DECIZIE Nr. 485 din 9 noiembrie 2004
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1
si 2 din Legea nr. 29/1990 privind contenciosul administrativ
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 1205 din 16 decembrie 2004
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Aspazia Cojocaru - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Popa - procuror
Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor art. 5 alin. 1 si 2 din Legea nr. 29/1990 privind contenciosul
administrativ, exceptie ridicata de Hu Zhi Hong in Dosarul nr. 1.395/2004 al
Curtii de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei
de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca procedura administrativa
prevazuta de textul de lege criticat nu reprezinta o jurisdictie speciala in
acceptiunea constitutionala a notiunii, astfel incat nu se aduce atingere
principiului liberului acces la justitie.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin Incheierea din 28 iunie 2004, pronuntata in Dosarul nr. 1.395/2004,
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ a sesizat Curtea
Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5
alin. 1 si 2 din Legea nr. 29/1990 privind contenciosul administrativ, exceptie
ridicata de Hu Zhi Hong.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca textul de
lege criticat "impune, ca prim grad de jurisdictie, urmarea unei proceduri
prealabile, si ca un al doilea grad de jurisdictie, cererea formulata
tribunalului. Ca atare, procedura prealabila este o jurisdictie administrativa
obligatorie, ce se desfasoara in fata unui organ cu activitate jurisdictionala
in aceasta materie". Or, potrivit art. 21 din Constitutie, accesul la
justitie nu poate fi ingradit prin nici un mijloc, cu atat mai mult cu cat
alin. (4) prevede ca jurisdictiile speciale administrative sunt facultative.
Curtea de Apel Bucuresti - Sectia de contencios administrativ arata ca,
pentru a ne afla in prezenta unei activitati de jurisdictie realizate de un
organ independent de partile in conflict, "ce functioneaza in cadrul unui
organ al administratiei publice, este obligatoriu ca aceasta activitate sa se
desfasoare dupa o procedura imperativa, prevazuta de lege, sa fie intemeiata pe
contradictorialitate, egalitatea partilor, publicitatea dezbaterilor si dreptul
la aparare". Insa, in ceea ce priveste procedura prealabila prevazuta de
art. 5 din Legea nr. 29/1990, aceasta asigura controlul legalitatii actelor
administrative de autoritate de catre insusi organul care a emis actul, precum
si de catre organul ierarhic superior, astfel incat nu poate fi calificata
drept o procedura jurisdictionala speciala. Prin urmare, exceptia de
neconstitutionalitate a textului de lege criticat este neintemeiata.
In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
republicata, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua
Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului pentru
a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia ridicata.
Guvernul apreciaza ca reglementarea supusa controlului de
constitutionalitate nu constituie o incalcare a Legii fundamentale, ci,
potrivit jurisprudentei Curtii in aceasta materie, nici o dispozitie
constitutionala nu interzice ca, prin lege, sa se instituie o procedura
prealabila, fara caracter jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura
recursului administrativ gratios sau ierarhic.
Avocatul Poporului arata ca dispozitiile art. 5 alin. 1 si 2 din Legea nr.
29/1990 nu ingradesc sub nici un aspect liberul acces la justitie, intrucat
procedura reglementata nu reprezinta o jurisdictie speciala administrativa,
deci o activitate realizata conform unei proceduri imperative, prevazute intr-o
lege speciala, procedura asemanatoare cu cea a instantelor de judecata,
desfasurata insa paralel si separat de aceasta.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.
CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile
Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, republicata, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art.
2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, republicata, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie art. 5 alin. 1 si
2 din Legea nr. 29/1990 privind contenciosul administrativ, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 122 din 8 noiembrie 1990, dispozitii care au
urmatorul continut:
- Art. 5 alin. 1 si 2: "Inainte de a cere tribunalului anularea
actului sau obligarea la eliberarea lui, cel care se considera vatamat se va
adresa pentru apararea dreptului sau, in termen de 30 de zile de la data cand i
s-a comunicat actul administrativ sau la expirarea termenului prevazut la art.
1 alin. 2, autoritatii emitente, care este obligata sa rezolve reclamatia in
termen de 30 de zile de la aceasta.
In cazul in care cel care se considera vatamat nu este multumit de solutia
data reclamatiei sale, el poate sesiza tribunalul in termen de 30 de zile de la
comunicarea solutiei."
Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca
prevederile constitutionale cuprinse in art. 21 alin. (4): "Jurisdictiile
speciale administrative sunt facultative si gratuite."
Examinand exceptia, Curtea constata ca asupra constitutionalitatii
dispozitiilor art. 5 din Legea nr. 29/1990 s-a pronuntat prin numeroase
decizii, precum Decizia nr. 188/2004, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 498 din 2 iunie 2004, sau Decizia nr. 220/2004,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 539 din 16 iunie
2004, statuand ca aceste dispozitii sunt constitutionale. Cu acest ultim
prilej, Curtea a retinut ca textele de lege criticate stabilesc obligativitatea
indeplinirii procedurii administrative prealabile sesizarii instantei
judecatoresti, precum si limitele si conditiile pentru realizarea acestei
proceduri speciale, obligatorii.
De asemenea, Curtea a constatat ca instituirea prin aceste dispozitii a
recursului gratios sau ierarhic reprezinta o modalitate simpla, rapida si
scutita de taxa de timbru prin care persoana vatamata intr-un drept al sau de o
autoritate publica are posibilitatea de a obtine recunoasterea dreptului
pretins sau a interesului sau legitim. Se realizeaza astfel, pe de o parte,
protectia persoanei vatamate, iar pe de alta parte, degrevarea instantelor
judecatoresti de contencios administrativ de acele litigii care pot fi
solutionate pe cale administrativa, dandu-se expresie principiului celeritatii.
In ceea ce priveste "jurisdictiile speciale administrative",
Curtea a stabilit ca acestea reprezinta "o activitate jurisdictionala
realizata de un organ de jurisdictie ce functioneaza in cadrul unei institutii
a administratiei publice sau al unor autoritati administrative autonome, care
se realizeaza conform procedurii imperative prevazute intr-o lege speciala,
procedura asemanatoare cu cea a instantelor de judecata, desfasurata insa
paralel si separat de aceasta. Textul constitutional care se refera la
caracterul facultativ al jurisdictiilor speciale administrative nu este
aplicabil prevederilor art. 5 din Legea nr. 29/1990, prevederi care instituie
obligatia persoanei vatamate de a se adresa cu reclamatie organului
administrativ emitent mai inainte de sesizarea instantei de judecata cu
anularea actului considerat ilegal, intrucat dispozitia constitutionala a
desfiintat conditia prealabila numai pentru procedura administrativa
jurisdictionala. Nici o dispozitie constitutionala nu interzice ca, prin lege,
sa se instituie o procedura administrativa prealabila, fara caracter
jurisdictional, cum este, de exemplu, procedura recursului administrativ
gratios sau ierarhic."
Atat solutia, cat si considerentele cuprinse in aceasta decizie isi
pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi de
natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 alin. 1
si 2 din Legea nr. 29/1990 privind contenciosul administrativ, exceptie
ridicata de Hu Zhi Hong in Dosarul nr. 1.395/2004 al Curtii de Apel Bucuresti -
Sectia de contencios administrativ.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 9 noiembrie 2004.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. Ioan Vida
Magistrat asistent,
Mihaela Senia Costinescu