DECIZIE Nr. 478 din 22 septembrie 2005
referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 951 din 26 octombrie 2005
Ioan Vida - presedinte
Nicolae Cochinescu - judecator
Constantin Doldur - judecator
Acsinte Gaspar - judecator
Kozsokar Gabor - judecator
Petre Ninosu - judecator
Ion Predescu - judecator
Serban Viorel Stanoiu - judecator
Aurelia Rusu - procuror
Claudia Margareta Nita - magistrat-asistent
Pe rol se afla solutionarea exceptiei de neconstitutionalitate a
dispozitiilor "art. 5 alin. (1) si art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, modificata
prin Legea nr. 323/2001", exceptie ridicata de Ye Xiudan si Ye Xiao in
dosarele nr. 551/RF/2005 si nr. 7.895/RF/2004 ale Tribunalului Bucuresti -
Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ
si fiscal, cauze inregistrate la Curtea Constitutionala sub nr. 484D/2005,
respectiv nr. 527D/2005.
La apelul nominal lipsesc partile, fata de care procedura de citare este
legal indeplinita.
Curtea, avand in vedere ca exceptiile de neconstitutionalitate ridicate in
dosarele nr. 484D/2005 si nr. 527D/2005 au continut identic, pune in discutie,
din oficiu, problema conexarii dosarelor.
Reprezentantul Ministerului Public este de acord cu conexarea dosarelor.
Curtea, in temeiul art. 53 alin. (5) din Legea nr. 47/1992, dispune
conexarea Dosarului nr. 527D/2005 la Dosarul nr. 484D/2005, care a fost primul
inregistrat.
Cauza este in stare de judecata.
Reprezentantul Ministerului Public arata ca prin deciziile nr. 281 din 7
iunie 2005 si nr. 345 din 28 iunie 2005, Curtea Constitutionala a respins
exceptia de neconstitutionalitate a art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr.
102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania. Considera ca,
intrucat nu au intervenit elemente noi, de natura a determina modificarea
jurisprudentei constante a Curtii in materie, solutiile adoptate si argumentele
ce au stat la baza deciziilor mentionate se impun a fi mentinute si in prezenta
cauza si, in consecinta, solicita respingerea exceptiei de
neconstitutionalitate ca neintemeiata.
CURTEA,
avand in vedere actele si lucrarile dosarului, retine urmatoarele:
Prin incheierile din 28 si 21 aprilie 2005, pronuntate in dosarele nr.
551/RF/2005 si nr. 7.895/RF/2004, Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal a
sesizat Curtea Constitutionala cu exceptia de neconstitutionalitate a
dispozitiilor "art. 5 alin. (1) si art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania, modificata
prin Legea nr. 323/2001". Exceptia a fost ridicata de Ye Xiudan si Ye Xiao
in cauze civile avand ca obiect solutionarea recursului formulat impotriva
sentintei prin care Judecatoria Sectorului 5 Bucuresti a respins plangerile
acestora impotriva hotararii Oficiului National pentru Refugiati de respingere
a cererii de acordare a statutului de refugiat sau a unei forme de protectie
umanitara conditionata.
In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, avand un continut identic,
se sustine ca textul de lege criticat contravine prevederilor constitutionale
ale art. 22 alin. (2), precum si celor ale art. 3 din Conventia pentru apararea
drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, care instituie si garanteaza
dreptul persoanei la protectie impotriva riscului de tortura, pedepse sau
tratamente inumane sau degradante.
Se sustine ca textul de lege mentionat nu este "suficient de accesibil
si precis incat sa inlature orice risc de arbitrariu" si nu indeplineste
criteriul de calitate consacrat atat de Conventia pentru apararea drepturilor
omului si a libertatilor fundamentale, cat si in practica jurisprudentiala a
Curtii Europene a Drepturilor Omului ("cauza B. contra Frantei").
