Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 49 din 27 ianuarie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 174 din 28 februarie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida             - presedinte
    Nicolae Cochinescu    - judecator
    Aspazia Cojocaru      - judecator
    Constantin Doldur     - judecator
    Acsinte Gaspar        - judecator
    Kozsokar Gabor        - judecator
    Petre Ninosu          - judecator
    Ion Predescu          - judecator
    Serban Viorel Stanoiu - judecator
    Ion Tiuca             - procuror
    Mihai Paul Cotta      - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Press Vitrina Com" - S.R.L., in Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
    La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se arata ca asupra dispozitiilor criticate Curtea s-a mai pronuntat in sensul ca acestea sunt constitutionale, iar in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa modifice aceasta jurisprudenta.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
    Prin Incheierea din 20 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 5.460/2004, Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Press Vitrina Com" - S.R.L. intr-o cauza avand ca obiect solutionarea plangerii formulate de autorul exceptiei impotriva unui proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 (indicate gresit ca fiind ale art. 5 pct. 4 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001) contravin prevederilor art. 134 din Constitutie (devenit, in urma republicarii Constitutiei, art. 135), "care prevede ca <<statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie>>". In acest sens se arata ca dispozitiile legale criticate "instituie un monopol asupra activitatii de colectare a deseurilor industriale reciclabile, deoarece prevede obligativitatea predarii acestor deseuri catre agentii economici specializati si autorizati pentru valorificare, fara a stabili preturi minimale pentru achizitie". Astfel, considera autorul exceptiei, se incalca si art. 4 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Judecatoria Cluj-Napoca, formulandu-si opinia asupra exceptiei de neconstitutionalitate, considera ca prevederile criticate "nu sunt neconstitutionale [...], intrucat, practic, nu se instituie un monopol al agentilor economici autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul agentilor economici la procedura de autorizare este liber si neingradit, iar aceasta procedura este dictata de importanta sociala a materiei reglementate".
    Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
    Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. Astfel, se arata in argumentarea acestei sustineri, dispozitiile criticate "nu instituie un monopol al agentilor economici specializati si autorizati, data fiind importanta procesului de reciclare a deseurilor industriale, ci doar stabilesc conditiile in care, cu egalitate de sanse, in urma autorizarii, agentii economici pot sa desfasoare activitati de reciclare pe piata deseurilor industriale". Aceste dispozitii, se arata in continuare, "permit detinatorilor de deseuri sa le reutilizeze in propriile procese de productie sau sa le valorifice conform legii. In acest mod legiuitorul nu impune agentilor economici, detinatori de deseuri industriale, sa intre in raporturi economice cu agentii economici specializati si autorizati sa desfasoare operatiuni pe piata deseurilor industriale". Legiuitorul a inteles, mai arata Guvernul, "sa limiteze si sa controleze predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta, restrangerea accesului agentilor economici pe piata deseurilor industriale si a concurentei pe aceasta piata fiind reglementata in considerarea interesului public general cu privire la reciclarea si valorificarea acestor deseuri, conform normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei".
    Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
    Se apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca art. 135 alin. (2) din Constitutie. Astfel, "optiunea legiuitorului de a institui in sarcina persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale reciclabile in propriile procese de productie nu contravine principiilor consacrate prin art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii. Se asigura, pe aceasta cale, cadrul normativ necesar gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile, in concordanta cu interesul national de refacere si ocrotire a mediului inconjurator, precum si de mentinere a echilibrului ecologic". Totodata, se arata in continuare, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, alaturi de alte masuri legislative, reglementeaza rolul statului in garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sanatatii, prevazut de art. 34 din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu sanatos, prevazut de dispozitiile constitutionale ale art. 35.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 465/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 422 din 30 iulie 2001 si ulterior republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificarile ulterioare.
    Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
    - Art. 5: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin: [...]
    c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta."
    In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie, prevederi care au urmatorul continut:
    - Art. 135 alin. (1) si (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
    (2) Statul trebuie sa asigure:
    a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
    Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate contravin prevederilor constitutionale mentionate, deoarece instituie un monopol privind activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru valorificarea deseurilor industriale reciclabile, fara ca acestora sa le fie impusa si obligatia de a practica anumite preturi minimale pentru achizitie. In opinia autorului exceptiei, sunt incalcate si dispozitiile art. 4 din Legea concurentei nr. 21/1996.
    Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca obiectul reglementarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 il constituie asigurarea gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile in conditii de protectie a mediului si a sanatatii populatiei. In cadrul masurilor prevazute in acest sens de ordonanta se numara si cele mentionate prin textul criticat, care stabilesc obligatia detinatorilor de deseuri industriale reciclabile, persoane juridice, de a asigura strangerea, sortarea si depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv, intre altele, prin predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta.
    In consecinta, apare evident ca dispozitia criticata nu este incompatibila cu prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) invocate de autorul exceptiei.
    Dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile au mai format obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea Constitutionala, care, prin mai multe decizii, de exemplu, Decizia nr. 519 din 25 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87 din 26 ianuarie 2005, precum si Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie 2005, a respins ca neintemeiate exceptiile de neconstitutionalitate.
    In motivarea deciziilor mentionate, Curtea a retinut ca dispozitia criticata nu este incompatibila cu principiile economiei de piata si cu libertatea comertului prevazute de art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din Constitutie.
    S-a apreciat, de asemenea, de catre Curte, prin Decizia nr. 519/2004, ca "Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea autorizarii pentru activitatea de valorificare a deseurilor industriale reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol in acest domeniu, cum sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor conditii care sa preintampine eventualele pericole asociate acestor activitati. [...]
    In ceea ce priveste sustinerea ca actul normativ criticat nu prevede impunerea unor preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor industriale reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici autorizati, Curtea retine ca aceasta este lipsita de concludenta, controlul de constitutionalitate neavand ca obiect completarea ori modificarea legilor sau ordonantelor Guvernului. Pe de alta parte, stabilirea unor preturi maximale sau minimale este incompatibila cu economia de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta, consacrata de art. 135 alin. (1) din Constitutie."
    Referitor la critica autorului exceptiei ca sunt incalcate prevederile art. 4 din Legea nr. 21/1996, Curtea Constitutionala a retinut in considerentele aceleiasi decizii ca "dispozitiile criticate, prin continutul lor, nu au legatura cu practicile anticoncurentiale sau cu concentrarea economica, prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, sustinerile autorului exceptiei ca prin aplicarea acestor dispozitii s-ar ajunge la restrangerea, inlaturarea sau denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia fiind si sub acest aspect neintemeiate".
    Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa impuna modificarea jurisprudentei Curtii Constitutionale referitoare la dispozitiile criticate, Curtea retine ca solutiile pronuntate, precum si argumentele care au stat la baza lor isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.

    Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Press Vitrina Com" - S.R.L. in Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihai Paul Cotta



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 49/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 49 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    Îmi apare că site-ul http://www.legex.ro/VizualizareLege.aspx?var=153691#comentariu, sau cum se numește, este not secure. Adică putem comenta dar ne asumăm riscul informatic. E corect?
ANONIM a comentat Legea 127 2017
    nu cumva ar trebui să fie bizară absența oricărui comentariu la această lege? Totuși este o lege adoptată conform procedurilor regulamentare în vigoare, deci este ea însăși în vigoare. Avem dreptul cel puțin legal de a o comenta.
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 49/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu