Anunţă-mă când se modifică Fişă act Comentarii (0) Trimite unui prieten Tipareste act

DECIZIE Nr

DECIZIE   Nr. 479 din 22 septembrie 2005

referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila

ACT EMIS DE:                CURTEA CONSTITUTIONALA

ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL  NR. 946 din 25 octombrie 2005


SmartCity3


    Ioan Vida                - presedinte
    Nicolae Cochinescu       - judecator
    Constantin Doldur        - judecator
    Kozsokar Gabor           - judecator
    Acsinte Gaspar           - judecator
    Petre Ninosu             - judecator
    Ion Predescu             - judecator
    Serban Viorel Stanoiu    - judecator
    Aurelia Rusu             - procuror
    Mihaela Senia Costinescu - magistrat-asistent

    Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Alexandru Lamba in Dosarul nr. 1.113/2005 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia civila.
    La apelul nominal se prezinta autorul exceptiei, lipsind celelalte parti, fata de care procedura de citare a fost legal indeplinita.
    Aparatorul autorului exceptiei solicita admiterea exceptiei, sustinand neconstitutionalitatea textului de lege criticat, pentru motivele invocate in fata instantei de judecata.
    Reprezentantul Ministerului Public pune concluzii de respingere a exceptiei de neconstitutionalitate ca neintemeiata, aratand ca textul de lege criticat reprezinta o norma tranzitorie care, in materia competentei instantelor judecatoresti, instituie principiul aplicarii imediate a noii reglementari.
    In ceea ce priveste reglementarea pe calea ordonantei de urgenta, aceasta este justificata prin existenta unei situatii extraordinare, constand in necesitatea adoptarii imediate a unor norme procedurale in scopul imbunatatirii actului de justitie si al degrevarii rolului instantelor.

    CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
    Prin Incheierea din 17 mai 2005, pronuntata in Dosarul nr. 1.113/2005, Curtea de Apel Ploiesti - Sectia civila a sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Alexandru Lamba.
    In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate autorul arata ca, potrivit textului de lege criticat, instanta competenta sa solutioneze recursul declarat intr-o cauza este aceeasi cu cea care a judecat apelul, astfel incat, in temeiul modificarilor survenite, ne aflam in situatia in care aceeasi instanta sa fie investita cu controlul legalitatii propriilor hotarari. In acest mod partilor li se ingradeste dreptul la un proces echitabil care implica egalitatea de arme si posibilitatea promovarii unui recurs efectiv, ceea ce este de natura a incalca dispozitiile art. 21 alin. (3) din Constitutie si cele ale art. 6 paragraful intai si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si prevederile art. 14 paragraful intai din Pactul international privind drepturile civile si politice.
    Mai mult, dispozitiile criticate contravin si art. 115 alin. (4) din Constitutie, intrucat au fost introduse printr-o ordonanta de urgenta, in situatia in care nu exista un caz exceptional care sa justifice salvgardarea unui interes public prin intermediul unor modificari legislative in regim de urgenta ale Codului de procedura civila.
    Curtea de Apel Ploiesti - Sectia civila apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este intemeiata, intrucat aceeasi instanta judeca ambele cai de atac, apelul si recursul, fapt ce determina incalcarea art. 6 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale si a art. 21 din Constitutia Romaniei, referitoare la dreptul persoanei la un proces echitabil.
    In conformitate cu dispozitiile art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierea de sesizare a fost comunicata presedintilor celor doua Camere ale Parlamentului, Guvernului, precum si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Guvernul considera ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata. In acest sens arata ca, daca in materia aplicarii in timp a normelor de procedura referitoare la competenta instantelor principiul este acela al ultraactivitatii legii vechi, textul de lege criticat adopta o solutie diferita, constand in aplicarea imediata a legii noi. O asemenea derogare tine de competenta legiuitorului si nu contravine nici unei prevederi constitutionale, legiuitorul aplicand si in aceasta materie regula de drept comun consacrata de art. 725 alin. 1 din Codul de procedura civila, potrivit careia dispozitiile legii noi de procedura se aplica din momentul intrarii ei in vigoare si proceselor in curs de judecata incepute sub legea veche.
    Modificarea competentei, aplicarea de indata a noilor norme si stabilirea normelor tranzitorii nu constituie o incalcare a principiilor constitutionale, intrucat, potrivit art. 126 alin. (2) si art. 129 din Legea fundamentala, reglementarea competentei, a procedurii si a cailor de atac reprezinta atributele exclusive ale legiuitorului. Sub acest aspect se invoca jurisprudenta Curtii Constitutionale (de exemplu Decizia nr. 129/1995), care a statuat ca accesul liber la justitie nu presupune in toate cazurile accesul la toate structurile judecatoresti si la toate caile de atac prevazute de lege, legiuitorul avand posibilitatea de a institui reguli deosebite in considerarea unor situatii diferite.
    Pe de alta parte se mai apreciaza ca situatiile tranzitorii decurgand din aplicarea imediata a normelor de competenta nu impieteaza asupra exercitarii drepturilor procesuale ale partilor, intrucat caile de atac se solutioneaza de complete diferite, intr-o alta compunere a instantei. In acest sens, tocmai judecarea recursurilor de catre Inalta Curte de Casatie si Justitie ar fi fost de natura sa impieteze asupra dreptului la un proces echitabil, asupra celeritatii in materie civila si, in ultima instanta, asupra liberului acces la justitie.
    Nu pot fi primite nici sustinerile autorului exceptiei, potrivit carora Codul de procedura civila nu poate fi modificat prin ordonanta de urgenta. Astfel, art. 73 din Constitutie, care enumera categoriile de materii ce intra in sfera de reglementare a legii organice, prevede la alin. (3) lit. t) ca numai Legea fundamentala poate califica o lege ca atare. Or, art. 126 alin. (2) nu contine o astfel de calificare, procedura de judecata si competenta instantelor judecatoresti fiind stabilite prin lege ordinara.
    Avocatul Poporului apreciaza ca exceptia de neconstitutionalitate este neintemeiata, echitatea procesului fiind asigurata prin aplicarea egala, fata de toate partile in proces, a normelor de procedura dupa care se desfasoara judecata, iar termenul rezonabil este apreciat in functie de circumstantele cauzei supuse judecatii. In plus, stabilirea competentei si procedurii de judecata reprezinta atributul exclusiv al legiuitorului, dispozitiile legale criticate fiind in deplina concordanta cu art. 126 alin. (2) din Constitutie.
    In ceea ce priveste critica de neconstitutionalitate a alin. 2 al articolului unic din Legea nr. 493/2004 privind aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila, raportata la art. 115 alin. (4) din Constitutie, se apreciaza ca aceasta nu poate fi retinuta, intrucat ordonanta de urgenta nu reprezinta o varietate a ordonantei emise in temeiul unei legi speciale de abilitare, ci un act normativ adoptat de Guvern, in baza unei prevederi constitutionale, pentru reglementarea unor situatii extraordinare, in speta o mai buna administrare a justitiei.
    Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate.

    CURTEA,
examinand incheierea de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si Avocatului Poporului, raportul intocmit de judecatorul-raportor, sustinerile partii prezente, concluziile procurorului, dispozitiile legale criticate, raportate la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine urmatoarele:
    Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, ale art. 1 alin. (2), ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
    Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie dispozitiile art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 840 din 14 septembrie 2004, ordonanta aprobata cu modificari prin Legea nr. 493/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 1.071 din 18 noiembrie 2004.
    Dispozitiile de lege criticate au urmatorul continut: "Caile de atac se judeca de instantele competente, potrivit prezentei ordonante de urgenta."
    Autorul exceptiei sustine ca dispozitiile legale criticate incalca prevederile constitutionale cuprinse in:
    - Art. 21 alin. (3): "Partile au dreptul la un proces echitabil si la solutionarea cauzelor intr-un termen rezonabil.";
    - Art. 115 alin. (4): "Guvernul poate adopta ordonante de urgenta numai in situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata, avand obligatia de a motiva urgenta in cuprinsul acestora.";
    - Art. 124 alin. (2): "Justitia este unica, impartiala si egala pentru toti."
    De asemenea, sunt nesocotite si prevederile art. 6 paragraful intai si ale art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, precum si ale art. 14 paragraful intai din Pactul international privind drepturile civile si politice.
    Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea constata ca asupra criticii avand ca obiect dispozitiile art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 instanta constitutionala s-a mai pronuntat prin Decizia nr. 361/2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 761 din 22 august 2005, respingand exceptia de neconstitutionalitate ca fiind neintemeiata.
    Cu acel prilej, Curtea a invederat ca, "avand in vedere sustinerile autorului, potrivit carora in litigiul dedus judecatii recursul ar trebui judecat de Inalta Curte de Casatie si Justitie, iar nu de curtea de apel respectiva, care a solutionat apelul in aceeasi cauza, Curtea constata ca din dispozitiile si principiile constitutionale nu reiese competenta instantei supreme de a solutiona toate recursurile.
    In realitate este vorba despre reglementarea unor situatii tranzitorii, reglementare care nu ingradeste accesul liber la justitie si nici dreptul la un proces echitabil, intrucat caile de atac respective - apelul si recursul - se solutioneaza de complete diferite, asigurandu-se astfel respectarea tuturor drepturilor si garantiilor procesuale ale partilor.
    In ceea ce priveste pretinsa incalcare a dreptului la un recurs efectiv, prevazut de art. 13 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, Curtea constata ca aceasta sustinere este nefondata, intrucat partile au un real acces la toate caile de atac, ordinare sau extraordinare, iar faptul ca apelul si recursul sunt judecate de aceeasi instanta, dar intr-o compunere diferita a completelor, nu are semnificatia unei ingradiri aduse efectivitatii cailor de atac".
    Atat solutia, cat si considerentele cuprinse in aceste decizii isi pastreaza valabilitatea si in prezenta cauza, neintervenind elemente noi de natura a determina reconsiderarea jurisprudentei Curtii.
    Fata de criticile de neconstitutionalitate, potrivit carora dispozitiile "au fost introduse printr-o ordonanta de urgenta, in situatia in care nu exista un caz exceptional care sa justifice salvgardarea unui interes public", Curtea retine ca in cazul ordonantelor de urgenta, care se adopta de catre Guvern in temeiul prevederilor art. 115 alin. (4) din Constitutie, emiterea lor este conditionata de existenta unor "situatii extraordinare a caror reglementare nu poate fi amanata", iar Guvernul este obligat sa motiveze urgenta in cuprinsul ordonantei. In ceea ce priveste Ordonanta de urgenta nr. 65/2004, Guvernul a motivat emiterea acesteia prin necesitatea adoptarii unor masuri imediate, de natura sa inlature anumite disfunctionalitati in infaptuirea actului de justitie, determinate de supraaglomerarea activitatii instantelor judecatoresti, respectiv printr-o mai buna administrare a dosarelor aflate in curs de judecata.

    Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin. (1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,

    CURTEA CONSTITUTIONALA
    In numele legii
    DECIDE:

    Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. II alin. 2 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 65/2004 pentru modificarea Codului de procedura civila, exceptie ridicata de Alexandru Lamba in Dosarul nr. 1.113/2005 al Curtii de Apel Ploiesti - Sectia civila.
    Definitiva si general obligatorie.
    Pronuntata in sedinta publica din data de 22 septembrie 2005.

          PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
              prof. univ. dr. IOAN VIDA

                              Magistrat asistent,
                              Mihaela Senia Costinescu



SmartCity5

COMENTARII la Decizia 479/2005

Momentan nu exista niciun comentariu la Decizia 479 din 2005
Comentarii la alte acte
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 770 1966
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Raport 1937 2021
    Bună ziua, Știți că există o modalitate prin care puteți câștiga bani fără contact de stres (THOMAS FREDDIE) pentru un [CARD ATM] gol astăzi și să fiți printre norocoșii care beneficiază de aceste carduri. Acest card ATM gol PROGRAMAT este capabil să pirateze orice bancomat de oriunde în lume. Mi-am luat cardul de master de la un Hacker bun de pe internet, cu acest card ATM pot colecta 50.000,00 EUR în fiecare zi prin contacte: thomasunlimitedhackers@gmail.com Am fost foarte sărac, dar acest card m-a făcut bogat și fericit. Dacă doriți să beneficiați de această oportunitate de a deveni bogat și de a vă stabili afacerea, atunci aplicați pentru acest card Master, sunt atât de fericit pentru că l-am primit săptămâna trecută și am l-au folosit pentru a obține 277.000,00 EURO de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED Hackers oferă cardul doar pentru a-i ajuta pe cei săraci și nevoiași și OFERĂ ȘI ASISTENȚĂ FINANCIARĂ. obține-l pe al tău de la THOMAS FREDDIE UNLIMITED HACKERS astăzi. Vă rugăm să-i contactați prin e-mail thomasunlimitedhackers@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 441 2020
    Do you need Finance? Are you looking for Finance? Are you looking for finance to enlarge your business? We help individuals and companies to obtain finance for business expanding and to setup a new business ranging any amount. Get finance at affordable interest rate of 3%, Do you need this finance for business and to clear your bills? Then send us an email now for more information contact us now via (financialserviceoffer876@gmail.com) whats-App +918929509036 Dr James Eric Finance Pvt Ltd Thanks
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Aveți nevoie de un împrumut de urgență pentru a plăti datoria sau de un împrumut pentru locuință pentru a vă îmbunătăți afacerea? Ai fost refuzat de bănci și alte agenții financiare? Ai nevoie de împrumut sau consolidare ipotecară? Nu mai căuta, pentru că suntem aici pentru a pune în urmă toate problemele tale financiare. Contactați-ne prin e-mail: {novotnyradex@gmail.com Oferim împrumuturi părților interesate la o rată rezonabilă a dobânzii de 3%. Intervalul este de la 5.000,00 EUR la 100.000.000,00 EUR
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Decretul 226 2006
    Un împrumut financiar rapid și convenabil pe care îl poți folosi pentru orice. Rata scăzută a dobânzii este stabilă pe toată perioada de rambursare a creditului. Datorită gamei largi de împrumuturi financiare oferite, oferim tuturor împrumuturi financiare favorabile de la 50.000 la 100.000.000 CZK, aproape fiecare solicitant din Republica Cehă putând obține acest împrumut. Contract clar și ușor de înțeles, termeni clari ai serviciilor. Puteți folosi banii pentru orice aveți nevoie. Această ofertă este valabilă pentru toată Republica Cehă. Nu ezitați să contactați. E-mail: novotnyradex@gmail.com
ANONIM a comentat Hotărârea 1475 2004
    Hledali jste možnosti financování nákupu nového domu, výstavby, úvěru na nemovitost, refinancování, konsolidace dluhu, osobního nebo obchodního účelu? Vítejte v budoucnosti! Financování je s námi snadné. Kontaktujte nás, protože nabízíme naši finanční službu za nízkou a dostupnou úrokovou sazbu 3% na dlouhou a krátkou dobu úvěru, se 100% zárukou úvěru, zájemce by nás měl kontaktovat ohledně dalších postupů získávání úvěru prostřednictvím: joshuabenloancompany@aol.com
ANONIM a comentat Decretul 139 2005
    Ați căutat opțiuni de finanțare pentru achiziția unei noi case, construcție, împrumut imobiliar, refinanțare, consolidare a datoriilor, scop personal sau de afaceri? Bun venit în viitor! Finanțarea este ușoară cu noi. Contactați-ne, deoarece oferim serviciile noastre financiare la o rată a dobânzii scăzută și accesibilă de 3% pentru împrumuturi pe termen lung și scurt, cu împrumut garantat 100%. Solicitantul interesat ar trebui să ne contacteze pentru proceduri suplimentare de achiziție de împrumut prin: joshuabenloancompany@aol.com
Alte acte pe aceeaşi temă cu Decizia 479/2005
Coduri postale Prefixe si Coduri postale din Romania Magazin si service calculatoare Sibiu