Dispozitiile legale criticate permit interpretari "eronate" in sensul
limitarii conditiilor de acordare a protectiei umanitare conditionate numai la
situatiile in care riscul de tortura, pedepse sau tratamente inumane sau
degradante ar surveni dintr-o temere bine intemeiata de persecutie, pentru unul
dintre cele cinci motive cuprinse in definitia Conventiei de la Geneva (rasa,
religia, nationalitatea, opinii politice, apartenenta la un anumit grup
social). Or, astfel de limitari sunt contrare principiilor fundamentale
cuprinse in art. 22 alin. (2) din Constitutie si in art. 3 din Conventia pentru
apararea drepturilor omului si a libertatilor fundamentale, deoarece aceste
principii - absolute si neconditionate - devin incidente "in toate
cazurile existentei riscului de tortura, pedepse sau tratamente inumane ori
degradante, indiferent de motive".
Totodata, dispozitiile art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000
"nu includ in motivele de acordare a protectiei umanitare pedepsele
inumane sau degradante, limitand astfel si mai mult sfera posibilitatilor de
acordare a acesteia".
Autoarea exceptiei, Ye Xiudan, mentioneaza ca, in fapt, se afla in situatia
de a fi supusa sterilizarii fortate, la intoarcerea in statul de origine,
deoarece a incalcat regulamentul planificarii natalitatii prin nasterea a trei
copii. Or, instanta de fond nu a apreciat aceasta situatie ca fiind un motiv de
acordare a unei forme de protectie umanitara conditionata.
Se precizeaza, de asemenea, ca "prezenta exceptie nu priveste
dispozitiile art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, republicata,
intrucat noile dispozitii, asa cum au fost modificate prin Ordonanta Guvernului
nr. 43/2004, nu sunt aplicabile cauzei de fata - potrivit art. 36 din acelasi
act normativ - cererea de acordare a unei forme de protectie umanitara fiind
anterioara intrarii in vigoare a modificarilor".
In final, se face referire si la practica Curtii Europene a Drepturilor
Omului de a interveni in planul legislatiei nationale, in mod exceptional,
insa, atunci cand constata ca o lege interna nu respecta criteriul calitatii,
impus de Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale.
Tribunalul Bucuresti - Sectia a VIII-a conflicte de munca, asigurari
sociale, contencios administrativ si fiscal apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata, deoarece "argumentele invocate se
refera la posibilitatea interpretarii restrictive a prevederilor art. 5 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, fara a releva insa un real conflict intre
textul in cauza si norma inscrisa in art. 22 din Constitutie".
Potrivit dispozitiilor art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992, incheierile
de sesizare au fost comunicate presedintilor celor doua Camere ale
Parlamentului, Guvernului si Avocatului Poporului, pentru a-si formula punctele
de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
Guvernul, in punctul sau de vedere, apreciaza ca exceptia de
neconstitutionalitate este neintemeiata.
In ceea ce priveste pretinsa contrarietate a textului de lege criticat fata
de prevederile art. 22 din Constitutie, se arata ca prin Decizia nr. 151 din 17
aprilie 2003, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din
25 aprilie 2003, Curtea Constitutionala a retinut ca beneficiul acordarii unei
forme de protectie umanitara conditionata, reglementata de art. 5 din Ordonanta
Guvernului nr. 102/2000, "se afla in deplina concordanta cu prevederile
constitutionale prin care se consfinteste dreptul la viata si integritate
fizica si psihica, prevazut de art. 22 din Constitutie".
In ceea ce priveste sustinerile potrivit carora dispozitiile de lege
criticate contravin art. 3 din Conventia pentru apararea drepturilor omului si
a libertatilor fundamentale, se precizeaza ca principalul scop al acestui
articol este de a proteja demnitatea umana si integritatea fizica si mentala a
persoanei, prin instituirea unei obligatii negative a statului de a nu practica
tortura si de a nu aplica tratamente inumane si degradante, dar si a unei
obligatii pozitive, ce consta in protejarea oricarei persoane aflate sub
jurisdictia sa contra unei situatii iremediabile de pericol de a fi supusa la
rele tratamente, chiar daca acest risc ar urma sa se materializeze in afara
teritoriului sau. Or, reglementarea, prin ordonanta criticata, a conditiilor in
care se poate acorda protectia umanitara conditionata reprezinta tocmai
asumarea de catre stat a acestei obligatii pozitive.
