DECIZIE Nr.
493 din 2 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 499 din 20 iulie 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Maria Bratu -
magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea excepţiei de
neconstitutionalitate a prevederilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997
privind taxele judiciare de timbru, excepţie ridicată de Iosif Iacob în Dosarul
nr. 1.711/221/2008 al Judecătoriei Deva.
La apelul nominal lipsesc părţile, faţă de care
procedura de citare a fost legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de
respingere ca neîntemeiată a excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 8 decembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 1.711/221/2008, Judecătoria Deva a sesizat Curtea
Constituţională cu excepţia de neconstitutionalitate
a prevederilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele
judiciare de timbru, excepţie ridicată de Iosif
Iacob într-un proces civil având ca obiect pretenţii.
In motivarea excepţiei de neconstitutionalitate autorul acesteia susţine, în esenţă, că prevederile de lege
criticate contravin dispoziţiilor art. art. 21 alin. (4) din Constituţie,
deoarece instituie soluţionarea cererilor de reexaminare a modului în care s-au
stabilit taxele de timbru în camera de consiliu şi fără citarea părţilor, ceea
ce constituie o limitare a dreptului de liber acces la justiţie.
Judecătoria Deva consideră
excepţia neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
Avocatul Poporului consideră
că prevederile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi
Guvernul nu au comunicat punctele lor de vedere
asupra excepţiei de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecătorul-raportor, concluziile
procurorului, prevederile de lege criticate, raportate la dispoziţiile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1
alin. (2), ale art. 2,3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze
excepţia de neconstituţionalitate.
Obiectul excepţiei îl reprezintă prevederile art. 18
alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare de timbru, publicată în
Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 173 din 29 iulie 1997, cu
modificările ulterioare, care au următorul cuprins: „Cererea se soluţionează
în camera de consiliu de un alt complet, fără citarea părţilor, prin încheiere
irevocabilă."
Textul constituţional considerat a fi încălcat este cel
al art. 21 alin. (4), potrivit căruia „Jurisdicţiile speciale administrative
sunt facultative şi gratuite."
Examinând excepţia, Curtea reţine că prevederile art.
18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 au mai făcut obiect al controlului de
constituţionalitate, prin raportare la aceleaşi dispoziţii constituţionale ca
şi în prezenta cauză.
In acest sens este Decizia nr. 102 din 9 februarie
2006, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 215 din 9
martie 2006, şi Decizia nr. 399 din 10 aprilie 2008, publicată în Monitorul
Oficial al României, Partea I, nr. 398 din 27 mai 2008, prin care Curtea a
statuat că prevederile art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 sunt
constituţionale.
Curtea a reţinut că obiectul textului criticat îl
constituie o normă procedurală ce reglementează soluţionarea cererii de
reexaminare împotriva încheierii de stabilire a taxei de timbru, aşadar un
incident procedural. In condiţiile în care în discuţie este o chestiune
prealabilă, soluţionarea acesteia este guvernată de principiul celerităţii,
care ar fi grav afectat prin aplicarea în materie a principiilor oralităţii şi
contradictorialităţii, obligativităţii citării părţilor, ca şi a posibilităţii
exercitării unei căi de atac împotriva încheierii de soluţionare a cererii de
reexaminare.
Atât considerentele, cât şi soluţia acestor decizii
sunt valabile şi în cauza de faţă, întrucât nu au intervenit elemente noi de
natură a determina o reconsiderare a jurisprudenţei Curţii.
Pentru motivele expuse mai sus, în temeiul art. 146
lit. d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al
art. 11 alin. (1) lit. A.d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALĂ
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
prevederilor art. 18 alin. (3) din Legea nr. 146/1997 privind taxele judiciare
de timbru, excepţie ridicată de Iosif Iacob în Dosarul nr. 1.711/221/2008 al
Judecătoriei Deva.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Maria Bratu