DECIZIE Nr. 49 din 27 ianuarie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 174 din 28 februarie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Ion Tiuca - procuror
Mihai Paul Cotta - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001,
exceptie ridicata de Societatea Comerciala "Press Vitrina Com" -
S.R.L., in Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecatoriei Cluj-Napoca.
La apelul nominal se constata lipsa partilor, fata de care procedura de
citare a fost legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate, ca neintemeiata. Se arata ca asupra dispozitiilor
criticate Curtea s-a mai pronuntat in sensul ca acestea sunt constitutionale,
iar in cauza nu au intervenit elemente noi, de natura sa modifice aceasta
jurisprudenta.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, constata urmatoarele:
Prin Incheierea din 20 septembrie 2004, pronuntata in Dosarul nr.
5.460/2004, Judecatoria Cluj-Napoca a sesizat Curtea Constitutionala cu
exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c) din Ordonanta
de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Press Vitrina Com" - S.R.L. intr-o cauza avand ca obiect
solutionarea plangerii formulate de autorul exceptiei impotriva unui
proces-verbal de constatare si sanctionare a contraventiilor.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia sustine ca
dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001
(indicate gresit ca fiind ale art. 5 pct. 4 din Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001) contravin prevederilor art. 134 din Constitutie
(devenit, in urma republicarii Constitutiei, art. 135), "care prevede ca
<<statul trebuie sa asigure libertatea comertului, protectia concurentei
loiale, crearea cadrului favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de
productie>>". In acest sens se arata ca dispozitiile legale
criticate "instituie un monopol asupra activitatii de colectare a
deseurilor industriale reciclabile, deoarece prevede obligativitatea predarii
acestor deseuri catre agentii economici specializati si autorizati pentru
valorificare, fara a stabili preturi minimale pentru achizitie". Astfel,
considera autorul exceptiei, se incalca si art. 4 din Legea concurentei nr.
21/1996.
Judecatoria Cluj-Napoca, formulandu-si opinia asupra exceptiei de
neconstitutionalitate, considera ca prevederile criticate "nu sunt
neconstitutionale [...], intrucat, practic, nu se instituie un monopol al
agentilor economici autorizati pentru preluarea si valorificarea deseurilor
reciclabile, deoarece, conform dispozitiilor aceluiasi act normativ, accesul
agentilor economici la procedura de autorizare este liber si neingradit, iar
aceasta procedura este dictata de importanta sociala a materiei
reglementate".
Potrivit prevederilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea
de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si exprima punctele
de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
Guvernul apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata.
Astfel, se arata in argumentarea acestei sustineri, dispozitiile criticate
"nu instituie un monopol al agentilor economici specializati si
autorizati, data fiind importanta procesului de reciclare a deseurilor
industriale, ci doar stabilesc conditiile in care, cu egalitate de sanse, in
urma autorizarii, agentii economici pot sa desfasoare activitati de reciclare
pe piata deseurilor industriale". Aceste dispozitii, se arata in
continuare, "permit detinatorilor de deseuri sa le reutilizeze in
propriile procese de productie sau sa le valorifice conform legii. In acest mod
legiuitorul nu impune agentilor economici, detinatori de deseuri industriale,
sa intre in raporturi economice cu agentii economici specializati si autorizati
sa desfasoare operatiuni pe piata deseurilor industriale". Legiuitorul a
inteles, mai arata Guvernul, "sa limiteze si sa controleze predarea catre
agentii economici specializati, autorizati pentru valorificare, a deseurilor
industriale reciclabile, pe baza documentelor de provenienta, restrangerea
accesului agentilor economici pe piata deseurilor industriale si a concurentei
pe aceasta piata fiind reglementata in considerarea interesului public general cu
privire la reciclarea si valorificarea acestor deseuri, conform normelor de
protectie a mediului si a sanatatii populatiei".
Avocatul Poporului considera ca exceptia de neconstitutionalitate este
neintemeiata.
Se apreciaza ca dispozitiile criticate nu incalca art. 135 alin. (2) din
Constitutie. Astfel, "optiunea legiuitorului de a institui in sarcina
persoanelor juridice obligatia de reutilizare a deseurilor industriale
reciclabile in propriile procese de productie nu contravine principiilor consacrate
prin art. 135 din Constitutie, ci se conformeaza acestor principii. Se asigura,
pe aceasta cale, cadrul normativ necesar gestionarii eficiente a deseurilor
industriale reciclabile, in concordanta cu interesul national de refacere si
ocrotire a mediului inconjurator, precum si de mentinere a echilibrului
ecologic". Totodata, se arata in continuare, Ordonanta de urgenta a
Guvernului nr. 16/2001, alaturi de alte masuri legislative, reglementeaza rolul
statului in garantarea dreptului fundamental la ocrotirea sanatatii, prevazut
de art. 34 din Constitutie, si, respectiv, a celui la un mediu sanatos,
prevazut de dispozitiile constitutionale ale art. 35.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere asupra exceptiei de neconstitutionalitate ridicate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si Legea nr. 47/1992, retine urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2),
ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art.
5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, aprobata cu modificari si completari prin
Legea nr. 465/2001, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.
422 din 30 iulie 2001 si ulterior republicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 104 din 7 februarie 2002, cu modificarile ulterioare.