Referitor la sustinerile autorilor exceptiei potrivit carora dispozitiile
art. 5 lit. b) limiteaza cazurile de acordare a protectiei umanitare
conditionate numai la situatiile in care riscul de tortura sau de tratamente
inumane sau degradante are la baza unul dintre cele cinci criterii prevazute de
Conventia de la Geneva, se arata ca prin Decizia nr. 291 din 1 noiembrie 2001,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 38 din 21 ianuarie
2002, Curtea Constitutionala a constatat ca "aprecierea continutului si
intelesului termenilor dintr-un text de lege, precum si a gradului de
obiectivitate a criteriilor stabilite de legiuitor pentru adoptarea unor acte
de decizie de catre autoritatile chemate sa aplice legea, cu alte cuvinte,
interpretarea legii nu intra in competenta justitiei constitutionale, ci in
competenta instantelor de drept comun".
In sfarsit, se mentioneaza ca, urmare a modificarilor si completarilor
Ordonantei Guvernului nr. 102/2000, art. 5 prevede, ca motiv de acordare a
protectiei umanitare conditionate, pe langa riscul de a fi supus torturii sau
tratamentelor inumane sau degradante, si pe acela al riscului de a fi supus
pedepselor inumane sau degradante.
Avocatul Poporului apreciaza ca dispozitiile art. 5 pct. 1 si 2 din
Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in
Romania, republicata, sunt constitutionale.
In acest sens, se arata ca stabilirea prin dispozitiile legale criticate a
conditiilor in care se va acorda protectie umanitara conditionata este in
deplina concordanta cu prevederile constitutionale prin care se consfinteste
dreptul la viata si integritate fizica si psihica.
Presedintii celor doua Camere ale Parlamentului nu au comunicat punctele
lor de vedere cu privire la exceptia de neconstitutionalitate ridicata.
CURTEA,
examinand incheierile de sesizare, punctele de vedere ale Guvernului si
Avocatului Poporului, rapoartele intocmite de judecatorul-raportor, sustinerile
partilor, concluziile procurorului si dispozitiile de lege criticate, raportate
la prevederile Constitutiei, precum si dispozitiile Legii nr. 47/1992, retine
urmatoarele:
Curtea Constitutionala a fost legal sesizata si este competenta, potrivit
dispozitiilor art. 146 lit. d) din Constitutie, precum si ale art. 1 alin. (2)
si ale art. 2, 3, 10 si 29 din Legea nr. 47/1992, sa solutioneze exceptia de
neconstitutionalitate ridicata.
Obiectul exceptiei de neconstitutionalitate il constituie, potrivit
incheierilor de sesizare si motivarilor formulate de autorii exceptiei,
dispozitiile "art. 5 alin. (1) si art. 5 lit. b) din Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000, modificate prin Legea nr. 323/2001". Ordonanta Guvernului
nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor in Romania a fost
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 436 din 3 septembrie
2000, aprobata cu modificari prin Legea nr. 323/2001, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 342 din 27 iunie 2001, modificata prin
Ordonanta Guvernului nr. 43/2004, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 92 din 31 ianuarie 2004, si republicata apoi in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 1.136 din 1 decembrie 2004. Dispozitiile de lege
criticate au urmatorul continut:
- Art. 5: "Protectia umanitara conditionata se poate acorda strainului
care nu indeplineste conditiile prevazute la art. 2 alin. (1) si cu privire la
care exista motive serioase sa se creada ca, daca va fi returnat in tara de
origine, risca sa sufere o vatamare a drepturilor sale, constand in:
(...)
2. tortura, tratamente sau pedepse inumane ori degradante;".
Autorii exceptiei de neconstitutionalitate sustin ca dispozitiile legale
criticate incalca prevederile art. 22 alin. (2) din Constitutie, care au
urmatorul continut:
- Art. 22 alin. (2): "Nimeni nu poate fi supus torturii si nici unui
fel de pedeapsa sau de tratament inuman ori degradant."
