Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 497 din 6 mai 2008

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a prevederilor art. 87 pct. 47 si pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996

ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 407 din 30 mai 2008



Ioan Vida                                          - preşedinte

Nicolae Cochinescu                         -judecător

Aspazia Cojocaru                            -judecător

Acsinte Gaspar                                -judecător

Ion Predescu                                    -judecător

Puskas Valentin Zoltan                    -judecător

Tudorel Toader                                -judecător

Augustin Zegrean                            -judecător

Ion Tiucă                                          - procuror

Claudia-Margareta Krupenschi       - magistrat-asistent

Pe rol se află soluţionarea excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor art. 87 pct. 47 şi pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicată de Comuna Leţcani, prin primar Ovidiu Ursache, în Dosarul nr. 9.863/245/2007 al Tribunalului Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ, cauză înregistrată pe rolul Curţii Constituţionale sub nr. 134D/2008.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea dispune a se face apelul şi în Dosarul nr. 178D/2008, având ca obiect aceeaşi excepţie de neconstituţionalitate, ridicată de acelaşi autor în Dosarul nr. 21.310/245/2007 al Judecătoriei Iaşi.

La apelul nominal se constată lipsa părţilor, faţă de care procedura de citare a fost legal îndeplinită.

Curtea, din oficiu, pune în discuţie problema conexării cauzelor.

Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu propunerea de conexare a dosarelor.

Curtea, în temeiul art. 14 şi al art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune conexarea Dosarului nr. 178D/2008 la Dosarul nr. 134D/2008, care a fost primul înregistrat.

Cauza fiind în stare de judecată, preşedintele Curţii acordă cuvântul reprezentantului Ministerului Public, care pune concluzii de respingere a excepţiei ca neîntemeiată.

CURTEA,

având în vedere actele şi lucrările dosarului, reţine următoarele:

Prin încheierile din 11 ianuarie 2008 şi din 16 ianuarie 2008, pronunţate în Dosarul nr. 9.863/245/2007, respectiv nr. 21.310/245/2007, Tribunalul Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ şi, respectiv, Judecătoria Iaşi au sesizat Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a dispoziţiilor art. 87 pct. 47 şi pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996.

Excepţia a fost ridicată de Comuna Leţcani, prin primar Ovidiu Ursache, în cadrul unor acţiuni privind soluţionarea unor plângeri contravenţionale.

In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate, având conţinut identic, autorul acesteia susţine că textele legale criticate stabilesc contravenţii şi sancţiuni în sarcina autorităţilor locale pentru fapte „ce nu rezultă din nicio dispoziţie a Legii nr. 107/1996", ceea ce deschide calea unui comportament abuziv, discreţionar şi subiectiv al autorităţilor statului în raport de autorităţile publice locale, încălcându-se, în esenţă, principiul autonomiei prevăzut de art. 120 alin. (1) din Constituţie.

Tribunalul Iaşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ opinează în sensul constituţionalităţii textelor de lege criticate. Acestea stabilesc o contravenţie cu pericol social de natură a aduce atingere normelor privind protejarea mediului înconjurător, contravenţie sancţionată cu amendă, în funcţie de opţiunea legiuitorului, în cadrul politicii şi obligaţiei constituţionale a statului de asigurare a unui mediu mai puţin poluant.

Judecătoria Iaşi apreciază că excepţia este neîntemeiată, deoarece autorul acesteia are, potrivit art. 21 alin. (1) din Legea administraţiei publice locale nr. 215/2002, calitatea de persoană juridică de drept public, iar în temeiul art. 7, 8 şi 9 din Ordonanţa Guvernului nr. 21/2002 privind gospodărirea localităţilor urbane şi rurale, are obligaţia de a amenaja locuri speciale de depozitare şi colectare a gunoaielor şi deşeurilor menajere în aşa fel ca acestea să nu afecteze cursurile de apă.

Potrivit dispoziţiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi formula punctele de vedere cu privire la excepţia de neconstituţionalitate.

Avocatul Poporului, prin punctul de vedere transmis Curţii, apreciază că prevederile art. 87 pct. 47 şi pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996 sunt constituţionale. Principiul autonomiei locale invocat nu se referă la existenţa unei autonomii de decizie în afara cadrului legal, care este general obligatoriu, şi nu exclude, ci, dimpotrivă, impune autorităţilor administraţiei publice locale obligaţia de a rezolva „treburile publice", asigurarea curăţării cursului apei şi adoptarea măsurilor operative privind verificarea stării de salubritate reprezentând tocmai expresia unei astfel de obligaţii. Nici invocarea art. 136 şi a art. 44 din Constituţie nu poate fi reţinută, întrucât dreptul de proprietate se exercită în limitele legii, în funcţie de cadrul juridic stabilit de legiuitorul ordinar, care prin instituirea unor limitări rezonabile urmăreşte evitarea conflictelor dintre interesele generale şi interesele particulare legitime ale altor subiecte de drept, în valorificarea acestui drept subiectiv garantat.

Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere.

CURTEA,

examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile procurorului şi dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:

Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, precum şi ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de neconstituţionalitate.

Obiectul excepţiei de neconstituţionalitate îl constituie dispoziţiile art. 87 pct. 47 şi pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 244 din 8 octombrie 1996. Pct. 60 al art. 87 din lege a fost introdus prin art. I pct. 28 din Legea nr. 112/2006 pentru modificarea şi completarea Legii apelor nr. 107/1996, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 413 din 12 mai 2006. Textele legale criticate au următoarea redactare:

- Art. 87 pct. 47 şi pct. 60: „Constituie contravenţii în domeniul apelor următoarele fapte, dacă nu sunt săvârşite în astfel de condiţii încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracţiuni: (...)

