DECIZIE Nr. 47 din 15 martie 2000
privind constitutionalitatea prevederilor art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul
Camerei Deputatilor
ACT EMIS DE: CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL NR. 153 din 13 aprilie 2000

Curtea Constitutionala a fost sesizata, la data de 9 februarie 2000, asupra
neconstitutionalitatii prevederilor art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, republicat, de un numar de 52 de deputati, si anume: Daniela
Popa, Aurel Constantin Papuc, Niculae Popa, Geaman Adrian Tudor Moroianu,
Stefan Ignat, Emil Livius Nicolae Putin, Nicolae Groza, Dumitru Ifrim, Viorel
Pop, Aron Ioan Popa, Victor Stefan Achimescu, Iosif Boda, Ioan Sorin Marinescu,
Romeo Marius Trifu, Ioan Gavra, Nicolae Ionescu, Romulus Raicu, Mihai Dorin
Drecin, Mircea Valcu, Petre Turlea, Vasile Ghiga, Nicolae Bud, Ioan Sonea, Ilie
Neacsu, Gheorghe Secara, Florian Udrea, Vasile Matei, Sorin Victor Lepsa,
Florin Tudose, Bogdan Ionescu, Constantin Drumen, Liviu Spataru, Madalin Voicu,
Leon Petru Pop, Petru Steolea, Vasile Miclaus, Iohan Peter Babias, Miron
Chichisan, Oana Manolescu, Silviu Petrescu, Didi Spiridon, Mihai Dorin,
Gheorghe Liviu Negoita, Gheorghe Cristea, Ioan-Adrian Vilau, Vasile Mircea
Cazacu, George Serban, Ioan Pintea, Nicolae Octavian Daramus, Dorin Dirstaru,
Slavomir Gvozdenovici si Sorin Petre Dimitriu.
Sesizarea face obiectul Dosarului nr. 45B/2000 al Curtii Constitutionale.
In sesizare se sustine ca dispozitiile art. 13 alin. 1 si 4 din
Regulamentul Camerei Deputatilor contravin art. 61 alin. (3) din Constitutie,
care reglementeaza posibilitatea ca deputatii si senatorii sa se organizeze in
grupuri parlamentare. Se apreciaza ca, potrivit acelorasi dispozitii
constitutionale, "regulamentele celor doua Camere trebuie sa fie sensibil
asemanatoare", iar, desi prin Decizia nr. 46 din 17 mai 1994 Curtea
Constitutionala a stabilit neconstitutionalitatea prevederilor Regulamentului
Senatului referitoare la modul de organizare a grupurilor parlamentare, in
Regulamentul Camerei Deputatilor s-au mentinut, in legatura cu acest aspect,
dispozitii restrictive, contrare Constitutiei. In opinia autorilor sesizarii
dispozitiile art. 13 alin. 1 din regulament exclud posibilitatea constituirii
unui grup parlamentar prin inrudire politica, in ipoteza in care deputatii unui
partid sau ai unei formatiuni politice nu intrunesc numarul necesar de 10
parlamentari, incalcandu-se astfel dreptul subiectiv al deputatilor de a se
organiza in grupuri parlamentare. Potrivit aceleiasi opinii, dispozitiile alin.
4 al art. 13 din regulament "interzic parlamentarilor independenti din
Camera Deputatilor, care nu au candidat ca independenti in alegerile din
noiembrie 1996, sa se afilieze unui grup parlamentar deja format, sa constituie
grupuri mixte cu deputatii partidelor care au mai putin de 10 parlamentari,
precum si de a forma grupuri parlamentare distincte". Se arata ca asemenea
interdictii, existente si in Regulamentul Senatului, au fost declarate neconstitutionale
prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 46 din 17 mai 1994.
In conformitate cu dispozitiile art. 21 alin. (2) din Legea nr. 47/1992
privind organizarea si functionarea Curtii Constitutionale, republicata,
sesizarea a fost comunicata presedintelui Camerei Deputatilor, cu precizarea
datei la care vor avea loc dezbaterile. In baza art. 21 alin. (3) din Legea nr.