De asemenea, autorii exceptiei invoca si incalcarea dispozitiilor art. 3
din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a libertatilor
fundamentale, conform carora "Nimeni nu poate fi supus torturii, nici
pedepselor sau tratamentelor inumane ori degradante."
Examinand exceptia de neconstitutionalitate, Curtea Constitutionala
constata ca dispozitiile de lege criticate au mai fost supuse, in repetate
randuri, controlului de constitutionalitate exercitat pe calea exceptiei de
neconstitutionalitate. Astfel, prin Decizia nr. 151 din 17 aprilie 2003,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 290 din 25 aprilie
2003, Curtea Constitutionala a respins exceptia de neconstitutionalitate a art.
5 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000, retinand ca nu sunt incalcate
prevederile art. 22 din Constitutie.
De asemenea, prin Decizia nr. 281 din 7 iunie 2005, publicata in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 606 din 13 iulie 2005, precum si prin
Decizia nr. 345 din 28 iunie 2005, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei,
Partea I, nr. 775 din 25 august 2005, Curtea a constatat constitutionalitatea
art. 5 pct. 2 din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 fata de aceleasi dispozitii
din Legea fundamentala si din Conventia pentru apararea drepturilor omului si a
libertatilor fundamentale, invocate ca fiind incalcate si in prezenta cauza.
In ceea ce priveste criticile referitoare la lipsa de claritate si precizie
a textului de lege atacat, Curtea, prin deciziile anterior mentionate, a
retinut ca acesta "(...) ofera suficiente repere si elemente pentru ca
persoana careia i se adreseaza sa inteleaga conditiile in functie de care i se
poate acorda forma solicitata de protectie umanitara. Determinarea
circumstantelor specifice fiecarei situatii in parte, a riscurilor la care ar
fi expusa o persoana in cazul returnarii sale in tara de origine, precum si
aplicarea sau interpretarea textului de lege criticat sunt aspecte ce excedeaza
obiectul controlului de constitutionalitate, acestea fiind atribute ale
organelor competente in aceasta materie sau instantei de judecata."
Intrucat in cauza de fata nu au intervenit elemente noi, de natura a
determina modificarea jurisprudentei sale in materie, Curtea constata ca
solutiile si argumentele ce au stat la baza deciziilor amintite isi mentin valabilitatea.
In ceea ce priveste precizarile exprese ale autorilor exceptiei, potrivit
carora dispozitiile de lege criticate vizeaza forma acestora asa cum au fost
modificate prin Legea nr. 323/2001, si nu asa cum au fost ele modificate
ulterior prin Ordonanta Guvernului nr. 43/2004, Curtea Constitutionala constata
ca acestea nu pot fi primite, deoarece, potrivit dispozitiilor art. 29 alin.
(1) din Legea nr. 47/1992, Curtea decide asupra dispozitiilor de lege in
vigoare. In acest sens, Curtea a statuat constant in jurisprudenta sa in
materie, de exemplu prin Decizia nr. 214 din 6 iunie 2004, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 542 din 17 iunie 2004, ca textul
de lege supus controlului trebuie sa fie in vigoare, deoarece interventia
Curtii in aprecierea constitutionalitatii unor norme juridice care si-au
incetat existenta ar fi contrara rolului si functiilor sale stabilite prin
Constitutie, precum si principiului neretroactivitatii legii.
Pentru considerentele expuse mai sus, in temeiul art. 146 lit. d) si al
art. 147 alin. (4) din Constitutie, precum si al art. 1 - 3, al art. 11 alin.
(1) lit. A.d) si al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUTIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 5 pct. 2
din Ordonanta Guvernului nr. 102/2000 privind statutul si regimul refugiatilor
in Romania, exceptie ridicata de Ye Xiudan si Ye Xiao in dosarele nr.
551/RF/2005 si nr. 7.895/RF/2004 ale Tribunalului Bucuresti - Sectia a VIII-a
conflicte de munca, asigurari sociale, contencios administrativ si fiscal.
Definitiva si general obligatorie.
Pronuntata in sedinta publica din data de 22 septembrie 2005.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat asistent,
Claudia Margareta Nita