DECIZIE Nr. 504 din 4 octombrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 alin.
1 din Codul de procedura civila
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1002 din 11 noiembrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Ioana Marilena Chiorean - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 454 alin. 1 din Codul de procedura civila, exceptie ridicata
de Eurom Bank - S.A. in Dosarul nr. 10.151/2004 al Judecatoriei Sectorului 3
Bucuresti.
La apelul nominal raspunde avocat Negutu Adriean, pentru Societatea Comerciala
"ACS Poieni" - S.R.L. din Bucuresti, lipsind celelalte parti, fata de
care procedura de citare a fost legal indeplinita.
Cauza fiind in stare de judecata, aparatorul Societatii Comerciale
"ACS Poieni" - S.R.L. din Bucuresti solicita respingerea exceptiei ca
fiind neintemeiata, invocand Decizia Curtii Constitutionale nr. 178/2004 si
depunand in acest sens concluzii scrise.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, invocand jurisprudenta Curtii Constitutionale in
aceasta materie si apreciind ca dispozitiile legale criticate nu contravin
prevederilor sau principiilor constitutionale.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 12 octombrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
10.151/2004, Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 454
alin. 1 din Codul de procedura civila. Exceptia a fost ridicata de Eurom Bank -
S.A., contestatoare intr-o cauza civila avand ca obiect solutionarea unei
contestatii la executare introduse impotriva intimatei Societatea Comerciala
"ACS Poieni" - S.R.L.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
prin dispozitia legala criticata, care constituie o exceptie de la regula
generala prevazuta de art. 387 din Codul de procedura civila, se instituie o
discriminare intre cei doi factori implicati in procesul de executare. Astfel,
un creditor, uzand de prevederea legala atacata, poate sa lipseasca un
prezumtiv debitor - persoana juridica - de mijloace importante pentru
activitatea sa economica normala. Autorul exceptiei apreciaza ca "este
surprinzatoare aceasta renuntare la minima protectie a debitorului, care nu
este instiintat decat postfactum despre faptul ca nu mai poate sa isi utilizeze
mijloacele banesti", ceea ce creeaza o situatie de inegalitate intre cele
doua parti, contravenind astfel art. 16 din Constitutie.
Pe de alta parte, autorul exceptiei considera ca dispozitia legala
criticata ingradeste dreptul debitorului de a se adresa justitiei pentru
apararea intereselor sale legitime. Astfel, in situatia celorlalte modalitati
de executare, acestea pot fi contestate si inainte ca debitorul sa fie lipsit
de bunul sau, adica imediat dupa somatie, insa, prin derogare, in cazul
popririi, debitorul nu poate introduce contestatie decat dupa ce conturile sale
bancare au fost blocate. Ca atare, se interzice accesul la justitie in perioada
cuprinsa intre emiterea somatiei (ca act incepator al oricarei executari silite
care in situatia expusa nu se mai emite) si indisponibilizarea efectiva prin
poprire a conturilor debitorului, spre deosebire de celelalte modalitati de
executare silita care incep cu o somatie. Astfel, se restrange efectiv
posibilitatea partii de a se adresa justitiei si se aduce o atingere grava
dreptului fundamental prevazut de art. 21 alin. (2) din Constitutie.
Mai apreciaza autorul exceptiei ca, in mod indirect, dispozitia legala
criticata aduce atingere si dreptului la aparare prevazut de art. 24 din
Constitutie, intrucat, in cazul popririi, debitorul este lipsit de dreptul de
a-si utiliza mijloacele banesti, fara ca in prealabil sa fie instiintat despre
aceasta si fara a se putea apara inainte de deposedarea efectiva.
Judecatoria Sectorului 3 Bucuresti si-a exprimat opinia in sensul ca
exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, intrucat poprirea este
reglementata in sectiunea a V-a a capitolului II din Codul de procedura civila,
ca o procedura speciala, pentru ratiuni specifice ce tin de prevenirea unor
eventuale abuzuri ale debitorilor, acestia beneficiind de toate garantiile
procesuale pentru realizarea drepturilor lor prin exercitarea contestatiei la
executare.
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, procedura de judecata, incluzand si faza executarii silite, se
intemeiaza pe dispozitiile art. 126 alin. (2) din Constitutie, care prevad ca
reglementarea procedurii de judecata se face prin lege, dand astfel libertate
legiuitorului sa statueze in asemenea domenii. Norma criticata face parte din
ansamblul prevederilor privind executarea silita, institutie procedurala al
carei scop este reprezentat de realizarea definitiva si practica a unor
drepturi recunoscute printr-o hotarare judecatoreasca sau un alt titlu
executoriu. Apararea drepturilor si intereselor legitime ale creditorului
urmaritor si ale debitorului urmarit este asigurata de controlul instantei
asupra intregii executari, control care functioneaza, printre altele, prin
mecanismul contestatiei la executare, cale de atac specifica acestei proceduri
aflate la indemana debitorului urmarit, in situatia in care acesta se considera
vatamat prin executare.
Totodata, invoca si considerentele Deciziilor Curtii Constitutionale nr.
178/2004 si nr. 336/2004, prin care s-a statuat ca dispozitiile legale
criticate nu contravin prevederilor art. 16, 21 si nici celor ale art. 24 din
Constitutie.
Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate invocata
este neintemeiata. Astfel, cat priveste pretinsa incalcare a prevederilor art.