47/1992, presedintele Camerei Deputatilor a transmis, la data de 23 februarie
2000, punctul de vedere al Biroului permanent al acestei Camere. In acest punct
de vedere se considera ca sesizarea este neintemeiata, iar prevederile art. 13
alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei Deputatilor sunt constitutionale. Astfel,
se arata ca art. 13 alin. 1 din regulament nu interzice si, de altfel, nici nu
reglementeaza organizarea grupurilor parlamentare prin inrudire politica, acest
aspect fiind reglementat permisiv in alin. 4 al aceluiasi articol. In ceea ce
priveste neconstitutionalitatea alin. 4 al art. 13 din Regulamentul Camerei
Deputatilor, se apreciaza ca aceste prevederi "nu-si propun sa
reglementeze constituirea grupurilor parlamentare pe parcursul indeplinirii
mandatului Camerei Deputatilor. Ele se refera in exclusivitate la formarea
grupurilor parlamentare in raport cu configuratia politica izvorata din
alegeri". Se arata ca interdictii de natura celor criticate de autorii
sesizarii erau cuprinse in redactarea initiala a art. 18 din regulament, care
insa, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 45 din 17 mai 1994, au fost
declarate neconstitutionale si in consecinta au fost eliminate din regulament,
in prezent "problema ramanand fara o alta reglementare juridica".
CURTEA CONSTITUTIONALA,
examinand sesizarea celor 52 de deputati, punctul de vedere al Biroului
permanent al Camerei Deputatilor, comunicat de presedintele acesteia, raportul
judecatorului-raportor, prevederile art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul
Camerei Deputatilor, raportate la prevederile Constitutiei, precum si
dispozitiile Legii nr. 47/1992 privind organizarea si functionarea Curtii
Constitutionale, retine urmatoarele:
Avand in vedere dispozitiile art. 144 lit. b) din Constitutie, precum si
cele ale art. 2, 3, 12 si 21 din Legea nr. 47/1992, republicata, Curtea
Constitutionala este competenta sa verifice constitutionalitatea art. 13 alin.
1 si 4 din Regulamentul Camerei Deputatilor, care face obiectul sesizarii.
Prevederile art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei Deputatilor,
aprobat prin Hotararea Camerei Deputatilor nr. 8 din 24 februarie 1994,
republicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 53 din 14 martie
1996, ce fac obiectul controlului de constitutionalitate, au urmatorul
continut: "Grupurile parlamentare sunt structuri ale Camerei Deputatilor.
Ele se pot constitui din cel putin 10 deputati care au candidat in alegeri pe
listele aceluiasi partid sau ale aceleiasi formatiuni politice. [...]
Deputatii unor partide sau formatiuni politice care nu intrunesc numarul
necesar pentru a forma un grup parlamentar, precum si deputatii independenti se
pot reuni in grupuri parlamentare mixte sau se pot afilia altor grupuri
parlamentare constituite potrivit alin. 1."
In esenta, autorii sesizarii sustin ca aceste dispozitii din Regulamentul
Camerei Deputatilor interzic organizarea in grupuri parlamentare mixte sau
distincte, respectiv afilierea la alte grupuri parlamentare a deputatilor
independenti, ca urmare a parasirii grupurilor parlamentare din care faceau
parte initial, incalcandu-se astfel art. 61 alin. (3) din Constitutie, conform
caruia "Deputatii si senatorii se pot organiza in grupuri parlamentare,
potrivit regulamentului fiecarei Camere". Se mai arata ca asemenea
interdictii, care au existat si in Regulamentul Senatului, au fost declarate
neconstitutionale prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 46 din 17 mai 1994
privind constitutionalitatea Regulamentului Senatului.
I. Examinand sustinerea potrivit careia textele criticate contravin art. 61
alin. (3) din Constitutie, prin aceea ca stabilesc interdictii privind
organizarea in grupuri parlamentare, respectiv afilierea la alte grupuri
parlamentare a deputatilor deveniti independenti, Curtea Constitutionala
constata ca prevederile constitutionale invocate nu reglementeaza modalitatile
si conditiile in care deputatii si senatorii se pot organiza in grupuri
parlamentare, ci dispun ca aceste aspecte se solutioneaza potrivit
regulamentului fiecarei Camere. Art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei
Deputatilor nu contine interdictii de natura celor criticate de autorii
sesizarii si in consecinta nu se poate retine incalcarea vreunei norme
constitutionale.
Este adevarat ca asemenea interdictii au existat in redactarea initiala a
art. 18 din Regulamentul Camerei Deputatilor, dar ele au fost eliminate din
acest act normativ, intrucat, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 45 din 17
mai 1994 privind constitutionalitatea Regulamentului Camerei Deputatilor,
publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 27 mai 1994,
s-a constatat neconstitutionalitatea acestor reglementari, retinandu-se ca ele
se afla "in contradictie cu art. 61 alin. (3), precum si cu art. 66 din
Constitutie, ca fiind o ingradire a mandatului reprezentativ". De
altminteri, aceeasi constatare fusese facuta anterior, prin Decizia Curtii
Constitutionale nr. 44 din 8 iulie 1993, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 190 din 10 august 1993, si in privinta prevederilor
similare ale art. 2 din Regulamentul Adunarii Deputatilor. In consecinta, in
redactarea actuala art. 18 din Regulamentul Camerei Deputatilor interzice doar
"Formarea de grupuri parlamentare ale unor partide care nu au obtinut
mandate in urma alegerilor [...]".
De altfel, Regulamentul Camerei Deputatilor a fost supus controlului de
constitutionalitate, in intregul sau, ca urmare a sesizarii presedintelui
Camerei Deputatilor din 1 martie 1994. Prin Decizia nr. 45 din 17 mai 1994,
mentionata anterior, Curtea Constitutionala a constatat neconstitutionalitatea
a numeroase articole din regulament, dar nu si neconstitutionalitatea prevederilor
art. 13.
Intrucat nu au intervenit elemente noi care sa determine schimbarea
jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin Decizia nr. 45/1994
isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
II. Curtea Constitutionala observa ca, de fapt, criticile formulate de
autorii sesizarii privesc modul de interpretare si de aplicare a prevederilor
art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei Deputatilor, sub aspectul
aplicabilitatii acestor prevederi numai la momentul constituirii initiale a grupurilor
parlamentare sau, dimpotriva, si pe parcursul intregii legislaturi.
Asupra acestor probleme Curtea Constitutionala nu este insa competenta sa
se pronunte. In acest sens, prin Decizia nr. 98 din 25 octombrie 1995 privind
constitutionalitatea refuzului Biroului permanent al Camerei Deputatilor de a
aproba infiintarea unui grup parlamentar, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 248 din 31 octombrie 1995, Curtea Constitutionala a
statuat ca, in cazul in care "ignorand prevederile art. 144 lit. b) din
Constitutie si pe cele ale art. 21 din Legea nr. 47/1992, Curtea
Constitutionala si-ar extinde competenta si asupra actelor de aplicare a
regulamentelor, ea nu numai ca ar pronunta solutii fara fundament
constitutional, dar ar incalca astfel si principiul autonomiei regulamentare a
Parlamentului". S-a mai aratat in aceeasi decizie ca "Pentru
rezolvarea contestatiilor senatorilor, deputatilor sau ale grupurilor
parlamentare in legatura cu masurile concrete de aplicare a regulamentelor Parlamentului
urmeaza sa se recurga la folosirea cailor si procedurilor exclusiv
parlamentare". Aceasta solutie a fost mentinuta in jurisprudenta in
materie a Curtii Constitutionale si prin Decizia nr. 17 din 27 ianuarie 2000
privind constitutionalitatea Hotararii Camerei Deputatilor nr. 25 din 1
septembrie 1999 pentru alegerea vicepresedintilor, secretarilor si chestorilor
Camerei Deputatilor, decizie publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea
I, nr. 40 din 31 ianuarie 2000, subliniindu-se: "Camera Deputatilor este
unica autoritate publica ce detine competenta ca, in virtutea principiului
autonomiei regulamentare, prevazut in art. 61 alin. (1) din Constitutie, text
conform caruia <<Organizarea si functionarea fiecarei Camere se stabilesc
prin regulament propriu [...]>>, sa interpreteze, ea insasi, continutul
normativ al regulamentului propriu si sa decida asupra modului de aplicare a
acestuia, respectandu-se de fiecare data, desigur, normele constitutionale
aplicabile."
De altfel, aceleasi principii fusesera statuate anterior si prin: Decizia
nr. 44 din 8 iulie 1993 cu privire la constitutionalitatea art. 2 din
Regulamentul Adunarii Deputatilor, mentionata mai inainte; Decizia nr. 68 din
23 noiembrie 1993 privind invalidarea mandatului unui deputat, publicata in
Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 12 din 19 ianuarie 1994; Decizia
nr. 22 din 27 februarie 1995 privind constitutionalitatea modului de alcatuire
a Biroului permanent al Camerei Deputatilor, publicata in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 64 din 7 aprilie 1995.
Intrucat nici sub aceste aspecte nu au intervenit elemente noi care sa
determine schimbarea jurisprudentei Curtii Constitutionale, cele statuate prin
toate aceste decizii isi mentin valabilitatea si in cauza de fata.
III. Curtea Constitutionala retine ca lipsa reglementarii juridice a
posibilitatilor si a conditiilor organizarii in grupuri parlamentare a
deputatilor care demisioneaza din alte grupuri parlamentare nu constituie
incalcarea vreunei prevederi constitutionale, ci reprezinta o omisiune de
reglementare, care nu poate fi suplinita prin decizii ale Curtii
Constitutionale. Daca ar proceda la completarea reglementarii juridice, Curtea
si-ar depasi competenta stabilita prin art. 144 lit. b) din Constitutie, precum
si prin art. 21 alin. (1) din Legea nr. 47/1992 privind organizarea si
functionarea Curtii Constitutionale, republicata, texte potrivit carora aceasta
"[...] se pronunta asupra constitutionalitatii regulamentelor
Parlamentului, la sesizarea unuia dintre presedintii celor doua Camere, a unui
grup parlamentar sau a unui numar de cel putin 50 de deputati sau de cel putin
25 de senatori".