Dispozitiile legale criticate au urmatorul continut:
- Art. 5: "Detinatorii de deseuri industriale reciclabile, persoane
juridice, sunt obligati sa asigure strangerea, sortarea si depozitarea
temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a mediului si a
sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul productiv prin:
[...]
c) predarea catre agentii economici specializati, autorizati pentru
valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza documentelor de
provenienta."
In sustinerea exceptiei de neconstitutionalitate autorul acesteia apreciaza
ca dispozitiile legale criticate contravin prevederilor art. 135 alin. (1) si
(2) lit. a) din Constitutie, prevederi care au urmatorul continut:
- Art. 135 alin. (1) si (2) lit. a): "(1) Economia Romaniei este
economie de piata, bazata pe libera initiativa si concurenta.
(2) Statul trebuie sa asigure:
a) libertatea comertului, protectia concurentei loiale, crearea cadrului
favorabil pentru valorificarea tuturor factorilor de productie;".
Autorul exceptiei sustine, in esenta, ca dispozitiile criticate contravin
prevederilor constitutionale mentionate, deoarece instituie un monopol privind
activitatile agentilor economici specializati si autorizati pentru
valorificarea deseurilor industriale reciclabile, fara ca acestora sa le fie
impusa si obligatia de a practica anumite preturi minimale pentru achizitie. In
opinia autorului exceptiei, sunt incalcate si dispozitiile art. 4 din Legea
concurentei nr. 21/1996.
Analizand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea retine ca obiectul
reglementarii Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 il constituie
asigurarea gestionarii eficiente a deseurilor industriale reciclabile in
conditii de protectie a mediului si a sanatatii populatiei. In cadrul masurilor
prevazute in acest sens de ordonanta se numara si cele mentionate prin textul
criticat, care stabilesc obligatia detinatorilor de deseuri industriale
reciclabile, persoane juridice, de a asigura strangerea, sortarea si
depozitarea temporara a acestora, cu respectarea normelor de protectie a
mediului si sanatatii populatiei, precum si reintroducerea lor in circuitul
productiv, intre altele, prin predarea catre agentii economici specializati,
autorizati pentru valorificare, a deseurilor industriale reciclabile, pe baza
documentelor de provenienta.
In consecinta, apare evident ca dispozitia criticata nu este incompatibila
cu prevederile constitutionale ale art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) invocate
de autorul exceptiei.
Dispozitiile art. 5 lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr.
16/2001 privind gestionarea deseurilor industriale reciclabile au mai format
obiect al controlului de constitutionalitate exercitat de Curtea
Constitutionala, care, prin mai multe decizii, de exemplu, Decizia nr. 519 din
25 noiembrie 2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 87
din 26 ianuarie 2005, precum si Decizia nr. 506 din 16 noiembrie 2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 68 din 20 ianuarie
2005, a respins ca neintemeiate exceptiile de neconstitutionalitate.
In motivarea deciziilor mentionate, Curtea a retinut ca dispozitia
criticata nu este incompatibila cu principiile economiei de piata si cu
libertatea comertului prevazute de art. 135 alin. (1) si (2) lit. a) din
Constitutie.
S-a apreciat, de asemenea, de catre Curte, prin Decizia nr. 519/2004, ca
"Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001, prin prevederea
autorizarii pentru activitatea de valorificare a deseurilor industriale
reciclabile, nu are ca obiectiv instituirea unui monopol in acest domeniu, cum
sustine autorul exceptiei, ci garantarea existentei unor conditii care sa
preintampine eventualele pericole asociate acestor activitati. [...]
In ceea ce priveste sustinerea ca actul normativ criticat nu prevede
impunerea unor preturi maximale sau minimale pentru achizitionarea deseurilor
industriale reciclabile sau a altor obligatii pentru agentii economici
autorizati, Curtea retine ca aceasta este lipsita de concludenta, controlul de
constitutionalitate neavand ca obiect completarea ori modificarea legilor sau
ordonantelor Guvernului. Pe de alta parte, stabilirea unor preturi maximale sau
minimale este incompatibila cu economia de piata, bazata pe libera initiativa
si concurenta, consacrata de art. 135 alin. (1) din Constitutie."
Referitor la critica autorului exceptiei ca sunt incalcate prevederile art.
4 din Legea nr. 21/1996, Curtea Constitutionala a retinut in considerentele
aceleiasi decizii ca "dispozitiile criticate, prin continutul lor, nu au
legatura cu practicile anticoncurentiale sau cu concentrarea economica,
prevazute de Legea concurentei nr. 21/1996, sustinerile autorului exceptiei ca
prin aplicarea acestor dispozitii s-ar ajunge la restrangerea, inlaturarea sau
denaturarea semnificativa a concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a
acesteia fiind si sub acest aspect neintemeiate".
Intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura sa impuna modificarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale referitoare la dispozitiile criticate,
Curtea retine ca solutiile pronuntate, precum si argumentele care au stat la
baza lor isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
Potrivit considerentelor expuse, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147
alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit.
A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 lit. c)
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 16/2001 privind gestionarea
deseurilor industriale reciclabile, exceptie ridicata de Societatea Comerciala
"Press Vitrina Com" - S.R.L. in Dosarul nr. 5.460/2004 al Judecatoriei
Cluj-Napoca.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 27 ianuarie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Mihai Paul Cotta