47. neaducerea la îndeplinire, la termenele stabilite, a măsurilor dispuse anterior, precum şi a solicitărilor legale ale Ministerului Apelor, Pădurilor şi Protecţiei Mediului şi ale Regiei Autonome „Apele Române"; (...)

60. neasigurarea de către autorităţile administraţiei publice locale a curăţării cursurilor de apă, a bălţilor şi a malurilor acestora de pe raza localităţilor, precum şi neluarea măsurilor operative privind verificarea stării de salubritate a cursurilor de apă."

Autorul excepţiei consideră că textele de lege criticate încalcă prevederile constituţionale ale art. 120 alin. (1) referitoare la principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice, ale art. 121 alin. (2) potrivit cărora consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi rezolvă treburile publice din comune şi din oraşe şi ale art. 136 coroborat cu art. 44 alin. (7) care consacră proprietatea şi obligaţia respectării sarcinilor privind protecţia mediului ce revine proprietarului, precum şi ale art. 1 alin. (3) şi (5) potrivit cărora România este stat de drept, iar respectarea Constituţiei, a supremaţiei sale şi a legilor este obligatorie.

Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea constată că aceasta este neîntemeiată, având în vedere următoarele considerente:

Actul normativ criticat - Legea apelor nr. 107/1996 - reprezintă concretizarea în plan legislativ a prevederilor art. 35 din Constituţie - Dreptul la mediu sănătos, potrivit căruia „ (1) Statul recunoaşte dreptul fiecărei persoane la un mediu înconjurător sănătos şi echilibrat ecologic. (2) Statul asigură cadrul legislativ pentru exercitarea acestui drept. (3) Persoanele fizice şi juridice au îndatorirea de a proteja şi a ameliora mediul înconjurător"şi ale art. 135 alin. (2) lit. e) din aceasta, în temeiul cărora statul trebuie să asigure refacerea şi ocrotirea mediului înconjurător, precum şi menţinerea echilibrului ecologic. Prin urmare, legea criticată stabileşte anumite măsuri pentru conservarea, protecţia şi îmbunătăţirea mediului acvatic, nerespectarea acestora constituind contravenţii sau, după caz, infracţiuni, sancţionate în mod corespunzător.

Potrivit art. 121 alin. (2) din Legea fundamentală, invocat, de altfel, în motivarea excepţiei, consiliile locale şi primarii funcţionează, în condiţiile legii, ca autorităţi administrative autonome şi, în această calitate, rezolvă treburile publice din comune şi oraşe. Principiile de bază ale administraţiei publice locale, statuate de art. 120 din Constituţie, şi anume principiile descentralizării, autonomiei locale şi deconcentrării serviciilor publice, nu pot fi interpretate în sensul conferirii către autorităţile administraţiei publice locale a unei autonomii de decizie şi a unei libertăţi absolute de funcţionare, în afara cadrului legislativ. Pe de altă parte, exercitarea atribuţiilor legale de verificare şi control asupra modului în care unităţile administrativ-teritoriale respectă prevederile legale nu poate avea semnificaţia încălcării principiului autonomiei pe baza căruia acestea din urmă funcţionează.

Prin urmare, Curtea constată că nu se poate susţine că obligaţiile instituite prin art. 87 pct. 47 şi 60 din Legea apelor nr. 107/1996 nu incumbă unităţilor administrativ-teritoriale, întrucât terenul controlat de inspectorii de la Sistemul de Gospodărire a Apelor nu se află „în proprietatea persoanei juridice sancţionate, ci în proprietatea publică a statului". Art. 35 alin. (3) din Constituţie prevede expres că obligaţia de protejare şi ameliorare a mediului înconjurător revine atât persoanelor fizice, cât şi juridice, iar potrivit art. 136 din aceasta, invocat, proprietatea publică este garantată şi ocrotită prin lege şi aparţine statului sau unităţilor administrativ-teritoriale.

Totodată, Curtea observă că, deşi autorul excepţiei, în calitate de unitate administrativ-teritorială, susţine că în speţa de faţă ar trebui aplicate prevederile constituţionale referitoare la proprietatea publică, totuşi invocă dispoziţiile art. 44 alin. (7) din Legea fundamentală, referitoare la respectarea sarcinilor privind protecţia mediului la care obligă dreptul de proprietate privată.

Cât priveşte invocarea art. 1 alin. (3) şi (5) din Constituţie, se observă că aceste norme nu au incidenţă în cauză.

In sfârşit, Curtea constată că autorul excepţiei este nemulţumit de faptul că inspectorii de mediu, reprezentanţi ai unei instituţii publice, pot adopta un comportament abuziv şi discreţionar în exercitarea atribuţiilor conferite de lege. Or, astfel de aspecte nu au natura unor veritabile critici de neconstituţionalitate care să fie examinate de Curtea Constituţională în exercitarea controlului de constituţionalitate a textelor de lege criticate.

Pentru considerentele expuse mai sus, în temeiul art. 146 lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

CURTEA  CONSTITUŢIONALA

In numele legii

DECIDE:

Respinge excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor art. 87 pct. 47 şi pct. 60 din Legea apelor nr. 107/1996, excepţie ridicată de Comuna Leţcani, prin primar Ovidiu Ursache, în Dosarul nr. 9.863/245/2007 al Tribunalului laşi - Secţia comercială şi de contencios administrativ, respectiv în Dosarul nr. 21.310/245/2007 al Judecătoriei laşi.

Definitivă şi general obligatorie.

Pronunţată în şedinţa publică din data de 6 mai 2008.

PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,

prof. univ. dr. IOAN VIDA

Magistrat-asistent,

Claudia-Margareta Krupenschi


SmartCity5

COMENTARII la Decizia 497/2008

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 497 din 2008
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 497/2008
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu