DECIZIE Nr.
469 din 2 aprilie 2009
referitoare la exceptia de
neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 1 si a partii introductive a art. 2
din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/1999 privind unele masuri pentru
prevenirea incapacitatii de plata, astfel cum au fost modificate prin Legea nr.
211/2001
ACT EMIS DE:
CURTEA CONSTITUTIONALA
ACT PUBLICAT IN:
MONITORUL OFICIAL NR. 287 din 4 mai 2009
Ioan Vida - preşedinte
Nicolae Cochinescu -judecător
Acsinte Gaspar -judecător
Ion Predescu -judecător
Tudorel Toader -judecător
Puskas Valentin Zoltan -judecător
Augustin Zegrean -judecător
Antonia Constantin - procuror
Irina Loredana Gulie - magistrat-asistent
Pe rol se află soluţionarea
excepţiei de neconstituţionalitate a prevederilor articolului unic din Legea
nr. 211/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/1999
privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată şi a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de
urgenţă a Guvernului nr. 77/1999, excepţie invocată de Societatea Comercială
„Dentart" - S.R.L. din Baia Mare în Dosarul nr. 3.507/182/2008 al Judecătoriei
Baia Mare - Secţia civilă.
La apelul nominal lipsesc părţile. Procedura de citare
este legal îndeplinită.
Cauza se află în stare de judecată.
Reprezentantul Ministerului Public solicită respingerea
excepţiei ca neîntemeiată. In acest sens, arată că nu există o identitate de
statut juridic între persoanele fizice autorizate să desfăşoare o activitate
economică, pe de o parte, şi persoanele fizice, pe de altă parte, astfel încât
nu este justificată o identitate de regim juridic. Măsura instituită prin
textul de lege criticat nu încalcă dispoziţiile art. 45 din Constituţie
referitoare la libertatea economică, iar în ceea ce priveşte invocarea
dispoziţiilor constituţionale cuprinse în art. 44 - Dreptul de proprietate
privată, acestea nu au incidenţă în cauză.
CURTEA,
având în vedere actele şi lucrările
dosarului, constată următoarele:
Prin Incheierea din 29 septembrie 2008, pronunţată în
Dosarul nr. 3.507/182/2008, Judecătoria Baia Mare - Secţia civilă a sesizat
Curtea Constituţională cu excepţia de neconstituţionalitate a prevederilor
articolului unic din Legea nr. 211/2001 pentru aprobarea Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii
de plată şi a dispoziţiilor art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
77/1999. Excepţia a fost ridicată de Societatea Comercială „Dentart" -
S.R.L. din Baia Mare într-o cauză având ca obiect o plângere contravenţională.
In motivarea excepţiei de neconstituţionalitate autoarea acesteia susţine că dispoziţiile criticate, ce impun
obligaţia de a evidenţia şi a actualiza zilnic creanţele şi datoriile către
toţi debitorii şi creditorii doar în sarcina unei persoane juridice, încalcă
dispoziţiile art. 16 alin. (1) şi (2), art. 44 alin. (2) şi ale art. 45 din
Constituţie, deoarece, potrivit Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008,
şi persoanele fizice autorizate, precum şi întreprinderile individuale şi
familiale sunt abilitate să desfăşoare activităţi economice. Deşi atât
persoanele juridice, cât şi persoanele fizice au acces la activitatea
economică, în calitate de comerciant, acumulând creanţe şi datorii,
dispoziţiile criticate prevăd obligaţia menţinerii evidenţei creanţelor şi
datoriilor, actualizată zilnic, doar în sarcina persoanelor juridice. Astfel,
această obligaţie are semnificaţia unui act de obstrucţionare a accesului liber
la activitatea economică.
Judecătoria Baia Mare - Secţia civilă apreciază că excepţia de neconstituţionalitate este neîntemeiată.
Potrivit art. 30 alin. (1) din Legea nr. 47/1992,
încheierea de sesizare a fost comunicată preşedinţilor celor două Camere ale
Parlamentului, Guvernului şi Avocatului Poporului, pentru a-şi exprima punctele
de vedere asupra excepţiei de neconstituţionalitate.
Avocatul Poporului apreciază
că dispoziţiile de lege criticate sunt constituţionale.
Preşedinţii celor două Camere ale Parlamentului şi Guvernul nu au comunicat punctele lor de
vedere.
CURTEA,
examinând încheierea de sesizare, punctul de vedere al
Avocatului Poporului, raportul întocmit de judecatorul-raportor, concluziile
procurorului, dispoziţiile legale criticate, raportate la prevederile
Constituţiei, precum şi Legea nr. 47/1992, reţine următoarele:
Curtea Constituţională a fost legal sesizată şi este
competentă, potrivit dispoziţiilor art. 146 lit. d) din Constituţie, ale art. 1 alin. (2), precum şi ale art.
2, 3, 10 şi 29 din Legea nr. 47/1992, să soluţioneze excepţia de
neconstituţionalitate.
Autoarea excepţiei critică pentru neconstituţionalitate
următoarele dispoziţii:
- articolul unic din Legea nr. 211/2001 pentru
aprobarea Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 77/1999 privind unele măsuri
pentru prevenirea incapacităţii de plată, publicată în Monitorul Oficial al
României, Partea I, nr. 213
din 26 aprilie 2001, având următorul cuprins:
„Se aprobă Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77
din 1 iunie 1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 4 iunie 1999, cu
următoarele modificări:
1. Alineatul 1 al articolului 1 va avea următorul
cuprins: «Persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de proprietate, în termen de 15
zile de la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă vor
organiza evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa creanţelor, pe termene
scadente, către orice creditor, respectiv de la orice debitor, după caz.»