Totodata, in temeiul art. 2 alin. (3) fraza intai din Legea nr. 47/1992,
republicata, "In exercitarea controlului, Curtea Constitutionala se
pronunta numai asupra problemelor de drept, fara a putea modifica sau completa
prevederea legala supusa controlului. [...]". Din aceste prevederi
constitutionale si legale rezulta ca obiectia de neconstitutionalitate referitoare
la caracterul incomplet al textului criticat nu poate fi primita. In acest sens
este si jurisprudenta Curtii Constitutionale, de exemplu Decizia nr. 45 din 2
mai 1995, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 90 din 12
mai 1995.
In plus, pronuntandu-se printr-o decizie asupra acestei omisiuni de
reglementare, Curtea Constitutionala ar incalca principiul autonomiei
regulamentare a Parlamentului, prevazut la art. 61 alin. (1) din Constitutie,
ceea ce, astfel cum s-a aratat anterior, este inadmisibil.
IV. In sfarsit, referitor la compararea, realizata prin sesizarea formulata
de grupul celor 52 de deputati, a prevederilor regulamentelor celor doua Camere
sub aspectul organizarii grupurilor parlamentare, Curtea Constitutionala constata
ca o asemenea necorelare nu poate atrage vreo consecinta in ceea ce priveste
constitutionalitatea art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei Deputatilor.
Intr-adevar, prin Decizia Curtii Constitutionale nr. 46 din 17 mai 1994 privind
constitutionalitatea Regulamentului Senatului, publicata in Monitorul Oficial
al Romaniei, Partea I, nr. 131 din 27 mai 1994, s-a constatat, printre altele,
neconstitutionalitatea prevederilor art. 13 alineatul ultim si a celor ale art.
14 alin. 2, 3 si ultimul din Regulamentul Senatului. Prevederile regulamentare
declarate ca fiind neconstitutionale exclud posibilitatea constituirii unui
grup parlamentar prin inrudire politica, interzic senatorilor care parasesc un
grup parlamentar afilierea la alt grup, trecerea de la un grup parlamentar la
altul sau constituirea unui grup parlamentar de catre senatorii independenti.
Desi, potrivit prevederilor art. 145 alin. (2) din Constitutie, deciziile
Curtii Constitutionale sunt obligatorii, iar conform art. 22 alin. (4) din
Legea nr. 47/1992, republicata, "Daca prin decizie se constata
neconstitutionalitatea unor dispozitii ale regulamentului, Camera sesizata va
reexamina aceste dispozitii, pentru punerea lor de acord cu prevederile
Constitutiei", aceste interdictii, constatate ca fiind neconstitutionale,
nu au fost eliminate nici pana in prezent, prin hotarare a Senatului, din
regulamentul acestei Camere. In schimb, Regulamentul Camerei Deputatilor, in
redactarea actuala, dupa republicarea acestuia in Monitorul Oficial al
Romaniei, Partea I, nr. 53 din 14 martie 1996, nu mai contine nici o
reglementare restrictiva, identica sau similara cu cele din Regulamentul
Senatului.
In consecinta urmeaza sa se constate ca prevederile art. 13 alin. 1 si 4
din Regulamentul Camerei Deputatilor sunt constitutionale.
Fata de cele aratate, potrivit prevederilor art. 144 lit. b) din
Constitutie, precum si ale art. 13 alin. (1) lit. A.b), ale art. 21 si ale art.
22 din Legea nr. 47/1992, republicata,
CURTEA
In numele legii
DECIDE:
Constata ca prevederile art. 13 alin. 1 si 4 din Regulamentul Camerei
Deputatilor sunt constitutionale.
Prezenta decizie se comunica Camerei Deputatilor si se publica in Monitorul
Oficial al Romaniei, Partea I.
Definitiva si obligatorie.
Pronuntata astazi, 15 martie 2000.
Deliberarea a avut loc la data de 15 martie 2000 si la ea au participat:
Lucian Mihai, presedinte, Costica Bulai, Constantin Doldur, Kozsokar Gabor,
Ioan Muraru, Nicolae Popa, Lucian Stangu, Florin Bucur Vasilescu, Romul Petru
Vonica, judecatori.
PRESEDINTELE CURTII CONSTITUTIONALE,
LUCIAN MIHAI
Magistrat asistent,
Gabriela Dragomirescu