21 din Constitutie, apreciaza ca poprirea se realizeaza prin intermediul unei
proceduri suple si rapide in vederea recuperarii creditului, dispozitiile
legale criticate avand ca finalitate tocmai asigurarea celeritatii executarii
prestatiei la care debitorul este obligat printr-un titlu executoriu. In
considerarea acestor ratiuni si pentru prevenirea unor eventuale abuzuri din
partea debitorilor rau-platnici, in sensul tergiversarii executarii
obligatiilor ce le incumba, legiuitorul a prevazut in mod expres infiintarea
popririi fara obligatia somarii prealabile a debitorului. Insa, in conditiile
in care respectivul debitor are posibilitatea de a lua cunostinta despre
infiintarea popririi, textul de lege criticat nu lezeaza in nici un fel accesul
la justitie sau dreptul persoanei la aparare. Totodata, in temeiul art. 399 din
Codul de procedura civila, care prevede ca impotriva oricarui act de executare
se poate face contestatie de catre cei interesati sau vatamati prin executare,
debitorul beneficiaza de toate garantiile procesuale pentru realizarea deplina
a acestor drepturi, supunand cenzurii instantei masura dispusa, in cadrul unei
proceduri contradictorii.
Referitor la critica de neconstitutionalitate raportata la prevederile art.
16 din Constitutie, apreciaza ca, potrivit jurisprudentei constante a Curtii
Constitutionale, tratamentul juridic egal constituie un drept al cetatenilor
numai in masura in care acestia se gasesc in situatii juridice identice,
deosebirile sub acest aspect impunand un regim juridic diferentiat.
In final, in sensul considerentelor mentionate, invoca Decizia Curtii
Constitutionale nr. 178/2004.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat Curtii
Constitutionale punctele lor de vedere asupra exceptiei de
neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile
partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate,
raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr.
47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si celor ale art. 1
alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze
exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
454 alin. 1 din Codul de procedura civila, modificate prin art. I pct. 199 din
Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 138/2000, aprobata prin Legea nr.
219/2005, avand in prezent urmatorul continut: "Poprirea se infiinteaza
fara somatie, prin adresa insotita de o copie certificata de pe titlul
executoriu, comunicata celei de-a treia persoane aratate la art. 452,
instiintandu-se totodata si debitorul despre masura luata."
Autorul exceptiei de neconstitutionalitate sustine ca dispozitiile legale
criticate contravin prevederilor art. 16 alin. (1), art. 21 alin. (2) si art.
24 alin. (1) din Constitutie, al caror continut este urmatorul:
- Art. 16 alin. (1): "Cetatenii sunt egali in fata legii si a
autoritatilor publice, fara privilegii si fara discriminari.";
- Art. 21 alin. (2): "Nici o lege nu poate ingradi exercitarea acestui
drept.";
- Art. 24 alin. (1): "Dreptul la aparare este garantat."
Analizand exceptia de neconstitutionalitate ridicata, Curtea observa ca
prin Decizia nr. 178/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 443 din 18 mai 2004, s-a pronuntat cu privire la constitutionalitatea
dispozitiilor legale criticate, retinand ca poprirea reprezinta o forma de
executare a creantelor, constand in indisponibilizarea unor bunuri in mainile
tertului poprit - debitor al persoanei executate silit, in scopul achitarii
directe a creantei poprite catre creditor. Aceasta masura se infiinteaza,
potrivit art. 453 alin. 1 din Codul de procedura civila, la cererea
creditorului, de catre executorul judecatoresc, fara somatie, prin adresa
insotita de o copie certificata de pe titlul executoriu, comunicata tertului
poprit, cu instiintarea debitorului.
Curtea a mai retinut ca poprirea se realizeaza prin intermediul unei
proceduri suple si rapide in vederea recuperarii creditului, art. 454 din Codul
de procedura civila avand ca scop tocmai asigurarea celeritatii executarii
prestatiei la care debitorul este obligat printr-un titlu executoriu. In
considerarea acestor ratiuni si pentru prevenirea unor eventuale abuzuri din
partea debitorilor rau-platnici, in sensul tergiversarii executarii
obligatiilor ce le incumba, legiuitorul a prevazut in mod expres infiintarea
popririi fara obligatia somarii prealabile a debitorului. Insa in conditiile in
care respectivul debitor are posibilitatea de a lua cunostinta despre
infiintarea popririi, textul de lege criticat nu lezeaza in nici un fel dreptul
persoanei la aparare, garantat de art. 24 din Legea fundamentala.
Totodata, nu este ingradit nici accesul liber la justitie, asa cum in mod
eronat sustine autorul exceptiei, intrucat art. 399 din Codul de procedura
civila prevede ca impotriva oricarui act de executare se poate face contestatie
de catre cei interesati sau vatamati prin executare, debitorul beneficiind de
toate garantiile procesuale pentru realizarea deplina a acestor drepturi,
supunand cenzurii instantei masura dispusa, in cadrul unei proceduri
contradictorii.
Referitor la pretinsa incalcare a prevederilor art. 16 alin. (1) din
Constitutie, Curtea constata ca, potrivit jurisprudentei sale constante,
tratamentul juridic egal constituie un drept al cetatenilor numai in masura in
care acestia se gasesc in situatii juridice identice, deosebirile sub acest
aspect impunand, in mod necesar, un regim juridic diferentiat. Asa fiind, in
masura in care reglementarea dedusa controlului se aplica tuturor celor aflati
in situatia prevazuta in ipoteza normei legale, fara nici o discriminare pe
considerente arbitrare, critica de neconstitutionalitate este, si sub acest
aspect, neintemeiata.
Solutia pronuntata prin decizia mentionata, precum si considerentele care
au stat la baza acesteia isi mentin valabilitatea si in cauza de fata,
neintervenind elemente noi de natura sa modifice jurisprudenta Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 454 alin. 1
din Codul de procedura civila, exceptie ridicata de Eurom Bank - S.A. in
Dosarul nr. 10.151/2004 al Judecatoriei Sectorului 3 Bucuresti.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 4 octombrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Ioana Marilena Chiorean