2. Partea introductivă a articolului 2 va avea
următorul cuprins:
«Art. 2. - Persoanele juridice vor întocmi situaţia privind sumele restante
mai vechi de 30 de zile către orice creditor, respectiv de la orice debitor,
persoană juridică, după caz, cu sediul în
România, care va cuprinde»:";
- art. 1 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr.
77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii de plată,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 256 din 4 iunie 1999, care are următorul
cuprins:
„- Contribuabilii,
persoanele juridice, indiferent de forma de organizare şi de tipul de
proprietate, în termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei
ordonanţe de urgenţă vor organiza evidenţa obligaţiilor de plată şi evidenţa
creanţelor, pe termene scadente, către orice creditor, respectiv de la orice
debitor, după caz.
Evidenţa prevăzută la alin. 1 se actualizează
zilnic."
Faţă de conţinutul normativ al prevederilor legale
criticate şi în conformitate cu motivarea excepţiei, Curtea constată că
obiectul excepţiei îl formează dispoziţiile art. 1 şi partea introductivă a
art. 2 din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/1999, astfel cum au fost
modificate prin Legea nr. 211/2001.
Excepţia de neconstituţionalitate se raportează la
dispoziţiile constituţionale cuprinse în art. 16 alin. (1) şi (2) referitoare
la egalitatea în faţa legii şi a autorităţilor publice, art. 44 alin. (2) referitor la proprietatea
privată şi în art. 45 referitor la libertatea
economică.
Examinând excepţia de neconstituţionalitate, Curtea
constată că aceasta este neîntemeiată, pentru următoarele considerente:
In ceea ce priveşte critica potrivit căreia prevederile
de lege criticate contravin dispoziţiilor art. 16 alin. (1) şi (2) din
Constituţie, Curtea constată că aceasta nu poate fi primită, în primul rând,
pentru că egalitatea în drepturi este un drept fundamental al omului, deci al
persoanelor fizice. Persoanele juridice nu sunt egale în drepturi nici între
ele, şi nici cu persoanele fizice, deoarece au capacitate juridică diferită, în
limita căreia îşi pot exercita drepturi şi îşi pot asuma obligaţii. In al
doilea rând, critica nu poate fi primită, dat fiind faptul că persoanele fizice
autorizate nu au statutul juridic al unor persoane juridice chiar dacă
desfăşoară unele activităţi economice. In acest sens, Curtea observă că textul
de lege criticat stabileşte obligaţii de evidenţă zilnică numai în sarcina
persoanelor juridice, nu şi în sarcina întreprinderilor economice fără
personalitate juridică, cum sunt cele prevăzute de dispoziţiile art. 2 lit. g)
şi h) din Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 44/2008 privind desfăşurarea
activităţilor economice de către persoanele fizice autorizate, întreprinderile individuale şi întreprinderile familiale,
publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr. 328 din 25 aprilie 2008, şi anume: întreprinderile individuale
şi întreprinderile familiale care sunt întreprinderi economice fără
personalitate juridică, organizate de un întreprinzător privat sau, cum sunt
cele prevăzute de dispoziţiile cuprinse la lit. i) - persoanele fizice
autorizate să desfăşoare orice formă de activitate economică permisă de lege,
folosind în principal forţa sa de muncă.
Astfel, Curtea constată că legiuitorul a stabilit în
mod obiectiv şi raţional obligaţia de evidenţiere zilnică a obligaţiilor de
plată şi a creanţelor doar în sarcina persoanelor juridice.
Cât priveşte critica ce vizează încălcarea
dispoziţiilor art. 44 alin. (2) din Constituţie referitoare la proprietatea
privată, Curtea constată
că aceasta nu poate fi primită, întrucât autoarea excepţiei nu a adus niciun argument în sensul demonstrării
încălcării dreptului de proprietate privată.
Curtea constată ca fiind nefondată şi susţinerea
potrivit căreia prevederile de lege criticate sunt contrare dispoziţiilor art.
45 din Constituţie referitoare la libertatea economică, întrucât
obligaţia legală a persoanelor juridice de a evidenţia zilnic creanţele şi
debitele nu obstrucţionează accesul liber la activitatea economică, ci tinde la
disciplinarea operatorilor economici, prin instituirea unei obligaţii de
evidenţiere a creanţelor şi obligaţiilor de plată. Dreptul de liber acces la
activitatea economică reprezintă dreptul oricărei persoane de a desfăşura liber
o activitate economică, însă exerciţiul acestui drept nu presupune exercitarea
lui anarhică, ci în condiţiile impuse de cadrul legislativ ce reglementează
viaţa economică, organizată ca o economie de piaţă.
Pentru considerentele expuse, în temeiul art. 146 lit.
d) şi al art. 147 alin. (4) din Constituţie, precum şi al art. 1-3, al art. 11
alin. (1) lit. A. d) şi al art. 29 din Legea nr. 47/1992,
CURTEA CONSTITUŢIONALA
In numele legii
DECIDE:
Respinge excepţia de neconstituţionalitate a
dispoziţiilor art. 1 şi a părţii introductive a art. 2 din Ordonanţa de urgenţă
a Guvernului nr. 77/1999 privind unele măsuri pentru prevenirea incapacităţii
de plată, astfel cum au fost modificate prin Legea nr. 211/2001, excepţie
invocată de Societatea Comercială „Dentart" - S.R.L. din Baia Mare în
Dosarul nr. 3.507/182/2008 al Judecătoriei Baia Mare - Secţia civilă.
Definitivă şi general obligatorie.
Pronunţată în şedinţa publică din data de 2 aprilie
2009.
PREŞEDINTELE CURŢII CONSTITUŢIONALE,
prof. univ. dr. IOAN VIDA
Magistrat-asistent,
Irina Loredana Gulie