145 alin. (2) din Constitutie, precum si al art. 13 alin. (1) lit. A.c), al art. 23 alin. (3) si al art. 25 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, republicata,

    CURTEA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 6, art. 11 si ale art. 25 - 28 din Legea nr. 60/1991 privind organizarea si desfasurarea adunarilor publice, modificata prin Ordonanta Guvernului nr. 55/1994 privind majorarea limitelor minime si maxime ale amenzilor contraventionale stabilite prin acte normative aflate in vigoare la 1 iunie 1994, exceptie ridicata de Rodica Neagu in Dosarul nr. 3.734/2000 al Judecatoriei Sectorului 5 Bucuresti.
    Definitiva si obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 20 februarie 2001.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
                       LUCIAN MIHAI

                              Magistrat asistent,
                              Gabriela Dragomirescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 51/2001

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 51 din 2001
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    HIRE A GENUINE HACKER TO RECOVER YOUR LOST FUNDS Hello everyone, The Cryptocurrency world is very volatile and a lot of individuals have lost their crypto assets to online scams . I was also a victim. Last October I was contacted by a broker who convinced me to invest in Crypto. I made an initial investment of € 875,000. I followed their instructions. For TWO months now I have been trying to contact them all day, but I got no response. God is so kind. I followed a broadcast that teaches on how these recovery experts called THE HACK ANGELS RECOVERY EXPERT. Help individuals recover their lost funds back. I contacted the email provided for consultation, to help me recover my funds. I contacted them. These cryptocurrency recovery experts saved my life by helping me recover all my losses in just nine hours. I provided necessary requirements and relative information to complete the successful recovery of my crypto funds. I was filled with joy asI got my everything back. I really can't tell how happy I am. I said I will not hold this to myself but share it to the public so that all scammed victims can get their funds back, you can contact them today through their hotline at: WhatsApp +1(520)200-2320) (support@thehackangels.com). (www.thehackangels.com) If you're in London, you can even visit them in person at their office located at 45-46 Red Lion Street, London WC1R 4PF, UK. They’re super helpful and really know their stuff! Don’t hesitate to reach out if you need help.
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Obțineți creditul în 24 de ore În calitate de client al LOPEZ GROUP FINANZAS, vă recomand pentru toate nevoile dumneavoastră de finanțare la cota de 2%. Pentru cei dintre voi care au nevoie de un împrumut, nu ezitați să o contactați ca mine și veți fi mulțumiți: lopezfinanzas95@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 51/2001
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu